Pytanie
Czy ocena roczna musi być wystawiona na podstawie oceny z dwóch semestrów (okresów) ze stycznia i z czerwca?
Czy można dane zajęcia (np. muzyka, plastyka) realizować tylko przez jeden okres (5 miesięcy) z zachowaniem minimalnej liczby godzin na realizację podstawy programowej danego przedmiotu - i tylko z tego wystawić ocenę roczną?
Odpowiedź
odpowiedzi udzielono: 31 stycznia 2012 r.
Według mojej opinii nauczyciel danych zajęć edukacyjnych powinien ustalić uczniowi roczną ocenę klasyfikacyjną na podstawie śródrocznej oceny klasyfikacyjnej i ocen bieżących otrzymanych w trakcie drugiego semestru. W oddziałach, w których realizowana jest nowa podstawa programowa teoretycznie jest możliwe prowadzenie danych zajęć tylko w jednym semestrze. Jednak w szkołach wymagane jest przeprowadzenie co najmniej raz w ciągu roku szkolnego klasyfikacji śródrocznej.
Uzasadnienie
Zgodnie z § 11 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562 z późn. zm.) – dalej r.w.s.o., klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się co najmniej raz w ciągu roku szkolnego, w terminach określonych w statucie szkoły i polega ona na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania oraz ustaleniu - według skali określonej w statucie szkoły - śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Natomiast klasyfikacja roczna, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa w § 13 ust. 2 i § 15 ust. 3 r.w.s.o. Jak wynika z § 12 ust. 1 r.w.s.o. śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne. Mając powyższe na uwadze należy uznać, że nauczyciel danych zajęć edukacyjnych powinien ustalić roczną ocenę klasyfikacyjną na podstawie śródrocznej oceny klasyfikacyjnej i ocen bieżących otrzymanych przez ucznia w trakcie drugiego semestru.
Odnośnie możliwości realizacji określonych obowiązkowych zajęć edukacyjny tylko w jednym semestrze należy pamiętać, że wdrażana obecnie reforma nauczania spowodowała, że poszczególne typy szkół realizują różną podstawę programową i ramowe plany nauczania. Niestety autor pytania nie podaje typu szkoły. Proszę jednak zauważyć, że w dotychczasowym ramowym planie nauczania przewidzianym dla II etapu edukacyjnego jednoznacznie określa się obowiązkowy tygodniowy wymiar godzin poszczególnych zajęć edukacyjnych, w tym plastyki i muzyki. Natomiast w oddziałach, w których realizuje się nową podstawę programową w ramowych planach nauczania określa się jedynie obowiązkowy wymiar godzin w okresie nauczania. Zatem w oddziałach, w których realizowana jest nowa podstawa programowa teoretycznie jest możliwe prowadzenie danych zajęć tylko w jednym semestrze. Należy jednak pamiętać, że tak jak już wcześniej wspominałem w szkole wymagane jest przeprowadzenie co najmniej raz w ciągu roku szkolnego klasyfikacji śródrocznej. Zatem przyjmując taką organizację nauczania szkoła musi jakoś ten problem rozwiązać. Uważam, że będzie to trudne. Dodatkowo w § 22 ust. 1 pkt 1 r.w.s.o. jednoznacznie zostało określone, że uczeń kończy szkołę podstawową, gimnazjum lub szkołę ponadgimnazjalną (dotyczy szkół dla młodzieży), jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych w szkole danego typu uzyskał oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych wyższe od oceny niedostatecznej.
Krzysztof Lodziński