Zmiana uchwały w sprawie Inicjatywy "Wspólna Infrastruktura Informatyczna Państwa".

UCHWAŁA Nr 127
RADY MINISTRÓW
z dnia 23 października 2024 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie Inicjatywy "Wspólna Infrastruktura Informatyczna Państwa"

§  1. 
W uchwale nr 97 Rady Ministrów z dnia 11 września 2019 r. w sprawie Inicjatywy "Wspólna Infrastruktura Informatyczna Państwa" (M.P. z 2021 r. poz. 1006) w załączniku nr 2 w ust. 1 tabela otrzymuje brzmienie:
Objaśnienie ogólne:

Kategorie systemów teleinformatycznych przedstawione w tabeli mają charakter, co do zasady, rozłączny. Kryterium rozróżnienia kategorii uwzględnia główne rodzaje systemów teleinformatycznych działających w organach publicznych oraz ich główne, z punktu widzenia bezpieczeństwa przetwarzania w chmurze obliczeniowej, cechy i przeznaczenie. W praktyce może się okazać, że system teleinformatyczny można zakwalifikować do dwóch lub więcej kategorii. Jeżeli z objaśnień dla poszczególnych kategorii nie wynika pierwszeństwo dla danej kategorii, o możliwości przetwarzania w określonym typie chmury obliczeniowej decyduje analiza poszczególnego systemu teleinformatycznego.

Brak oznaczenia w postaci X w kolumnie "Brak możliwości skorzystania z usług chmurowych określonych w uchwale" oznacza, że system teleinformatyczny powinien być utrzymywany przy wykorzystaniu usług chmurowych (zasada pierwszeństwa chmury), a rodzaj dopuszczalnych usług chmurowych zależy od oznaczenia w tabeli.

Oznaczenie X w kolumnie "Brak możliwości skorzystania z usług chmurowych określonych w uchwale" i kolumnie "Rządowa Chmura Obliczeniowa" oznacza możliwość utrzymywania systemu teleinformatycznego w ramach Dedykowanej Infrastruktury Teleinformatycznej (DIT) lub w Rządowej Chmurze Obliczeniowej w zależności od wyniku przeprowadzonej analizy.

Analogicznie zasady mają zastosowanie w przypadku pozostałych klasyfikacji.

Lp. Kategoria systemów teleinformatycznych Brak możliwości skorzystania z usług chmurowych określonych w uchwale 1  (konieczność korzystania z Dedykowanej

Infrastruktury

Teleinformatycznej

- DIT)

Rządowa

Chmura

Obliczeniowa

Publiczna

Chmura

Obliczeniowa w jurysdykcji krajowej

Publiczna

Chmura

Obliczeniowa w jurysdykcji Europejskiego

Obszaru

Gospodarczego

(EOG)

Objaśnienia dla poszczególnych kategorii
1 Systemy teleinformatyczne oraz rozwiązania informatyczne, w których są przetwarzane informacje niejawne, z wyłączeniem pkt 2 X Dotyczy to systemów teleinformatycznych oraz rozwiązań informatycznych, które w przepisach powszechnie obowiązujących są określone jako systemy niejawne lub w stosunku do których uprawnione organy wskazały, że są w nich przetwarzane informacje niejawne, z wyłączeniem pkt 2.
2 Systemy teleinformatyczne oraz rozwiązania informatyczne, w których są przetwarzane informacje niejawne o maksymalnej klauzuli

"zastrzeżone" lub równoważnej klauzuli międzynarodowej, organizowane przez podmioty, o których mowa w art. 10 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 632 i 1222), w odniesieniu do których zadania w zakresie nadzoru nad funkcjonowaniem systemu ochrony informacji niejawnych realizuje

Służba

Kontrwywiadu

Wojskowego

X X X X Dotyczy to systemów teleinformatycznych oraz rozwiązań informatycznych, w stosunku do których uprawnione organy wskazały, że są w nich przetwarzane informacje niejawne o maksymalnej klauzuli

"zastrzeżone" lub równoważnej klauzuli międzynarodowej. W zależności od dokonanej analizy przez podmiot odpowiedzialny za system teleinformatyczny oraz uzyskania zgody wyrażonej przez Służbę Kontrwywiadu Wojskowego.

3 Systemy teleinformatyczne służb specjalnych w rozumieniu art. 11 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2024 r. poz. 812, 1222

i 1562), z wyłączeniem systemów teleinformatycznych

Agencji

Bezpieczeństwa

Wewnętrznego

X X X X W zależności od dokonanej analizy przez podmiot odpowiedzialny za system teleinformatyczny.
4 Systemy teleinformatyczne Agencji

Bezpieczeństwa

Wewnętrznego

X X W zależności od dokonanej analizy przez podmiot odpowiedzialny za system teleinformatyczny. Dotyczy wszystkich systemów teleinformatycznych

Agencji

Bezpieczeństwa Wewnętrznego, nawet jeżeli te systemy teleinformatyczne spełniają kryteria kwalifikujące do

innej kategorii systemów teleinformatycznych.

5 Systemy teleinformatyczne wykorzystywane do prowadzenia rejestrów 2 , ewidencji 3  oraz innych baz danych 4  przez organy publiczne na podstawie przepisów prawa Unii

Europejskiej lub na

podstawie zawartych umów międzynarodowych

X X X X W zależności od dokonanej analizy przez podmiot odpowiedzialny za system teleinformatyczny.
6 Systemy teleinformatyczne wykorzystywane do prowadzenia rejestrów, ewidencji oraz innych baz danych przez organy wymiaru sprawiedliwości, służby lub formacje umundurowane oraz służby

odpowiedzialne za zapewnienie porządku i bezpieczeństwa publicznego, z wyłączeniem służb wskazanych w pkt 7

X X X X W zależności od dokonanej analizy przez podmiot odpowiedzialny za system teleinformatyczny.
7 Systemy teleinformatyczne wykorzystywane do prowadzenia rejestrów, ewidencji oraz innych baz danych, prowadzone przez straże gminne i straże leśne X X X O możliwości przetwarzania w danej chmurze obliczeniowej decyduje wynik analizy.
8 Systemy teleinformatyczne wykorzystywane do prowadzenia rejestrów, ewidencji oraz innych baz danych przez organy publiczne, w których przetwarzane są dane referencyjne, wykorzystywane w funkcjonalnościach przewidzianych w art. 35 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji

Bezpieczeństwa

Wewnętrznego oraz

Agencji Wywiadu 5

X X W zależności od dokonanej analizy przez podmiot odpowiedzialny za system teleinformatyczny. Analiza zawiera możliwość rozdzielenia komponentów systemów teleinformatycznych, w których realizowane są funkcjonalności Agencji

Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu. Nie obejmuje systemów teleinformatycznych, które nie wchodzą w zakres podmiotowy uchwały oraz systemów podmiotów prywatnych, np.

systemów teleinformatycznych, przy użyciu których wydawane są środki identyfikacji elektronicznej.

9 Systemy teleinformatyczne wykorzystywane do prowadzenia rejestrów, ewidencji oraz innych baz danych, zawierające dane referencyjne inne niż wskazane w pkt 8 X X X O możliwości przetwarzania w danej chmurze obliczeniowej decyduje wynik analizy.
10 Systemy teleinformatyczne wykorzystywane do prowadzenia rejestrów, ewidencji oraz innych baz danych, w których są przetwarzane szczególne kategorie danych osobowych w rozumieniu art. 9 i 10 rozporządzenia

Parlamentu

Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.)

X X X O możliwości przetwarzania w danej chmurze obliczeniowej decyduje wynik analizy. O ile systemy teleinformatyczne mieszczą się w kategoriach 5-8, klasyfikacja dokonywana jest w oparciu o kryteria, o których mowa w pkt 5-8.
11 Systemy teleinformatyczne wykorzystywane do prowadzenia rejestrów, ewidencji oraz innych baz danych innych niż wskazane w pkt 5-9, jeżeli prowadzone są one na podstawie przepisów powszechnie

obowiązujących, a w szczególności jeżeli wpisy do tych rejestrów, ewidencji i baz danych mają skutek prawny

X X X O możliwości przetwarzania w danej chmurze obliczeniowej decyduje wynik analizy. Skutek prawny systemu teleinformatycznego rozumiany jest zarówno jako skutek konstytutywny, jak i deklaratoryjny.
12 Systemy teleinformatyczne wykorzystywane do prowadzenia rejestrów, ewidencji oraz innych baz danych innych niż wskazane w pkt 1-9, jeżeli prowadzone są one przez podmioty na własny użytek

1 mają charakter wspomagający

X X X O możliwości przetwarzania w danej chmurze obliczeniowej decyduje wynik analizy.

Kategoria obejmuje systemy teleinformatyczne do prowadzenia rejestrów, ewidencji oraz innych baz danych, które nie są prowadzone na podstawie przepisów powszechnie obowiązujących, a organ stworzył je w celu ulepszenia realizacji zadań publicznych, np. spisy, wewnętrzne ewidencje lub bazy danych, na podstawie których na bieżąco realizuje określone w przepisach powszechnie obowiązujących zadania publiczne.

13 Systemy teleinformatyczne wykorzystywane do udostępniania informacji publicznej lub udostępniania informacji sektora publicznego do ponownego wykorzystania (otwarte dane) X X X Kategoria obejmuje samodzielne systemy teleinformatyczne niebędące częścią systemów teleinformatycznych należących do

kategorii 6-11. Pod warunkiem zakwalifikowania podmiotu odpowiedzialnego

za system teleinformatyczny do zakresu podmiotowego uchwały.

14 Systemy teleinformatyczne, w ramach których świadczone są usługi elektroniczne organów administracji publicznej X X X O możliwości przetwarzania w danej chmurze obliczeniowej decyduje wynik analizy.

Kategoria obejmuje systemy teleinformatyczne:

- przeznaczone do udostępniania danych z rejestrów, ewidencji oraz innych baz danych w drodze zapytań jednostkowych,

- transakcyjne, wykorzystujące dane pochodzące z rejestrów, ewidencji lub innych baz danych,

- pozwalające na wnoszenie do

organów administracji publicznej oraz doręczanie przez

te organy dokumentów stanowiących elementy postępowań administracyjnych oraz innych, przewidzianych w przepisach powszechnie obowiązujących, czynności realizowanych przez te organy.

15 Systemy teleinformatyczne służące do prowadzenia wewnętrznego elektronicznego obiegu dokumentacji lub elektronicznego zarządzania dokumentacją X X X O możliwości przetwarzania w danej chmurze decyduje wynik analizy.
16 Systemy teleinformatyczne klasy ERP i CRM itp. X X X O możliwości przetwarzania w danej chmurze decyduje wynik analizy.
17 Pozostałe systemy teleinformatyczne X X X Kategoria obejmuje inne systemy teleinformatyczne świadczące usługi obsługowe na wewnętrzny użytek, zapewniające komunikację, np.

systemy ekstranetowe, intranetowe lub poczty elektronicznej.

§  2. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Nie oznacza, że system teleinformatyczny nie może być przetwarzany w innych zamkniętych środowiskach chmurowych, których działania regulują inne przepisy, pragmatyki lub które utworzone zostały przez uprawnione do tego organy. Dedykowana Infrastruktura Teleinformatyczna to środowisko informatyczne pozostające pod kontrolą jednostki administracji publicznej, realizowane poza Rządową Chmurą Obliczeniową.
2 W przypadku gdy przepisy powszechnie obowiązujące posługują się pojęciem rejestru.
3 W przypadku gdy przepisy powszechnie obowiązujące posługują się pojęciem ewidencja.
4 W przypadku gdy przepisy powszechnie obowiązujące posługują się dla oznaczenia systemu teleinformatycznego innymi pojęciami niż rejestr lub ewidencja.
5 Zgodnie z art. 35art. 35ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu w związku z wykonywaniem swoich zadań Agencje zapewniają ochronę środków, form i metod realizacji zadań, zgromadzonych informacji oraz własnych obiektów i danych identyfikujących funkcjonariuszy tych Agencji.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2024.908

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zmiana uchwały w sprawie Inicjatywy "Wspólna Infrastruktura Informatyczna Państwa".
Data aktu: 23/10/2024
Data ogłoszenia: 28/10/2024
Data wejścia w życie: 29/10/2024