Czy w szkole niepublicznej (społecznej) arkusz organizacyjny szkoły powinien zostać zatwierdzony do dnia 30 kwietnia?
{"dataValues":[15416,2262,360,298,199,5],"dataValuesNormalized":[17,3,1,1,1,1],"labels":["Pytania i odpowiedzi","Orzeczenia i pisma urz\u0119dowe","Akty prawne","Wzory i narz\u0119dzia","Komentarze i publikacje","Procedury"],"colors":["#940C72","#EA8F00","#85BC20","#232323","#007AC3","#E5202E"],"maxValue":18540,"maxValueNormalized":20}
Prawo oświatowe nie formułuje obowiązku sporządzania arkusza organizacji pracy szkoły niepublicznej. Opracowanie projektu arkusza organizacji szkoły, tryb jego zatwierdzenia oraz terminy opracowania i zatwierdzenia może zostać ustalone w statucie szkoły niepublicznej.
W systemie LEX znajdziesz zagadnienie powiązane z tym artykułem:
Organizacja szkolnictwa publicznego
Najczęściej czytane w temacie:
- Czy przy obliczaniu dofinansowania kosztów kształcenia młodocianego pracownika należy uwzględnić barometr zawodowy za każdy rok...
- Jak należy wypłacić dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianego pracownika w przypadku, gdy umowa o pracę w celu...
- Jakie są różnice między inwentaryzacją a skontrum w praktyce?
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
To zagadnienie zawiera:
Najczęściej czytane w temacie:
- Czy przy obliczaniu dofinansowania kosztów kształcenia młodocianego pracownika należy uwzględnić barometr zawodowy za każdy rok...
- Jak należy wypłacić dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianego pracownika w przypadku, gdy umowa o pracę w celu...
- Jakie są różnice między inwentaryzacją a skontrum w praktyce?
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
Uzasadnienie
Obowiązek sporządzania arkusza organizacji szkoły publicznej wynika z załączników do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowego statutu publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.). W szkole niepublicznej zgodnie z odpowiedzią Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 22 września 2008 r. na interpelację poselską nr 4821 stwierdza się: "Podstawą działania niepublicznej szkoły lub placówki jest statut nadany przez osobę prowadzącą. Statut szkoły lub placówki powinien być zgodny z wykazem treści ustalonym w art. 84 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) - dalej u.s.o. Treść tego przepisu, w przeciwieństwie do obejmującego szkoły i placówki publiczne art. 60 ust. 1 u.s.o., w sposób wyczerpujący wyszczególnia treść statutu szkoły (placówki) niepublicznej wskazując, że: statut powinien określać nazwę, typ szkoły lub placówki oraz ich zadania, oznaczenie osoby prowadzącej, wskazanie organów szkoły lub placówki oraz zakres ich zadań, organizację szkoły lub placówki, a także zasady przyjmowania uczniów do szkoły lub placówki. Ponadto w statucie powinny znaleźć się postanowienia w zakresie praw i obowiązków pracowników oraz uczniów szkoły lub placówki, w tym przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów szkoły lub placówki oraz sposób uzyskiwania środków finansowych na działalność szkoły lub placówki. W szkołach i placówkach niepublicznych nie tworzy się organów społecznych, o których mowa w rozdziale 4 u.s.o., a więc rady szkoły (placówki), rady (przedstawicielstwa) rodziców oraz samorządu uczniowskiego, chyba że organ prowadzący, ustalając statut, uzna inaczej. W wielu szkołach niepublicznych szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w każdym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły opracowany przez dyrektora i zatwierdzony przez organ prowadzący w terminach ustalonych dla szkół publicznych: sporządzenie projektu do 30 kwietnia oraz zatwierdzenie przez organ prowadzący do 30 maja. Ale nie są one obligatoryjne dla szkół niepublicznych.
Więcej w serwisie Prawo Oświatowe/ABC>>
Polecamy: Arkusz organizacyjny szkoły - jak dobrze go sporządzić
Polecamy książki oświatowe w artykułach








