Ustanowienie programu rządowego pod nazwą "Promocja Sportu Osób z Niepełnosprawnościami w 2024 r.".

UCHWAŁA Nr 105
RADY MINISTRÓW
z dnia 23 września 2024 r.
w sprawie ustanowienia programu rządowego pod nazwą "Promocja Sportu Osób z Niepełnosprawnościami w 2024 r."

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 296, 863 i 1089) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1. 
Ustanawia się program rządowy pod nazwą "Promocja Sportu Osób z Niepełnosprawnościami w 2024 r.", zwany dalej "Programem", stanowiący załącznik do uchwały.
§  2. 
Realizatorem Programu jest minister właściwy do spraw kultury fizycznej.
§  3. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM RZĄDOWY "PROMOCJA SPORTU OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI W 2024 r."

SPIS TREŚCI

WSTĘP

I. DIAGNOZA SYTUACJI

II. PODSTAWA PRAWNA PROGRAMU

III. REALIZATOR PROGRAMU

IV. RODZAJE ZADAŃ OBJĘTYCH DOFINANSOWANIEM

V. WNIOSKODAWCY UPRAWNIENI DO UZYSKANIA DOFINANSOWANIA

VI. FINANSOWANIE PROGRAMU

VII. WARUNKI UDZIELANIA DOFINANSOWANIA

VIII. TERMINY I WARUNKI REALIZACJI ZADAŃ

IX. ZASADY REALIZACJI I ROZLICZENIA UMOWY

WSTĘP

Program rządowy pod nazwą "Promocja Sportu Osób z Niepełnosprawnościami w 2024 r.", zwany dalej "Programem", jest adresowany do ogółu obywateli Rzeczypospolitej Polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnościami mogących uprawiać sport.

Głównym celem Programu jest popularyzacja sportu i aktywności fizycznej, jako formy włączenia społecznego osób z niepełnosprawnościami, oraz podnoszenie świadomości społeczeństwa w zakresie sportu osób z niepełnosprawnościami.

Celami szczegółowymi są:

1) podniesienie poziomu wiedzy i świadomości osób z niepełnosprawnościami na temat możliwości aktywnego życia oraz rozwoju psychofizycznego, w tym dostępu do usług i infrastruktury sportowej;

2) promocja konkretnych dyscyplin, wydarzeń, zawodników z niepełnosprawnościami uprawiających sport;

3) promocja sportu, jako jednej z form włączenia społecznego i rozwoju zawodowego osób z niepełnosprawnościami, w tym możliwości doskonalenia oraz edukacji trenerów i instruktorów sportowych w zakresie prowadzenia zajęć z osobami z niepełnosprawnościami;

4) kreowanie pozytywnych postaw wobec uprawiania sportu osób z niepełnosprawnościami;

5) popularyzowanie sportu jako czynnika wpływającego na poprawę zdrowia osób z niepełnosprawnościami;

6) zwiększenie świadomości opinii publicznej na temat sportu osób z niepełnosprawnościami;

7) promocja zdrowego stylu życia i aktywności osób z niepełnosprawnościami.

I. 

DIAGNOZA SYTUACJI

Dotychczas promocja sportu osób z niepełnosprawnościami stanowiła jedno z czterech zadań objętych dofinansowaniem ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, zwanego dalej "FRKF", w ramach Programu Upowszechniania Sportu Osób Niepełnosprawnych.

Na znaczenie promocji w procesie rozwoju sportu osób z niepełnosprawnościami w Polsce zwrócono uwagę w ramach kontroli nr P/16/023, pn. "Rozwój sportu osób niepełnosprawnych" przeprowadzonej przez Najwyższą Izbę Kontroli, zwaną dalej "NIK". Jednym ze zgłoszonych wniosków pokontrolnych było zintensyfikowanie działań promujących sport oraz aktywność fizyczną osób z niepełnosprawnościami, w szczególności realizowanych przy wykorzystaniu publicznej telewizji i radia, Internetu oraz reklamy outdoor (m.in. kampanie i filmy promocyjne, kampanie billboardowe).

W związku z powyższym zwiększono nakłady na promocję sportu osób z niepełnosprawnościami i wspieranie szeroko zakrojonych kampanii społecznych, co pozwoliło rozszerzyć krąg odbiorców z 237 674 osób w 2016 r. do 32 164 385 osób w 2021 r., za sprawą dwóch szeroko zakrojonych ogólnopolskich kampanii - Stowarzyszenia Olimpiady Specjalne Polska pod nazwą "Grajmy Razem" oraz Stowarzyszenia Piłki Nożnej Osób Niepełnosprawnych "Amp Futbol" pod nazwą "Jedną Nogą w Finale".

Wsparciem ze środków FRKF objęto projekty w zakresie organizacji wydarzeń promujących sport osób z niepełnosprawnościami - eventów, pikników, wystaw, pokazów, koncertów i kampanii społecznych z wykorzystaniem mediów. Dofinansowywane są również różnego rodzaju publikacje oraz wydawnictwa, w tym krótkie filmy i spoty promocyjne.

Realizując zalecenia NIK, sukcesywnie zwiększano nakłady na promocję sportu osób z niepełnosprawnościami z 309 000 zł w 2015 r. do 3 334 000 zł w 2023 r.

Jednak potrzeby zgłaszane przez organizacje pozarządowe działające na rzecz promocji sportu osób z niepełnosprawnościami znacznie przekraczają możliwości wsparcia ze strony FRKF. Wysokość wnioskowanego dofinansowania działań promujących ten rodzaj sportu wzrosła na przestrzeni ostatnich lat z kilkuset tysięcy do 9 061 000 zł w 2023 r.

Działania promujące sport osób niepełnosprawnych wsparto również ze środków Funduszu Solidarnościowego, w ramach Programów Promocji Sportu Osób Niepełnosprawnych w 2021 r. (PSON 2021) oraz Promocji Sportu Osób z Niepełnosprawnościami w 2023 r. (PSOzN 2023).

Głównym celem Programów PSON 2021 oraz PSOzN 2023 była popularyzacja sportu i aktywności fizycznej wśród osób niepełnosprawnych oraz podnoszenie świadomości społeczeństwa w zakresie sportu osób niepełnosprawnych. Podstawę prawną powyższych Programów stanowił art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 296, 863 i 1089).

Kwota środków z Funduszu Solidarnościowego przeznaczona na realizację każdego z Programów wynosiła 2 050 000 zł, w tym 2 000 000 zł na realizację zadania oraz 50 000 zł na jego obsługę.

Decyzją ówczesnego Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu z dnia 18 października 2021 r. dofinansowaniem objęto łącznie 6 podmiotów prowadzących działania w zakresie promocji sportu osób niepełnosprawnych, które trafiły łącznie do 1 038 000 odbiorców.

Decyzją Ministra Sportu i Turystyki z dnia 19 października 2023 r. dofinansowaniem objęto łącznie 8 podmiotów prowadzących działania w zakresie promocji sportu osób niepełnosprawnych, które trafiły łącznie do 1 768 550 odbiorców.

Wysokość środków przeznaczonych na realizację Programu Promocji Sportu Osób z Niepełnosprawnościami w 2024 r. określono na poziomie sumy kosztów drugiej edycji programu rządowego pod nazwą "Promocja Sportu Osób z Niepełnosprawnościami w 2023 r.", na realizację którego przeznaczono 2 050 000 zł oraz kosztów działań promocyjnych ubiegłorocznego Programu Upowszechniania Sportu Osób Niepełnosprawnych, na realizację których przeznaczono 3 334 000 zł. Głównym powodem określenia budżetu Programu PSOzN 2024 na poziomie 5 125 000 zł, co stanowi dwuipółkrotny wzrost w stosunku do Programu PSOzN 2023, są wydarzenia sportowe planowane w latach 2024-2025. W 2024 r. odbyły się letnie Igrzyska Paralimpijskie w Paryżu, w których wzięła udział również reprezentacja Polski, a w 2025 r. będą miały miejsce obchody 40-lecia Olimpiad Specjalnych w Polsce, Światowy Turniej Zunifikowanej Piłki Siatkowej Olimpiad Specjalnych organizowany w Katowicach oraz XXV. Letnie Igrzyska Głuchych w Tokio. Powyższe wydarzenia wymagają znacznego nasilenia działań promocyjnych o zasięgu zarówno regionalnym, jak i ogólnopolskim.

W oparciu o efekty realizacji Programu PSOzN 2023, który dotarł do 1 768 550 odbiorców, oraz z uwagi na wysokie koszty prowadzenia działań promocyjnych przewiduje się dofinansowanie maksymalnie 15-20 beneficjentów w zakresie realizacji projektów o zasięgu regionalnym i ogólnopolskim.

Należy oczekiwać, że dysponując dwuipółkrotnie wyższą kwotą środków Funduszu Solidarnościowego, projekty promujące sport osób z niepełnosprawnościami powinny trafić do około 4,4 mln odbiorców.

II. 

PODSTAWA PRAWNA PROGRAMU

Podstawę prawną Programu stanowi art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym.

III. 

REALIZATOR PROGRAMU

Realizatorem Programu jest Minister Sportu i Turystyki.

IV. 

RODZAJE ZADAŃ OBJĘTYCH DOFINANSOWANIEM

Wsparciem zostaną objęte następujące projekty promujące sport osób z niepełnosprawnościami:

1) festyny integracyjne, eventy, wystawy i pokazy;

2) kampanie outdoorowe, w tym wystawy plenerowe;

3) kampanie społeczne z wykorzystaniem prasy, radia, telewizji i mediów społecznościowych;

4) różnego rodzaju publikacje oraz wydawnictwa;

5) filmy i spoty promocyjne;

6) transmisje telewizyjne i live streaming.

V. 

WNIOSKODAWCY UPRAWNIENI DO UZYSKANIA DOFINANSOWANIA

O przyznanie dofinansowania zadań, o których mowa w rozdziale IV, mogą ubiegać się organizacje pozarządowe, których celem statutowym jest prowadzenie działalności w zakresie kultury fizycznej i sportu osób z niepełnosprawnościami.

VI. 

FINANSOWANIE PROGRAMU

1. Źródłem finansowania Programu oraz kosztów jego obsługi są środki Funduszu Solidarnościowego odpowiednio w pozycji programy rządowe oraz koszty obsługi zadań. Program został ujęty w Planie wsparcia, o którym mowa w art. 11 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym, na 2024 r. Kwota środków z Funduszu Solidarnościowego przeznaczona na realizację Programu w 2024 r. wynosi 5 125 000 zł, w tym 5 000 000 zł na realizację zadania oraz 125 000 zł na jego obsługę.

2. Dysponentem środków Funduszu Solidarnościowego jest Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

3. Podstawą przekazania środków z Funduszu Solidarnościowego jest umowa zawarta między Ministrem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej a Ministrem Sportu i Turystyki, która określa w szczególności wysokość przekazanych środków, tryb przekazania środków, a także sposób i termin ich rozliczenia i zwrotu niewykorzystanej części.

4. Środki z Funduszu Solidarnościowego zostaną przekazane na wyodrębniony rachunek Ministerstwa Sportu i Turystyki.

5. Realizacja Programu następuje w trybie naboru wniosków, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym.

6. Wykonawca Programu jest obowiązany do posiadania wyodrębnionego rachunku bankowego dla środków z Programu, prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej otrzymanych środków i dokonywanych z tych środków wydatków, zgodnie z art. 17 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym.

7. Wydatki będą kwalifikowalne, jeżeli zostaną poniesione w okresie realizacji Programu, tj. od dnia jego ogłoszenia do 31 grudnia 2024 r.

8. Wydatki kwalifikowane w zakresie realizacji zadania obejmują:

1) zakup trofeów sportowych i dyplomów;

2) wynajem obiektów, urządzeń i sprzętu sportowego;

3) usługi wydawnicze;

4) koszty obsługi technicznej;

5) honoraria autorskie;

6) wyżywienie;

7) zakwaterowanie;

8) ubezpieczenie;

9) transport.

9. W ramach kosztów realizacji zadania (własnych i z dofinansowania) nie można uwzględniać nagród pieniężnych dla zawodników.

10. W ramach kosztów realizacji zadania można wykazać również "inne koszty realizacji zadania", nieujęte w powyższym katalogu kosztów realizacji zadania. Inne koszty realizacji zadania mogą być finansowane wyłącznie ze środków własnych. W ramach innych kosztów bezpośrednich można uwzględnić wartość pracy wolontariuszy.

11. Wydatki kwalifikowane w zakresie obsługi realizacji zadania obejmują:

1) koszty związane z wynajmem lokalu biurowego i opłatami eksploatacyjnymi;

2) zakup niezbędnego sprzętu, materiałów i urządzeń biurowych;

3) koszty związane z prowadzeniem korespondencji i utrzymaniem łączności;

4) opłaty za nośniki energii;

5) koszty niezbędnych podróży służbowych, związanych bezpośrednio z realizacją zadania;

6) wynagrodzenia osób obsługujących zadanie;

7) inne koszty (do akceptacji Ministra Sportu i Turystyki).

12. Ze środków Funduszu Solidarnościowego w zakresie obsługi realizacji zadania nie można dofinansować następujących kosztów:

1) remontu biura;

2) wyposażenia biura w meble;

3) badań i ubezpieczeń pracowniczych;

4) doszkalania pracowników;

5) odpraw, dodatkowych wynagrodzeń rocznych, nagród, premii;

6) funduszu socjalnego.

VII. 

WARUNKI UDZIELANIA DOFINANSOWANIA

1. Wnioskodawca musi przewidywać w ramach realizacji zadania udział środków własnych w wysokości nie mniejszej niż 20 % całości kosztów zadania (w tym zadań jednostkowych).

2. W ramach środków własnych można wykazać środki jednostek samorządu terytorialnego dowolnego szczebla, Unii Europejskiej, sponsorów lub własne (w tym w postaci pracy wolontariuszy - na podstawie stosownej umowy z wyceną świadczenia oraz wyceny udostępnionej infrastruktury - na podstawie stosownej umowy). Udziału własnego nie można finansować ze środków przekazanych przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, w tym środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, oraz przez Ministerstwo Sportu i Turystyki (np. otrzymanych w ramach innych konkursów lub naborów wniosków).

3. Zadania realizowane w ramach Programu muszą mieć charakter niekomercyjny - nie mogą zakładać osiągnięcia dochodu.

4. Ze środków dofinansowania można pokryć koszty obsługi realizacji zadania, w wysokości faktycznie poniesionej, nie większej niż 2,5 % środków przekazanych na realizację zadania.

5. Źródłem finansowania kosztów obsługi, o których mowa wyżej, są środki ujęte w planie finansowym Funduszu Solidarnościowego w pozycji koszty obsługi zadań.

VIII. 

TERMINY I WARUNKI REALIZACJI ZADAŃ

1. Wnioskodawca może ubiegać się o dofinansowanie ze środków Funduszu

Solidarnościowego wyłącznie zadań realizowanych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej w terminie od dnia ogłoszenia Programu do 31 grudnia 2024 r.

2. Zadania powinny być realizowane w sposób i w terminach określonych w umowie zawartej między Ministrem Sportu i Turystyki a wnioskodawcą, którego wniosek zostanie zakwalifikowany do realizacji zadań i który otrzyma dofinansowanie, zwanym dalej "Beneficjentem Programu", oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Przyznana kwota dofinansowania powinna być wykorzystana zgodnie z przeznaczeniem szczegółowo określonym w umowie i załącznikach. Sprawozdania finansowe i merytoryczne powinny być sporządzane w sposób prawidłowy, rzetelny i terminowy.

3. Szczegółowe warunki realizacji, finansowania i rozliczania zadania reguluje umowa zawarta między Ministrem Sportu i Turystyki a Beneficjentem Programu.

4. Beneficjent Programu zobowiązuje się do informowania w wydawanych przez siebie, w ramach zadania, publikacjach, swoich materiałach informacyjnych, przez media, jak również stosownie do charakteru zadania, przez widoczną w miejscu jego realizacji tablicę, o fakcie dofinansowania realizacji zadania z Funduszu Solidarnościowego.

5. Termin, miejsce i forma składania wniosków oraz termin ich rozpatrzenia zostaną określone w ogłoszeniu o naborze wniosków, umieszczonym na stronie podmiotowej w Biuletynie Informacji Publicznej Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Ministra Sportu i Turystyki.

6. Wniosek podlega ocenie pod względem formalnym i merytorycznym. Warunkiem rozpatrywania wniosku pod względem merytorycznym jest pozytywna ocena wniosku pod względem formalnym. Ocena wniosków jest dokonywana przez członków zespołu powołanego przez Ministra Sportu i Turystyki.

Przy ocenie merytorycznej wniosków bierze się pod uwagę w szczególności następujące kryteria:

1) adekwatność wniosku w odniesieniu do celów Programu;

2) potencjalny wpływ zadań na beneficjentów, w tym także trwałość rezultatów zadań zawartych we wniosku;

3) zasadność wysokości wnioskowanych środków w stosunku do celu, rezultatów i zakresu zadań, które obejmuje wniosek;

4) zdolność organizacyjną wnioskodawcy oraz przygotowanie instytucjonalne do realizacji zadań;

5) liczbę uczestników/odbiorców zadania;

6) zasięg oddziaływania zadania (lokalny, regionalny, krajowy);

7) udział środków własnych;

8) udział środków jednostek samorządu terytorialnego, w ramach środków własnych;

9) udział wolontariuszy.

7. Decyzję o udzieleniu dofinansowania podejmuje Minister Sportu i Turystyki w formie pisemnej, po zapoznaniu się z wynikami prac zespołu oceniającego wnioski. Decyzja o przyznaniu dofinansowania nie jest decyzją administracyjną w rozumieniu ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572) i nie służy od niej odwołanie.

8. Wyniki oceny wniosków są publikowane na stronie podmiotowej w Biuletynie Informacji Publicznej Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Ministra Sportu i Turystyki.

9. Beneficjenci Programu są zobowiązani wykonywać powierzone im zadania z zakresu promocji sportu osób z niepełnosprawnościami zgodnie z obowiązującym prawem i w oparciu o umowę zawartą z Ministrem Sportu i Turystyki, w szczególności zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm. 1 ) i ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym oraz postanowieniami Programu.

grafika

IX. 

ZASADY REALIZACJI I ROZLICZENIA UMOWY

1. Przekazanie Beneficjentowi Programu dofinansowania następuje na podstawie umowy o dofinansowanie realizacji zadania. W przypadku przyznania dofinansowania w kwocie mniejszej niż wnioskowana Beneficjent Programu jest zobowiązany do przedstawienia korekty kalkulacji przewidywanych kosztów realizacji zadania, z uwzględnieniem różnicy między wnioskowaną a przyznaną kwotą dofinansowania oraz stanowiskiem w tej kwestii Ministerstwa Sportu i Turystyki.

2. Środki na realizację zadań mogą być przeznaczone wyłącznie na dofinansowanie kosztów określonych w niniejszym Programie, umowie i załącznikach do umowy.

3. Przekazywanie środków finansowych przez Ministra Sportu i Turystyki będzie się odbywać w formie transz, zgodnie z zawartym w umowie harmonogramem ich przekazywania.

4. Beneficjent Programu realizujący zadanie jest zobowiązany do poddania się kontroli zarówno w trakcie, jak i po jego realizacji, w zakresie objętym umową, oraz udostępnienia na wniosek Ministerstwa Sportu i Turystyki wszystkich niezbędnych dokumentów dotyczących realizowanego zadania.

5. Beneficjent Programu realizujący zadanie jest zobowiązany do sporządzenia i przekazania Ministrowi Sportu i Turystyki rozliczenia środków z Funduszu w zakresie rzeczowym i finansowym, w terminie 30 dni od dnia zakończenia realizacji zadania.

6. Sprawdzenie prawidłowości sprawozdania, o którym mowa w ust. 5, i jego akceptacja następuje przez Ministra Sportu i Turystyki, w terminie 30 dni od daty złożenia przez Beneficjenta Programu sprawozdania, nie później niż do dnia 28 lutego roku następnego po roku sprawozdawczym.

7. Minister Sportu i Turystyki sporządza zbiorcze sprawozdanie roczne z realizacji Programu i przekazuje je do Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, w terminie do dnia 31 marca roku następnego po roku sprawozdawczym.

8. W ramach realizacji Programu nie przewiduje się gromadzenia i przetwarzania danych osobowych uczestników dofinansowanych zadań. Natomiast Beneficjenci Programu, w przypadku gromadzenia i przetwarzania danych osobowych, są zobowiązani wykonywać powierzone im zadania zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, w szczególności zgodnie z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm. 2 ).

1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 1273, 1407, 1429, 1641, 1693 i 1872 oraz z 2024 r. poz. 858 i 1089.
2 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 124 z 23.05.2018, str. 2 oraz Dz. Urz. UE L 74 z 04.03.2021, str. 35.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2024.824

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Ustanowienie programu rządowego pod nazwą "Promocja Sportu Osób z Niepełnosprawnościami w 2024 r.".
Data aktu: 23/09/2024
Data ogłoszenia: 25/09/2024
Data wejścia w życie: 26/09/2024