Ustanowienie programu wieloletniego "Zabezpieczenie transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie (VIP)".

UCHWAŁA Nr 73
RADY MINISTRÓW
z dnia 30 czerwca 2016 r.
w sprawie ustanowienia programu wieloletniego "Zabezpieczenie transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie (VIP)"

Na podstawie art. 136 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, z późn. zm.) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1. 
Ustanawia się program wieloletni pod nazwą "Zabezpieczenie transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie (VIP)", zwany dalej "Programem", który jest określony w załączniku do uchwały.
§  2. 
Wykonawcą Programu jest Minister Obrony Narodowej.
§  3. 
1. 
Program jest finansowany z budżetu państwa z wydatków obronnych, z uwzględnieniem zwiększenia limitu tych wydatków ponad minimalny poziom określony w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2022 r. poz. 161) 1  w roku 2017.
2. 
Łączna wartość Programu w latach 2016-2021 wyniesie nie więcej niż 3 052,04 mln zł.
§  4. 
Na etapie opracowania projektu budżetu Minister Finansów, na podstawie informacji Ministra Obrony Narodowej, dokona adekwatnego zwiększenia limitu wydatków obronnych na dany rok.
§  5. 
Program jest finansowany z budżetu państwa.
§  6. 
Program stanowi podstawę do zawierania wieloletnich zobowiązań na realizację ujętych w nim zadań.
§  7. 
Minister Obrony Narodowej przedstawi Radzie Ministrów, w terminie do dnia 30 kwietnia danego roku, informację o realizacji Programu za rok poprzedni.
§  8. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM WIELOLETNI "ZABEZPIECZENIE TRANSPORTU POWIETRZNEGO NAJWAŻNIEJSZYCH OSÓB W PAŃSTWIE (VIP)"

Program wieloletni "Zabezpieczenie transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie (VIP)" będzie realizowany stosownie do postanowień ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, z późn. zm.). Ponadto w dokumencie wskazano, w szczególności, określenie jednostki organizacyjnej realizującej Program lub koordynującej jego wykonanie, cel Programu, okres jego realizacji, łączne nakłady (z budżetu państwa), wysokość wydatków w roku budżetowym oraz w dwóch kolejnych latach, a także miernik określający stopień realizacji celu.

I. 

Ogólne przyczyny wprowadzenia programu wieloletniego

Celem Programu jest realizacja zabezpieczenia transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie, w szczególności lotów oznaczonych statusem HEAD, w ramach zadań Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

Program zapewnia elastyczne finansowanie, w tym umożliwia zaciąganie zobowiązań w poszczególnych latach jego realizacji do wysokości łącznej kwoty wydatków określonych dla całego Programu, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, w szczególności z art. 136, oraz z aktami wykonawczymi do tej ustawy.

Wydatki na realizację tego Programu zaplanowano w horyzoncie 6 lat.

Wprowadzenie na wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej samolotów "małych" oraz samolotów "średnich" pozwoli osiągnąć zdolność do zabezpieczenia transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie. Zdolność ta umożliwi realizację zadań lotniczych na rzecz dysponentów w obszarze europejskim i międzykontynentalnym (w tym loty transatlantyckie).

II. 

Diagnoza sytuacji w zakresie transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie (VIP)

Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej nie posiadają zdolności do realizacji zadania zabezpieczenia transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie (w tym o statusie HEAD) z wykorzystaniem samolotów pasażerskich. Obecnie transport powietrzny jest realizowany przez:
-
czarter dwóch samolotów Embraer ERJ 170-200 LR - umowa zawarta z PLL LOT,
-
śmigłowce W-3WA VIP, będące na wyposażeniu 1. Bazy Lotnictwa Transportowego,
-
samoloty CASA C-295M, będące na wyposażeniu 8. Bazy Lotnictwa Transportowego, w przypadku konieczności transportu HEAD "na teatrze" 2 .

Transport samolotowy VIP (w tym o statusie HEAD) jest realizowany głównie przy użyciu samolotów Embraer ERJ 170-200 LR wyczarterowanych od PLL LOT S.A. Samoloty te zostały dostosowane do przewozu VIP, między innymi przez przebudowę ich wnętrza, malowanie reprezentujące barwy Rzeczypospolitej Polskiej oraz wyposażenie w łączność satelitarną.

Wykorzystywane obecnie środki transportu powietrznego nie zabezpieczają wymaganego bezpośredniego przelotu transatlantyckiego z kraju (bez międzylądowania).

III. 

Cel programu wieloletniego

Zaplanowane zamierzenia odpowiadają potrzebie operacyjnej i uwzględniają nowe struktury organizacyjne Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, wynikające z przyjętych programów rozwoju, w konsekwencji czego zakłada się wzrost zdolności do realizacji zadań transportu lotniczego w obszarze europejskim i międzykontynentalnym (w tym lotów transatlantyckich).

IV. 

Założenia programu wieloletniego

W ramach nakładów na modernizację techniczną w latach 2016-2021 na realizację Programu wydzielono kwotę 3 052,04 mln zł, w tym:
-
w roku 2016 - kwotę 673,87 mln zł, w ramach części budżetowej 29 - Obrona narodowa,
-
w roku 2017 - kwotę 727,11 mln zł, w tym: kwotę 527,11 mln zł w ramach części budżetowej 29 - Obrona narodowa oraz 200 mln zł w ramach środków z rezerwy celowej budżetu państwa,
-
w roku 2018 - kwotę 682,93 mln zł, w ramach części budżetowej 29 - Obrona narodowa,
-
w roku 2019 - kwotę 285,18 mln zł, w tym: kwotę 252,17 mln zł w ramach części budżetowej 29 - Obrona narodowa oraz 33,01 mln zł w ramach budżetu dysponenta części 3 ,
-
w roku 2020 - do kwoty 126,65 mln zł, w ramach części budżetowej 29 - Obrona narodowa,
-
w roku 2021 - do kwoty 556,30 mln zł, w ramach części budżetowej 29 - Obrona narodowa.

Mając na uwadze konieczność utrzymania przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej ciągłej zdolności operacyjnej przez zapewnienie dostępności samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie na korzyść wszystkich dysponentów (Kancelarie: Prezydenta RP, Sejmu RP, Senatu RP i Prezesa Rady Ministrów) oraz biorąc pod uwagę konieczność prowadzenia równoległego i ciągłego szkolenia lotniczego załóg lotniczych przy realizacji zadań na rzecz dysponentów, a także uwzględniając czynniki eksploatacyjne, ograniczające dostępność samolotów (wynikające z konieczności realizacji obsług technicznych wyższego rzędu, usuwania niesprawności, pozyskiwania części zamiennych), zakłada się pozyskanie w ramach programu 2 samolotów "małych" i 3 samolotów "średnich".

V. 

Ujęcie programu wieloletniego w katalogu budżetu zadaniowego

Program wieloletni będzie realizowany w ramach:
-
funkcji "11. Bezpieczeństwo zewnętrzne i nienaruszalność granic",
-
zadania "11.1. Utrzymanie i rozwój zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej".

Celem Programu jest realizacja zabezpieczenia transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie, w szczególności lotów oznaczonych statusem HEAD, w ramach zadań Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

Cel ma zostać osiągnięty przez realizację zadań rzeczowych (w obszarze modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej). W celu monitorowania stopnia realizacji Programu będzie używany następujący miernik: liczba pozyskanych w ramach Programu statków powietrznych do transportu najważniejszych osób w państwie.

Osobą funkcyjną w Ministerstwie Obrony Narodowej, odpowiedzialną (współodpowiedzialną) za: planowanie zadań/podzadań/działań, określenie celu zadań/podzadań/działań, zdefiniowanie miernika i wskazanie jego wartości bazowej/docelowej, monitorowanie ich realizacji oraz za ocenę wykonania, będzie Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.

VI. 

System realizacji programu wieloletniego

1.
Zakres realizacji programu wieloletniego "Zabezpieczenie transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie (VIP)" zostanie uwzględniony w procesie planowania i programowania rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
Wykonawcą Programu będzie Minister Obrony Narodowej.
3.
Minister Obrony Narodowej przedstawi Radzie Ministrów, w terminie do dnia 30 kwietnia danego roku, informację o realizacji Programu za rok poprzedni.
1 Ustawa utraciła moc na podstawie art. 823 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 655), która weszła w życie z dniem 23 kwietnia 2022 r.
2 "Teatr działań" - rejon działań Polskich Kontyngentów Wojskowych (PKW) oraz Polskich Jednostek Wojskowych (PJW).
3 Kwota wydatkowana w związku z potrzebą przyspieszenia przeszkolenia części personelu latającego i technicznego oraz sfinansowania pakietu szkoleniowego i części dostaw pakietu logistycznego (dla pierwszego samolotu "średniego").

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2022.572 t.j.

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Ustanowienie programu wieloletniego "Zabezpieczenie transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie (VIP)".
Data aktu: 30/06/2016
Data ogłoszenia: 07/06/2022
Data wejścia w życie: 06/07/2016