Włączenie kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie zajęć z jeździectwa na poziomie rekreacyjnym" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI 1
z dnia 12 września 2023 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie zajęć z jeździectwa na poziomie rekreacyjnym" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie zajęć z jeździectwa na poziomie rekreacyjnym" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PROWADZENIE ZAJĘĆ Z JEŹDZIECTWA NA POZIOMIE REKREACYJNYM" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Prowadzenie zajęć z jeździectwa na poziomie rekreacyjnym

2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat

3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej i warunki przedłużenia jego ważności

Certyfikat jest ważny 3 lata. Warunki odnowienia certyfikatu: obowiązek odbycia 3 szkoleń recertyfikujących - 2 specjalistycznych i 1 konferencji metodyczno-szkoleniowej prowadzonych przez instytucję certyfikującą lub podmioty przez nią wskazane. Pod koniec roku, w którym wygasa ważność certyfikatu, należy złożyć dokumenty o wydanie certyfikatu na kolejny okres. W przypadku niedotrzymania ww. terminu, należy przedstawić certyfikaty uczestnictwa w 3 szkoleniach recertyfikacyjnych (2 specjalistycznych i 1 konferencji metodyczno-szkoleniowej prowadzonych przez instytucję certyfikującą lub podmioty przez nią wskazane), które odbyły się nie później niż w okresie 2 lat od daty złożenia wniosku.

4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji

3 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (dalej jako "PRK"), 3 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport

5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej

Osoba posiadająca kwalifikację "Prowadzenie zajęć z jeździectwa na poziomie rekreacyjnym" jest przygotowana do samodzielnego planowania, organizowania, realizowania i monitorowania zajęć jeździeckich. Posługuje się metodami i narzędziami pracy charakterystycznymi dla jeździectwa, dostosowując je do uwarunkowań rozwoju ontogenetycznego uczniów, celów i postępów zajęć. Przygotowuje konspekty zajęć, dobierając ćwiczenia do tematu zajęć, poziomu umiejętności oraz wieku jeźdźca. Prezentuje umiejętności jeździeckie, wykonując poprawnie technicznie przejazdy parkurowe oraz terenowe, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa. Demonstruje i objaśnia ćwiczenia, nauczając zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, stosując zasady teorii i metodyki sportu oraz wykorzystując narzędzia komunikacji i motywacji. Rozpoznaje i samodzielnie rozwiązuje typowe problemy pojawiające się w procesie nauczania. Nadzoruje technikę i sposób wykonywania ćwiczeń przez uczniów. Wykonuje czynności związane z pielęgnacją i żywieniem konia, a w razie konieczności jest gotowa do udzielenia pierwszej pomocy przedweterynaryjnej. Osoba posiadająca kwalifikację ponosi odpowiedzialność za rzetelną realizację procesu nauczania, w tym jakość i bezpieczeństwo realizowanych zajęć oraz za zdrowie i bezpieczeństwo uczestników. Osoba ta jest gotowa do zorganizowania wyjazdu grupowego w teren, jak również rozwijania aktywności sportowej przez planowanie i prowadzenie imprez towarzysko-rekreacyjnych. W trakcie wykonywania zadań zawodowych realizuje działania edukacyjno-informacyjne oraz promuje aktywność fizyczną przez własną postawę.
Zestaw 1. Charakteryzowanie teoretycznych podstaw jeździectwa
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Posługuje się wiedzą z zakresu jeździectwa - opisuje historię jeździectwa w Polsce,

- charakteryzuje dyscyplinę pod względem wysiłku fizycznego,

- omawia kompetencje sprzyjające funkcjonowaniu w grupie,

- omawia rolę etycznego postępowania z uczniami w realizacji procesu nauczania/uczenia się w jeździectwie,

- opisuje zasady etycznego postępowania z koniem w realizacji procesu treningowego w jeździectwie na podstawie kodeksu postępowania z koniem oraz regulacji Polskiego Związku Jeździeckiego (dalej jako "PZJ"),

- omawia zasady rekreacyjnego wykorzystania konia w sporcie dla wszystkich,

- posługuje się specjalistycznym słownictwem jeździeckim,

- omawia możliwości zabezpieczenia instruktora oraz uczniów od odpowiedzialności cywilnej i następstw nieszczęśliwych wypadków.

Opisuje system odznak i certyfikacji - omawia system zdobywania odznak jeździeckich, - omawia system certyfikacji ośrodków jeździeckich.
Opisuje podstawy teorii i metodyki w nauczaniu jeździectwa - charakteryzuje obszar zawodowy instruktora jazdy konnej,

- omawia treść zajęć oraz uzasadnia ich dobór do zróżnicowanych potrzeb, możliwości i zainteresowań kursantów, jak również innych warunków (np. pogodowych, infrastruktury),

- charakteryzuje strukturę zajęć oraz rozróżnia cele i zadania dla ich poszczególnych części,

- omawia metody stosowane w realizacji zajęć w rekreacji ze szczególnym uwzględnieniem jeździectwa (w tym: metody nauczania ruchu, metody prowadzenia zajęć),

- wskazuje i omawia komponenty zajęć w odniesieniu do planu zajęć (w tym: treść, intensywność, częstotliwość),

- charakteryzuje środki stosowane w nauczaniu jeździectwa (m.in. ćwiczenia, środki metodyczne, w tym nowości technologiczne),

- opisuje podstawowe pojęcia i procesy z zakresu fizjologii wysiłku fizycznego człowieka (w tym: wydolność fizyczna, zmęczenie, wypoczynek),

- omawia zasady organizacji zajęć z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi, w tym wskazuje różnice pomiędzy nimi.

Omawia zasady bezpieczeństwa i ochrony zdrowia jeźdźca - wymienia najczęściej występujące urazy i zagrożenia, specyficzne dla uczestnictwa w różnych formach jeździectwa, - wymienia przeciwwskazania do uczestnictwa w jeździectwie,

- omawia cechy zalecanego stroju, obuwia i sprzętu, w tym dostępne środki ochrony zdrowia w jeździectwie.

Omawia zasady bezpieczeństwa i ochrony zdrowia konia - wymienia najczęściej występujące urazy i zagrożenia w czasie uprawiania jeździectwa,

- wskazuje sytuacje, które wymagają pilnej interwencji lekarza weterynarii,

- opisuje problem nieprawidłowych warunków stajennych,

- wymienia przeciwwskazania do uczestnictwa w jeździectwie,

- wymienia sytuacje wymagające zastosowania owijek, żelów, maści i derek,

- opisuje dostępne ochraniacze dla konia,

- opisuje zabiegi dotyczące pielęgnacji kopyt i prawidłowego podkuwania konia.

Zestaw 2. Charakteryzowanie zasad obchodzenia się z koniem
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Omawia zasady BHP w szkoleniu jeździeckim - omawia zachowania konia, np. okazywanie niepokoju, zdenerwowania, stresu,

- opisuje zasady BHP w stajni i podczas zajęć,

- opisuje zasady postępowania z koniem w trakcie ubierania i rozbierania do zajęć,

- wymienia zagrożenia związane z niewłaściwą obsługą konia przed, w trakcie i po zajęciach, - omawia zasady bezpiecznego transportu koni.

Charakteryzuje konia jako gatunek - opisuje zastosowanie użytkowe typów ras koni,

- omawia pokrój, umaszczenie koni i odmiany koni,

- określa topografię części ciała koni,

- charakteryzuje parametry fizjologiczne konia, tzw. TTO (temperatura, tętno, oddechy), - charakteryzuje rodzaje chodów konia.

Omawia żywienie konia - charakteryzuje rodzaje paszy, w tym podział na pasze objętościowe i treściwe,

- omawia zasady prawidłowego żywienia z uwzględnieniem ilości, rodzaju pracy oraz wieku i kondycji konia.

Prezentuje zasady pierwszej pomocy, opieki i pielęgnacji koni - zabezpiecza rany i urazy konia,

- demonstruje zabiegi pielęgnacyjne, m.in. czyszczenie i pielęgnację grzywy i ogona.

Zestaw 3. Wykonywanie technik jeździeckich
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Charakteryzuje elementy jazdy konnej - omawia skalę szkoleniową,

- omawia pomoce jeździeckie,

- omawia rodzaje dosiadu,

- omawia figury na ujeżdżalni,

- wymienia elementy ujeżdżeniowe wykonywane na czworoboku,

- omawia rolę dostosowania trudności zadania do umiejętności konia i jeźdźca,

- omawia pracę na różnych rodzajach przeszkód parkurowych,

- omawia umiejętność jazdy w terenie.

Demonstruje umiejętności ujeżdżeniowe na poziomie konkursów klasy "L" - utrzymuje stabilną i prawidłową postawę jeździecką w trzech chodach,

- demonstruje prawidłowe działanie pomocy jeździeckich,

- zachowuje równowagę i koordynację ruchów (zarówno w strzemionach, jak i bez), - demonstruje przejścia pomiędzy chodami.

Demonstruje umiejętności skokowe (przeszkody parkurowe 0.90 - 1.00; przeszkody terenowe) - utrzymuje stabilną postawę jeździecką podczas pokonywania przeszkód przenośnych oraz terenowych,

- dostosowuje tempo i chód konia do warunków atmosferycznych i podłoża,

- dostosowuje tempo i chód konia do dystansu między przeszkodami,

- pokonuje kombinację przeszkód.

Zestaw 4. Planowanie procesu nauczania w jeździectwie
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Rozpoznaj e potrzeby i możliwości uczestnika zajęć rekreacyjnych z jeździectwa - analizuje informacje uzyskane na podstawie obserwacji, wywiadu z uczniem lub wywiadu przeprowadzonego z opiekunem prawnym,

- diagnozuje stan przygotowania psychofizycznego ucznia/ów do zajęć,

- diagnozuje poziom posiadanych umiejętności jeździeckich ucznia/ów.

Przygotowuje plan nauczania jeździectwa na poziomie rekreacyjnym - ustala cele dydaktyczne w zakresie wyszkolenia jeździeckiego na poziomie rekreacyjnym,

- planuje proces dydaktyczny zajęć, a także dłuższych cykli szkoleniowych w jeździectwie rekreacyjnym,

- dobiera formy, metody i środki dydaktyczne do ustalonych celów w oparciu o wiek, możliwości psychofizyczne, posiadane umiejętności oraz częstotliwość uczestnictwa w zajęciach,

- przygotowuje konspekt zajęć jeździeckich uwzględniający: cel zajęć, metody nauczania, środki dydaktyczne, formy organizacyjne, czas trwania zajęć, wiek i liczebność grupy z zachowaniem obowiązującej w jeździectwie terminologii.

Zestaw 5. Realizowanie procesu nauczania jeździectwa
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Organizuje proces nauczania w jeździectwie na poziomie rekreacyjnym - sprawdza przygotowanie uczestnika do zajęć, w tym: zadaje pytania o samopoczucie, kontroluje stan sprzętu i ubiór uczestników,

- przygotowuje miejsce, sprzęt i pomoce dydaktyczne do przeprowadzenia zajęć,

- przygotowuje i ubiera lub instruuje, jak przygotować i ubrać konia do zajęć,

- ustawia drągi, cavaletti oraz przeszkody z zachowaniem bezpieczeństwa jeźdźca i konia.

Prowadzi zajęcia zjazdy konnej - wyjaśnia cele i zadania zajęć,

- stosuje zasady etycznego postępowania jeźdźca z koniem,

- prowadzi zajęcia dla jeźdźca na lonży,

- utrzymuje kontakt z jeźdźcem lub grupą (np. wita, żegna, nawiązuje kontakt wzrokowy, reaguje na sygnały zmęczenia, na sygnały braku zrozumienia instrukcji, komunikuje się werbalnie i niewerbalnie z uczestnikami),

- ustawia się względem jeźdźca lub grupy w sposób umożliwiający uczestnikowi lub uczestnikom słyszalność komunikatów,

- stosuje zróżnicowane metody, formy organizacyjne i środki dydaktyczne dostosowane do celu zajęć i możliwości uczestnika,

- stosuje ćwiczenia gimnastyczne oraz rozluźniające podczas zajęć,

- nadzoruje lub asekuruje wykonywanie ćwiczeń przez jeźdźców,

- koryguje błędy jeźdźców,

- mobilizuje do wysiłku fizycznego, w tym stosuje zachęty słowne, pochwały,

- podsumowuje zajęcia i poziom realizacji zadania.

Ocenia efekty nauczania w jeździectwie na poziomie rekreacyjnym - diagnozuje opanowanie efektów uczenia się (wiedzy oraz umiejętności),

- odnosi diagnozę umiejętności ucznia do planu nauczania,

- formułuje informację zwrotną dla ucznia oraz opiekuna prawnego,

- planuje kolejne zajęcia w oparciu o ocenę postępów.

Organizuje zajęcia zjazdy konnej w terenie - dobiera konie do jeźdźców z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa i specyfiki zajęć przeprowadzanych poza ujeżdżalnią, - dobiera strój dla jeźdźca, w tym uwzględnia elementy bezpieczeństwa (np. kask, kamizelkę, odblaski, oświetlenie), - instruuje uczestników zajęć o zasadach poruszania się po drogach publicznych w oparciu o kodeks drogowy, - instruuje uczestników zajęć o komendach głosowych oraz gestach stosowanych w czasie zajęć w terenie, - instruuje uczestników zajęć o zasadach zachowania w czasie jazdy w zastępie w terenie.
Zestaw 6. Rozwijanie aktywności fizycznej przez uprawianie jeździectwa
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Planuje imprezę towarzysko-rekreacyjną dotyczącą koni i jeździectwa - omawia organizację imprezy towarzysko-rekreacyjnej z uwzględnieniem obowiązujących wymagań i regulacji prawnych,

- przygotowuje plan imprezy towarzysko-rekreacyjnej (np. określa adresatów wydarzenia, miejsce, scenariusz, liczbę uczestników, program imprezy, zadania organizatora, wytyczenie i zabezpieczenie terenu) z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa,

- omawia gry i zabawy stosowane podczas imprez oraz zajęć jeździeckich,

- sporządza kosztorys wydarzenia,

- omawia zasady współpracy z otoczeniem oraz podział obowiązków przed i w czasie imprezy,

- omawia sposoby pozyskiwania partnerów i sponsorów na organizację wydarzenia.

Promuje zdrowy styl życia - omawia przykłady działań promujących aktywność fizyczną,

- prezentuje profesjonalny wizerunek (np. zakłada odpowiedni strój i obuwie, przestrzega zasad higieny i kultury osobistej),

- przekazuje informacje o prozdrowotnym celu aktywności fizycznej i korzyściach wychowawczych wynikających z uczestnictwa w zajęciach oraz obcowania ze zwierzętami.

6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Etap weryfikacji
1.1. Metody
W czasie procesu walidacji dopuszczalne jest stosowanie następujących metod:
- test teoretyczny,
- rozmowa z komisją walidacyjną, dalej zwaną "komisją",
- wywiad swobodny,
- analiza dowodów i deklaracji,
- obserwacja w warunkach symulowanych,
- obserwacja w warunkach rzeczywistych.
Część lub całość walidacji może być przeprowadzona za pomocą metody analizy dowodów i deklaracji. Metoda analizy dowodów i deklaracji musi być każdorazowo połączona z rozmową z komisją.
Dowodem potwierdzającym wszystkie efekty uczenia się jest posiadanie uprawnień Instruktora Szkolenia PZJ i aktualnej licencji szkoleniowca PZJ, wydanej nie później niż
w ciągu dwóch lat kalendarzowych następujących po uzyskaniu przez kwalifikację "Prowadzenie zajęć z jeździectwa na poziomie rekreacyjnym" statusu funkcjonującej w systemie
Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK).
Efekty uczenia się "Demonstruje umiejętności ujeżdżeniowe na poziomie konkursów klasy "L"" oraz "Demonstruje umiejętności skokowe (przeszkody parkurowe 0.90 - 1.00;
przeszkody terenowe)" (z zestawu 3) mogą być weryfikowane za pomocą metody analizy dowodów i deklaracji. Dopuszcza się m.in. następujące dowody:
- posiadanie w karierze trzeciej lub wyższej klasy sportowej w ujeżdżeniu lub skokowej zwalnia odpowiednio z części weryfikacji skokowej lub ujeżdżeniowej,
- posiadanie w karierze trzeciej klasy sportowej w WKKW (Wszechstronnym Konkursie Konia Wierzchowego) zwalnia z weryfikacji części skokowej i ujeżdżeniowej.
Inne dowody, w zależności od ich zakresu przedmiotowego, mogą pozwolić na potwierdzenie posiadania części efektów uczenia się przypisanych do części teoretycznej lub praktycznej.
1.2. Zasoby kadrowe
Weryfikację przeprowadza komisja. Komisja składa się z minimum 3 osób. Przewodniczący komisji musi spełniać następujące warunki:
- posiadać minimum kwalifikację pełną na poziomie PRK 6 (licencjat),
- posiadać minimum uprawnienia instruktora sportu w jeździectwie, wydane przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. 829) lub wydane na kursach przeprowadzonych przez PZJ po wejściu w życie ww. ustawy, lub posiadać inną kwalifikację potwierdzającą analogiczne kompetencje zawodowe, nadaną przez wiarygodną instytucję z obszaru jeździectwa,
- posiadać co najmniej dziesięcioletnie doświadczenie w pracy dydaktycznej (w tym egzaminowaniu) w zakresie szkolenia instruktorów jeździectwa w Polsce.
Każdy z pozostałych członków komisji musi spełniać następujące warunki:
- posiadać minimum kwalifikację pełną na poziomie PRK 4,
- posiadać minimum uprawnienia instruktora sportu w jeździectwie,
- posiadać co najmniej pięcioletnie doświadczenie w pracy dydaktycznej (w tym egzaminowaniu) w zakresie szkolenia instruktorów jeździectwa w Polsce.
Co najmniej 1 z członków komisji ma doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem ZSK.
1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne
W pierwszej części weryfikacji sprawdzana jest wiedza teoretyczna kandydata za pomocą testu teoretycznego lub rozmowy z komisją. Sprawdzane są:
- wszystkie efekty uczenia się zestawu 1,
- efekty uczenia się z zestawu 2 z wyjątkiem efektu uczenia się "Prezentuje zasady pierwszej pomocy, opieki i pielęgnacji koni",
- efekt uczenia się "Charakteryzuje elementy jazdy konnej" z zestawu 3,
- wszystkie efekty uczenia się z zestawu 6.
Zaliczenie części teoretycznej dopuszcza do części praktycznej weryfikacji, która prowadzona jest za pomocą metody obserwacji w warunkach symulowanych lub rzeczywistych (w miejscu pracy). Każdorazowo metody te połączone są z wywiadem swobodnym. W części praktycznej sprawdzane są:
- efekt uczenia się "Prezentuje zasady pierwszej pomocy, opieki i pielęgnacji koni" z zestawu 2,
- wszystkie efekty uczenia się z zestawu 3 z wyjątkiem umiejętności "Charakteryzuje elementy jazdy konnej",
- wszystkie efekty uczenia się z zestawu 4 i zestawu 5.
Kandydat może przyjechać z własnym koniem. W przypadku braku konia instytucja certyfikująca zapewnia konia o możliwościach: ujeżdżeniowych - klasa L, skokowych -
klasa L, pozwalających na pokonanie przeszkód terenowych do 80 cm.
Pozostałe warunki materialne:
- plac jeździecki o powierzchni minimum 1000 mkw lub hala o wymiarach minimum 20m x 40m,
- zestaw przeszkód przenośnych pozwalający na ustawienie toru składającego się z minimum 6 przeszkód/7 skoków,
- przeszkody terenowe (minimum 2 rodzaje),
- sprzęt jeździecki (kompletne ogłowie, siodło wraz z osprzętem, ochraniacze, sprzęt do lonżowania),
- sprzęt do pielęgnacji koni,
- materiały opatrunkowe (gaza opatrunkowa, bandaż, bandaż elastyczny, taśma).
2. Etapy identyfikowania i dokumentowania
Nie określa się wymogów dotyczących etapów identyfikowania i dokumentowania.

7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Osoba przystępująca do walidacji musi posiadać:
- wykształcenie średnie,
- ukończone 18 lat,
- oświadczenie o niekaralności związanej z wykonywaniem działalności zawodowej w obszarze objętym kwalifikacją,
- zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do uprawiania jeździectwa,
- ukończony kurs pierwszej pomocy, minimum 8-godzinny, w ostatnich 3 latach.

8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji

Nie rzadziej niż raz na 10 lat
1 Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1946).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2023.1127

Rodzaj: Obwieszczenie
Tytuł: Włączenie kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie zajęć z jeździectwa na poziomie rekreacyjnym" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Data aktu: 12/09/2023
Data ogłoszenia: 19/10/2023
Data wejścia w życie: 19/10/2023