Zmiana uchwały w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Uniwersytet Warszawski 2016-2027".

UCHWAŁA Nr 132
RADY MINISTRÓW
z dnia 14 lipca 2023 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Uniwersytet Warszawski 2016-2027"

Na podstawie art. 136 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, 1273, 1407 i 1429) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1. 
W uchwale nr 209 Rady Ministrów z dnia 3 listopada 2015 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Uniwersytet Warszawski 2016-2027" (M.P. poz. 1124, z 2017 r. poz. 58, z 2018 r. poz. 800 oraz z 2021 r. poz. 994) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 5 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Nakłady z budżetu państwa, o których mowa w ust. 1, w poszczególnych latach wynoszą:

1) 2016 r. - 1 211 064 zł;

2) 2017 r. - 2 357 542 zł;

3) 2018 r. - 12 107 262 zł;

4) 2019 r. - 35 139 507 zł;

5) 2020 r. - 68 407 510 zł;

6) 2021 r. - 129 873 565 zł;

7) 2022 r. - 175 441 808 zł;

8) 2023 r. - 119 786 000 zł;

9) 2024 r. - 125 999 000 zł;

10) 2025 r. - 76 795 000 zł;

11) 2026 r. - 94 225 550 zł;

12) 2027 r. - 103 766 692 zł.";

2)
w załączniku do uchwały:
a)
w rozdziale VII. CHARAKTERYSTYKA ZAKRESU TEMATYCZNEGO PROGRAMU:
w pkt 1. Budowa budynku naukowo-dydaktycznego, ul. Dobra 55 (filologie i lingwistyka) II etap w akapicie drugim w zdaniu czwartym skreśla się wyrazy "(którego przebudowa opisana jest w punkcie 12)",
pkt 5. Rozbudowa Centrum Sportu i Rekreacji na potrzeby zajęć dydaktycznych wraz z budową centrum kultury studenckiej na Kampusie Ochota otrzymuje brzmienie:

"5. Budowa Centrum Sportu i Rekreacji na potrzeby zajęć dydaktycznych oraz budowa centrum kultury studenckiej na Kampusie Ochota

Inwestycja: budowa Centrum Sportu i Rekreacji oraz budowa centrum kultury studenckiej

Lokalizacja: Warszawa, Kampus Ochota

W 2007 r. Uniwersytet Warszawski oddał do użytku Centrum Sportu i Rekreacji, w którym znajduje się hala sportowa, ścianka wspinaczkowa oraz basen. Infrastruktura Centrum Sportu i Rekreacji UW jest wykorzystywana na potrzeby obowiązkowych zajęć z wychowania fizycznego przewidzianych w czasie studiów, a także na potrzeby organizacji zawodów sportowych rangi krajowej i międzynarodowej. W związku z powyższym Centrum Sportu i Rekreacji UW jest wykorzystywane 7 dni w tygodniu, od rana do późnych godzin wieczornych. W związku z dużym zapotrzebowaniem jest planowana budowa nowego obiektu, co pozwoli na rozszerzenie programu sportowego i uczestnictwo w zajęciach większej liczby studentów, uczących się w okolicach Kampusu Ochota. Nowo wybudowane Centrum Sportu i Rekreacji będzie mogło służyć także integracji międzyuczelnianej i promocji sportu.

Jednocześnie w Uniwersytecie Warszawskim funkcjonuje wiele organizacji kulturalnych i artystycznych. Największe z nich to Chór Akademicki, Teatr Hybrydy oraz Zespół Pieśni i Tańca "Warszawianka". Obecnie ich działalność jest prowadzona głównie w wynajętych pomieszczeniach, rozproszonych na terenie całej Warszawy, gdyż Uniwersytet Warszawski nie dysponuje odpowiednią infrastrukturą, w której mogłaby być prowadzona działalność kulturalna i artystyczna. W związku z powyższym zasadne jest utworzenie centrum kultury studenckiej, dedykowanego wszystkim studentom i doktorantom. Centrum kultury studenckiej powstanie na terenie Kampusu Ochota w bliskim sąsiedztwie największych domów studenckich Uniwersytetu Warszawskiego oraz zostanie połączone z Centrum Sportu i Rekreacji. Będzie miejscem spotkań studentów reprezentujących różne obszary kształcenia, co umożliwi integrację międzywydziałową i międzykulturową.",

skreśla się pkt 11. Budowa budynku naukowo-dydaktycznego przy ul. Furmańskiej (nauki społeczne),
skreśla się pkt 12. Przebudowa budynku przy ul. Szturmowej 4 na potrzeby naukowo-dydaktyczne,
b)
w rozdziale VIII. ZAŁOŻENIA SYSTEMU REALIZACJI I MONITOROWANIA PROGRAMU:
w pkt VIII.1. Założenia systemu realizacji Programu akapit trzeci otrzymuje brzmienie:

"W realizacji Programu uczestniczą jednostki administracji ogólnouniwersyteckiej Uniwersytetu Warszawskiego.",

w pkt VIII.2. Założenia systemu monitorowania Programu:
––
akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Nadzór nad realizacją Programu sprawuje minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, który monitoruje przebieg realizacji Programu w oparciu o raporty i inne dokumenty przekazywane przez uczelnię. W ramach Uniwersytetu Warszawskiego bieżące monitorowanie poprawności realizacji Programu prowadzi Biuro Innowacji w Przestrzeni Akademickiej, pod nadzorem Rektora.",

––
w akapicie piątym wyrazy "Biuro Programu Wieloletniego" zastępuje się wyrazami "Biuro Innowacji w Przestrzeni Akademickiej",
c)
w rozdziale IX. WSKAŹNIKI REALIZACJI PROGRAMU tabela otrzymuje brzmienie:
Rok realizacji Przyrost powierzchni (w m2)
rocznie narastająco
2016 0 0
2017 0 0
2018 0 0
2019 8 394 8 394
2020 0 8 394
2021 5 272 13 666
2022 28 666 42 332
2023 4 777 47 109
2024 40 911 88 020
2025 0 88 020
2026 21 733 109 753
2027 39 000 148 753
d)
w rozdziale X. ZESTAWIENIE PLANOWANYCH NAKŁADÓW NA REALIZACJĘ PROGRAMU tabela otrzymuje brzmienie:
Rok Środki z budżetu państwa (w zł) Środki własne UW (w zł)
2016 1 211 064 128 372
2017 2 357 542 158 630
2018 12 107 262 830 597
2019 35 139 507 3 625 490
2020 68 407 510 3 816 294
2021 129 873 565 1 569 390
2022 175 441 808 2 786 208
2023 119 786 000 3 332 491
2024 125 999 000 4 703 772
2025 76 795 000 1 843 878
2026 94 225 550 3 512390
2027 103 766 692 2 022 428
Ogółem 945 110 500 28 329 940
e)
w rozdziale XI. SZACUNKOWE KOSZTY UTRZYMANIA INFRASTRUKTURY:
akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"W wyniku realizacji Programu, po 12 latach, uczelni przybędzie 148,8 tys. m2 wybudowanej i przebudowanej powierzchni całkowitej.",

tabela otrzymuje brzmienie:
Lp. Pozycja inwestycji w harmonogramie Suma powierzchni (w tys. m2) Koszt utrzymania m2/m-c (w zł) Łączny koszt utrzymania (w tys. zł/m-c)
1 1, 2, 5, 11 86,6 27 2 338,2
2 8, 12, 13 26,1 19 495,9
3 6, 10 12,5 15 187,5
4 3, 4, 14 21,2 2 42,4
5 7, 9 2,4 1 2,4
Ogółem 148,8 - 3 066,4
akapit trzeci otrzymuje brzmienie:

"Koszty utrzymania oszacowano przy założeniu, że najwyższe koszty będą generowały budynki wybudowane w ramach następujących inwestycji:

1) budowa budynku naukowo-dydaktycznego, ul. Dobra 55 (filologie i lingwistyka) II etap (poz. 1);

2) budowa budynku naukowo-dydaktycznego na Kampusie Ochota (psychologia, kognitywistyka, psychofizjologia) (poz. 2);

3) budowa Centrum Sportu i Rekreacji na potrzeby zajęć dydaktycznych oraz budowa centrum kultury studenckiej na Kampusie Ochota (poz. 5);

4) budowa budynku naukowo-dydaktycznego przy ul. Bednarskiej 2/4 (poz. 11).",

f)
załącznik do załącznika do uchwały otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszej uchwały.
§  2. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

ŹRÓDŁA FINANSOWANIA I HARMONOGRAM PROGRAMU WIELOLETNIEGO POD NAZWĄ "UNIWERSYTET WARSZAWSKI 2016-2027"

Lp. Inwestycja Lata realizacji Środki z budżetu państwa (w zł) Środki własne UW (w zł) Łącznie (w zł)
1 Budowa budynku naukowo-dydaktycznego, ul. Dobra 55 (filologie i lingwistyka) II etap 2016-2022 179 131 700 4 479 859 183 611 559
2 Budowa budynku naukowo-dydaktycznego na Kampusie Ochota (psychologia, kognitywistyka, psychofizjologia) 2017-2024 186 852 437 4 150 402 191 002 839
3 Budowa domu studenckiego na Kampusie Służewiec 2018-2024 85 508 167 1 536 833 87 045 000
4 Przebudowa Domu Studenckiego nr 5 na Kampusie Służewiec 2023-2026 14 575 240 517 200 15 092 440
5 Budowa Centrum Sportu i Rekreacji na potrzeby zajęć dydaktycznych oraz budowa centrum kultury studenckiej na Kampusie Ochota 2023-2027 138 790 011 3 555 000 142 345 011
6 BUW (podziemie) - przebudowa na cele zajęć sportowych 2016-2020 23 731 000 3 829 493 27 560 493
7 Budowa budynku na kampusie głównym (górny dziedziniec) 2018-2024 23 636 588 285 890 23 922 478
8 Przebudowa budynku Porektorskiego 2019-2023 24 646 599 1 445 401 26 092 000
9 Przebudowa poddasza Pałacu Kazimierzowskiego na potrzeby biurowe 2018-2023 9 108 953 303 047 9 412 000
10 Przebudowa budynku naukowo-dydaktycznego przy ul. Hożej 69 2023-2027 35 100 000 883 000 35 983 000
11 Budowa budynku naukowo-dydaktycznego przy ul. Bednarskiej 2/4 2018-2026 134 750 000 3 003 071 137 753 071
12 Przebudowa budynku przy ul. Żwirki i Wigury 93 na potrzeby dydaktyczno-naukowe 2022-2027 66 998 000 1 752 000 68 750 000
13 Przebudowa budynku w Alejach Ujazdowskich 4 dla centrum współpracy i dialogu 2018-2020 5 791 600 1 970 235 7 761 835
14 Rozbudowa Domu Studenckiego nr 5 na Kampusie Służewiec (przez dobudowanie nowego skrzydła) na potrzeby domu studenckiego i Wydawnictw Uniwersytetu Warszawskiego 2018-2021 16 490 205 618 509 17 108 714
ŁĄCZNIE ŚRODKI Z BUDŻETU PAŃSTWA 945 110 500
ŁĄCZNIE ŚRODKI WŁASNE UW 28 329 940
OGÓŁEM 973 440 440

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024