Uczeń trzeciej klasy gimnazjum, w wieku 19 lat, z niedowładem spastycznym 4 kończyn oraz upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim objęty kształceniem specjalnym realizowanym w szkole ogólnodostępnej, w formie nauczania indywidualnego wykorzystał wydłużenie etapu edukacyjnego oraz powtarzał klasę trzecią gimnazjum.
Według mojej opinii jest możliwe, aby uczeń szkoły ogólnodostępnej objęty kształceniem specjalnym w wieku 19 lat powtórzył trzecią klasę gimnazjum.
W systemie LEX znajdziesz zagadnienie powiązane z tym artykułem:
Kształcenie specjalne
Najczęściej czytane w temacie:
- W jaki sposób przedstawiać rozliczenia wykorzystania dotacji na realizację zadań w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka?
- Jak należy liczyć godziny ponadwymiarowe w sytuacji, gdy uczeń jest nieobecny dłużej niż jeden dzień w szkole, a ma zajęcia...
- Do kiedy należy prowadzić z uczniem indywidualne nauczanie?
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
To zagadnienie zawiera:
Najczęściej czytane w temacie:
- W jaki sposób przedstawiać rozliczenia wykorzystania dotacji na realizację zadań w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka?
- Jak należy liczyć godziny ponadwymiarowe w sytuacji, gdy uczeń jest nieobecny dłużej niż jeden dzień w szkole, a ma zajęcia...
- Do kiedy należy prowadzić z uczniem indywidualne nauczanie?
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
Zgodnie z art. 1 pkt 5 i 5a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) – dalej u.s.o., system oświaty w Polsce zapewnia w szczególności m.in. możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną oraz niedostosowaną społecznie, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami, a także opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwianie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych. Jak wynika z art. 71b ust. 1 u.s.o. kształceniem specjalnym obejmuje się właśnie dzieci i młodzież, o których mowa w art. 1 pkt 5 i 5a, wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Kształcenie to może być prowadzone w formie nauki w szkołach ogólnodostępnych, szkołach lub oddziałach integracyjnych, szkołach lub oddziałach specjalnych i ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 5 u.s.o. Warunki organizowania w szkołach ogólnodostępnych kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, w tym z upośledzeniem umysłowym określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 228, poz. 1490) – dalej r.w.o.k. Należy zauważyć, że z przepisu zawartego w § 3 r.w.o.k. jednoznacznie wynika, że kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych może być prowadzone do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy 21. rok życia - w przypadku gimnazjum.









