Ustanowienie programu wieloletniego - "Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024-2030".

UCHWAŁA Nr 201
RADY MINISTRÓW
z dnia 24 października 2023 r.
w sprawie ustanowienia programu wieloletniego - "Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024-2030"

Na podstawie art. 136 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1. 
Ustanawia się "Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024-2030", zwany dalej "Programem Wieloletnim", o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 892, 1113, 1688 i 1890), stanowiący załącznik do uchwały.
§  2. 
Okres realizacji Programu Wieloletniego ustala się na lata 2024-2030.
§  3. 
Łączny limit zaangażowania środków Skarbu Państwa na realizację Programu Wieloletniego wynosi 66 180 000 000 zł (sześćdziesiąt sześć miliardów sto osiemdziesiąt milionów złotych). Program nie obejmuje wydatków z budżetu państwa.
§  4. 
1. 
Nadzór nad wykonaniem Programu Wieloletniego sprawuje Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego.
2. 
Jednostkami realizującymi Program Wieloletni są Centralny Port Komunikacyjny spółka z o.o., stanowiąca Spółkę Celową w rozumieniu art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym, oraz inne podmioty pełniące funkcję Inwestora, o których mowa w art. 2 pkt 2 tej ustawy.
§  5. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024-2030

Słownik pojęć i skrótów
Pojęcie/skrót Znaczenie
Aerotropolis Obszar bezpośredniego otoczenia CPK i węzła kolejowego, podlegający przekształceniom przestrzennym związanym z realizacją infrastruktury transportowej, stanowiący przestrzeń do lokalizacji głównych terenów rozwojowych CPK
Airport City Obszar zabudowy zlokalizowany w obrębie Aerotropolis, skupiający tereny przeznaczone na działalność związaną z przemysłem lotniczym, parki biurowe,

hotele, obiekty rozrywkowo-kulturalne, kompleksy handlowe, kongresowe i wystawiennicze, a także centra badawcze i ośrodki innowacyjności

z przeznaczeniem do wykorzystania przez podmioty komercyjne i publiczne (siedziby organów władzy publicznej itp.)

Airport City Centrum Obszar znajdujący się w bezpośrednim sąsiedztwie terminala pasażerskiego CPK, zapewniający podstawowe funkcje uzupełniające lotnisko oraz wspierający efektywność jego funkcjonowania, takie jak usługi hotelowe, biurowe itp. Poszczególne funkcje mogą być zintegrowane z terminalem lub stanowić odrębne budynki zlokalizowane w bezpośrednim sąsiedztwie terminala
Cargo City Obszar o funkcji przemysłowej, magazynowej, logistycznej, produkcyjnej z funkcjami uzupełniającymi (m.in. produkcją energii etc.)
CPK Centralny Port Komunikacyjny
Dz. U. Dziennik Ustaw
Dokument Wdrażający W rozumieniu art. 2 pkt 1 Ustawy o CPK - dokument wykonawczy do Programu, zawierający w szczególności harmonogramy realizacji oraz budżety poszczególnych Przedsięwzięć
EBI Europejski Bank Inwestycyjny
EBOiR Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju
ERTMS Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym
GDDKiA Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
IATA International Air Transport Association
Inne zadania Zadania, o których mowa w art. 2 pkt 7 Ustawy o CPK, warunkujące realizację celu głównego Programu
Inwestor Inwestor w rozumieniu art. 2 pkt 2 Ustawy o CPK
Inwestycja Inwestycja w rozumieniu art. 2 pkt 3 Ustawy o CPK
Inwestycja Towarzysząca W rozumieniu przepisów art. 2 pkt 4 Ustawy o CPK - inwestycje celu publicznego określone w przepisach wydanych na podstawie art. 118 Ustawy o CPK
KDP Koleje Dużych Prędkości
KIO Krajowa Izba Odwoławcza
Koncepcja CPK Koncepcja przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność - Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej - przyjęta uchwałą nr 173/2017 Rady Ministrów z dnia 7 listopada 2017 r.
KPO Dokument "Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności" przyjęty przez Radę Ministrów w kwietniu 2021 r., a przez Komisję Europejską i Radę UE w czerwcu 2022 r.
KRTI Dokument "Kierunki Rozwoju Transportu Intermodalnego do 2030 r. z perspektywą do 2040 r." przyjęty uchwałą nr 177/2022 Rady Ministrów z dnia 26 września 2022 r.
KSRR Dokument "Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030" przyjęty uchwałą nr 102 Rady Ministrów z dnia 17 września 2019 r. (M.P. poz. 1060)
M.P. Monitor Polski
Master Plan Dokument przedstawiający program rozwoju CPK jako portu lotniczego typu greenfield, spełniającego wizję i oczekiwania biznesowe zawarte w Koncepcji CPK
MRO Konserwacja, naprawy i remonty (ang. Maintenance Repair and Overhaul)
Obszar otoczenia CPK Obszar wyznaczony w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 120zf ust. 3 Ustawy o CPK
OOŚ Ocena Oddziaływania na Środowisko
PAŻP Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
PDN Program Dobrowolnych Nabyć
Pełnomocnik W rozumieniu art. 2 pkt 6 Ustawy o CPK - Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego
PKP PLKS.A. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Plan Generalny Plan Generalny Lotniska CPK opracowany na podstawie art. 55 ust. 5-12 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2023 r. poz. 2110)
Plan Zamierzeń Dokument "Plan zamierzeń państwa oraz priorytetów inwestycyjnych związanych z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego - w perspektywie obejmującej Strategię Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku" przyjęty uchwałą Rady Ministrów nr 92/2022 z dnia 4 maja 2022 r.
Polityka lotnicza Projekt dokumentu "Polityka rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce do 2030 r. (z perspektywą do 2040 r.)" z grudnia 2022 r.
PPL Polskie Porty Lotnicze S.A.
Program Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny
Program etap 1 "Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap 1. 2020-2023" przyjęty uchwałą nr 156 Rady Ministrów z dnia 28 października 2020 r. (M.P. poz. 1050, z późn. zm.)
Program etap II "Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024-2030" -

niniejszy dokument

PRSLiLUN Dokument "Program Rozwoju Sieci Lotnisk i Lotniczych Urządzeń Naziemnych" przyjęty uchwałą nr 86/2007 Rady Ministrów w dniu 8 maja 2007 r.
Przedsięwzięcia W rozumieniu art. 1 pkt 1 Ustawy o CPK - Inwestycja, Inwestycje Towarzyszące oraz pozostałe zadania, w tym o charakterze nieinwestycyjnym, powiązane z realizacją Inwestycji oraz Inwestycji Towarzyszących
PSE S.A. Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A.
Raport 00Ś Raport oceny oddziaływania dla Przedsięwzięcia Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego wraz z urządzeniami i obiektami niezbędnymi do jego funkcjonowania
SOR Dokument "Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.)" przyjęty uchwałą nr 8 Rady Ministrów z dnia 14 lutego 2017 r. (M.P. poz. 260)
Spółka Spółka Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o. będąca Spółką Celową w rozumieniu art. 2 pkt 10 Ustawy o CPK
SRPC Dokument "Strategia Rozwoju Polski Centralnej do roku 2020 z perspektywą 2030" przyjęty uchwałą nr 107 Rady Ministrów z dnia 14 lipca 2015 r. (M.P. poz. 736)
STEŚ Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe
Strategiczne Studium

Lokalizacyjne / SSL

Plan ustalający inwestycje celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym w rozumieniu art. 39 ust. 5 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2023 r. poz. 977, z późn. zm.), określający w szczególności charakter i ramy przestrzenne:

a) Inwestycji, Inwestycji Towarzyszących lub innych Przedsięwzięć, których inwestorem jest Spółka, lub

b) Inwestycji Towarzyszących lub innych Przedsięwzięć, których inwestorem nie jest Spółka

SZRT Dokument "Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku" przyjęty uchwałą nr 105 Rady Ministrów z dnia 24 września 2019 r. (M.P. poz. 1054)
TEN-T Transeuropejska sieć transportowa, zdefiniowana w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej i uchylającym decyzję nr 661/2010/UE (Dz. Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 1, z późn. zm.)
UE Unia Europejska
Ustawa o CPK Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 892, z późn. zm.)
Wykonawca Wykonawca w rozumieniu art. 2 pkt 11 Ustawy o CPK
Zasady Zarządzania W rozumieniu art. 2 pkt 12 Ustawy o CPK - ujednolicone warunki i procedury wdrażania Przedsięwzięć, określające zasady zarządzania Przedsięwzięciami, w tym zasady i tryb nadzoru nad realizacją Przedsięwzięć przez Inwestorów, informowania przez Wykonawców o postępach w realizacji Przedsięwzięć oraz zasad współpracy i wymiany informacji między Inwestorami.

Zasady Zarzadzania zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Ministra Infrastruktury, obwieszczenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 września 2020 r. (Dz. Urz. Min. Inf. poz. 39)

Spis treści

1 Wstęp

2 Uzasadnienie etapowania Programu

3 Podsumowanie diagnozy sytuacji społeczno-gospodarczej

3.1 Założenia strategiczne w zakresie sektora lotniczego

3.2 Założenia strategiczne w zakresie sektora kolejowego

3.3 Założenia strategiczne w zakresie Obszaru otoczenia CPK

3.4 Inne dokumenty strategiczne przyjmujące zbliżoną diagnozę społeczno-gospodarczą

4 Program jako realizacja dokumentów strategicznych

4.1 Krajowe dokumenty strategiczne

4.1.1 Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.)

4.1.2 Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku

4.1.3 Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030

4.1.4 Kierunki rozwoju transportu intermodalnego do 2030 r. z perspektywą do 2040 r.

4.1.5 Strategia Rozwoju Polski Centralnej do roku 2020 z perspektywą 2030

4.1.6 Plan zamierzeń państwa oraz priorytetów inwestycyjnych związanych z budową

Centralnego Portu Komunikacyjnego - w perspektywie obejmującej Strategię Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku

4.1.7 Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności

4.1.8 Program Rozwoju Sieci Lotnisk i Lotniczych Urządzeń Naziemnych

4.1.9 Polityka rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce do 2030 r. (z perspektywą do 2040 r.)

4.2 Unijne dokumenty strategiczne

4.2.1 Europejski Zielony Ład

4.2.2 Transeuropejska Sieć Transportowa (TEN-T)

4.2.3 Europejska strategia w dziedzinie lotnictwa

4.2.4 Strategia na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności

4.2.5 Plan działania na rzecz rozwoju dalekobieżnych i transgranicznych kolejowych przewozów pasażerskich

4.2.6 Europejska strategia na rzecz mobilności niskoemisyjnej

4.2.7 Plan działania w zakresie przepustowości, efektywności i bezpieczeństwa portów lotniczych w Europie

4.2.8 Zalecenia Rady Unii Europejskiej w sprawie polskich krajowych programów reform

5 Stan realizacji Programu etap I

5.1 Inwestycja

5.2 Inwestycje Towarzyszące

5.3 Inne zadania

6 Cele i zakres Programu

6.1 Cel główny Programu

6.2 Inwestycja

6.3 Inwestycje Towarzyszące

6.3.1 Przebudowa, rozbudowa albo budowa linii kolejowych

6.3.2 Rozbudowa lub budowa dróg publicznych

6.3.3 Budowa urządzeń i obiektów do obsługi ruchu lotniczego

6.3.4 Sieć przesyłowa i dystrybucyjna energii elektrycznej

6.3.5 Sieć kanalizacyjna

6.4 Inne zadania

6.4.1 Inwestycje rozwojowe

6.4.2 Zapewnienie Taboru dla KDP

6.4.3 Program Społeczno-Gospodarczy

7 Struktura podmiotowa Programu

7.1 Wykonawca Programu - Pełnomocnik

7.2 Jednostki realizujące Program

7.3 Podstawowe założenia systemu realizacji

8 Cele i mierniki realizacji celów Programu etap II

9 Finansowanie Programu etap II

9.1 Plan finansowy

9.2 Założenia modelu finansowania

9.2.1 Rentowność Inwestycji

9.2.2 Projekty komplementarne lotniska

9.2.3 Inwestycje kolejowe

9.2.4 Finansowanie inwestycji drogowych 58

9.2.5 Inwestycje realizowane przez PAŻP - finansowane w całości ze skarbowych papierów wartościowych

9.2.6 Inwestycje rozwojowe

9.2.7 Zapewnienie taboru dla KDP

9.2.8 Program Społeczno-Gospodarczy

10 Załącznik

grafika

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2023.1258

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Ustanowienie programu wieloletniego - "Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024-2030".
Data aktu: 24/10/2023
Data ogłoszenia: 20/11/2023
Data wejścia w życie: 21/11/2023