Włączenie kwalifikacji rynkowej "Nauczanie i doskonalenie technik golfowych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI 1
z dnia 9 października 2023 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Nauczanie i doskonalenie technik golfowych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226 oraz z 2023 r. poz. 2005) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Nauczanie i doskonalenie technik golfowych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "NAUCZANIE I DOSKONALENIE TECHNIK GOLFOWYCH DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Nauczanie i doskonalenie technik golfowych

2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat

3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat jest ważny bezterminowo

4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji

4 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (dalej jako "PRK"), 4 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport

5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej

Osoba posiadająca kwalifikację rynkową "Nauczanie i doskonalenie technik golfowych" jest przygotowana do samodzielnego planowania i realizowania szkolenia z golfa. Może również planować i prowadzić specjalistyczne cykle zajęć mające na celu rozwój umiejętności technicznych. Na podstawie wywiadu i obserwacji diagnozuje poziom technicznych umiejętności uczestników szkolenia. Przygotowuje plany realizacji celów szkoleniowych w oparciu o wyznaczone cele i potrzeby uczniów. Ocenia przebieg pracy szkoleniowej i wyciąga wnioski do jej modyfikacji. W pracy posługuje się specjalistyczną wiedzą z zakresu teorii sportu, techniki i reguł gry w golfa, etykiety golfa. Ponosi odpowiedzialność za jakość i bezpieczeństwo realizowanych zajęć.
Zestaw 1. Teoretyczne podstawy golfa
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Charakteryzuje golf jako dyscyplinę - omawia przepisy wynikające z "Reguł gry w golfa" zatwierdzonych przez R&A Rules Limited i etykietę gry,

- omawia tendencje rozwojowe dyscypliny,

- wskazuje czynniki sukcesu w dyscyplinie,

- omawia akty prawne i regulacje określające zasady funkcjonowania golfa w Polsce i na świecie,

- omawia niebezpieczeństwa i konsekwencje związane ze stosowaniem niedozwolonych środków wspomagających w sporcie, - omawia organizację systemu szkolenia i współzawodnictwa golfowego w Polsce.

Charakteryzuje sprzęt golfowy - wyjaśnia wpływ budowy kija golfowego na parametry lotu piłki i technikę gry,

- uzasadnia związek między możliwościami i umiejętnościami golfisty a rodzajem sprzętu,

- omawia urządzenia i narzędzia stanowiące wyposażenie warsztatu golfowego,

- opisuje sposoby naprawy kijów golfowych.

Charakteryzuje biologiczne podstawy gry w golfa - identyfikuje grupy mięśniowe zaangażowane w grę w golfa,

- opisuje charakter wysiłku fizycznego i rodzaj czynności mięśniowej podczas gry w golfa, - wymienia cechy psychofizyczne predysponujące do gry w golfa.

Omawia fizykę momentu uderzenia i lotu piłki w golfie - omawia prawa lotu piłki,

- omawia siły działające na piłkę w ruchu,

- omawia znaczenie kontaktu piłki z licem główki kija golfowego dla jej lotu (gear effect),

- omawia koncepcję D-plane,

- wykorzystuje dane z aparatury pomiarowej do analizy lotu piłki i czynników na niego wpływających.

Omawia analizę techniki uderzeń w golfie - omawia ciąg przyczynowo-skutkowy wpływający na efekty uderzenia,

- opisuje sposoby analizy techniki swingu przy wykorzystaniu specjalistycznych urządzeń.

Zestaw 2. Planowanie szkolenia golfowego
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Charakteryzuje czasową strukturę treningu golfa - omawia etapy szkolenia, np. wszechstronny, ukierunkowany, specjalistyczny,

- omawia zjawisko wczesnej specjalizacji lub błędy i zagrożenia wynikające z niewłaściwego zrealizowania etapów szkolenia,

- omawia cykle szkoleniowe,

- omawia zasady i rodzaje periodyzacji treningu i okresów szkoleniowych,

- omawia okresy szkoleniowe (przygotowawczy, startowy, w tym bezpośrednie przygotowanie sportowe - BPS, przejściowy), - omawia części składowe jednostki treningowej.

Charakteryzuje rzeczową strukturę treningu golfa - omawia przygotowanie motoryczne, np. szybkość, siłę, wytrzymałość,

- omawia obciążenia treningowe i ich podział w treningu golfowym,

- opisuje metody, środki i formy treningowe stosowane w golfie,

- omawia rozwój strategii i taktyki gry w golfa z uwzględnieniem rozwoju umiejętności technicznych oraz zdolności motorycznych.

Formułuje cele szkolenia golfowego - wyznacza cele krótkoterminowe,

- określa zadania wynikowe i szkoleniowe,

- uzasadnia cele w kontekście osiąganych wyników, stosowanej punktacji oraz rezultatów.

Przygotowuje plan realizacji celów szkolenia golfowego - przygotowuje plan cyklu lekcji gry w golfa zgodnie z wyznaczonymi celami,

- dobiera metody, formy i środki treningowe odpowiednie dla rozwoju psychofizycznego zawodników lub uczniów, uwzględniając również atrakcyjność metod, form i środków dla zawodników lub uczniów, stosując m.in. gry i zabawy,

- uzasadnia dobór metod, form i środków treningowych do realizacji celów szkoleniowych,

- planuje kontrolę efektów nauczania,

- przygotowuje konspekty zajęć dla zaplanowanego cyklu lekcji.

Zestaw 3. Realizowanie szkolenia golfowego
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Demonstruje umiejętności techniczne w golfie - demonstruje uderzenie pełnym zamachem o różnych trajektoriach poszczególnymi grupami kijów golfowych,

- demonstruje uderzenia (np. chip, pitch, wyjście z bunkra, putt, uderzenia sytuacyjne) przy różnych położeniach piłki.

Przygotowuje lekcję gry w golfa - przygotowuje miejsce i sprzęt,

- przeprowadza wywiad z uczestnikiem lekcji,

- sprawdza przygotowanie uczestnika do zajęć, w tym jego sprzęt, oraz czy jest rozgrzany.

Prowadzi lekcję gry w golfa - przestrzega zasad bezpieczeństwa w czasie lekcji,

- identyfikuje błędy techniczne,

- stosuje zasady efektywnej komunikacji, np. dawkuje informacje, utrzymuje kontakt z uczestnikiem,

- naucza, np. dobiera, demonstruje, objaśnia, omawia ćwiczenia mające na celu wyeliminowanie błędów technicznych lub naukę nowych technik,

- demonstruje zgodną z etykietą golfa postawę i zachowanie w czasie zajęć,

- prezentuje profesjonalny wizerunek (np. odpowiedni strój i obuwie, przestrzega zasad higieny i kultury osobistej),

- motywuje ucznia do aktywnego udziału w lekcji,

- podsumowuje zajęcia wspólnie z uczniem.

Ocenia realizację przebiegu lekcji gry w golfa - omawia stan przygotowania technicznego ucznia przed rozpoczęciem lekcji,

- ocenia skuteczność dobranych ćwiczeń,

- ocenia przebieg lekcji,

- ocenia efekty lekcji,

- wyciąga wnioski do dalszej pracy szkoleniowej.

Realizuje cykl lekcji gry w golfa - realizuje cykl lekcji zgodnie z przygotowanymi konspektami,

- rejestruje przebieg lekcji,

- kontroluje efekty nauczania,

- modyfikuje konspekty na podstawie bieżącej kontroli efektów nauczania,

- analizuje efekty cyklu lekcji,

- wyciąga wnioski do dalszej pracy szkoleniowej.

6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Etap weryfikacji

1.1. Metody

W czasie weryfikacji jest możliwe stosowanie następujących metod:

- analiza dowodów i deklaracji,

- rozmowa z komisją walidacyjną, zwaną dalej "komisją" (wywiad swobodny),

- obserwacja w warunkach symulowanych,

- sprawdzian sportowy (obserwacja w warunkach symulowanych),

- test teoretyczny.

Część lub całość walidacji można przeprowadzić za pomocą metody analizy dowodów i deklaracji. Dowodem potwierdzającym wszystkie zestawy efektów uczenia się jest dyplom instruktora sportu w golfie wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. 829) lub dyplom ukończenia kursu instruktorskiego zakończonego przed uzyskaniem przez niniejszą kwalifikację rynkową statusu funkcjonującej i potwierdzającego posiadanie wszystkich efektów uczenia się niniejszej kwalifikacji.

1.2. Zasoby kadrowe

Komisja składa się z minimum 3 osób, w tym przewodniczącego komisji. Komisja łącznie spełnia wszystkie wymogi, a każdy z członków komisji spełnia przynajmniej jeden z poniższych wymogów:

- posiada kwalifikację pełną z minimum 7 poziomem PRK w obszarze sportu lub wychowania fizycznego,

- posiada co najmniej 3-letnie doświadczenie w pracy dydaktycznej (w tym w ocenianiu) w zakresie szkolenia instruktorów i trenerów golfa w Polsce lub kwalifikację rynkową co najmniej z 5 poziomem PRK w obszarze szkolenia golfowego.

Ponadto co najmniej 1 członek komisji posiada doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji lub uczestniczył jako członek komisji w co najmniej dwóch procesach walidacyjnych dotyczących niniejszej kwalifikacji rynkowej.

1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne

Za pomocą metody analizy dowodów i deklaracji są potwierdzane:

- efekty uczenia się "Formułuje cele szkolenia golfowego", "Przygotowuje plan realizacji celów szkolenia golfowego" z zestawu 2 "Planowanie szkolenia golfowego",

- efekt uczenia się "Realizuje cykl lekcji gry w golfa" z zestawu 3 "Realizowanie szkolenia golfowego".

Osoba przystępująca do walidacji dostarcza następujące dowody:

- plan cyklu lekcji zgodnie z wyznaczonymi celami szkolenia,

- zarejestrowany przebieg lekcji,

- analizę efektów cyklu lekcji oraz wnioski do dalszej pracy szkoleniowej.

Za pomocą metody testu teoretycznego jest potwierdzane posiadanie efektów uczenia się zawartych w zestawie 1 "Teoretyczne podstawy golfa" oraz efektów uczenia się: "Charakteryzuje czasową strukturę treningu golfa", "Charakteryzuje rzeczową strukturę treningu golfa" z zestawu 2 "Planowanie szkolenia golfowego".

Za pomocą metody obserwacji w warunkach symulowanych, sprawdzianu sportowego (obserwacji w warunkach symulowanych) oraz rozmowy z komisją (wywiadu swobodnego) jest potwierdzane posiadanie efektów uczenia się z zestawu 3 "Realizowanie szkolenia golfowego", bez efektu uczenia się "Realizuje cykl lekcji gry w golfa".

Instytucja certyfikująca zapewnia:

- pole golfowe i obiekty towarzyszące (strzelnicę golfową, strefę gry krótkiej),

- sprzęt do gry w golfa,

- salę do przeprowadzenia testu teoretycznego,

- ucznia do przeprowadzenia lekcji gry w golfa.

Osoba przystępująca do walidacji stawia się (przychodzi) w stroju golfowym.

2. Etap identyfikowania i dokumentowania

Nie określa się warunków przeprowadzenia etapu identyfikowania i dokumentowania.

7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do walidacji może przystąpić osoba, która:

- posiada wykształcenie średnie, średnie branżowe lub kwalifikację pełną z 3 poziomem PRK,

- posiada kwalifikację rynkową z 3 poziomem PRK w obszarze nauczania golfa,

- ukończyła 18 lat,

- przedstawi oświadczenie o niekaralności związanej z wykonywaniem działalności zawodowej w obszarze objętym kwalifikacją rynkową,

- posiada aktywny handicap WHS (World Handicap System - Światowy System Handicapowy) wynoszący 18.0 lub niższy potwierdzony certyfikatem lub, w przypadku jego braku, przedstawi dowody rozegrania co najmniej czterech rankingowych rund turniejowych w ciągu ostatnich 12 miesięcy, gdzie wynik każdej rundy wynosi co najwyżej równowartość zaokrąglonego w górę Handicapu Pola dla zawodnika z handicapem 18.0 na danym polu (= (18*(Slope Rating Pola /113)) + (Course Rating Pola - Par Pola)),

- przedstawi opinię lekarską o braku przeciwwskazań do uprawiania golfa,

- przedstawi zaświadczenie o ukończeniu minimum 8-godzinnego kursu pierwszej pomocy uzyskane maksymalnie dwa lata przed przystąpieniem do walidacji,

- przedstawi zaświadczenie o ukończeniu kursu posługiwania się automatycznym defibrylatorem zewnętrznym (AED).

8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji

Nie rzadziej niż raz na 10 lat
1 Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1946).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2023.1160

Rodzaj: Obwieszczenie
Tytuł: Włączenie kwalifikacji rynkowej "Nauczanie i doskonalenie technik golfowych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Data aktu: 09/10/2023
Data ogłoszenia: 30/10/2023
Data wejścia w życie: 30/10/2023