Bez wątpienia, po rozważeniu wszystkich za i przeciw oraz pozytywnej odpowiedzi na pytanie, czy wykorzystanie tego narzędzia pozwoli lepiej zrealizować cele lekcji lub projektu, można zaproponować uczniom zadania z wykorzystaniem mediów społecznościowych. Media te wspierają współpracę i refleksję nad procesem uczenia się oraz umiejętność udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej. Ale przed rozpoczęciem pracy nad zadaniem, którego elementem jest wykorzystanie serwisu społecznościowego, należy pokazać uczniom, jak konstruktywnie udzielać informacji zwrotnej, i podać kilka zasad tzw. netykiety, która nie różni się od starej, dobrze znanej etykiety. Do pozytywnych aspektów korzystania z mediów społecznościowych możemy też zaliczyć indywidualizację procesu uczenia się, gdyż multimodalność mediów pozwala każdemu uczącemu dobrać samodzielnie inne środki przekazu informacji.
Za Tanyą Joosten, autorką publikacji Social Media for Educators. Strategies and Best Practices (San Francisco 2012), można wymienić kilka podstawowych zasad korzystania z mediów społecznościowych w edukacji.
1. Znaj medium, które chcesz wykorzystać w klasie, czyli po prostu bądź regularnym użytkownikiem portalu społecznościowego. Tylko wtedy będziesz w stanie zaplanować zajęcia tak, by skorzystać ze wszystkich ciekawych opcji proponowanych przez portal, i uda ci się uniknąć potencjalnych pułapek – zapobiegniesz temu, że życie w sieci podczas zadania wymknie ci się spod kontroli.
2. Obok prywatnego profilu warto mieć profil służbowy, który będzie służył nam do pracy w sieci z uczniami. To kwestia naszej prywatności oraz naszego bezpieczeństwa.
Jest to fragment artykułu Karoliny Zioło-Pużuk - "Media społecznościowe", opublikowanego w "Dyrektorze Szkoły" nr 4/2014>>
@page_break@Dlatego też nigdy nie zapraszamy uczniów do grona naszych znajomych na profilu prywatnym czy służbowym, czekamy, kiedy to oni sami się zgłoszą na profil służbowy w związku z jakimś działaniem, na prywatnym zaś po prostu odmawiamy lub ignorujemy prośbę. Na służbowym profilu tworzymy grupy do poszczególnych zadań, a po ich zakończeniu „odprzyjaźniamy” uczestników zadania. Nigdy też nie piszemy wiadomości indywidualnie do uczniów.
3. Decyzja o wykorzystaniu mediów społecznościowych do zadań lekcyjnych powinna być decyzją podjętą na poziomie szkoły, zaś rodzice muszą wyrazić zgodę na każde tego typu zadanie. Informacja dla rodziców powinna zawierać: dokładny cel zdania, powód, dla którego korzystamy z mediów społecznościowych, daty rozpoczęcia i zakończenia zadania. To zapobiegnie nieporozumieniom między uczniami, rodzicami oraz nauczycielami.
4. Należy poinformować uczniów i rodziców o różnych ustawieniach prywatności serwisu i wybrać te, które wydają się najodpowiedniejsze dla danej grupy wiekowej i zadania.
5. Uwagi uczniów i wpisy mogą być moderowane, co może zapobiec przypadkom cyberbullyingu.
6. Żaden komentarz nie może pozostać bez odpowiedzi (czy też choćby lajka od nauczyciela) dłużej niż kilka godzin, gdyż to właśnie dialog jest istotą mediów społecznościowych, więc nie można z niego rezygnować.
Ten krótki opis mediów społecznościowych oraz podstawowych zasad korzystania z nich w edukacji pokazuje, iż stanowić one mogą wartościowe uzupełnienie tradycyjnych lekcji. Jednak ich wykorzystanie nie może być celem samym w sobie.
Polecamy: Facebook nie tylko dla uczniów
Jest to fragment artykułu Karoliny Zioło-Pużuk - "Media społecznościowe", opublikowanego w "Dyrektorze Szkoły" nr 4/2014>>