Nadanie statutu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

ZARZĄDZENIE Nr 2
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 5 stycznia 2016 r.
w sprawie nadania statutu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów

Na podstawie art. 31 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, zwana dalej "Kancelarią", zapewnia obsługę merytoryczną, prawną, organizacyjną, techniczną i kancelaryjno-biurową Rady Ministrów, Prezesa Rady Ministrów, wiceprezesów Rady Ministrów, Ministrów - Członków Rady Ministrów, Kolegium do Spraw Służb Specjalnych oraz Szefa Służby Cywilnej.
2. 
Kancelaria zapewnia również obsługę pełnomocników Rządu, komitetów, komisji wspólnych, rad, zespołów oraz innych kolegialnych organów pomocniczych, doradczych i opiniodawczo-doradczych, jeżeli tak stanowią przepisy o ich utworzeniu.
§  2. 
1. 
Kancelaria działa zgodnie z zarządzeniami i poleceniami Prezesa Rady Ministrów.
2. 
Kancelaria wykonuje powierzone zadania pod kierownictwem Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, zwanego dalej "Szefem Kancelarii".
§  3. 
Kancelarią kieruje Szef Kancelarii przy pomocy: Sekretarza Rady Ministrów, sekretarzy i podsekretarzy stanu w Kancelarii, Dyrektora Generalnego Kancelarii oraz dyrektorów komórek organizacyjnych Kancelarii.
§  4. 
1. 
Szef Kancelarii wyznacza swojego zastępcę lub zastępców i określa ich zadania.
2. 
Zastępcy Szefa Kancelarii wykonują zadania Szefa Kancelarii podczas jego nieobecności oraz w razie nieobsadzenia stanowiska Szefa Kancelarii, do czasu jego obsadzenia.
§  5. 
Szef Kancelarii może tworzyć i znosić zespoły doradcze i opiniodawcze do opracowania spraw zleconych przez Radę Ministrów i Prezesa Rady Ministrów, określając: skład osobowy, zakres i tryb ich działania oraz zasady ich obsługi.
§  6. 
Szef Kancelarii może imiennie upoważnić osoby wymienione w § 3 oraz inne osoby będące pracownikami Kancelarii do:
1)
załatwiania w jego imieniu spraw należących do jego kompetencji;
2)
wykonywania w jego imieniu zadań powierzonych przez Prezesa Rady Ministrów.
§  7.  1
1. 
W Kancelarii działa Gabinet Polityczny Prezesa Rady Ministrów.
2. 
Szczegółowy zakres zadań i kompetencji osoby kierującej gabinetem politycznym, o którym mowa w ust. 1, określa Prezes Rady Ministrów.
§  8. 
1.  2
 W skład Kancelarii wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Biuro Prezesa Rady Ministrów;
2) 3
 (uchylony);
3) 4
 (uchylony);
4) 5
 (uchylony);
5)
Biuro Ministra do Spraw Unii Europejskiej;
5a) 6
 Sekretariat Przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego;
6)
Centrum Informacyjne Rządu;
7)
Departament Analiz;
8)
Departament Analiz Systemu Bezpieczeństwa Państwa;
9)
Departament Bezpieczeństwa Narodowego;
10)
Departament Ekonomiczny Unii Europejskiej;
11)
Departament GovTech Polska;
12)
Departament Instrumentów Rozwojowych;
13) 7
 (uchylony);
14)
Departament Komitetu do Spraw Europejskich;
15)
Departament Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów;
16)
Departament Koordynacji Procesu Legislacyjnego;
17)
Departament Koordynacji Projektów Międzynarodowych;
18)
Departament Nadzoru i Kontroli;
19)
Departament Oceny Skutków Regulacji;
20)
Departament Praw Obywatelskich i Tożsamości Europejskiej;
21)
Departament Prawa Unii Europejskiej;
22)
Departament Prawny;
23)
Departament Programowania Prac Rządu;
24)
Departament Przygotowania i Sprawowania Przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej;
25)
Departament Służby Cywilnej;
26)
Departament Społeczeństwa Obywatelskiego;
27)
Departament Spraw Obywatelskich;
28)
Departament Spraw Parlamentarnych;
29)
Departament Spraw Zagranicznych;
30)
Departament Studiów Strategicznych;
31) 8
 (uchylony);
32)
Departament Współpracy z Polonią i Polakami za Granicą;
33) 9
 (uchylony);
34)
Biuro Budżetowo-Finansowe część 16 i 23;
35)
Biuro Dyrektora Generalnego;
36)
Biuro Informatyki;
37)
Biuro Kadr i Rozwoju Zawodowego;
38)
Biuro Ochrony Informacji Niejawnych.
1a. 
W skład Kancelarii wchodzi również Wieloosobowe stanowisko do spraw Krajowego Planu Odbudowy.
2. 
Departament Analiz, Departament Oceny Skutków Regulacji oraz Departament Studiów Strategicznych tworzą Rządowe Centrum Analiz.
3. 
Departament GovTech Polska tworzy Centrum GovTech.
§  9. 
Organizację wewnętrzną i szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych Kancelarii oraz tryb ich pracy określa regulamin organizacyjny nadany przez Szefa Kancelarii na wniosek Dyrektora Generalnego Kancelarii.
§  10. 
Traci moc zarządzenie nr 139 Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 2007 r. w sprawie nadania statutu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (M.P. z 2015 r. poz. 338 i 919).
§  11. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia 10 .
1 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 636 z dnia 5 grudnia 2023 r. (M.P.2023.1345) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 grudnia 2023 r.
2 § 8 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 95 z dnia 27 kwietnia 2023 r. (M.P.2023.462) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 maja 2023 r.
3 § 8 ust. 1 pkt 2 uchylony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 636 z dnia 5 grudnia 2023 r. (M.P.2023.1345) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 grudnia 2023 r.
4 § 8 ust. 1 pkt 3 uchylony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 241 z dnia 28 czerwca 2023 r. (M.P.2023.611) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 czerwca 2023 r.
5 § 8 ust. 1 pkt 4 uchylony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 636 z dnia 5 grudnia 2023 r. (M.P.2023.1345) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 grudnia 2023 r.
6 § 8 ust. 1 pkt 5a dodany przez § 1 zarządzenia nr 262 z dnia 5 lipca 2023 r. (M.P.2023.663) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 6 lipca 2023 r.
7 § 8 ust. 1 pkt 13 uchylony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 636 z dnia 5 grudnia 2023 r. (M.P.2023.1345) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 grudnia 2023 r.
8 § 8 ust. 1 pkt 31 uchylony przez § 1 zarządzenia nr 396 z dnia 14 września 2023 r. (M.P.2023.1014) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 września 2023 r.
9 § 8 ust. 1 pkt 33 uchylony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 636 z dnia 5 grudnia 2023 r. (M.P.2023.1345) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 7 grudnia 2023 r.
10 Zarządzenie zostało ogłoszone w dniu 7 stycznia 2016 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2023.3 t.j.

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Data aktu: 05/01/2016
Data ogłoszenia: 02/01/2023
Data wejścia w życie: 07/01/2016