W moim gimnazjum zatrudniony jest nauczyciel dyplomowany, który posiada następujące wykształcenie:
- SN - wychowanie przedszkolne,
- Studia wyższe magisterskie - edukacja wczesnoszkolna,
- studia podyplomowe - informatyka i systemy informatyczne.
Stosunek pracy zawarty na podstawie mianowania z wyraźnym określeniem - "nauczyciel informatyki" (nadany przez poprzedniego dyrektora).
W 2009 r. nauczyciel ukończył kurs kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej - dokonał tego z własnej inicjatywy, nie ma zawartej umowy na doskonalenie z dyrektorem, nie korzystał z dofinansowania.
W związku z powyższym pytam czy posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska pedagoga w gimnazjum?
W świetle nowego rozporządzenia w sprawie kwalifikacji nauczycieli minimalnym wykształceniem jest posiadanie oprócz studiów wyższych co najmniej studiów podyplomowych.
Nauczyciel domaga się uznania jego kwalifikacji i żąda zwolnienia obecnego pedagoga - mgr z przygotowaniem pedagogicznym podyplomowa terapia pedagogiczna, 7 lat pracy, zakończony staż na stopień nauczyciela mianowanego.
Czy przydzielenie godzin pedagoga nauczycielowi informatyki zatrudnionemu przez mianowanie jest zmianą zawartego stosunku pracy?
Czy przydzielając w tej chwili obowiązki pedagoga muszę uwzględnić nowe wymagania kwalifikacyjne?

Według mojej opinii osoba, która ukończyła studia magisterskie w zakresie edukacji wczesnoszkolnej i dodatkowo legitymuje się ukończeniem kursu kwalifikacyjnego w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej nie posiada kwalifikacji do zajmowania stanowiska nauczyciela-pedagoga w gimnazjach.
Zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.) - dalej KN, szczegółowe kwalifikacje wymagane od nauczycieli, wskazując w szczególności poziom wykształcenia i jego zakres w odniesieniu do poszczególnych typów szkół i placówek, określa w drodze rozporządzenia minister właściwy do spraw oświaty i wychowania. Aktualnie obowiązującym aktem prawnym w tym zakresie jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 50, poz. 400) – dalej r.k.n. Jak wynika z § 20 r.k.n. kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-pedagoga w gimnazjach posiada osoba, która ukończyła:
1. studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2. studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
3. studia pierwszego stopnia na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
4. studia pierwszego stopnia na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Jak wynika z obowiązujących od dnia 1 września 2009 r. przepisów zawartych w r.k.n. osoba, która ukończyła studia magisterskie w zakresie edukacji wczesnoszkolnej i dodatkowo legitymuje się ukończeniem kursu kwalifikacyjnego w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej nie posiada kwalifikacji do zajmowania stanowiska nauczyciela-pedagoga w gimnazjach. Według mojej opinii z przepisów r.k.n. jednoznacznie wynika, że aby posiadać kwalifikacje do zajmowania tego stanowiska należy ukończyć studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć (np. pedagogikę opiekuńczo-wychowawczą), a nie kurs kwalifikacyjny. Wprawdzie w § 27 r.k.n. zostało określone, że nauczyciele zatrudnieni w dniu wejścia w życie r.k.n. na podstawie mianowania, którzy spełniali wymagania kwalifikacyjne na podstawie dotychczasowych przepisów, zachowują nabyte kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela, to jednak uważam, że w przypadku tego nauczyciela ten przepis nie powinien mieć zastosowania. Proszę bowiem zauważyć, że zgodnie z art. 10 ust. 5 KN stosunek pracy z nauczycielem mianowanym można nawiązać na podstawie mianowania, jeżeli m.in. posiada kwalifikacje wymagane do zajmowania danego stanowiska. Z omawianym nauczycielem został nawiązany stosunek pracy na podstawie mianowania, gdyż w tym okresie dodatkowo posiadał kwalifikacje do nauczania informatyki (miał ukończone studia podyplomowe z informatyki). Natomiast kurs kwalifikacyjny ukończył później. Uważam zatem, że dany nauczyciel w dniu wejścia w życie r.k.n. nie był nauczycielem zatrudnionym na podstawie mianowania na stanowisku nauczyciela-pedagoga, aby w myśl § 27 r.k.n. zachować nabyte kwalifikacje do zajmowania tego stanowiska. Według mojej opinii w przypadku tego nauczyciela przepis § 27 r.k.n. miałby zastosowanie, gdyby nowe przepisy o kwalifikacjach nauczycieli (r.k.n.) przykładowo nie przewidywały możliwości zatrudniania nauczycieli, którzy ukończyli studia podyplomowe lub kursy kwalifikacyjne. Wówczas nauczyciel mógłby zachować nabyte kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela informatyki na podstawie dotychczasowych przepisów. Jednak ostateczną decyzję w tej sprawie musi podjąć dyrektor szkoły. Odnośnie pytania, czy przydzielenie godzin pedagoga mianowanemu nauczycielowi informatyki jest zmianą zawartego stosunku pracy, to będzie zależało od tego, jaki obowiązkowy tygodniowy wymiar godzin został ustalony przez organ prowadzący dla pedagogów szkolnych. Według mojej opinii, jeżeli ustalony wymiar godzin dla pedagogów szkolnych jest inny niż 18 godzin tygodniowo, to zaistnieje zmiana zawartego stosunku pracy. Dyrektor szkoły w danym roku szkolnym może przydzielić nauczycielom realizację takich godzin zajęć dydaktyczno-wychowawczych, do których posiadają kwalifikacje.
 
Krzysztof Lodziński