Organizacja wewnętrzna i szczegółowy tryb działania Straży Marszałkowskiej oraz zakres zadań realizowanych na rzecz Straży Marszałkowskiej przez Kancelarię Sejmu

ZARZĄDZENIE Nr 14
MARSZAŁKA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 2 października 2023 r.
w sprawie organizacji wewnętrznej i szczegółowego trybu działania Straży Marszałkowskiej oraz zakresu zadań realizowanych na rzecz Straży Marszałkowskiej przez Kancelarię Sejmu

Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2018 r. o Straży Marszałkowskiej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1729) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Strukturę organizacyjną Straży Marszałkowskiej tworzą:
1)
Komendant Straży Marszałkowskiej, zwany dalej "Komendantem";
2)
zastępcy Komendanta;
3)
komórki wewnętrzne Straży Marszałkowskiej:
a)
Wydział I,
b)
Wydział II,
c)
Wydział III,
d)
Wydział IV,
e)
Wydział V

- zwane dalej "wydziałami";

4)
stanowiska samodzielne funkcjonariuszy Straży Marszałkowskiej, zwanych dalej "funkcjonariuszami";
5)
stanowiska służbowe pracowników Straży Marszałkowskiej pozostające poza strukturą organizacyjną wydziałów, podlegające bezpośrednio Komendantowi lub jego zastępcy, zwane dalej "stanowiskami samodzielnymi pracowników Straży Marszałkowskiej".
2. 
W wydziałach mogą być tworzone zmiany lub zespoły.
3. 
Stanowiska samodzielne funkcjonariuszy oraz stanowiska samodzielne pracowników Straży Marszałkowskiej mogą być łączone w zespoły.
4. 
W ramach Straży Marszałkowskiej mogą być powoływane pomocnicze lub opiniodawczo-doradcze komisje i zespoły o charakterze stałym lub doraźnym.
§  2. 
1. 
Wydziałami kierują naczelnicy. Naczelnicy wydziałów odpowiadają za realizację zadań należących do zakresu właściwości podległych im wydziałów.
2. 
Spory kompetencyjne między wydziałami rozstrzyga Komendant.
3. 
W czasie nieobecności naczelnika wydziału zastępuje go funkcjonariusz wyznaczony przez Komendanta.
§  3. 
1. 
Funkcjonariusz pełniący służbę w wydziale wykonuje zadania należące do zakresu właściwości wydziału, ustalonego przez Komendanta w planie ochrony terenów, obiektów i urządzeń, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2018 r. o Straży Marszałkowskiej, oraz zgodnie z instrukcjami wykonywania zadań na poszczególnych posterunkach wyznaczonych przez Komendanta.
2. 
Funkcjonariusz pełniący służbę na stanowisku samodzielnym oraz pracownik Straży Marszałkowskiej wykonują zadania i obowiązki określone przez Komendanta.
§  4. 
1. 
Straż Marszałkowska wykonuje zadania nieprzerwanie całą dobę w sposób ciągły. Funkcjonariusz wykonuje zadania zgodnie z harmonogramem służby określonym przez Komendanta, a pracownik Straży Marszałkowskiej zgodnie z obowiązującym go systemem czasu pracy.
2. 
Funkcjonariusz wykonuje zadania w miejscu, w którym jest to niezbędne dla zapewnienia skutecznej ich realizacji, w szczególności na posterunkach zewnętrznych i wewnętrznych wyznaczonych przez Komendanta.
3. 
Komendant w każdym czasie może zmniejszyć albo zwiększyć liczbę posterunków lub zmienić ich rozmieszczenie oraz polecić funkcjonariuszowi wykonywanie zadań na innym posterunku lub zadań z innego zakresu.
§  5. 
W sprawach z zakresu obsługi prawnej oraz działalności doradczej i opiniodawczej Kancelaria Sejmu realizuje na rzecz Straży Marszałkowskiej następujące zadania:
1)
opracowywanie ostatecznych tekstów projektów uchwał Prezydium Sejmu, zarządzeń, postanowień i decyzji Marszałka Sejmu, zarządzeń i decyzji Szefa Kancelarii Sejmu, których założenia merytoryczne albo wstępne projekty zostały przekazane przez Straż Marszałkowską do komórki organizacyjnej Kancelarii Sejmu właściwej w sprawach z zakresu obsługi prawnej, a także uzgadnianie tych projektów z innymi komórkami organizacyjnymi;
2)
prowadzenie ewidencji oraz przechowywanie oryginałów aktów prawnych, o których mowa w pkt 1, a także opracowywanie tekstów ujednoliconych tych aktów;
3)
przekazywanie kopii i wersji elektronicznych aktów prawnych, o których mowa w pkt 1, do komórki organizacyjnej Kancelarii Sejmu odpowiedzialnej za ich opracowanie dokumentacyjne i wprowadzenie do baz danych Kancelarii Sejmu;
4)
przygotowywanie opinii prawnych, w tym dotyczących zgodności projektów ustaw z Konstytucją, prawem Unii Europejskiej, systemem prawa oraz stosowania prawa parlamentarnego;
5)
udzielanie porad i konsultacji prawnych;
6)
opiniowanie i akceptowanie pod względem formalno-prawnym projektów umów;
7)
wykonywanie i organizowanie doradztwa naukowego, w szczególności:
a)
przygotowywanie analiz rozwiązań prawnych obowiązujących w innych państwach,
b)
przedstawianie wniosków i uwag dotyczących problemów legislacyjnych,
c)
analiza skutków funkcjonowania uchwalanych ustaw, w szczególności w zakresie: prawnym, ekonomicznym, społecznym oraz politycznym w aspekcie krajowym i międzynarodowym;
8)
przygotowywanie opinii i wykonywanie doradztwa w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej;
9)
rozpatrywanie korespondencji dotyczącej informacji publicznej kierowanej do Straży Marszałkowskiej, przekazanej w tym celu przez Straż Marszałkowską do właściwej komórki organizacyjnej Kancelarii Sejmu;
10)
prowadzenie spraw związanych z udostępnianiem na pisemny wniosek informacji publicznej, w tym przygotowywanie dla Szefa Kancelarii Sejmu projektów decyzji o odmowie udostępnienia informacji publicznej oraz o umorzeniu postępowania o udostępnienie informacji;
11)
opracowywanie informacji i notatek o istotnych problemach wynikających z korespondencji rozpatrywanej w Biurze Komunikacji Społecznej Kancelarii Sejmu, oraz przedstawianie ich Komendantowi albo jego zastępcy.
§  6. 
W sprawach z zakresu obsługi finansowo-księgowej Kancelaria Sejmu realizuje na rzecz Straży Marszałkowskiej następujące zadania:
1)
włączenie po analizie i uzgodnieniu z Szefem Kancelarii Sejmu planowanych wydatków Straży Marszałkowskiej do:
a)
projektu budżetu Kancelarii Sejmu,
b)
finansowego planu rocznego,
c)
harmonogramu dochodów i wydatków,
d)
zapotrzebowania na środki na wydatki budżetowe;
2)
włączanie informacji dotyczących Straży Marszałkowskiej do:
a)
sprawozdań budżetowych, finansowych, statystycznych oraz innych wymaganych przez przepisy prawa,
b)
stanowiska do protokołu i zaleceń pokontrolnych Najwyższej Izby Kontroli z kontroli wykonania budżetu Kancelarii Sejmu,
c)
rocznego planu inwentaryzacji;
3)
przygotowywanie, na uzasadniony wniosek Komendanta albo jego zastępcy, projektów decyzji Szefa Kancelarii Sejmu dotyczących zmian w planie finansowym wraz z uzasadnieniem;
4)
prowadzenie ewidencji zaangażowania wydatków budżetowych;
5)
informowanie o planie wydatków;
6)
analizowanie przebiegu wykonania planu finansowego Straży Marszałkowskiej i włączanie tych danych do sporządzanych dla Szefa Kancelarii Sejmu okresowych informacji w tym zakresie;
7)
prowadzenie rachunkowości, w tym wykonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dowodów księgowych dotyczących operacji gospodarczych i finansowych Straży Marszałkowskiej;
8)
realizacja zobowiązań i kontrola należności;
9)
naliczanie, sporządzanie list i dokonywanie wypłat: wynagrodzeń, uposażeń wraz z dodatkami oraz innych świadczeń;
10)
prowadzenie Pracowniczych Planów Kapitałowych;
11)
przekazywanie do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych drogą elektroniczną dokumentów zgłoszenia do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego oraz dokumentów korygujących dotyczących funkcjonariuszy i pracowników Straży Marszałkowskiej;
12)
pobieranie i przekazywanie do Straży Marszałkowskiej zaświadczeń lekarskich wystawionych dla funkcjonariuszy i pracowników Straży Marszałkowskiej, udostępnianych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych na profilu informatycznym płatnika składek;
13)
ewidencjonowanie i kontrola formalno-rachunkowa dowodów księgowych;
14)
prowadzenie rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, urzędami skarbowymi, bankami oraz innymi podmiotami;
15)
sprawdzanie i akceptowanie pod względem finansowym projektów umów, które po ich zawarciu powodują zaciągnięcie zobowiązań finansowych w granicach środków przyznanych Straży Marszałkowskiej;
16)
zarządzanie przeprowadzania inwentaryzacji, kontrola jej przebiegu i rozliczanie.
§  7. 
W sprawach z zakresu obsługi współpracy międzynarodowej Kancelaria Sejmu realizuje na rzecz Straży Marszałkowskiej następujące zadania:
1)
obsługa zagranicznych wizyt delegacji Straży Marszałkowskiej oraz wizyt delegacji kancelarii zagranicznych parlamentów, międzynarodowych zgromadzeń i organizacji parlamentarnych w Straży Marszałkowskiej;
2)
wykonywanie i organizowanie tłumaczeń ustnych i pisemnych;
3)
prowadzenie obsługi paszportowo-wizowej podróżujących służbowo funkcjonariuszy i pracowników Straży Marszałkowskiej;
4)
opracowywanie kosztorysów wyjazdowych i wnioskowanie o wypłatę zaliczek na zagraniczną podróż służbową funkcjonariuszy i pracowników Straży Marszałkowskiej;
5)
zakup biletów na podróże zagraniczne osób delegowanych przez Straż Marszałkowską;
6)
prowadzenie spraw związanych z rozliczaniem zagranicznej podróży służbowej funkcjonariuszy i pracowników Straży Marszałkowskiej;
7)
prowadzenie ubezpieczeń osób delegowanych za granicę przez Straż Marszałkowską;
8)
prowadzenie magazynu upominków na cele związane ze współpracą międzynarodową Straży Marszałkowskiej.
§  8. 
W sprawach z zakresu obsługi informacyjnej, bibliotecznej i wydawniczej Kancelaria Sejmu realizuje na rzecz Straży Marszałkowskiej następujące zadania:
1)
monitorowanie publikacji prasowych, audycji radiowych i telewizyjnych, a także materiałów rozpowszechnianych w mediach elektronicznych, dotyczących Straży Marszałkowskiej;
2)
wybór, opracowywanie i umieszczanie w bazie informacji prasowej materiałów dotyczących Straży Marszałkowskiej;
3)
administrowanie profilami Straży Marszałkowskiej w mediach społecznościowych i relacjonowanie w nich działalności Straży Marszałkowskiej;
4)
przekazywanie ogłoszeń do opublikowania w środkach masowego przekazu;
5)
udzielanie odpowiedzi na pytania przedstawicieli mediów dotyczące Straży Marszałkowskiej;
6)
przygotowywanie komunikatów w sprawach wynikających z publikacji medialnych dotyczących Straży Marszałkowskiej;
7)
sporządzanie sprostowań w sprawach wymagających publicznego ustosunkowania się ze strony Straży Marszałkowskiej oraz wniosków o ich opublikowanie;
8)
zapewnianie i udostępnianie dokumentacji fotograficznej działalności Straży Marszałkowskiej;
9)
gromadzenie i przechowywanie w Archiwum Sejmu dokumentacji wytworzonej w ramach funkcjonowania Straży Marszałkowskiej;
10)
na zasadach określonych odrębnymi przepisami - udostępnianie zbiorów bibliotecznych Biblioteki Sejmowej oraz materiałów i dokumentacji z zasobów Archiwum Sejmu;
11)
udostępnianie nagrań znajdujących się w zasobach Mediateki Biblioteki Sejmowej;
12)
prowadzenie obsługi informacyjnej przez Bibliotekę Sejmową;
13)
prowadzenie prenumeraty i dystrybucji czasopism w postaci papierowej i elektronicznej;
14)
działalność informacyjna w zakresie spraw związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej;
15)
opracowywanie i wydawanie publikacji służących pracy Sejmu i Kancelarii Sejmu, zlecanych przez Straż Marszałkowską.
§  9. 
Pełnomocnik do spraw Ochrony Informacji Niejawnych w Kancelarii Sejmu realizuje na rzecz Straży Marszałkowskiej zadania określone w ustawie z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 756, 1030 i 1532) oraz w wydanych na jej podstawie aktach wykonawczych.
§  10. 
Kancelaria Sejmu realizuje na rzecz Straży Marszałkowskiej zadania dotyczące wyłączenia od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny, określone w ustawie z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347, 641, 1615, 1834 i 1872) oraz w wydanych na jej podstawie aktach wykonawczych.
§  11. 
Kancelaria Sejmu zapewnia utrzymanie terenów, obiektów i urządzeń będących w jej zarządzie w stanie zapewniającym bezpieczne i higieniczne warunki wykonywania zadań przez Straż Marszałkowską.
§  12. 
Kancelaria Sejmu realizuje na rzecz Straży Marszałkowskiej zadania określone w dziale VI ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm. 1 ).
§  13. 
Inspektor Ochrony Danych w Kancelarii Sejmu realizuje na rzecz Straży Marszałkowskiej, w zakresie niezastrzeżonym dla Inspektora Ochrony Danych w Straży Marszałkowskiej, zadania określone w:
1)
rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm. 2 ) i wydanych na jego podstawie aktach delegowanych;
2)
przepisach wewnętrznych wydanych przez Szefa Kancelarii Sejmu, w szczególności w zarządzeniu nr 21 Szefa Kancelarii Sejmu z dnia 24 maja 2018 r. w sprawie wprowadzenia w Kancelarii Sejmu Polityki ochrony danych osobowych, Polityki zarządzania systemami informatycznymi służącymi do przetwarzania danych osobowych i Procedury postępowania w przypadku naruszenia ochrony danych osobowych, zmienionym zarządzeniem nr 10 Szefa Kancelarii Sejmu z dnia 2 maja 2019 r. oraz zarządzeniem nr 1 Szefa Kancelarii Sejmu z dnia 12 stycznia 2022 r.;
3)
uzgodnieniach dotyczących współadministrowania danymi osobowymi przez Kancelarię Sejmu i Komendanta.
§  14. 
W sprawach z zakresu obsługi inwestycji oraz remontów i bieżącej konserwacji Kancelaria Sejmu realizuje na rzecz Straży Marszałkowskiej następujące zadania:
1)
włączanie informacji dotyczących Straży Marszałkowskiej do:
a)
planu postępowań o udzielenie zamówień publicznych Kancelarii Sejmu, zgodnego z zatwierdzonym planem finansowym Kancelarii Sejmu - na podstawie zgłoszeń Straży Marszałkowskiej,
b)
rzeczowego planu prac inwestycyjnych i modernizacyjnych oraz zakupów inwestycyjnych w Kancelarii Sejmu;
2)
prowadzenie ewidencji i analiza planowanych przez Straż Marszałkowską inwestycji wieloletnich i bieżących, modernizacji i zakupów inwestycyjnych;
3)
przygotowywanie procedur i realizacji zamówień publicznych, we współpracy ze Strażą Marszałkowską;
4)
prowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych;
5)
pełnienie w imieniu Kancelarii Sejmu, we współpracy ze Strażą Marszałkowską, funkcji inwestora poprzez wykonywanie obowiązków wynikających z ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2023 r. poz. 682, z późn. zm. 3 ), dotyczących przedsięwzięć, ze szczególnym uwzględnieniem:
a)
przygotowania technicznego i formalno-prawnego przedsięwzięć,
b)
zorganizowania procesu budowy wraz z nadzorem nad realizacją, odbiorem, dopuszczeniem do użytkowania i przekazaniem użytkownikowi do eksploatacji;
6)
gromadzenie informacji o realizacji umów zawieranych w wyniku udzielenia zamówienia publicznego oraz innych umów finansowanych ze środków przeznaczonych na wydatki inwestycyjne Straży Marszałkowskiej;
7)
analizowanie przebiegu wykonania zadań planu postępowań o udzielenie zamówień publicznych i sporządzanie okresowych informacji w tym zakresie - w ścisłej i bieżącej współpracy z Biurem Finansowym Kancelarii Sejmu;
8)
realizacja remontów oraz bieżącej konserwacji w zakresie branży budowlanej, sanitarnej, elektrycznej i elektroenergetycznej;
9)
naprawa i konserwacja infrastruktury technicznej branży sanitarnej, elektrycznej i elektroenergetycznej;
10)
sprawowanie całodobowego monitoringu elektronicznego w zakresie infrastruktury sanitarnej, elektrycznej i elektroenergetycznej wchodzącej w skład automatyki budynkowej.
§  15. 
W sprawach z zakresu obsługi informatycznej i telekomunikacyjnej Kancelaria Sejmu realizuje na rzecz Straży Marszałkowskiej następujące zadania:
1)
zapewnianie możliwości korzystania z:
a)
sieci LAN i WLAN,
b)
przestrzeni na dane użytkowników w sieciowych systemach pamięci masowej,
c)
systemu poczty elektronicznej,
d)
Zintegrowanego Systemu Obsługi Administracyjnej (SAP),
e)
systemów kopii bezpieczeństwa i archiwizacji danych,
f)
istniejących systemów i baz danych opracowanych na potrzeby Straży Marszałkowskiej,
g)
ogólnej sieci telefonicznej;
2)
wyposażanie Straży Marszałkowskiej w sprzęt informatyczny i telekomunikacyjny, w tym w: komputery stacjonarne i przenośne wraz z oprogramowaniem, monitory, skanery, drukarki, kopiarki, urządzenia wielofunkcyjne i aparaty telefoniczne, z uwzględnieniem wysokości środków na ten cel przyznanych corocznie w planie finansowym dla Straży Marszałkowskiej;
3)
zapewnianie serwisu i nadzoru eksploatacyjnego sprzętu informatycznego i telekomunikacyjnego przekazanego do dyspozycji Straży Marszałkowskiej;
4)
świadczenie zaawansowanego wsparcia technicznego dla Straży Marszałkowskiej polegającego na:
a)
udostępnianiu infrastruktury sieci strukturalnej Kancelarii Sejmu dla potrzeb Straży Marszałkowskiej,
b)
współpracy przy projektowaniu i budowie okablowania strukturalnego w pomieszczeniach i na posterunkach Straży Marszałkowskiej,
c)
udostępnianiu miejsca w pomieszczeniach serwerowni i budynkowych węzłów sieci dla potrzeb instalacji urządzeń Straży Marszałkowskiej,
d)
udostępnianiu infrastruktury światłowodowej dzierżawionej przez Kancelarię Sejmu od podmiotów zewnętrznych w zakresie niezbędnym do realizacji zadań Straży Marszałkowskiej,
e)
analizie potrzeb w zakresie zakupu sprzętu informatycznego i telekomunikacyjnego oraz oprogramowania, niezbędnych do wykonywania zadań przez Straż Marszałkowską,
f)
współudziale w projektowaniu i realizacji systemów informatycznych dla potrzeb Straży Marszałkowskiej.
§  16. 
W sprawach z zakresu obsługi administracyjnej i gospodarczo-technicznej Kancelaria Sejmu realizuje na rzecz Straży Marszałkowskiej następujące zadania:
1)
przyjmowanie i rozdzielanie pism, przesyłek oraz korespondencji skierowanej do Straży Marszałkowskiej oraz ich wysyłanie;
2)
wykonywanie drobnych napraw tapicerskich;
3)
obsługa gastronomiczna wydarzeń związanych z działalnością Straży Marszałkowskiej;
4)
realizowanie zakupów zgłoszonych przez Straż Marszałkowską, zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych;
5)
tworzenie indeksów materiałowych w zakresie materiałów oraz środków trwałych kupowanych na potrzeby Straży Marszałkowskiej;
6)
administrowanie nieruchomościami Skarbu Państwa będącymi w trwałym zarządzie Kancelarii Sejmu przekazanymi do dyspozycji Straży Marszałkowskiej;
7)
administrowanie nieruchomościami lub częściami nieruchomości będącymi we władaniu Kancelarii Sejmu - w szczególności na podstawie umów najmu albo użyczenia, przekazanymi do dyspozycji Straży Marszałkowskiej, w zakresie wynikającym z tych umów;
8)
prowadzenie ewidencji nieruchomości, o których mowa w pkt 6 i 7, dla celów administracyjnych, sprawozdawczych i podatkowych, sporządzanie sprawozdań, deklaracji i innych informacji w zakresie administrowania tymi nieruchomościami;
9)
występowanie przed organami administracji publicznej oraz innymi podmiotami w sprawach dotyczących administrowania nieruchomościami, o których mowa w pkt 6 i 7;
10)
zapewnianie i rozliczanie dostaw mediów do nieruchomości, o których mowa w pkt 6 i 7;
11)
utrzymywanie czystości i porządku wewnątrz budynków stanowiących części nieruchomości, o których mowa w pkt 6 i 7;
12)
utrzymywanie porządku oraz terenów zielonych wokół budynków stanowiących części nieruchomości, o których mowa w pkt 6 i 7;
13)
prowadzenie gospodarki odpadami w odniesieniu do nieruchomości, o których mowa w pkt 6 i 7;
14)
odbiór i niszczenie makulatury w centralnej niszczarni;
15)
prowadzenie gospodarki transportowej na potrzeby Straży Marszałkowskiej;
16)
obsługa Straży Marszałkowskiej w zakresie prowadzenia gospodarki magazynowej w ramach magazynu centralnego i magazynu intendenckiego;
17)
wyposażanie pomieszczeń Straży Marszałkowskiej w meble, urządzenia i sprzęt techniczny;
18)
naprawa i konserwacja urządzeń techniki biurowej oraz sprzętu AGD użytkowanych przez Straż Marszałkowską;
19)
ewidencja i znakowanie składników majątkowych Kancelarii Sejmu, użytkowanych przez Straż Marszałkowską;
20)
zapewnianie Straży Marszałkowskiej materiałów biurowych;
21)
rezerwacja, przygotowanie, obsługa sal oraz szatni dla potrzeb Straży Marszałkowskiej w zakresie organizacji konferencji, narad i innych uroczystości;
22)
zapewnianie dostarczania korespondencji na terenie Kancelarii Sejmu na potrzeby Straży Marszałkowskiej;
23)
wykonywanie prac drukarskich, powielaczowych, introligatorskich oraz adresografia, skład i druk akcydensów.
§  17. 
Kancelaria Sejmu realizuje na rzecz Straży Marszałkowskiej jako komórki organizacyjnej Kancelarii Sejmu zadania wynikające z zarządzenia nr 29 Szefa Kancelarii Sejmu z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie pieczęci urzędowych i innych pieczęci oraz pieczątek używanych w Kancelarii Sejmu, zmienionego zarządzeniem nr 2 Szefa Kancelarii Sejmu z dnia 31 stycznia 2011 r. oraz zarządzeniem nr 44 Szefa Kancelarii Sejmu z dnia 30 listopada 2021 r.
§  18. 
Traci moc zarządzenie nr 23 Marszałka Sejmu z dnia 7 września 2018 r. w sprawie organizacji wewnętrznej i szczegółowego trybu działania Straży Marszałkowskiej oraz zakresu zadań realizowanych na rzecz Straży Marszałkowskiej przez Kancelarię Sejmu, zmienione zarządzeniem nr 12 Marszałka Sejmu z dnia 12 grudnia 2019 r.
§  19. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 1273, 1407, 1429, 1641, 1693 i 1872.
2 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 127 z 23.05.2018, str. 2 oraz Dz. Urz. UE L 74 z 04.03.2021, str. 35.
3 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 553, 967, 1506, 1597, 1681, 1688, 1762, 1890, 1963 i 2029.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2023.1099

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Organizacja wewnętrzna i szczegółowy tryb działania Straży Marszałkowskiej oraz zakres zadań realizowanych na rzecz Straży Marszałkowskiej przez Kancelarię Sejmu
Data aktu: 02/10/2023
Data ogłoszenia: 10/10/2023
Data wejścia w życie: 11/10/2023