Włączenie kwalifikacji rynkowej "Budowanie i realizacja strategii marketingowej marki" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA ROZWOJU I TECHNOLOGII 1
z dnia 28 listopada 2022 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Budowanie i realizacja strategii marketingowej marki" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Budowanie i realizacja strategii marketingowej marki" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "BUDOWANIE I REALIZACJA STRATEGII MARKETINGOWEJ MARKI" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Budowanie i realizacja strategii marketingowej marki

2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat

3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Bezterminowo

4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej

6 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji

5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się
Osoba posiadająca kwalifikację rynkową "Budowanie i realizacja strategii marketingowej marki" jest gotowa do samodzielnego wykonywania zadań w zakresie budowania i realizowania strategii marketingowej marki. Samodzielnie organizuje sobie tryb wykonywania pracy i ponosi odpowiedzialność za jakość i skutki wykonywanych zadań. Może działać jako niezależny specjalista lub jako członek zespołu zajmującego się budowaniem i realizacją strategii marketingowej marki. Osoba posiadająca kwalifikację rynkową "Budowanie i realizacja strategii marketingowej marki" na podstawie syntezy danych dotyczących otoczenia rynkowego, grupy docelowej, klienta, trendów oraz produktu lub usługi opracowuje strategię marketingową marki oraz formułuje wytyczne dotyczące jej implementacji. Koordynuje działania marketingowe marki. Koordynuje i kontroluje efekty działań marketingowych w celu korekty i poprawy efektywności działań marketingowych. Podejmuje samodzielne decyzje w kwestiach o wysokim poziomie złożoności.
Zestaw 1
Analizowanie obecnej sytuacji marki
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Określa i opisuje grupy docelowe marki - korzysta z różnych źródeł danych do identyfikacji grupy docelowej,

- identyfikuje grupę docelową marki i opisuje jej cechy,

- wybiera grupę docelową, do której kierowana będzie komunikacja, oraz uzasadnia jej wybór,

- opisuje profil klienta w grupie docelowej,

- charakteryzuje czynniki wpływające na markę w grupie docelowej (np. trendy w grupie docelowej, potrzeby klienta grupy docelowej).

Określa obecną sytuację rynkową marki - określa czynniki oddziałujące na markę,

- na podstawie przedstawionych danych określa marki konkurencyjne w ramach kategorii, pozycję rynkową marek konkurencyjnych,

- na podstawie przedstawionych danych ekonomicznych określa wielkość rynku, udziały podmiotów konkurencyjnych w rynku, dynamikę rozwoju rynku,

- opracowuje analizę SWOT (ang. Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threats).

Zestaw 2
Budowanie i realizacja strategii marketingowej marki
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Opracowuje strategię marketingową marki - w zależności od sytuacji rynkowej marki formułuje długoterminowy (minimum 5 lat) cel rozwoju wizerunku marki,

- określa pożądane skojarzenia z marką,

- określa i opisuje personę marki dostosowaną do profilu klienta,

- wymienia kluczowe zalety marki w odniesieniu do racjonalnych i emocjonalnych potrzeb grupy docelowej,

- opracowuje unikatową propozycję sprzedaży oraz emocjonalną propozycję sprzedaży (ang. unique selling proposition - USP, emotional selling proposition - ESP),

- opisuje tożsamość marki,

- opracowuje uwiarygodnienie propozycji sprzedaży (ang. reason to believe - RTB),

- opracowuje wizję i misję marki.

Pozycjonuje markę - określa kryteria, według których przeprowadzone będzie pozycjonowanie marki,

- przygotowuje macierz pozycjonowania marketingowego z uwzględnieniem marek konkurencyjnych.

Rekomenduje sposób wdrażania strategii marketingowej marki z wykorzystaniem kanałów promocji i dystrybucji - formułuje wytyczne dla komunikatów pozycjonujących markę uwzględniających jej wyróżniki na rynku,

- przedstawia wytyczne dotyczące narzędzi i kanałów komunikacji oraz sposób ich wykorzystania dla grupy docelowej marki,

- formułuje wytyczne odnośnie do treści, formy i języka komunikatu skierowanego do odbiorcy docelowego (np. dozwolone i niedozwolone style, środki stylistyczne, słownictwo),

- formułuje wytyczne dotyczące struktury sprzedaży oraz dystrybucji,

- identyfikuje potencjalne błędy we wdrażaniu strategii marketingowej marki.

Planuje działania marketingowe zgodnie ze strategią marketingową marki - określa działania marketingowe dla poszczególnych składowych wizerunku marki z uwzględnieniem uwarunkowań rynku i założeń strategii marketingowej marki (np. identyfikacja, komunikacja, kultura organizacji),

- przygotowuje ramowy harmonogram działań marketingowych dla poszczególnych składowych wizerunku marki zawierający kamienie milowe, zadania oraz cykliczne kontrole realizacji działań,

- identyfikuje potencjalne ryzyka dla realizacji planu marketingowego,

- opisuje rozwiązania mające na celu zminimalizowanie ryzyka wpływającego na niepowodzenia realizacji planu.

Koordynuje i kontroluje realizację działań marketingowych - przygotowuje wytyczne dla działu marketingowego lub agencji marketingowej zawierające założenia realizacji określonej kampanii marketingowej (tzw. brief),

- opisuje sposoby monitorowania skuteczności działań marketingowych,

- weryfikuje wyniki kampanii marketingowej, w szczególności zasięg kampanii marketingowej i ocenę efektywności zrealizowanych działań marketingowych.

6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Metody walidacji
Weryfikacja składa się z 2 części.

W części 1. stosuje się metodę analizy dowodów i deklaracji. W ramach walidacji osoba przystępująca do walidacji otrzymuje pulę marek z opisami i zadaniem do wykonania, z której losuje jedną z marek. Na podstawie wylosowanej marki przygotowuje dokument, w ramach którego wykonuje czynności wskazane w efektach uczenia się i kryteriach ich weryfikacji wymaganych dla kwalifikacji rynkowej "Budowanie i realizacja strategii marketingowej marki". Następnie przedstawiony przez osobę przystępującą do walidacji dokument zostaje oceniony przez komisję walidacyjną. Komisja ma 3 tygodnie na ocenę. Pozytywna weryfikacja części 1. walidacji jest warunkiem dopuszczenia do części 2. walidacji. W części 2. osoba przystępująca do walidacji przedstawia przed komisją przygotowany w części 1. dokument. Jest on

omawiany w rozmowie z komisją (wywiad swobodny). Możliwe jest zastosowanie metody prezentacji.

2. Zasoby kadrowe

Weryfikację posiadania efektów uczenia się przeprowadza komisja walidacyjna.

W skład komisji wchodzą minimum 2 osoby, w tym przewodniczący komisji i członek komisji - asesor.

Przewodniczący komisji musi spełniać następujące kryteria:

- posiadać co najmniej wykształcenie wyższe na poziomie studiów I stopnia,

- mieć udokumentowane co najmniej 10-letnie doświadczenie zawodowe na stanowisku z zakresu marketingu związanego z budowaniem strategii marketingowej marki lub co najmniej 10-letnie doświadczenie w zakresie nauczania z zakresu budowania strategii marketingowej.

Członek komisji - asesor musi spełniać następujące kryteria:

- posiadać co najmniej wykształcenie wyższe na poziomie studiów I stopnia,

- mieć udokumentowane co najmniej 5-letnie doświadczenie zawodowe na stanowisku z zakresu marketingu związanego z budowaniem strategii marketingowej lub co najmniej 5-letnie doświadczenie w zakresie nauczania z zakresu budowania strategii marketingowej.

3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne

Walidację przeprowadza się w placówce, która posiada właściwe warunki lokalowe i techniczne zapewniające prawidłowy jej przebieg. Warunki w salach przeznaczonych do przeprowadzenia walidacji powinny być zgodne z wymaganiami bezpieczeństwa i higieny pracy, zwanych dalej "BHP". Osoba przystępująca do walidacji ma zapewniony dostęp do informacji na temat przepisów BHP oraz organizacji i przebiegu walidacji. Walidację przeprowadza się w pomieszczeniu wyposażonym w stanowisko do przedstawienia dokumentu uprzednio przygotowanego oraz dostarczonego do instytucji certyfikującej.

Instytucja certyfikująca musi zapewnić bezstronną i niezależną procedurę odwoławczą, w ramach której osoby uczestniczące w procesie walidacji i certyfikacji mają możliwość odwołania się od decyzji dotyczących przebiegu walidacji, w szczególności decyzji kończącej walidację. Instytucja musi zapewnić osobom walidowanym wgląd do wyników.

4. Etapy identyfikowania i dokumentowania

Instytucja certyfikująca zapewnia doradcę walidacyjnego na etapie identyfikowania i na etapie dokumentowania posiadanych efektów uczenia się przez osobę przystępującą do walidacji.

Instytucja certyfikująca zapewnia odpowiednie miejsce do pracy doradcy z osobą przystępującą do walidacji, umożliwiające prywatność i spokojną, pogłębioną rozmowę.

Doradca powinien stosować wiedzę z zakresu zasad i metod weryfikacji dowodów potwierdzających posiadanie danych efektów uczenia się oraz znać efekty uczenia się i kryteria ich weryfikacji zawarte w kwalifikacji rynkowej "Budowanie i realizacja strategii marketingowej marki", znajdującej się w jego obszarze doradztwa.

Doradca walidacyjny:

- posiada udokumentowane doświadczenie w obszarze budowania strategii marketingowej marki (portfolio minimum 10 zrealizowanych projektów),

- posiada udokumentowane doświadczenie doradcze (minimum 3-letnie) w zakresie zawodowym w obszarze związanym z budowaniem strategii marketingowej marki,

- posługuje się metodami identyfikowania efektów uczenia się, zna treść dokumentów, które są podstawą kształcenia i walidowania w obszarze strategii marketingowej marki,

- zna treść kwalifikacji z obszaru strategii marketingowej marki funkcjonujących w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji.

7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Kwalifikacja pełna z poziomem 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji (lub wyższym)

8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji rynkowej

Nie rzadziej niż raz na 10 lat
1 Minister Rozwoju i Technologii kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Technologii (Dz. U. poz. 838).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2022.1226

Rodzaj: Obwieszczenie
Tytuł: Włączenie kwalifikacji rynkowej "Budowanie i realizacja strategii marketingowej marki" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Data aktu: 28/11/2022
Data ogłoszenia: 15/12/2022
Data wejścia w życie: 15/12/2022