Włączenie kwalifikacji rynkowej "Edukowanie dzieci i młodzieży w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI 1
z dnia 22 grudnia 2022 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Edukowanie dzieci i młodzieży w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Edukowanie dzieci i młodzieży w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "EDUKOWANIE DZIECI I MŁODZIEŻY W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Edukowanie dzieci i młodzieży w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego

2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat

3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej i warunki przedłużenia jego ważności

Certyfikat jest ważny 5 lat.

Warunkiem przedłużenia ważności certyfikatu o kolejne 5 lat jest złożenie, nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu ważności certyfikatu, wniosku o przedłużenie ważności certyfikatu wraz z dokumentami potwierdzającymi przeprowadzenie z dziećmi lub młodzieżą, w okresie ostatnich 5 lat. zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego w wymiarze co najmniej 160 godzin oraz podnoszenie własnych kwalifikacji lub kompetencji przez uczestnictwo w różnych formach zdobywania wiedzy i umiejętności z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego w wymiarze co najmniej 80 godzin.

4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej

5 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji

5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację rynkową "Edukowanie dzieci i młodzieży w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego" jest przygotowana do prowadzenia z dziećmi i młodzieżą zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz kształtowania wśród dzieci i młodzieży umiejętności, postaw i zachowań niezbędnych do bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym. Zna przepisy dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym dotyczące uzyskania karty rowerowej, zagrożeń w ruchu drogowym oraz zachowań uczestników ruchu drogowego, w szczególności dzieci i młodzieży. Zna sposoby motywowania uczestników zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz metody dydaktyczne. Potrafi przygotować i przeprowadzić zajęcia z bezpieczeństwa ruchu drogowego adresowane do dzieci i młodzieży jako uczestników ruchu drogowego, w tym potrafi przygotować materiały dydaktyczne potrzebne do realizacji tych zajęć. Potrafi przygotować - po spełnieniu wymagań określonych przepisami - dzieci i młodzież do egzaminu w zakresie karty rowerowej oraz ocenić wiedzę i umiejętności uczestników zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przeprowadzając zajęcia z bezpieczeństwa ruchu drogowego, dostosowuje treści, metody dydaktyczne i formy nauczania do potrzeb uczestników tych zajęć. Przygotowując i przeprowadzając z dziećmi i młodzieżą zajęcia z bezpieczeństwa ruchu drogowego, współpracuje z innymi podmiotami, np. policją, strażą gminną lub miejską, organizacjami pozarządowymi, zgodnie z ich właściwością. Planuje własny rozwój zawodowy dotyczący kwalifikacji, kompetencji lub umiejętności dydaktycznych z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Zestaw 1. Przygotowanie zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Charakteryzuje zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego - wyjaśnia pojęcia: bezpieczeństwo, bezpieczeństwo ruchu drogowego i edukacja z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego,

- wyjaśnia pojęcia związane z ruchem drogowym i wypadkami drogowymi,

- omawia przepisy dotyczące pieszych, pasażerów, rowerzystów, użytkowników hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego, w tym wykorzystywanych przez dzieci i młodzież,

- omawia właściwość organów administracji w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego,

- omawia zagrożenia występujące w ruchu drogowym, w tym dla bezpieczeństwa dzieci i młodzieży,

- omawia problemy bezpieczeństwa ruchu drogowego występujące w skali lokalnej, krajowej, europejskiej i światowej, w tym związane z bezpieczeństwem dzieci i młodzieży,

- omawia działania poprawiające bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego w skali lokalnej, w tym bezpieczeństwo dzieci i młodzieży,

- przedstawia międzynarodowe i krajowe inicjatywy mające na celu poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, w tym bezpieczeństwa dzieci i młodzieży,

- omawia krajowe i zagraniczne źródła wiedzy z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Charakteryzuje zachowania dzieci w ruchu drogowym, w tym przyczyny tych zachowań - omawia ograniczenia psychofizyczne dziecka związane z jego wiekiem rozwojowym, wpływające na jego zachowanie na drodze, np. wzrost, widzenie, słyszenie i poczucie bezpieczeństwa,

- omawia możliwości poznawcze dziecka związane z jego wiekiem rozwojowym, wpływające na jego zachowanie na drodze, np. zaspokajanie potrzeb, potrzeba istnienia i przetrwania, rozpoznawanie zależności przyczynowo-skutkowej, rozpoznawanie zależności odleglość - czas-prędkość, zdolność analizy i syntezy, rozumienie śmierci, egocentryzm, fałszywe wyobrażenia, zjawisko "owczego pędu", wpływ niewłaściwych wzorców zachowań osób dorosłych i rówieśników,

- omawia trudności i ograniczenia w funkcjonowaniu dzieci ze zróżnicowanymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnością, wpływające na ich zachowanie na drodze oraz sposoby przezwyciężania tych trudności i ograniczeń.

Planuje i przygotowuje zajęcia z bezpieczeństwa ruchu drogowego - planuje proces dydaktyczny, z uwzględnieniem wieku, poziomu rozwoju oraz wiedzy i mniejętności uczestników zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym formułuje tematy tych zajęć i cele dydaktyczne,

- dobiera treści kształcenia przewidziane do realizacji na zajęciach z bezpieczeństwa ruchu drogowego, z uwzględnieniem obowiązującej podstawy programowej wychowania przedszkolnego i podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie obejmującym zagadnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego,

- prezentuje przygotowane przez siebie plan oraz scenariusze teoretycznych i praktycznych zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego,

- wyszukuje informacje z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym przepisy ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 988, 1002, 1768, 1783, 2589, 2600 i 2642), dane statystyczne, publikacje i audycje, oraz dokonuje ich interpretacji i oceny,

- ocenia przydatność metod dydaktycznych, materiałów i środków dydaktycznych (roweru i innych urządzeń) w prowadzeniu teoretycznych i praktycznych zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego,

- omawia wybór metod dydaktycznych, w tym stosowanych podczas zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego prowadzonych w realnym ruchu drogowym,

- opracowuje materiały dydaktyczne i metodyczne zgodne z zasadami dydaktyki i aktualną wiedzą z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego, wspomagające proces nauczania lub uczenia się (korzysta z publikacji i audycji dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego, tworzy zestawienia lub wykresy w oparciu o wyszukane informacje).

- omawia zasady prowadzenia teoretycznych i praktycznych zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym zajęć prowadzonych w realnym ruchu drogowym,

- charakteryzuje ruch drogowy w miejscowości, w której prowadzi zajęcia z bezpieczeństwa ruchu drogowego, oraz ocenia go pod kątem możliwości przeprowadzenia praktycznych zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego w realnym ruchu drogowym,

- wyznacza trasę w danej miejscowości do przeprowadzenia praktycznych zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego w realnym ruchu drogowym i oceniają pod względem bezpieczeństwa, trudności i realizowanej tematyki tych zajęć,

- wskazuje sposoby ewaluacji zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego,

- omawia krajowe i zagraniczne źródła wiedzy na temat edukacji z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym edukacji dzieci i młodzieży.

Omawia wymagania dotyczące uzyskania karty rowerowej - omawia przepisy dotyczące uzyskania karty rowerowej, w tym dotyczące trybu i warunków przeprowadzania egzaminu w zakresie karty rowerowej oraz wymagań w zakresie dokumentacji (dziennik przeprowadzonych zajęć),

- proponuje plan przygotowania dzieci i młodzieży lub dorosłych do uzyskania karty rowerowej w relacji do celów dydaktycznych,

- omawia sposoby przygotowania dzieci i młodzieży lub dorosłych do egzaminu w zakresie karty rowerowej,

- wymienia podmioty zaangażowane w przygotowanie dzieci i młodzieży lub dorosłych do egzaminu w zakresie karty rowerowej, w tym podmioty uprawnione do przeprowadzania szkoleń oraz egzaminu w zakresie karty rowerowej, i ich obowiązki,

- omawia część teoretyczną i praktyczną egzaminu w zakresie karty rowerowej oraz zasady oceniania wiedzy i umiejętności osób zdających ten egzamin,

- omawia określone przepisami warunki techniczne i wyposażenie roweru,

- wymienia źródła materiałów dydaktycznych służących do przygotowania dzieci i młodzieży lub dorosłych do egzaminu w zakresie karty rowerowej.

Zestaw 2. Prowadzenie i ewaluacja zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Przeprowadza zajęcia z bezpieczeństwa ruchu drogowego - wyjaśnia cel i przebieg zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego,

- sprawdza przygotowanie miejsca i środków dydaktycznych, w tym rowerów, do przeprowadzenia zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego,

- sprawdza przygotowanie uczestników do zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym posiadanie odpowiedniego wyposażenia, np.: kamizelek odblaskowych, kasków, ubioru dostosowanego do miejsca organizacji i charakteru zajęć,

- stosuje zróżnicowane i adekwatne do celów zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego metody dydaktyczne,

- stosuje materiały dydaktyczne i metodyczne oraz środki dydaktyczne, w tym narzędzia technologii informacyjno-komunikacyjnej, zgodne z aktualną wiedzą z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego,

- realizuje cel zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego według przyjętego planu prowadzenia zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego,

- podsumowuje zajęcia z bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Przeprowadza ewaluację zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego - omawia metody autoewaluacji i ewaluacji zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego,

- ocenia wiedzę i umiejętności uczestników zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego,

- udziela uczestnikom zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego informacji zwrotnej dotyczącej zdobytej przez nich wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.

Zestaw 3. Wspieranie wychowania komunikacyjnego dzieci i młodzieży oraz planowanie własnego rozwoju zawodowego
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Omawia sposoby motywowania uczestników zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego do udziału w konkursach i innych wydarzeniach dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego - omawia teorie motywacji, w tym wyznaczania celów E. Locke'a, wzmocnień B. Skinnera, hierarchii potrzeb A. Maslowa, sprawiedliwego nagradzania i dwuczynnikową teorię motywacji F. Herzberga,

- omawia sposoby zachęcania uczestników zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego do bezpiecznego i partnerskiego uczestniczenia w ruchu drogowym oraz do rozwijania wiedzy i umiejętności z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego,

- wyszukuje i analizuje oferty konkursów i innych wydarzeń dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego zwiększające kompetencje dzieci i młodzieży w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego,

- analizuje i uzasadnia wybór wydarzeń dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego organizowanych dla dzieci i młodzieży (np. kampanie informacyjne, programy, konkursy, olimpiady, wycieczki) oraz uzasadnia ich harmonogram.

Charakteryzuje współpracę merytoryczną i metodyczną z innymi podmiotami - wymienia podmioty zaangażowane w działalność na rzecz edukacji w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego i omawia ich role,

- omawia zakres i warunki współpracy z podmiotami zaangażowanymi w organizację lub realizację zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym możliwości przeprowadzenia tych zajęć w realnym ruchu drogowym,

- omawia sposoby aktywizacji środowiska lokalnego na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego,

- omawia sposoby pozyskiwania innych podmiotów do współpracy przy realizacji zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zakres ich zaangażowania,

- proponuje, zgodnie z właściwymi przepisami, sposoby realizacji zagadnień dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego przewidzianych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego i podstawie programowej kształcenia ogólnego, a także proponuje działania z bezpieczeństwa ruchu drogowego, które mogą być podejmowane w ramach edukacji pozaformalnej.

Planuje własny rozwój zawodowy - wyszukuje i analizuje oferty podnoszenia własnych kwalifikacji, kompetencji lub umiejętności dydaktycznych z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego i uzasadnia ich wybór,

- przedstawia plan własnego rozwoju z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego.

6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Metody walidacji

Efekty uczenia się są weryfikowane za pomocą następujących metod:

- testu teoretycznego (weryfikacja efektów uczenia się z zestawu 1 i 3),

- obserwacji w warunkach symulowanych (odtworzenie zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego z grupą wyznaczoną przez komisję walidacyjną w miejscu wskazanym przez tę komisję) lub rzeczywistych (weryfikacja efektów uczenia się z zestawu 2),

- wywiadu swobodnego (weryfikacja efektów uczenia się z zestawu 1-3),

- analizy dowodów i deklaracji (dopuszczalne dowody: portfolio zawierające wykaz działań podjętych przez osobę ubiegającą się o uzyskanie kwalifikacji rynkowej, w tym dokumenty, referencje i inne informacje poświadczające kompetencje związane z edukacją z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego) (weryfikacja efektów uczenia się z zestawu 1-3).

2. Zasoby kadrowe
Komisja walidacyjna składa się z co najmniej 3 osób.
Przewodniczący komisji walidacyjnej posiada:
- co najmniej tytuł zawodowy magistra uzyskany po ukończeniu studiów w zakresie pedagogiki.
- udokumentowane co najmniej 5-letnie doświadczenie zawodowe związane z edukacją z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego (prowadzenie zajęć dla dzieci i młodzieży
w szkołach lub placówkach działających w systemie oświaty lub innych podmiotach, których cele statutowe obejmują edukację dzieci i młodzieży, lub realizacja lub współrealizacja projektów międzynarodowych lub krajowych o tematyce związanej z edukacją z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego).
Członkowie komisji walidacyjnej posiadają:
- co najmniej tytuł zawodowy licencjata albo równorzędny.
- udokumentowane co najmniej 5-letnie doświadczenie zawodowe związane z edukacją z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego (prowadzenie zajęć dla dzieci i młodzieży lub dorosłych w szkołach lub placówkach działających w systemie oświaty lub innych podmiotach, których cele statutowe obejmują edukację dzieci i młodzieży lub dorosłych, lub realizacja lub współrealizacja projektów międzynarodowych lub krajowych o tematyce związanej z edukacją z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego).
3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne
W celu rozpoczęcia walidacji osoba ubiegająca się o uzyskanie kwalifikacji rynkowej dostarcza instytucji certyfikującej, o której mowa w art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 22 grudnia
2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, zwanej dalej "instytucją certyfikującą":
- plan minimum 8 zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego.
- 2 scenariusze zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego zawierające określenie: tematu i celu tych zajęć, metod dydaktycznych, środków dydaktycznych, materiałów dydaktycznych ze wskazaniem ich źródła, warunków organizacyjnych oraz czasu trwania tych zajęć, wieku i liczebności grupy uczestników tych zajęć, szczegółowego planu i programu tych zajęć wraz z podaniem treści ćwiczeń, zadań, pytań wykorzystanych do prowadzenia tych zajęć, organizacji tych zajęć, metod weryfikacji wiedzy i umiejętności uczestników oraz metod ewaluacji tych zajęć; co najmniej 1 scenariusz dotyczy realizacji praktycznych zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego w realnym ruchu drogowym i zawiera ocenę trasy do przeprowadzenia tych zajęć pod względem bezpieczeństwa, trudności i realizowanej tematyki.
Weryfikacja efektów uczenia się składa się z trzech części.
Część pierwsza to analiza dowodów i deklaracji połączona z wywiadem swobodnym, która służy weryfikacji efektów uczenia się z zestawu 1-3. W części drugiej jest przeprowadzany test teoretyczny obejmujący efekty uczenia się z zestawu 1 i 3.
Pozytywny wynik części pierwszej i drugiej jest warunkiem dopuszczenia do części trzeciej - praktycznej, przeprowadzanej za pomocą obserwacji w warunkach symulowanych lub rzeczywistych, która służy weryfikacji efektów uczenia się z zestawu 2. Jeżeli komisja walidacyjna uzna, że analiza dowodów i deklaracji połączona z wywiadem swobodnym potwierdza posiadanie przez osobę ubiegającą się o uzyskanie kwalifikacji rynkowej wszystkich efektów uczenia się z zestawu 2, zwalnia tę osobę z części trzeciej.
Instytucja certyfikująca zapewnia: salę do przeprowadzenia testu teoretycznego, komputer z dostępem do Internetu, tablicę multimedialną lub rzutnik. W przypadku weryfikacji metodą obserwacji w warunkach symulowanych instytucja certyfikująca zapewnia co najmniej 5-osobową grupę do przeprowadzenia symulacji oraz sprzęt lub materiały umożliwiające przeprowadzenie zajęć i ich obserwację.
4. Etapy identyfikowania i dokumentowania
Instytucja certyfikująca może zapewnić osobie walidowanej wsparcie doradcy walidacyjnego w zakresie identyfikowania i dokumentowania. Funkcję doradcy walidacyjnego pełni osoba, która zna zasady walidacji i efekty uczenia się określone dla kwalifikacji rynkowej "Edukowanie dzieci i młodzieży w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego".

7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

- posiadanie przygotowania pedagogicznego w rozumieniu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2020 r. poz. 1289 oraz z 2022 r. poz. 1769),

- przygotowanie w zakresie udzielania pierwszej pomocy (potwierdzone dokumentem poświadczającym ukończenie kursu w zakresie udzielania pierwszej pomocy wystawionym nie wcześniej niż 5 lat od daty przystąpienia do walidacji) lub kwalifikacje wymagane dla lekarza systemu, pielęgniarki systemu lub ratownika medycznego, o których mowa w ustawie z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1720, 1733, 2705 i 2770).

8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji

Nie rzadziej niż raz na 10 lat
1 Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. z 2022 r. poz. 18 i 1842).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024