Nadanie statutu Ministerstwu Finansów.

ZARZĄDZENIE Nr 86
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 24 czerwca 2020 r.
w sprawie nadania statutu Ministerstwu Finansów

Na podstawie art. 39 ust. 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r. poz. 178, 1192 i 1535) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Ministerstwu Finansów nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Traci moc zarządzenie nr 51 Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 maja 2019 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Finansów (M.P. poz. 425 i 1160 oraz z 2020 r. poz. 229).
§  3. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2020 r.

ZAŁĄCZNIK

STATUT MINISTERSTWA FINANSÓW

§  1. 
Ministerstwo Finansów, zwane dalej "Ministerstwem", zapewnia obsługę Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej, zwanego dalej "Ministrem", właściwego, na podstawie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej (Dz. U. poz. 1719), do spraw objętych działami:
1)
budżet;
2)
finanse publiczne;
3)
instytucje finansowe.
§  2. 
W skład Ministerstwa wchodzą Gabinet Polityczny Ministra, komórki organizacyjne oraz samodzielne stanowisko:
1)
Departament Analiz;
2)
Departament Analiz Podatkowych;
3)
Departament Audytu Środków Publicznych;
4)
Departament Bezpieczeństwa i Ochrony Informacji;
4a)
Departament Budżetu, Majątku i Kadr Krajowej Administracji Skarbowej;
5)
Departament Budżetu Państwa;
6)
Departament Ceł;
7)
Departament Cen Transferowych i Wycen;
8)
Departament Długu Publicznego;
9)
Departament Efektywności Wydatków Publicznych i Rachunkowości;
10)
Departament Finansowania Sfery Budżetowej;
11)
Departament Finansowania Sfery Gospodarczej;
12)
Departament Finansów i Księgowości;
13)
Departament Finansów Samorządu Terytorialnego;
14)
Departament Gwarancji i Poręczeń;
15)
Departament Informacji Finansowej;
16)
(uchylony);
17)
Departament Instytucji Płatniczej;
18)
Departament Kluczowych Podmiotów;
19)
Departament Nadzoru nad Kontrolami;
20)
(uchylony);
20a)
Departament Organizacji i Współpracy Międzynarodowej Krajowej Administracji Skarbowej;
20b)
Departament Orzecznictwa Podatkowego;
21)
Departament Poboru Opłat Drogowych;
22)
Departament Poboru Podatków;
23)
Departament Podatków Dochodowych;
24)
Departament Podatków Sektorowych, Lokalnych oraz Podatku od Gier;
25)
Departament Podatku Akcyzowego;
26)
Departament Podatku od Towarów i Usług;
27)
Departament Polityki Makroekonomicznej;
28)
Departament Prawny;
29)
Departament Rozwoju Rynku Finansowego;
30)
Departament Systemu Podatkowego;
31)
Departament Wspierania Polityk Gospodarczych;
32)
Departament Współpracy Międzynarodowej;
32a)
Departament Zarządzania Informatyzacją;
33)
Departament Zarządzania Strategicznego;
34)
Departament Zwalczania Przestępczości Ekonomicznej;
35)
Biuro Administracyjne;
36)
Biuro Dyrektora Generalnego;
37)
Biuro Dyscypliny Finansów Publicznych;
38)
Biuro Inspekcji Wewnętrznej;
39)
Biuro Komunikacji i Promocji;
40)
Biuro Kontroli i Audytu Wewnętrznego;
41)
Biuro Ministra;
42)
Samodzielne Stanowisko do Spraw Informatyzacji.
§  3. 
Obsługę zadań Ministra zapewniają w szczególności:
1)
w zakresie działu budżet:
a)
Departament Budżetu Państwa,
b)
Departament Długu Publicznego,
c)
Departament Finansowania Sfery Budżetowej,
d)
Departament Finansowania Sfery Gospodarczej,
e)
Departament Finansów Samorządu Terytorialnego,
f)
Departament Gwarancji i Poręczeń;
2)
w zakresie działu finanse publiczne:
a)
Departament Analiz,
b)
Departament Analiz Podatkowych,
c)
Departament Audytu Środków Publicznych,
ca)
Departament Budżetu, Majątku i Kadr Krajowej Administracji Skarbowej,
d)
Departament Ceł,
e)
Departament Cen Transferowych i Wycen,
f)
Departament Efektywności Wydatków Publicznych i Rachunkowości,
g)
Departament Informacji Finansowej,
h)
Departament Instytucji Płatniczej,
i)
Departament Kluczowych Podmiotów,
j)
Departament Nadzoru nad Kontrolami,
k)
(uchylona),
ka)
Departament Organizacji i Współpracy Międzynarodowej Krajowej Administracji Skarbowej,
kb)
Departament Orzecznictwa Podatkowego,
l)
Departament Poboru Opłat Drogowych,
m)
Departament Poboru Podatków,
n)
Departament Podatków Dochodowych,
o)
Departament Podatków Sektorowych, Lokalnych oraz Podatku od Gier,
p)
Departament Podatku Akcyzowego,
q)
Departament Podatku od Towarów i Usług,
r)
Departament Polityki Makroekonomicznej,
s)
Departament Systemu Podatkowego,
t)
Departament Wspierania Polityk Gospodarczych,
u)
Departament Współpracy Międzynarodowej,
v)
Departament Zarządzania Strategicznego,
w)
Departament Zwalczania Przestępczości Ekonomicznej;
3)
w zakresie działu instytucje finansowe: Departament Rozwoju Rynku Finansowego.
§  4. 
Bezpośredni nadzór nad Gabinetem Politycznym Ministra sprawuje Minister.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2021.845 t.j.

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Ministerstwu Finansów.
Data aktu: 24/06/2020
Data ogłoszenia: 16/09/2021
Data wejścia w życie: 01/07/2020