Zmiana uchwały w sprawie programu kompleksowego wsparcia dla rodzin "Za życiem"

UCHWAŁA Nr 5
RADY MINISTRÓW
z dnia 17 stycznia 2025 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie programu kompleksowego wsparcia dla rodzin "Za życiem"

Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin "Za życiem" (Dz. U. z 2024 r. poz. 1829) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
 W uchwale nr 160 Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2016 r. w sprawie programu kompleksowego wsparcia dla rodzin "Za życiem" (M.P. poz. 1250 oraz z 2022 r. poz. 64) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w załączniku nr 1 do uchwały:
a)
w części "SPIS TREŚCI" wyrazy "4.4. Tworzenie mieszkań chronionych dla osób niepełnosprawnych" zastępuje się wyrazami "4.4. Tworzenie mieszkań treningowych lub wspomaganych dla osób niepełnosprawnych",
b)
w części "WYKAZ SKRÓTÓW":
po wyrazach "MEiN - Ministerstwo Edukacji i Nauki" od nowego wiersza dodaje się wyrazy "MEN - Ministerstwo Edukacji Narodowej",
po wyrazach "MRiPS - Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej" od nowego wiersza dodaje się wyrazy "MRPiPS - Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej",
c)
w części "WSTĘP" akapit dziesiąty otrzymuje brzmienie:

"Istotne jest również działanie dotyczące tworzenia mieszkań treningowych i wspomaganych, które stanowią formy pomocy przygotowujące osoby w nich przebywające, przy wsparciu specjalistów, do prowadzenia nie- zależnego życia lub wspierające te osoby w codziennym funkcjonowaniu. Nazwa "mieszkania treningowe lub wspomagane" została wprowadzona ustawą z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1693). Zastąpiła ona dotychczasową nazwę "mieszkania chronione". Działanie to stanowi odpowiedź na oczekiwania środowiska osób niepełnosprawnych.",

d)
w części "CELE PROGRAMU" pkt 10 otrzymuje brzmienie:

"10. tworzenie i rozwój mieszkań treningowych lub wspomaganych na rzecz osób niepełnosprawnych;",

e)
w działaniu "4.2. Zwiększenie dostępności mieszkań dla rodzin wychowujących dzieci niepełnosprawne - mieszkania na wynajem o umiarkowanym czynszu wybudowane w ramach bezzwrotnego dofinansowania ze środków budżetu państwa społecznego budownictwa czynszowego":
w części "Sposób realizacji, w tym propozycje aktów prawnych" po ostatnim zdaniu dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Nazwa "mieszkania chronione" została zastąpiona nazwą "mieszkania treningowe lub wspomagane" przez ustawę z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz niektórych innych ustaw.",

w części "Formy realizacji" wyrazy "w tym mieszkań chronionych" zastępuje się wyrazami "w tym mieszkań treningowych lub wspomaganych",
f)
działanie "4.4. Tworzenie mieszkań chronionych dla osób niepełnosprawnych" otrzymuje brzmienie:

"4.4. Tworzenie mieszkań treningowych lub wspomaganych dla osób niepełnosprawnych

Cel działania: udzielanie wsparcia, o którym mowa w art. 53 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, dla osób legitymujących się orzeczeniami o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności.

Grupa docelowa: osoby niepełnosprawne ze znacznym stopniem niepełnosprawności lub stopniem umiarkowanym.

Podmioty realizujące: samorządy powiatowe lub gminne.

Sposób realizacji: tworzenie mieszkań treningowych lub wspomaganych.

Do dnia 31 grudnia 2025 r. lokale nie powinny być większe niż dla 7 osób, a od dnia 1 stycznia 2026 r. - dla 6 osób. Dodatkowo liczba osób w jednym pomieszczeniu mieszkalnym w mieszkaniu treningowym i wspomaganym do dnia 31 grudnia 2025 r. może być wyższa niż 2 osoby, a od dnia 1 stycznia 2026 r. - nie wyższa niż 2 osoby.

Pomieszczenia w mieszkaniu treningowym lub wspomaganym, w którym ze wsparcia korzystają osoby nie- pełnosprawne, powinny być dostosowane do ich potrzeb, a w przypadku korzystania ze wsparcia przez osoby niepełnosprawne fizycznie - pozbawione barier architektonicznych i dostępne dla tych osób z zewnątrz. Pierwszeństwo w otrzymaniu tej formy wsparcia będą miały osoby samotne lub zamieszkujące w trudnych warunkach lokalowych albo środowiskowych.

Formy realizacji: dofinansowanie z budżetu państwa zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego.

Samorząd jest zobowiązany do prowadzenia mieszkania treningowego lub wspomaganego, którego tworzenie zostało dofinansowane z budżetu państwa w ramach Programu, przez okres min. 5 lat od czasu uruchomienia ww. mieszkania.",

g)
w działaniu "5.2. Utworzenie i utrzymanie portalu informacyjnego oraz infolinii "Za życiem" " w części "Podmioty realizujące" wyraz "MRiPS" zastępuje się wyrazem "MRPiPS",
h)
w działaniu "5.3. Doradca rodziny" w części "Sposób realizacji, w tym propozycje aktów prawnych" wyrazy "wypracuje MEiN w porozumieniu z MRiPS" zastępuje się wyrazami "wypracuje MEN w porozumieniu z MRPiPS",
i)
w działaniu "5.5. Świadome i odpowiedzialne rodzicielstwo - działania edukacyjne dla młodzieży szkół ponadpodstawowych" w części "Podmioty realizujące" wyraz "MEiN" zastępuje się wyrazem "MEN",
j)
w załączniku nr 1 do Programu w części "III. ZABEZPIECZENIE SPOŁECZNE I PRACA" w rozdziale "3. Instytucje pomocy społecznej" w podrozdziale "Mieszkania chronione" akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Wsparcie mieszkaniowe dla osób niepełnosprawnych jest realizowane m.in. w ramach działania 4.4. Programu pn. "Tworzenie mieszkań chronionych dla osób niepełnosprawnych", a od 2024 r. pod zmienioną nazwą "Tworzenie mieszkań treningowych lub wspomaganych dla osób niepełnosprawnych", w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz niektórych innych ustaw, która nazwę "mieszkania chronione" zastąpiła nazwą "mieszkania treningowe lub wspomagane".",

k)
w załączniku nr 2 do Programu:
w tabeli:
––
w kolumnie "Rodzaje działań wg priorytetów" działanie 4.4. otrzymuje brzmienie:

"Tworzenie mieszkań treningowych lub wspomaganych dla osób niepełnosprawnych1)",

––
w kolumnie "Podmiot odpowiedzialny":
–––
wyraz "MRiPS" zastępuje się wyrazem "MRPiPS",
–––
wyraz "MEiN" zastępuje się wyrazem "MEN",
pod tabelą dodaje się odnośnik nr 1 w brzmieniu:

"1) Nazwa "mieszkania treningowe lub wspomagane" zastąpiła nazwę "mieszkania chronione" na podstawie art. 1 pkt 13 ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1693), który wszedł w życie z dniem 1 listopada 2023 r.";

2)
załącznik nr 2 do uchwały otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszej uchwały.
§  2.
 Uchwała wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

PLAN FINANSOWY PROGRAMU*

Budżetowanie działań Programu w tys. zł

grafika

* Finansowanie działań w ramach Programu będzie realizowane przez zapewnienie odpowiedniej alokacji dostępnych środków finansowych, będących w dyspozycji jednostek sektora finansów publicznych. Realizacja działań będzie się odbywać w ramach środków poszczególnych dysponentów.

Ewentualne skutki dla Ministra Zdrowia zostaną sfinansowane w ramach środków zabezpieczonych w budżecie cz. 46, bez możliwości ubiegania się o dodatkowe środki z budżetu państwa.

W zakresie kosztów realizacji Programu przez NFZ, skutki zostaną sfinansowane w ramach zatwierdzonego planu finansowego NFZ, bez możliwości ubiegania się o dodatkowe środki z budżetu państwa i bez konieczności uruchamiania funduszu zapasowego.

Przewidywane wydatki będące skutkiem wejścia w życie procedowanej uchwały w zakresie ochrony zdrowia zostaną pokryte ze środków finansowych przeznaczanych na finansowanie ochrony zdrowia zgodnie z art. 131c ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 146, z późn. zm.) (nie spowodują powiększenia przewidywanej w ustawie wartości wydatków na zdrowie określonej dla poszczególnych lat jako procent produktu krajowego brutto).

a) Prognozowane wydatki*) na zasiłki opiekuńcze z tytułu opieki nad dzieckiem (0-18 lat) finansowane z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (bez ewentualnych wypłat dodatkowego zasiłku opiekuńczego)

Rok Prognozowane wydatki na zasiłki opiekuńcze z tytułu opieki nad dzieckiem - kwoty nominalne (w min zł) Prognozowane wydatki na zasiłki opiekuńcze z tytułu opieki nad dzieckiem - kwoty zdyskontowane inflacją na 2020 r. (w min zł)
2022 1 009,2 969,7
2023 1 042,8 979,0
2024 1 075,7 985,7
2025 1 110,6 992,8
2026 1 146,1 999,5

*) Wyniki pochodzą z przeliczenia wariantu nr 1 Prognozy wpływów i wydatków Funduszu Ubezpieczeń Społecznych na lata 2021-2025 (ZUS, Warszawa, grudzień 2020 r.).

Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie posiada danych dotyczących zasiłków opiekuńczych wypłacanych wyłącznie w związku ze sprawowaniem opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi. Posiada jedynie ogólne informacje dotyczące wszystkich zasiłków opiekuńczych wypłacanych z tytułu okoliczności określonych przepisami ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2780, z późn. zm.).

b) Samorządy powiatów otrzymują na dany rok limit środków Funduszu Pracy na finansowanie programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej. Środki w transzach miesięcznych trafiają na konto powiatowego urzędu pracy do końca roku. Z powyższych środków są finansowane wszystkie formy aktywizacji określone w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2024 r. poz. 475, z późn. zm.), w tym: szkolenia, prace interwencyjne, refundacja wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy, dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej, staże, roboty publiczne oraz prace społecznie użyteczne (w tym "Pomoc w domu").

Wydatki w ramach poddziałania 3.5.5. będą realizowane ze środków Funduszu Pracy w ramach przyznanych powiatowym urzędom pracy limitów na działania aktywizacyjne oraz ewentualnej rezerwy Ministra.

c) Koszty będą ustalane corocznie (w zależności od zgłoszonego zapotrzebowania).

d) Program NOWEFIO będzie finansowany z krajowych środków publicznych pochodzących z rezerwy celowej z budżetu państwa i wyniesie 80 mln zł rocznie. Beneficjentami Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021-2030 mogą stać się organizacje obywatelskie działające we wszystkich obszarach sfery pożytku publicznego, zaś środki rozdzielane są w trybie corocznych otwartych konkursów ofert. Nie można zaplanować jakie i ile organizacji wspierających rodziny i system pieczy zastępczej weźmie udział w konkursach i uzyska dofinansowanie.

e) Projekty są współfinansowane ze środków budżetu Unii Europejskiej oraz innych źródeł, w tym budżetu państwa. Nie ma możliwości wskazania dokładnej kwoty współfinansowania krajowego.

PLAN FINANSOWY PROGRAMU*

grafika

* Finansowanie działań w ramach Programu będzie realizowane przez zapewnienie odpowiedniej alokacji dostępnych środków finansowych, będących w dyspozycji jednostek sektora finansów publicznych. Realizacja działań będzie się odbywać w ramach środków poszczególnych dysponentów.

Ewentualne skutki dla Ministra Zdrowia zostaną sfinansowane w ramach środków zabezpieczonych w budżecie cz. 46, bez możliwości ubiegania się o dodatkowe środki z budżetu państwa.

W zakresie kosztów realizacji Programu przez NFZ, skutki zostaną sfinansowane w ramach zatwierdzonego planu finansowego NFZ, bez możliwości ubiegania się o dodatkowe środki z budżetu państwa i bez konieczności uruchamiania funduszu zapasowego.

Przewidywane wydatki będące skutkiem wejścia w życie procedowanej uchwały w zakresie ochrony zdrowia zostaną pokryte ze środków finansowych przeznaczanych na finansowanie ochrony zdrowia zgodnie z art. 131c ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 146, z późn. zm.) (nie spowodują powiększenia przewidywanej w ustawie wartości wydatków na zdrowie określonej dla poszczególnych lat jako procent produktu krajowego brutto).

a), b), c), d), e) Zobacz objaśnienia pod tabelą przedstawiającą budżetowanie działań Programu z podziałem na lata 2022-2026.

Środki na realizację Programu w latach 2027-2031 pozostają rokrocznie na poziomie nie mniejszym niż w roku 2026.

W 2025 r., w wyniku oceny Programu, zostaną ustalone środki na lata 2027-2031.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2025.113

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zmiana uchwały w sprawie programu kompleksowego wsparcia dla rodzin "Za życiem"
Data aktu: 17/01/2025
Data ogłoszenia: 05/02/2025
Data wejścia w życie: 06/02/2025