Czy nauczyciel, który ukończył studia w zakresie oligofrenopedagogiki lub studia podyplomowe w zakresie edukacji i potrzeb rewalidacyjnych osób z niepełnosprawnością intelektualną, posiada kwalifikacje do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w szkole ogólnodostępnej?
Według mojej opinii osoba, która ukończyła studia w zakresie oligofrenopedagogiki lub studia podyplomowe w zakresie edukacji i potrzeb rewalidacyjnych osób z niepełnosprawnością intelektualną nie posiada kwalifikacji do prowadzenia w szkołach zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Jednak ostateczną decyzję w sprawie kwalifikacji danego nauczyciela podejmuje dyrektor szkoły.
W związku z tym, że autor pytania nie podaje typu szkoły należy pamiętać, że zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.) szczegółowe kwalifikacje wymagane od nauczycieli, wskazując w szczególności poziom wykształcenia i jego zakres w odniesieniu do poszczególnych typów szkół i placówek, określa w drodze rozporządzenia minister właściwy do spraw oświaty i wychowania. Aktualnie obowiązującym aktem prawnym w tym zakresie jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 50, poz. 400) – dalej r.k.n. Przykładowo z § 4 r.k.n . wynika, że kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkołach podstawowych posiada m.in. osoba, która legitymuje się wykształceniem magisterskim na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem (prowadzonymi zajęciami) lub na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu (prowadzonych zajęć) oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. Ponadto na stanowisku nauczyciela można zatrudnić osobę, która ukończyła studia magisterskie na kierunku (specjalności) innym niż zgodnym z nauczanym przedmiotem (prowadzonymi zajęciami), lub którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, ale dodatkowo musi ukończyć kurs kwalifikacyjny lub studia podyplomowe w zakresie nauczanego przedmiotu (prowadzonych zajęć) oraz posiadać przygotowanie pedagogiczne. W kontekście zadanego pytania należy zwrócić uwagę, że w § 6 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 228, poz. 1487) – dalej r.z.u.o.p.p., zostało określone, że pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole udzielana jest uczniom m.in. w formie zajęć specjalistycznych korekcyjno-kompensacyjnych. Zgodnie z § 10 i § 12 r.z.u.o.p.p. zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Jak wynika z § 14 r.z.u.o.p.p. zajęcia specjalistyczne mogą prowadzić specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie dla rodzaju prowadzonych zajęć. W związku z tym, że dana osoba ukończyła studia w zakresie oligofrenopedagogiki lub studia podyplomowe w zakresie edukacji i potrzeb rewalidacyjnych osób z niepełnosprawnością intelektualną uważam, że nie posiada odpowiednich kwalifikacji do prowadzenia w szkołach zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych. Według mojej opinii, aby posiadać kwalifikacje do prowadzenia tego typu zajęć dana osoba powinna legitymować się dyplomem ukończenia studiów wyższych lub podyplomowych w zakresie terapii pedagogicznej. Dodatkowo uważam, że kwalifikacje do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych będzie posiadała również osoba, która ukończyła pedagogikę korekcyjno-kompensacyjną. Jednak ostateczną decyzję w sprawie kwalifikacji danego nauczyciela musi podjąć dyrektor szkoły.
Krzysztof Lodziński
Według mojej opinii osoba, która ukończyła studia w zakresie oligofrenopedagogiki lub studia podyplomowe w zakresie edukacji i potrzeb rewalidacyjnych osób z niepełnosprawnością intelektualną nie posiada kwalifikacji do prowadzenia w szkołach zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Jednak ostateczną decyzję w sprawie kwalifikacji danego nauczyciela podejmuje dyrektor szkoły.
W związku z tym, że autor pytania nie podaje typu szkoły należy pamiętać, że zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.) szczegółowe kwalifikacje wymagane od nauczycieli, wskazując w szczególności poziom wykształcenia i jego zakres w odniesieniu do poszczególnych typów szkół i placówek, określa w drodze rozporządzenia minister właściwy do spraw oświaty i wychowania. Aktualnie obowiązującym aktem prawnym w tym zakresie jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 50, poz. 400) – dalej r.k.n. Przykładowo z § 4 r.k.n . wynika, że kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkołach podstawowych posiada m.in. osoba, która legitymuje się wykształceniem magisterskim na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem (prowadzonymi zajęciami) lub na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu (prowadzonych zajęć) oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. Ponadto na stanowisku nauczyciela można zatrudnić osobę, która ukończyła studia magisterskie na kierunku (specjalności) innym niż zgodnym z nauczanym przedmiotem (prowadzonymi zajęciami), lub którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, ale dodatkowo musi ukończyć kurs kwalifikacyjny lub studia podyplomowe w zakresie nauczanego przedmiotu (prowadzonych zajęć) oraz posiadać przygotowanie pedagogiczne. W kontekście zadanego pytania należy zwrócić uwagę, że w § 6 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 228, poz. 1487) – dalej r.z.u.o.p.p., zostało określone, że pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole udzielana jest uczniom m.in. w formie zajęć specjalistycznych korekcyjno-kompensacyjnych. Zgodnie z § 10 i § 12 r.z.u.o.p.p. zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Jak wynika z § 14 r.z.u.o.p.p. zajęcia specjalistyczne mogą prowadzić specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie dla rodzaju prowadzonych zajęć. W związku z tym, że dana osoba ukończyła studia w zakresie oligofrenopedagogiki lub studia podyplomowe w zakresie edukacji i potrzeb rewalidacyjnych osób z niepełnosprawnością intelektualną uważam, że nie posiada odpowiednich kwalifikacji do prowadzenia w szkołach zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych. Według mojej opinii, aby posiadać kwalifikacje do prowadzenia tego typu zajęć dana osoba powinna legitymować się dyplomem ukończenia studiów wyższych lub podyplomowych w zakresie terapii pedagogicznej. Dodatkowo uważam, że kwalifikacje do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych będzie posiadała również osoba, która ukończyła pedagogikę korekcyjno-kompensacyjną. Jednak ostateczną decyzję w sprawie kwalifikacji danego nauczyciela musi podjąć dyrektor szkoły.
Krzysztof Lodziński