Włączenie kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie pracy wychowawczej z grupą" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ 1
z dnia 8 września 2020 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie pracy wychowawczej z grupą" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie pracy wychowawczej z grupą" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PROWADZENIE PRACY WYCHOWAWCZEJ Z GRUPĄ" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1.
Nazwa kwalifikacji rynkowej
Prowadzenie pracy wychowawczej z grupą
2.
Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat
3.
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej i warunki przedłużenia jego ważności
Ważny 10 lat

Warunkiem przedłużenia ważności certyfikatu jest przedstawienie dokumentów potwierdzających zrealizowanie co najmniej 3 programów pracy wychowawczej z dziećmi lub młodzieżą, z których każdy trwał min. 6 miesięcy. Akceptowane są dokumenty potwierdzające wykonaną pracę, takie jak: świadectwo pracy, umowa cywilnoprawna, zaświadczenie wydane przez organizację.

4.
Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej
4 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji
5.
Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację "Prowadzenie pracy wychowawczej z grupą" tworzy charakterystykę grupy i identyfikuje indywidualne potrzeby jej członków, określa cele wychowawcze dla grupy. Na tej podstawie opracowuje program pracy wychowawczej. Samodzielnie realizuje zaplanowane cele wychowawcze za pomocą metod, technik i narzędzi dostosowanych do potrzeb i specyfiki grupy. W razie konieczności korzysta ze wsparcia otoczenia grupy. Dokumentuje pracę grupy i przeprowadza standardową ewaluację realizacji programu pracy wychowawczej. Poddaje refleksji i koryguje sposoby realizacji programu pracy wychowawczej.

Zestaw 1. Planowanie programu pracy wychowawczej
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Tworzy charakterystykę grupy i identyfikuje indywidualne potrzeby jej członków - charakteryzuje etapy rozwoju psychofizycznego człowieka (od okresu przedszkolnego do wczesnej dorosłości);

- opisuje metody identyfikowania potrzeb członków grupy;

- omawia charakterystykę grupy, z którą pracował(a), oraz środowiska jej działania.

Określa cele wychowawcze dla grupy - opisuje różnice między potrzebami, celami oraz sposobami realizacji celów;

- na podstawie analizy indywidualnych potrzeb członków grupy oraz charakterystyki grupy i jej środowiska działania określa cele wychowawcze dla grupy i uzasadnia ich wybór.

Tworzy plan działania - omawia program pracy wychowawczej;

- wymienia i opisuje przykładowe aktywizujące metody pracy z grupą;

- wskazuje, w jaki sposób wymienione metody pracy z grupą posłużyły realizacji wyznaczonych celów wychowawczych;

- wyjaśnia, w jaki sposób w stworzonym planie działania uwzględnił(a) zasoby (materialne, kompetencyjne) grupy i otoczenia.

Zestaw 2. Realizowanie programu pracy wychowawczej
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Prowadzi pracę z grupą - omawia uwarunkowania prawne dotyczące pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą wynikające z obowiązujących przepisów, w tym m.in. przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz. U. poz. 452), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057) w części dotyczącej wolontariatu, regulaminów i instrukcji obowiązujących w podmiocie, w którym prowadzi pracę wychowawczą;

- wymienia i opisuje fazy procesu grupowego, uwzględniając różnice w procesie grupowym związane z wiekiem uczestników;

- omawia dokumentację z realizacji przeprowadzonych z daną grupą co najmniej dwóch różnych aktywizujących metod pracy, np. konspekty, filmy, zdjęcia;

- omawia i uzasadnia zastosowane przez siebie aktywizujące formy pracy adekwatne dla danej grupy wiekowej.

Prowadzi i wspiera komunikację w grupie - omawia zasady komunikacji interpersonalnej (np. aktywne słuchanie);

- omawia zasady udzielania informacji zwrotnej;

- omawia przykłady zastosowanych przez siebie sposobów rozwiązywania konfliktów.

Wspiera budowanie tożsamości grupy - uzasadnia rolę budowania tożsamości grupy;

- omawia przykłady zastosowanych przez siebie sposobów wspierania budowania tożsamości grupy (w oparciu o pozytywne wzorce oddziałujące na wychowanków, zasadę wzajemnego zaufania, otwartość i poszanowanie inności).

Współpracuje z otoczeniem grupy - omawia przykłady zastosowanych przez siebie sposobów angażowania rodziców/opiekunów (np. spotkania z rodzicami, wykorzystanie ich umiejętności, wiedzy czy zasobów) do działań wspierających pracę grupy;

- wymienia potencjalnych partnerów i specjalistów mogących wspierać grupę w realizacji jej celów oraz omawia możliwości uzyskania wsparcia.

Zestaw 3. Ewaluacja programu pracy wychowawczej
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Podsumowuje realizację programu pracy wychowawczej - przedstawia i omawia zastosowane przez siebie sposoby dokumentowania i raportowania pracy;

- omawia przeprowadzoną przez siebie po zakończeniu realizacji programu pracy wychowawczej ocenę realizacji celów wychowawczych i zaplanowanych działań;

- omawia sposób, w jaki zaangażował(a) grupę w podsumowanie i ocenę podejmowanych działań;

- omawia trudności, jakie napotkał(a) w realizacji założonego programu pracy wychowawczej, sposoby ich rozwiązania i osiągnięte efekty;

- opisuje, w jaki sposób dostosował(a) program pracy wychowawczej, reagując na pojawiające się trudności lub potrzeby członków grupy.

Uwzględnia wyniki ewaluacji w planowaniu dalszej pracy - przedstawia wnioski dotyczące swojej pracy oparte na informacjach zwrotnych uzyskanych od uczestników zrealizowanych programów pracy wychowawczej i własnej refleksji;

- wskazuje sposób wykorzystania wniosków z ewaluacji w swojej dalszej pracy wychowawczej.

6.
Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Weryfikacja
1.1. Metody weryfikacji
Na etapie weryfikacji stosuje się następujące metody: analiza dowodów (dokumentacji pracy z grupą funkcjonującą poza formalnym systemem edukacji) i rozmowa z komisją walidacyjną oparta o wnioski z przeprowadzonej wcześniej analizy dowodów. Weryfikacja przeprowadzana jest w 2 etapach.
Etap pierwszy weryfikacji prowadzony jest metodą analizy dowodów (dokumentacji pracy z grupą funkcjonującą poza formalnym systemem edukacji). Weryfikowane są wszystkie zestawy efektów uczenia się.

Dokumentacja pracy z grupą funkcjonującą poza formalnym systemem edukacji powinna zawierać:

1. charakterystykę grupy, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb jej członków;
2. cele wychowawcze pracy z grupą;
3. program pracy wychowawczej grupy liczącej nie mniej niż 10 uczestników (minimalna liczba spotkań - 12; minimalny czas trwania programu pracy wychowawczej - pół roku);
4. dokumentację realizacji programu pracy wychowawczej, w tym m.in. konspekty, filmy, zdjęcia z realizacji przeprowadzonych przez siebie co najmniej dwóch różnych form działania z grupą; opis technik i narzędzi zastosowanych do budowania tożsamości grupowej;
5. ocenę realizacji programu pracy wychowawczej, w tym m.in. omówienie elementów programu pracy wychowawczej, które powinny zostać skorygowane w podobnej pracy w przyszłości, oraz omówienie elementów, które w sposób szczególny wpłynęły na osiągnięcie postawionych celów wychowawczych;
6. dokument poświadczający przeprowadzenie programu pracy wychowawczej wystawiony przez podmiot, w którym osoba przystępująca do walidacji prowadziła pracę wychowawczą.
Rozmowa z komisją walidacyjną wspiera analizę dowodów. Komisja w ramach swobodnego wywiadu pozyskuje informacje o doświadczeniu osoby przystępującej do walidacji i jej autorefleksji ze zrealizowanych działań. Sprawdzana jest również wiedza osoby przystępującej do walidacji w zakresie opisanym we wszystkich zestawach efektów uczenia się. W czasie rozmowy omawiane są m.in. dokumenty, które podlegały analizie w czasie pierwszego etapu.
1.2. Zasoby kadrowe

W celu przeprowadzenia procesu weryfikacji powoływana jest komisja walidacyjna składająca się z 3 osób.

Ocenę dokumentacji metodą analizy dowodów przeprowadza co najmniej 1 członek komisji. Pozostali członkowie komisji przed przeprowadzeniem rozmowy zapoznają się

z dokumentacją. Rozmowę z osobą ubiegającą się o nadanie kwalifikacji prowadzi komisja walidacyjna w 3-osobowym składzie. Przewodniczący komisji musi posiadać wyższe wykształcenie pedagogiczne lub psychologiczne oraz spełniać przynajmniej jedno z wymagań:

- posiadać udokumentowane doświadczenie w wymiarze co najmniej 200 godzin w prowadzeniu działalności szkoleniowej skierowanej do osób zajmujących się pracą wychowawczą (akceptowane są dokumenty potwierdzające wykonaną pracę, takie jak: świadectwo pracy, umowa cywilnoprawna, zaświadczenie wydane przez organizację);

- posiadać udokumentowane 5-letnie doświadczenie w prowadzeniu działalności wspierającej (np. kierownik zespołu wychowawców) osoby zajmujące się pracą wychowawczą (akceptowane są dokumenty potwierdzające wykonaną pracę, takie jak: świadectwo pracy, umowa cywilnoprawna, zaświadczenie wydane przez organizację).

Członkami komisji mogą być osoby posiadające wyższe wykształcenie oraz spełniające przynajmniej jedno z wymagań:

- posiadające udokumentowane co najmniej 3-letnie doświadczenie (zebrane w ciągu ostatnich 10 lat) w prowadzeniu pracy wychowawczej z grupami dzieci lub młodzieży metodami aktywizującymi, poza systemem edukacji formalnej (akceptowane są dokumenty potwierdzające wykonaną pracę, takie jak: świadectwo pracy, umowa cywilnoprawna, zaświadczenie wydane przez organizację);

- posiadające udokumentowane 3-letnie doświadczenie (zebrane w ciągu ostatnich 10 lat) w prowadzeniu działalności wspierającej osoby zajmujące się systematyczną pracą wychowawczą;

- posiadające udokumentowane doświadczenie zawodowe w pracy jako pedagog lub psycholog (co najmniej 3 lata doświadczenia zawodowego, zebrane w ciągu ostatnich 10 lat, w udzielaniu wsparcia pedagogicznego lub psychologicznego dzieciom lub młodzieży).

1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne

Instytucja prowadząca walidację zapewnia sprzęt audiowizualny niezbędny do odtworzenia nagrań przedstawianych przez osobę poddającą się walidacji oraz pomieszczenie do przeprowadzenia rozmowy z komisją walidacyjną.

2. Identyfikowanie i dokumentowanie

Nie określa się wymogów dla etapu identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się.

7.
Warunki, jakie musi spełnić osoba przystępująca do walidacji
Osoba przystępująca do walidacji musi mieć ukończone 18 lat.
8.
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na dziesięć lat
1 Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. poz. 2268).

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024