Utworzenie Instytutu Strat Wojennych im. Jana Karskiego.

ZARZĄDZENIE Nr 321
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 2 grudnia 2021 r.
w sprawie utworzenia Instytutu Strat Wojennych im. Jana Karskiego

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Tworzy się, z dniem 5 grudnia 2021 r., Instytut Strat Wojennych im. Jana Karskiego, zwany dalej "Instytutem".
§  2. 
1. 
Instytut jest państwową jednostką budżetową podległą Prezesowi Rady Ministrów.
2. 
Czynności wynikające z podległości Instytutu wykonuje, w imieniu Prezesa Rady Ministrów, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
3. 
Szczegółowy zakres działania Instytutu określa statut stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  3. 
Dyrektor Instytutu jest dysponentem środków budżetu państwa trzeciego stopnia, podległym bezpośrednio dysponentowi części 16 - Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
§  4. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT INSTYTUTU STRAT WOJENNYCH IM. JANA KARSKIEGO

§  1. 
Instytut Strat Wojennych im. Jana Karskiego, zwany dalej "Instytutem", jest państwową jednostką budżetową podległą Prezesowi Rady Ministrów, prowadzącą działalność badawczą, edukacyjną, wydawniczą oraz popularyzatorską w zakresie wiedzy o konsekwencjach II wojny światowej.
§  2. 
Siedzibą Instytutu jest Warszawa.
§  2a. 
Instytut może używać nazwy skróconej w brzmieniu

"Instytut Karskiego".

§  3. 
Przedmiotem działalności Instytutu jest:
1)
inicjowanie oraz prowadzenie badań naukowych zmierzających do kompleksowego ustalenia i opisania skutków II wojny światowej dla Rzeczypospolitej Polskiej, a także dla Europy Środkowo-Wschodniej;
2)
inicjowanie współpracy międzynarodowej w zakresie prowadzenia badań nad skutkami II wojny światowej;
3)
prowadzenie działań edukacyjnych i popularyzatorskich w kraju i za granicą;
4)
inicjowanie wydarzeń naukowych pozwalających angażować środowiska naukowe skupione wokół badań nad skutkami II wojny światowej w kraju i za granicą;
5)
inicjowanie współpracy międzynarodowej w zakresie upowszechniania wiedzy na temat totalitarnego charakteru nazizmu i komunizmu;
6)
prowadzenie działalności wydawniczej i dokumentacyjnej;
7)
upowszechnianie w społeczeństwie polskim wiedzy z zakresu działania Instytutu, w tym prowadzenie strony internetowej Instytutu zawierającej informacje z zakresu działania Instytutu;
8)
opracowywanie, w tym w postaci elektronicznej, zestawienia strat indywidualnych poniesionych przez obywateli Rzeczypospolitej Polskiej;
9)
prowadzenie badań dotyczących polskich strat wojennych oraz genezy i skutków II wojny światowej, a także popularyzowanie wiedzy na ten temat;
10)
nawiązywanie dialogu i prowadzenie współpracy międzynarodowej w zakresie działalności Instytutu, w tym w zakresie, o którym mowa w pkt 9.
§  4. 
1. 
Instytutem kieruje dyrektor przy pomocy nie więcej niż dwóch zastępców dyrektora oraz koordynatorów komórek organizacyjnych.
2. 
Dyrektor ustala zakres czynności osób, o których mowa w ust. 1.
3. 
Dyrektor może upoważnić osoby, o których mowa w ust. 1, a także innych pracowników Instytutu do prowadzenia spraw w jego imieniu w ustalonym zakresie.
4. 
Dyrektor może zawierać umowy cywilnoprawne o wartości przedmiotu umowy powyżej 130 000 zł netto pouzyskaniu uprzedniej opinii Rady Instytutu.
§  5. 
1. 
Dyrektora i zastępców dyrektora powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów.
2. 
W przypadku powołania dwóch zastępców dyrektora Prezes Rady Ministrów wskazuje spośród nich pierwszego zastępcę dyrektora.
3. 
Dyrektora w czasie jego nieobecności zastępuje zastępca dyrektora, a w przypadku, o którym mowa w ust. 2 - pierwszy zastępca dyrektora.
4. 
W przypadku odwołania dyrektora Prezes Rady Ministrów powierza pełnienie obowiązków dyrektora zastępcy dyrektora, a w przypadku, o którym mowa w ust. 2 - pierwszemu zastępcy dyrektora, do czasu powołania nowego dyrektora.
§  6. 
Do zadań dyrektora należy w szczególności:
1)
kierowanie pracami Instytutu;
2)
reprezentowanie Instytutu na zewnątrz;
3)
zapewnienie funkcjonowania i ciągłości pracy Instytutu;
4)
zarządzanie mieniem Instytutu w sposób zapewniający realizację jego zadań statutowych;
5)
opracowywanie rocznego planu działania Instytutu i rocznego planu finansowego Instytutu;
6)
sporządzanie rocznego sprawozdania z działalności Instytutu i informacji z wykonania planu finansowego;
7)
sporządzanie sprawozdań budżetowych z realizacji budżetu Instytutu;
8)
sporządzanie planów wydawniczych;
9)
sporządzanie projektu kierunków działalności badawczej, edukacyjnej, wydawniczej oraz popularyzatorskiej realizowanych przez Instytut;
10)
ustalanie regulaminu organizacyjnego Instytutu oraz regulaminu pracy, a także innych regulaminów wewnętrznych, których wydanie przewidują przepisy odrębne;
11)
zatwierdzanie, po zaopiniowaniu przez Radę Instytutu, regulaminu zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi.
§  7. 
1. 
W Instytucie działa Rada Instytutu, zwana dalej "Radą", pełniąca funkcje kontrolne, opiniodawcze i doradcze.
2. 
Do zadań Rady należy w szczególności:
1)
opiniowanie projektu rocznego planu finansowego Instytutu oraz projektu rocznego planu działania Instytutu;
2)
opiniowanie rocznych sprawozdań z wykonania planu działania Instytutu oraz planu finansowego Instytutu;
3)
opiniowanie kierunkowych planów tematycznych badań i analiz;
4)
opiniowanie wniosków w sprawie stałej współpracy Instytutu z innymi podmiotami;
5)
zatwierdzanie perspektywicznych kierunków działalności Instytutu;
6)
opiniowanie projektu regulaminu zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi;
7)
uchwalanie regulaminu Rady.
3. 
Rada podejmuje decyzje zwykłą większością głosów.
4. 
Przewodniczący Rady zwołuje posiedzenia Rady nie rzadziej niż raz na kwartał.
5. 
Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje dyrektor.
6. 
Dyrektor lub upoważniona przez niego osoba przedstawia na posiedzeniu Rady sprawozdanie z bieżącej działalności Instytutu.
7. 
W posiedzeniach Rady mogą brać udział, bez prawa głosowania, osoby zaproszone przez przewodniczącego Rady.
8. 
Obsługę administracyjno-biurową Rady zapewnia Instytut.
§  8. 
1. 
W skład Rady wchodzi od 10 do 30 członków.
2. 
Członków Rady powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów.
3. 
Przewodniczącego Rady wybiera Rada spośród swoich członków.
4. 
Po jednym kandydacie na członków Rady może wskazać Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Minister Spraw Zagranicznych oraz Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
5. 
W skład Rady wchodzą również, z prawem głosu, dyrektor oraz zastępcy dyrektora. Osób, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie wlicza się do liczby osób określonej w ust. 1.
§  9. 
1. 
W skład Instytutu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Pion Badawczy;
2)
Pion Komunikacji, Edukacji i Wydawnictw;
3)
Biuro Administracyjno-Finansowe.
2. 
W skład Instytutu wchodzi samodzielne stanowisko do spraw audytu wewnętrznego podległe bezpośrednio dyrektorowi.
2a. 
Pracowników Instytutu zatrudnia dyrektor po uzyskaniu opinii Rady.
3. 
Regulamin organizacyjny Instytutu zatwierdza dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady.
§  10. 
1. 
Członkom Rady za udział w jej pracach przysługują:
1)
dieta za każdy miesiąc kalendarzowy, w którym odbyło się przynajmniej jedno posiedzenie Rady, w wysokości ustalonej przez Prezesa Rady Ministrów oraz
2)
zwrot kosztów podróży i zakwaterowania przyznawanych na zasadach określonych w przepisach dotyczących wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju wydanych na podstawie art. 775 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1510, 1700 i 2140 oraz z 2023 r. poz. 240 i 641).
2. 
Członek Rady nieuczestniczący w posiedzeniu Rady w danym miesiącu kalendarzowym nie otrzymuje diety za dany miesiąc.
3. 
Jeżeli w danym miesiącu kalendarzowym odbyły się co najmniej dwa posiedzenia Rady, dieta ulega proporcjonalnemu obniżeniu za każdy dzień nieuczestniczenia w posiedzeniu Rady.
§  11. 
1. 
Do osób zatrudnionych w Instytucie stosuje się przepisy dotyczące pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach sfery budżetowej.
2. 
Zasady wynagradzania pracowników Instytutu regulują przepisy dotyczące wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych państwowych jednostkach budżetowych wydane na podstawie art. 773 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024