Pytanie
Jak dzielimy na grupy w szkole ponadgimnazjalnej?
Podstawa mówi:
zajęcia z języków obcych nowożytnych prowadzone są na następujących poziomach:
1) na III etapie edukacyjnym:
a) na poziomie III.0 – dla początkujących,
b) na poziomie III.1 – na podbudowie wymagań dla II etapu edukacyjnego;
2) na IV etapie edukacyjnym:
a) na poziomie IV.0 – dla początkujących,
b) na poziomie IV.1 – dla kontynuujących naukę:
- w zakresie podstawowym – na podbudowie wymagań poziomu III.0 dla III etapu edukacyjnego,
- w zakresie rozszerzonym – na podbudowie wymagań poziomu III.1 dla III etapu edukacyjnego,
c) na poziomie IV.2 – dla oddziałów dwujęzycznych.
Jeżeli uczeń uczył się w gimnazjum języka na poziomie podstawowym, to nie może mieć rozszerzenia w ponadgimnazjalnej?
Odpowiedź
odpowiedzi udzielono: 31 stycznia 2012 r.
Na IV etapie edukacyjnym język obcy nowożytny na poziomie IV.1 będzie mógł być nauczany w zakresie podstawowym i w zakresie rozszerzonym. Warunkiem skutecznego nauczania języka obcego na tym etapie edukacji będzie jego nauka w grupach o zbliżonym poziomie zaawansowania językowego uczniów. Według mojej opinii, jeżeli uczeń na III etapie edukacji (gimnazjum) uczył się języka obcego na poziomie III.0 - dla początkujących, to na IV etapie edukacyjnym będzie mógł kontynuować jego naukę na poziomie IV.1 w zakresie podstawowym na podbudowie wymagań poziomu III.0 dla III etapu edukacyjnego.
Uzasadnienie
Zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17) – dalej r.p.p., podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół ponadgimnazjalnych, których ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego została zawarta w załączniku nr 4 do r.p.p. Jednak będzie ona miała zastosowanie dopiero od roku szkolnego 2012/2013, w klasach I liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum. Jak trafnie zauważa autor pytania zajęcia z języków obcych na IV etapie edukacyjnym będą prowadzone na 3 poziomach: dla początkujących – poziom IV.0, dla kontynuujących naukę – poziom IV.1 oraz dla oddziałów dwujęzycznych – poziom IV.2. Należy jednak zwrócić uwagę, że poziom IV.1 - dla kontynuujących naukę został dodatkowo podzielony na zakres podstawowy na podbudowie wymagań poziomu III.0 dla III etapu edukacyjnego (gimnazjum) oraz na zakres rozszerzony na podbudowie wymagań poziomu III.1 dla III etapu edukacyjnego. Jest to bardzo istotne, gdyż na IV etapie edukacyjnym język obcy nowożytny na poziomie IV.1 będzie mógł być nauczany w zakresie podstawowym i w zakresie rozszerzonym. Podstawa programowa przewidziana dla języków obcych nauczanych na poziomie IV.1 jednoznacznie odróżnia wymagania dla zakresu na podbudowie wymagań poziomu III.0 dla III etapu edukacyjnego oraz dla zakresu rozszerzonego na podbudowie wymagań poziomu III.1 dla III etapu edukacyjnego. Jak zatem z tego wynika warunkiem rozwijania umiejętności językowych na IV etapie edukacyjnym jest zapewnienie uczniowi kontynuacji nauki języka obcego nowożytnego nauczanego na poprzednim etapie edukacyjnym. Natomiast nauczyciele powinni właściwie określić i wykorzystać umiejętności uczniów zdobyte na wcześniejszych etapach edukacyjnych. Oznacza to, że warunkiem skutecznego nauczania języka obcego nowożytnego i osiągnięcia wskazanych wymagań jest nauka w grupach o zbliżonym poziomie zaawansowania językowego uczniów. Mając powyższe na uwadze należy uznać, że uczeń, który na III etapie edukacji (gimnazjum) uczył się języka obcego na poziomie III.0 - dla początkujących, to na IV etapie edukacyjnym będzie mógł kontynuować jego naukę na poziomie IV.1 w zakresie podstawowym na podbudowie wymagań poziomu III.0 dla III etapu edukacyjnego. Należy jednak pamiętać, że podstawa programowa przewiduje nauczanie w gimnazjach dwóch obowiązkowych języków obcych, w tym jednego na poziomie III.1 - na podbudowie wymagań dla II etapu edukacyjnego (klasy IV-VI szkoły podstawowej). Zatem według mojej opinii rzadko powinno się zdarzać, że nie będzie możliwości kontynuowania nauki tego języka w szkole ponadgimnazjalnej na poziomie IV.1 w zakresie rozszerzonym na podbudowie wymagań poziomu III.1 dla III etapu edukacyjnego.
Krzysztof Lodziński