Komitet Sterujący do spraw Projektu Elektroniczna Karta Zgonu.

ZARZĄDZENIE Nr 141
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 16 sierpnia 2021 r.
w sprawie Komitetu Sterującego do spraw Projektu Elektroniczna Karta Zgonu

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Tworzy się Komitet Sterujący do spraw Projektu Elektroniczna Karta Zgonu, zwany dalej "Komitetem".
2. 
Komitet jest organem pomocniczym Rady Ministrów.
§  2. 
Do zadań Komitetu należy:
1)
określanie kierunku prac prowadzonych w celu wdrożenia Projektu Elektroniczna Karta Zgonu, zwanego dalej "Projektem EKZ";
2)
koordynowanie i monitorowanie prac realizowanych przez poszczególnych członków Komitetu, zgodnie z ich właściwością, w ramach Projektu EKZ;
3)
opracowywanie propozycji działań w zakresie wdrożenia Projektu EKZ oraz utrzymania i doskonalenia wdrożonych rozwiązań;
4)
przedstawianie założeń niezbędnych dla realizacji Projektu EKZ;
5)
monitorowanie postępów w realizacji Projektu EKZ.
§  3. 
1. 
W skład Komitetu wchodzą:
1)
przewodniczący Komitetu - przedstawiciel ministra właściwego do spraw zdrowia, w randze co najmniej dyrektora albo zastępcy dyrektora;
2) 1
 pozostali członkowie Komitetu - po jednym przedstawicielu, w randze dyrektora albo zastępcy dyrektora, wyznaczonym przez:
a)
ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
b)
ministra właściwego do spraw informatyzacji,
c)
Dyrektora Centrum e-Zdrowia,
d)
Głównego Inspektora Sanitarnego,
e)
Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego,
f)
Dyrektora Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH - Państwowego Instytutu Badawczego;
3)
sekretarz Komitetu - pracownik Departamentu Wsparcia Organizacji w Centrum e-Zdrowia.
2. 
Przewodniczący Komitetu może zapraszać, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Komitetu, do udziału w pracach Komitetu z głosem doradczym przedstawicieli innych niż wymienione w ust. 1 organów, instytucji lub przedstawicieli organizacji lub przedsiębiorców, a także specjalistów lub ekspertów, których wiedza i doświadczenie mogą być wykorzystane w realizacji zadań Komitetu.
3. 
Członka Komitetu może zastąpić w pracach Komitetu, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, upoważniony przedstawiciel.
§  4. 
1. 
Do zadań przewodniczącego Komitetu należy:
1)
zwoływanie posiedzeń Komitetu;
2)
kierowanie pracami Komitetu.
2. 
W przypadku nieobecności przewodniczącego Komitetu jego zadania wykonuje zastępca przewodniczącego Komitetu wyznaczony przez przewodniczącego Komitetu spośród członków Komitetu.
§  5. 
1. 
Posiedzenia Komitetu odbywają się nie rzadziej niż raz na miesiąc.
2. 
Przewodniczący Komitetu, z własnej inicjatywy albo na wniosek członka Komitetu, może zadecydować o odbyciu posiedzenia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, co obejmuje w szczególności:
1)
transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym między uczestnikami posiedzenia,
2)
wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy posiedzenia mogą wypowiadać się w toku posiedzenia

- z zachowaniem niezbędnych zasad bezpieczeństwa.

§  6. 
1. 
W celu realizacji zadań Komitetu przewodniczący Komitetu może, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Komitetu, tworzyć grupy robocze złożone z członków Komitetu lub osób biorących udział w pracach Komitetu.
2. 
Członkowie Komitetu mogą wyznaczyć do udziału w pracach grup roboczych pracowników obsługujących ich urzędy albo reprezentujących kierowane przez nich instytucje.
§  7. 
1. 
Komitet podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniu w drodze uzgodnienia stanowiska. Jeżeli uzgodnienie stanowiska nie jest możliwe, rozstrzyga zdanie przewodniczącego Komitetu.
2. 
Prawo udziału w podejmowaniu rozstrzygnięć Komitetu nie przysługuje sekretarzowi Komitetu oraz osobom zaproszonym do udziału w pracach Komitetu, o których mowa w § 3 ust. 2.
§  8. 
1. 
Departament Wsparcia Organizacji w Centrum e-Zdrowia zapewnia obsługę organizacyjną, techniczną i kancelaryjno-biurową prac Komitetu.
2. 
Posiedzenia Komitetu przygotowuje i obsługuje sekretarz Komitetu.
3. 
Do zadań sekretarza Komitetu należy:
1)
zapewnianie właściwego przygotowania i sprawnej obsługi posiedzeń Komitetu, w tym:
a)
przygotowanie projektu porządku posiedzenia oraz koordynacja przygotowania i dostarczenia materiałów i projektów dokumentów przeznaczonych do rozpatrzenia, w szczególności projektów uchwał,
b)
sporządzenie listy obecności na posiedzeniu Komitetu,
c)
sporządzenie protokołu posiedzenia Komitetu, zawierającego w szczególności:
porządek posiedzenia,
imiona i nazwiska osób biorących udział w posiedzeniu,
wnioski osób biorących udział w posiedzeniu,
odpisy uchwał Komitetu podjętych podczas posiedzenia,
inne ustalenia Komitetu i przewodniczącego Komitetu;
2)
uczestniczenie w posiedzeniach Komitetu;
3)
gromadzenie i przechowywanie dokumentacji dotyczącej prac Komitetu, w szczególności uchwał i protokołów posiedzeń;
4)
wykonywanie innych zadań zleconych przez przewodniczącego Komitetu.
4. 
Protokół posiedzenia Komitetu podpisują przewodniczący Komitetu i sekretarz Komitetu, a w przypadku nieobecności przewodniczącego Komitetu zastępca przewodniczącego Komitetu oraz sekretarz Komitetu.
§  9. 
Wydatki związane z obsługą organizacyjną, techniczną i kancelaryjno-biurową Komitetu są pokrywane z budżetu państwa z części 46, której dysponentem jest minister właściwy do spraw zdrowia.
§  10. 
Udział w pracach Komitetu i grup roboczych jest nieodpłatny.
§  11. 
1. 
Przewodniczący Komitetu przedstawia Radzie Ministrów półroczne sprawozdanie z realizacji zadań Komitetu w terminie do dnia 30 września oraz sprawozdanie roczne w terminie do dnia 31 marca roku następującego po roku, za który jest składane sprawozdanie.
2. 
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, zawierają w szczególności:
1)
dane identyfikacyjne, w tym informacje o osobie sporządzającej i zatwierdzającej sprawozdanie, podstawie prawnej utworzenia Komitetu oraz okresie objętym sprawozdaniem;
2)
wskazanie liczby i terminów odbytych posiedzeń Komitetu;
3)
określenie postępów w pracach Komitetu w odniesieniu do zadań, o których mowa w § 2;
4)
wnioski i rekomendacje wynikające z prac Komitetu;
5)
informacje dotyczące celowości dalszego działania Komitetu;
6)
inne niezbędne informacje o funkcjonowaniu Komitetu.
§  12. 
Pierwsze półroczne sprawozdanie przewodniczący Komitetu przedkłada Radzie Ministrów do dnia 30 września 2021 r.
§  13. 
Podmioty, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 lit. b, zgłaszają swoich przedstawicieli przewodniczącemu Komitetu w terminie 7 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia.
§  14. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 § 3 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 12 z dnia 14 lutego 2024 r. (M.P.2024.122) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 16 lutego 2024 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2023.244 t.j.

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Komitet Sterujący do spraw Projektu Elektroniczna Karta Zgonu.
Data aktu: 16/08/2021
Data ogłoszenia: 01/03/2023
Data wejścia w życie: 24/08/2021