"Wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, że uczniowie bardzo dobrze poradzili sobie m.in. z zadaniem z języka polskiego, które sprawdzało odbiór tekstów kultury i wykorzystanie zawartych w nich informacji. Większości gimnazjalistów nie przysporzyło również problemów zadanie z historii sprawdzające umiejętność analizowania i wnioskowania na podstawie źródła ikonograficznego. Z matematyki uczniowie wykazali się umiejętnością odczytywania i wykorzystywania informacji z wykresu, a z fizyki umiejętnością posługiwania się pojęciem przyśpieszenia do opisu ruchu" - napisał dyrektor CKE Marcin Smolik w komunikacie na temat wyników.
Podał w nim także, że gimnazjaliści przystępujący do egzaminu z języka angielskiego, niemieckiego, rosyjskiego oraz włoskiego na poziomie podstawowym najlepiej poradzili sobie z rozwiązaniem zadań sprawdzających znajomość funkcji językowych. Dla zdających francuski i hiszpański najłatwiejsze okazały się zadania z zakresu rozumienia ze słuchu. Na poziomie rozszerzonym uczniowie przystępujący do egzaminu z niemieckiego, rosyjskiego oraz włoskiego najlepiej poradzili sobie z zadaniami sprawdzającymi rozumienie ze słuchu; w przypadku francuskiego i hiszpańskiego zdający uzyskali najwyższe wyniki za zadanie sprawdzające umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej. Zdający angielski prawie w równym stopniu opanowali umiejętności rozumienia tekstów pisanych i rozumienia ze słuchu.
"Egzamin wskazał również umiejętności, które gimnazjaliści opanowali słabiej. W części humanistycznej z języka polskiego trudność sprawiło uczniom między innymi zadanie sprawdzające funkcjonalne wykorzystanie wiadomości z zakresu świadomości językowej, a z historii i wiedzy o społeczeństwie zadanie dotyczące chronologii historycznej. Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie wymagające zastosowania twierdzenia Pitagorasa w nietypowej sytuacji, a z chemii – planowania doświadczenia, w wyniku którego można otrzymać określoną substancję" - poinformował dyrektor CKE.
Jeśli chodzi o języki obce to - jak podał Smolik - na poziomie podstawowym uczniom zdającym angielski, niemiecki oraz włoski największą trudność sprawiły zadania sprawdzające umiejętność stosowania środków językowych. W przypadku egzaminu z rosyjskiego i hiszpańskiego na poziomie podstawowym najtrudniejsze dla gimnazjalistów okazały się zadania sprawdzające rozumienie tekstów pisanych. Uczniom zdającym francuski najwięcej trudności przysporzyły zadania sprawdzające umiejętność stosowania środków językowych oraz zadania sprawdzające rozumienie tekstów pisanych.
Z kolei na poziomie rozszerzonym we wszystkich językach obcych nowożytnych, poza rosyjskim, największą trudność sprawiło uczniom rozwiązanie zadań sprawdzających umiejętność stosowania środków językowych. Z kolei uczniowie, którzy przystąpili do egzaminu z rosyjskiego, najsłabiej opanowali umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej.
Wyniki uzyskane przez gimnazjalistów w tym roku są zbliżone do wyników jakie uzyskali uczniowie kończący gimnazjum w latach ubiegłych. Średni wynik uzyskany w ubiegłym roku przez gimnazjalistów z polskiego to 62 proc. punktów możliwych do otrzymania, z matematyki - 48 proc., z historii i wos - 64 proc., z przedmiotów przyrodniczych - 50 proc., z angielskiego (najczęściej wybieranego języka obcego): na poziomie podstawowym - 67 proc., na rozszerzonym - 48 proc.
CKE zwraca jednak uwagę, by nie porównywać "surowych" średnich wyników uzyskanych w tym roku z wynikami z lat poprzednich. Związane jest to z tym, że arkusze egzaminacyjne są w całości upubliczniane po przeprowadzeniu egzaminu. Dlatego nie ma na egzaminie tzw. zadań kotwiczących, czyli takich samych w kolejnych latach.
Egzaminy gimnazjalne przeprowadzone były w dniach: 18, 19 i 20 kwietnia. Przystąpiło do nich około 354 tys. uczniów klas III gimnazjów. Uczniowie, którzy z przyczyn zdrowotnych lub losowych nie zdawali egzaminów w kwietniu, mogli przystąpić do nich w dodatkowym terminie w dniach 1-3 czerwca.
W tym roku po raz pierwszy rozwiązania zadań otwartych z egzaminu gimnazjalnego z matematyki w całym kraju zostały ocenione z wykorzystaniem elektronicznego systemu oceniania - tzw. e-ocenianie. Egzaminatorzy, korzystając ze skanów prac uczniów i ze specjalnego oprogramowania ocenili na ekranach domowych komputerów poprawność rozwiązań około 890 tysięcy zadań. W sesji e-oceniania wzięło udział 1378 egzaminatorów. Przed przystąpieniem do oceniania prac każdy egzaminator uczestniczył w szkoleniu dotyczącym zasad oceniania zadań oraz korzystania z programu komputerowego. Praca egzaminatorów była na bieżąco monitorowana przez przewodniczących zespołów egzaminatorów oraz koordynatorów oceniania poszczególnych zadań.
Przystąpienie do egzaminu gimnazjalnego jest warunkiem ukończenia gimnazjum, a jego wynik będzie miał wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej. Podczas postępowania rekrutacyjnego brane są pod uwagę wyniki ucznia uzyskane na zakończenie nauki w gimnazjum (odnotowane na świadectwie, potwierdzone zaświadczeniem o wynikach egzaminu gimnazjalnego). Zaświadczenia wydane przez CKE z wynikiem uzyskanym z egzaminu uczniowie dostaną 24 czerwca wraz ze świadectwem ukończenia gimnazjum.
Wraz ze swoimi indywidualnymi wynikami z egzaminu podanymi w procentach gimnazjaliści poznali też swoje wyniki w ujęciu centylowym. Dzięki temu mogą się dowiedzieć, jaki odsetek uczniów uzyskał w tym roku wyniki takie same lub niższe niż oni. (PAP)
Chronologia zdarzeń, twierdzenie Pitagorasa i prace pisemne najtrudniejsze na egzaminie
W części humanistycznej z języka polskiego trudność sprawiło uczniom zadanie wymagające wiadomości z zakresu świadomości językowej, a z matematyki zastosowanie twierdzenia Pitagorasa w nietypowej sytuacji - mówi szef CKE.