Czy dziecko w dwóch kolejnych latach może uczęszczać do oddziału przedszkolnego (zerówki) – jako pięciolatek i sześciolatek?
Proszę podać podstawę prawną.
Nie, bowiem obowiązkowe roczne wychowanie przedszkolne dzieci pięcioletnich będzie obowiązywało dopiero od 1 września 2011 r.
Zgodnie z obowiązującymi regulacjami art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu albo w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej. Z powyższego wynika, że przygotowanie przedszkolne ma być roczne, tzn. odbyte obowiązkowo w ciągu jednego roku.
Nawet jeżeli dziecko pięcioletnie obecnie uczęszcza do przedszkola, to realizuje ono podstawę programową wychowania przedszkolnego ale nie jest to roczne obowiązkowe wychowanie przedszkolne. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17), zadaniem nauczycieli pracujących w przedszkolu jest prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji. Diagnoza przedszkolna musi objąć wszystkie dzieci kończące w tym roku pięć lat oraz dzieci sześcioletnie. Ministerstwo Edukacji Narodowej zakłada, że przez dwa lata okresu przejściowego sześciolatki będą się edukować w przedszkolach tym samym programem co pięciolatki, a w kolejnym roku szkolnym pójdą razem do szkoły. W edukacji przedszkolnej powinny pozostać jednak te dzieci, już wówczas sześcioletnie, które nie opanowały umiejętności określonych
w podstawie programowej, a więc nie będące wystarczająco przygotowane do rozpoczęcia nauki w szkole. Stanie się tak, jeśli rodzice uważają, że dla dobra ich dzieci lepiej jest, aby jeszcze rok dłużej, także jako sześciolatki, edukowały się w przedszkolu, razem z sześciolatkami, które wcześniej nie chodziły do przedszkola.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 56, poz. 458) - dalej u.z.s.o., w latach szkolnych 2009/2010-2011/2012, na wniosek rodziców, obowiązkiem szkolnym może być objęte dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy 6 lat. W takiej sytuacji, dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, może przyjąć dziecko do szkoły, jeżeli pozwalają na to warunki organizacyjne szkoły. Warunkiem jest, że dziecko było objęte wychowaniem przedszkolnym w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym ma rozpocząć naukę w szkole podstawowej. Wymogu objęcia wychowaniem przedszkolnym nie stosuje się w przypadku, gdy dziecko posiada pozytywną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej o możliwości rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego.
Na podstawie zmian wprowadzanych u.z.s.o., każde dziecko pięcioletnie ma prawo do edukacji przedszkolnej, gdyż za rok jego rodzic ma prawo do zdecydowania o posłaniu swojego dziecka do pierwszej klasy. Dlatego obecnie, zgodnie z nową podstawą programową, zadaniem nauczycieli wszystkich dzieci z grup pięciolatków i sześciolatków objętych wychowaniem przedszkolnym, jest poprowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych tych dzieci oraz dokumentowanie swoich obserwacji. Z początkiem roku szkolnego poprzedzającego ewentualne rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej (w październiku lub listopadzie) należy przeprowadzić analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna). Na podstawie wyniku diagnozy nauczyciel przedszkola powinien opracować i zrealizować indywidualny dla każdego dziecka program wspomagania i korygowania rozwoju ucznia. Celem takiej analizy jest także zgromadzenie informacji, które mają pomóc rodzicom w poznaniu stanu gotowości swojego dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej oraz w kontynuowaniu w domu wspomagania rozwoju dziecka prowadzonego przez przedszkole, odpowiednio do ich potrzeb.
Teresa Serafin
Proszę podać podstawę prawną.
Nie, bowiem obowiązkowe roczne wychowanie przedszkolne dzieci pięcioletnich będzie obowiązywało dopiero od 1 września 2011 r.
Zgodnie z obowiązującymi regulacjami art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu albo w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej. Z powyższego wynika, że przygotowanie przedszkolne ma być roczne, tzn. odbyte obowiązkowo w ciągu jednego roku.
Nawet jeżeli dziecko pięcioletnie obecnie uczęszcza do przedszkola, to realizuje ono podstawę programową wychowania przedszkolnego ale nie jest to roczne obowiązkowe wychowanie przedszkolne. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17), zadaniem nauczycieli pracujących w przedszkolu jest prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji. Diagnoza przedszkolna musi objąć wszystkie dzieci kończące w tym roku pięć lat oraz dzieci sześcioletnie. Ministerstwo Edukacji Narodowej zakłada, że przez dwa lata okresu przejściowego sześciolatki będą się edukować w przedszkolach tym samym programem co pięciolatki, a w kolejnym roku szkolnym pójdą razem do szkoły. W edukacji przedszkolnej powinny pozostać jednak te dzieci, już wówczas sześcioletnie, które nie opanowały umiejętności określonych
w podstawie programowej, a więc nie będące wystarczająco przygotowane do rozpoczęcia nauki w szkole. Stanie się tak, jeśli rodzice uważają, że dla dobra ich dzieci lepiej jest, aby jeszcze rok dłużej, także jako sześciolatki, edukowały się w przedszkolu, razem z sześciolatkami, które wcześniej nie chodziły do przedszkola.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 56, poz. 458) - dalej u.z.s.o., w latach szkolnych 2009/2010-2011/2012, na wniosek rodziców, obowiązkiem szkolnym może być objęte dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy 6 lat. W takiej sytuacji, dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, może przyjąć dziecko do szkoły, jeżeli pozwalają na to warunki organizacyjne szkoły. Warunkiem jest, że dziecko było objęte wychowaniem przedszkolnym w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym ma rozpocząć naukę w szkole podstawowej. Wymogu objęcia wychowaniem przedszkolnym nie stosuje się w przypadku, gdy dziecko posiada pozytywną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej o możliwości rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego.
Na podstawie zmian wprowadzanych u.z.s.o., każde dziecko pięcioletnie ma prawo do edukacji przedszkolnej, gdyż za rok jego rodzic ma prawo do zdecydowania o posłaniu swojego dziecka do pierwszej klasy. Dlatego obecnie, zgodnie z nową podstawą programową, zadaniem nauczycieli wszystkich dzieci z grup pięciolatków i sześciolatków objętych wychowaniem przedszkolnym, jest poprowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych tych dzieci oraz dokumentowanie swoich obserwacji. Z początkiem roku szkolnego poprzedzającego ewentualne rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej (w październiku lub listopadzie) należy przeprowadzić analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna). Na podstawie wyniku diagnozy nauczyciel przedszkola powinien opracować i zrealizować indywidualny dla każdego dziecka program wspomagania i korygowania rozwoju ucznia. Celem takiej analizy jest także zgromadzenie informacji, które mają pomóc rodzicom w poznaniu stanu gotowości swojego dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej oraz w kontynuowaniu w domu wspomagania rozwoju dziecka prowadzonego przez przedszkole, odpowiednio do ich potrzeb.
Teresa Serafin