Uczeń klasy drugiej technikum, na dzień rady klasyfikacyjnej, która odbyła się w dniu 20 czerwca 2014 r., nie był promowany do klasy trzeciej, ze względu na dwie roczne oceny niedostateczne. W sierpniu uczeń miał przystąpić do egzaminów poprawkowych. Tymczasem w dniu 23 czerwca 2014 r. rodzice ucznia odebrali dokumenty i przenieśli go do innej szkoły.
Jaką adnotację należy wpisać na stronie 3 arkusza ocen ucznia: w rubryce 42 (Informacja o egzaminach poprawkowych), w rubryce 43 (Data uchwały rady pedagogicznej: 1) promowany 2) niepromowany)?
Zasady przeprowadzania egzaminów poprawkowych w szkołach publicznych i niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych>>
Z treści pytania wynika, że egzaminy poprawkowe nie odbyły się. Zatem, zgodnie z § 14 ust. 3 i 10 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2010 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, w wierszach, które nie są wypełnione, wstawia się poziomą kreskę. Ponadto w § 12 ust. 4 r.s.p.d.p.n. zostało określone, że podstawą wpisu w arkuszu ocen o promowaniu ucznia jest uchwała rady pedagogicznej, której datę wpisuje się do arkusza ocen ucznia. Z treści pytania wynika, że rada pedagogiczna podjęła uchwałę o niepromowaniu tego ucznia 20 czerwca 2014 r. W związku z tym, że w sprawie tego ucznia nie ma innej uchwały rady pedagogicznej, w arkuszu ocen należy wpisać datę 20 czerwca 2014 r.
Czy uczeń który otrzymał ocenę niedostateczną na koniec roku i zdaje egzamin poprawkowy może otrzymać na świadectwie ocenę wyższą niż dopuszczającą>>
Niestety nie wszystkie informacje zawarte w treści pytania są dla mnie spójne. Otóż w § 12 ust. 8 r.s.p.d.p.n. zostało zawarte, że w przypadku przejścia ucznia do innej szkoły przesyła się do tej szkoły lub wydaje, za pokwitowaniem, rodzicom (prawnym opiekunom) ucznia albo pełnoletniemu uczniowi odpis arkusza ocen ucznia lub potwierdzoną przez dyrektora szkoły za zgodność z oryginałem kopię arkusza ocen ucznia. Według mojej opinii przesłany lub wydany arkusz ocen musi zawierać wszystkie wpisy, w tym datę i przyczynę opuszczenia szkoły przez ucznia. Zatem dlaczego dopiero po wydaniu arkusza ocen autor pytania próbuje ustalić, co należy wpisać w poszczególnych rubrykach? W treści pytania jest jednoznaczna informacja, że rodzice ucznia odebrali już dokumenty.
Więcej w serwisie Prawo Oświatowe/ABC>>