Czy magister matematyki uczący w gimnazjum ma kwalifikacje do nauki matematyki w szkole ponadgimnazjalnej?
Osoba, która ukończyła studia magisterskie na kierunku matematyka posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela matematyki zarówno w gimnazjum, jak i w szkole ponadgimnazjalnej. W związku z tym, że omawiana osoba obecnie uczy matematyki w gimnazjum należy założyć, że posiada również przygotowanie pedagogiczne.
Od 1 września 2009 r. szczegółowe kwalifikacje wymagane od nauczycieli określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. z 2009 r. Nr 50, poz. 400) - dalej r.s.k.w.n. W kontekście zadanego pytania należy przede wszystkim pamiętać, ze spełnianie przez nauczycieli kwalifikacji uzależnione jest od nauczanego przedmiotu oraz typu szkoły w jakiej są zatrudnieni. Jak wynika z § 2 r.s.k.w.n., od 1 września 2009 r. stanowisko nauczyciela w szkołach ponadgimnazjalnych (liceum ogólnokształcącym, liceum profilowanym, technikum, uzupełniającym liceum ogólnokształcącym, technikum uzupełniającym i szkołach policealnych) może zajmować osoba, która posiada wykształcenie magisterskie na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. Standardy kształcenia dla poszczególnych kierunków studiów zostały określone w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 lipca 2007 r. w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków oraz poziomów kształcenia, a także trybu tworzenia i warunków, jakie musi spełniać uczelnia, by prowadzić studia miedzykierunkowe oraz makrokierunki (Dz. U. z 2007 r. Nr 164, poz. 1166) - dalej r.s.k.d.p.k.k. W przypadku oceny kwalifikacji konkretnego nauczyciela należy pamiętać, że ilekroć w nowych przepisach jest mowa o studiach magisterskich należy przez to rozumieć studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie (§ 1 pkt 6 r.s.k.w.n.). Ponadto na stanowisku nauczyciela można zatrudnić osobę, która ukończyła studia magisterskie na kierunku (specjalności) innym niż zgodnym z nauczanym przedmiotem, lub którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, ale dodatkowo musi ukończyć studia podyplomowe w zakresie nauczanego przedmiotu oraz posiadać przygotowanie pedagogiczne. Należy zwrócić uwagę, że w takim przypadku w przeciwieństwie do gimnazjum w szkołach ponadgimnazjalnych nie można zatrudnić nauczyciela, który ukończył kurs kwalifikacyjny.
Natomiast przepis § 3 r.s.k.w.n. określa kwalifikacje nauczyciela do nauczania w gimnazjum.
Krzysztof Lodziński
Osoba, która ukończyła studia magisterskie na kierunku matematyka posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela matematyki zarówno w gimnazjum, jak i w szkole ponadgimnazjalnej. W związku z tym, że omawiana osoba obecnie uczy matematyki w gimnazjum należy założyć, że posiada również przygotowanie pedagogiczne.
Od 1 września 2009 r. szczegółowe kwalifikacje wymagane od nauczycieli określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. z 2009 r. Nr 50, poz. 400) - dalej r.s.k.w.n. W kontekście zadanego pytania należy przede wszystkim pamiętać, ze spełnianie przez nauczycieli kwalifikacji uzależnione jest od nauczanego przedmiotu oraz typu szkoły w jakiej są zatrudnieni. Jak wynika z § 2 r.s.k.w.n., od 1 września 2009 r. stanowisko nauczyciela w szkołach ponadgimnazjalnych (liceum ogólnokształcącym, liceum profilowanym, technikum, uzupełniającym liceum ogólnokształcącym, technikum uzupełniającym i szkołach policealnych) może zajmować osoba, która posiada wykształcenie magisterskie na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. Standardy kształcenia dla poszczególnych kierunków studiów zostały określone w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 lipca 2007 r. w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków oraz poziomów kształcenia, a także trybu tworzenia i warunków, jakie musi spełniać uczelnia, by prowadzić studia miedzykierunkowe oraz makrokierunki (Dz. U. z 2007 r. Nr 164, poz. 1166) - dalej r.s.k.d.p.k.k. W przypadku oceny kwalifikacji konkretnego nauczyciela należy pamiętać, że ilekroć w nowych przepisach jest mowa o studiach magisterskich należy przez to rozumieć studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie (§ 1 pkt 6 r.s.k.w.n.). Ponadto na stanowisku nauczyciela można zatrudnić osobę, która ukończyła studia magisterskie na kierunku (specjalności) innym niż zgodnym z nauczanym przedmiotem, lub którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, ale dodatkowo musi ukończyć studia podyplomowe w zakresie nauczanego przedmiotu oraz posiadać przygotowanie pedagogiczne. Należy zwrócić uwagę, że w takim przypadku w przeciwieństwie do gimnazjum w szkołach ponadgimnazjalnych nie można zatrudnić nauczyciela, który ukończył kurs kwalifikacyjny.
Natomiast przepis § 3 r.s.k.w.n. określa kwalifikacje nauczyciela do nauczania w gimnazjum.
Krzysztof Lodziński