Łatwo powiedzieć, trudno wymyślić. A kto powiedział, że ubieganie się o stanowisko dyrektora jest proste? Jeśli nie masz pomysłu na godziwe życie placówki, którą chcesz kierować, to może lepiej się wycofać? Na początek uświadom sobie, że opracowywana koncepcja dotyczy co najmniej pięciu lat, perspektywicznie przyjmij cezurę dziesięcioletnią. Pomyśl optymistycznie, jak kierowana przez Ciebie placówka będzie wyglądać w roku 2019, a jaka może być w roku 2025. Ile będziesz miał wtedy lat? Jacy będą uczniowie zaczynający teraz naukę, gdzie chciałbyś widzieć dzisiejszych uczniów przedostatnich klas? Jakie zmiany mogą zajść w środowisku, kraju, świecie? Takie ćwiczenie wyobraźni pomoże Ci zobaczyć koncepcję jako wizję dalekosiężną, a nie plan działań na rok. Ważne! Bycie dyrektorem to nie trwanie na stanowisku, tylko stwarzanie możliwości ciągłego rozwoju uczniom, nauczycielom, szkole, środowisku i sobie.
Jaki porządek przyjąć w przedstawianiu swoich pomysłów? Nie ma tu określonego schematu, natomiast ułatwieniem będzie logiczne rozwinięcie wskazanych w diagnozie obszarów pracy szkoły. Proponuję odpowiedzi na następujące pytania:
– W jaki sposób szkoła może czerpać ze swego otoczenia, co może dać środowisku (ukryte możliwości demograficzne, fuzja z inną placówką, współpraca z pracodawcami)?
– Jakie zmiany proponujesz w organizacji pracy placówki, w ofercie edukacyjno-wychowawczej (innowacje pedagogiczne, rozwój kompetencji kluczowych, ocenianie kształtujące, nauczanie kooperatywne, modyfikacje programu wychowawczego, przeciwdziałanie cyberprzemocy, wolontariat, promocja zdrowia, działania antydyskryminacyjne, rozwój samorządności, projekty, rozwój talentów)?
– Jaki masz plan rozwoju zespołu pracowniczego (wspomaganie, doskonalenie współpracy, zwiększanie e-kompetencji, system motywacji, delegowanie uprawnień, wykorzystanie coachingu, tutoring)?
– Jaki masz pomysł na poprawę i rozwój bazy, efektywne wykorzystanie zasobów materialnych (co rozbudować, jak gospodarować, na czym zaoszczędzić, w co zainwestować, skąd zdobyć fundusze, jak wykorzystać możliwości TIK)?
– W jaki sposób zamierzasz dbać o promocję szkoły (strona WWW, media społecznościowe, imprezy dla środowiska, kontakty z mediami, folder, własna gazeta, losy absolwentów, promowanie wartości edukacji)?
Ważne jest wskazanie, jakie masz pomysły na rozwiązanie problemów placówki (słabe strony) oraz na wzmocnienie i wykorzystanie posiadanego potencjału (silne strony). Tworząc koncepcję, warto wykorzystać wymagania zawarte w załączniku do rozporządzenia MEN z 10.05.2013 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. poz. 560). Wymagania opisują modelowy i pożądany obraz placówek edukacyjnych, a przecież chcesz, aby kierowana przez Ciebie instytucja była zbliżona do ideału. Poza tym wykażesz się znajomością oczekiwań państwa wobec oświaty, czym możesz zapunktować w oczach komisji konkursowej. Nie przesadzaj jednak z teorią. Pamiętaj! W koncepcji nie oczekuje się precyzyjnych harmonogramów działania, jednak chodzi o wskazanie konkretnej drogi rozwoju i spodziewanych rezultatów – kryteriów sukcesu zarządzania daną placówką; ogólniki obnażą twój brak kompetencji.
Inną propozycją przedstawienia koncepcji funkcjonowania i rozwoju placówki może być skoncentrowanie się na podstawowych tradycyjnych obszarach pracy: działalność dydaktyczna, wychowawcza, opiekuńcza, baza materialna, samorządność uczniowska, współpraca z rodzicami, ze środowiskiem, styl kierowania (przykład tak napisanej koncepcji na drugą kadencję znaleźć można w „Dyrektorze Szkoły” 2012/2).
Jest to fragment artykułu Małgorzaty Nowak "Jak napisać koncepcję na konkurs", opublikowanego w "Dyrektorze Szkoły" nr 4/2014>>
Polecamy: Kandydat na dyrektora nie zaskarży uchwały komisji konkursowej do WSA