Międzyresortowy Zespół do spraw kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej.

ZARZĄDZENIE Nr 171
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 14 listopada 2017 r.
w sprawie Międzyresortowego Zespołu do spraw kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1171 oraz z 2020 r. poz. 568 i 695) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Tworzy się Międzyresortowy Zespół do spraw kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, zwany dalej "Zespołem".
2. 
Zespół jest organem pomocniczym Rady Ministrów.
§  1a. 
Przez kluczowe inwestycje w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej rozumie się:
1)
projekt "Baltic Pipe";
2)
projekt rozbudowy terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego (LNG) w Świnoujściu, zwanego dalej "Terminalem LNG w Świnoujściu";
3)
projekt budowy pływającego terminalu LNG w Zatoce Gdańskiej;
4)
projekt budowy rurociągu ropy naftowej Gdańsk - Płock;
5) 1
 projekt budowy i eksploatacji elektrowni jądrowej.
§  2. 
1. 
Przez projekt "Baltic Pipe" rozumie się:
1)
budowę międzysystemowego gazociągu stanowiącego połączenie systemów przesyłowych Rzeczypospolitej Polskiej i Królestwa Danii wraz z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi, w tym również odcinka poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
budowę gazociągów łączących międzysystemowy gazociąg stanowiący połączenie systemów przesyłowych Rzeczypospolitej Polskiej i Królestwa Danii z węzłem i tłocznią Goleniów wraz z infrastrukturą niezbędną do ich obsługi na terenie województwa zachodniopomorskiego;
3)
budowę gazociągów Szczecin - Lwówek wraz z infrastrukturą niezbędną do ich obsługi na terenie województw zachodniopomorskiego, lubuskiego i wielkopolskiego;
4)
budowę tłoczni i węzłów gazu Goleniów, Odolanów i Gustorzyn o przepustowości nie mniejszej niż 50 000 m3/h wraz z infrastrukturą niezbędną do ich obsługi.
2. 
Przez projekt rozbudowy Terminalu LNG w Świnoujściu rozumie się:
1)
zwiększenie mocy regazyfikacyjnej Terminalu LNG w Świnoujściu;
2)
budowę 3 zbiornika LNG wraz z wymaganymi instalacjami i urządzeniami;
3)
budowę 2 stanowiska statkowego oraz infrastruktury przesyłowej LNG do rozładunku, załadunku i bunkrowania statków;
4)
rozbudowę lądowego systemu przeładunkowego LNG (infrastruktura przeładunkowa LNG na cysterny kolejowe i kontenery ISO).
3. 
Przez projekt budowy pływającego terminalu LNG w Zatoce Gdańskiej rozumie się:
1)
budowę pływającej jednostki do regazyfikacji LNG w Zatoce Gdańskiej;
2)
budowę infrastruktury hydrotechnicznej niezbędnej dla funkcjonowania jednostki, o której mowa w pkt 1, w tym falochronu wraz z torem wodnym i obrotnicą;
3)
budowę gazociągu podmorskiego i gazociągu lądowego łączących jednostkę, o której mowa w pkt 1, ze stacją gazową Bogatka wraz z infrastrukturą niezbędną do ich obsługi;
4)
budowę gazociągów Kolnik - Gdańsk, Kolnik - Gustorzyn oraz Reszki - Kolnik wraz infrastrukturą niezbędną do ich obsługi na terenie województw pomorskiego i kujawsko-pomorskiego;
5)
budowę lub rozbudowę tłoczni gazu niezbędnych do odbioru gazu z jednostki, o której mowa w pkt 1.
4. 
Przez projekt budowy rurociągu ropy naftowej Gdańsk - Płock rozumie się budowę drugiej, rewersyjnej nitki rurociągu przesyłowego ropy naftowej Gdańsk - Płock wraz z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województw: pomorskiego, kujawsko-pomorskiego i mazowieckiego oraz rozbudowę i przebudowę istniejącej infrastruktury obiektowej, niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania tego rurociągu:
1)
bazy Miszewko Strzałkowskie;
2)
bazy Gdańsk;
3)
stacji pomp Rypin;
4)
stacji pomp Łasin;
5)
stacji pomp Pelplin.
5.  2
 Przez projekt budowy i eksploatacji elektrowni jądrowej rozumie się:
1)
przedsięwzięcie polegające na budowie i eksploatacji pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej o mocy elektrycznej do 3750 MWe na obszarze gmin Choczewo lub Gniewino i Krokowa;
2)
budowę infrastruktury hydrotechnicznej w granicach pasa technicznego na obszarze gmin Choczewo lub Krokowa oraz na obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności na potrzeby elektrowni jądrowej, o której mowa w pkt 1;
3)
budowę drogi krajowej zapewniającej dojazd do elektrowni jądrowej, o której mowa w pkt 1, od najbliższej drogi ekspresowej;
4)
budowę, przebudowę lub remont infrastruktury kolejowej zapewniającej dojazd do gmin: Nowa Wieś Lęborska, Lębork, Wicko, Łeba, Wejherowo, Choczewo, Gniewino i Krokowa, w zależności od realizowanego wariantu, w tym linii kolejowych wraz z sieciami trakcyjnymi, stacji pasażerskich, terminali towarowych i obiektów inżynieryjnych;
5)
budowę, przebudowę lub remont sieci elektroenergetycznej na potrzeby elektrowni jądrowej, o której mowa w pkt 1, w tym linii, stacji i przyłączy elektroenergetycznych;
6)
inwestycje, którym na podstawie art. 52 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 2011 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących (Dz. U. z 2021 r. poz. 1484) nadano status inwestycji towarzyszących inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej - elektrowni jądrowej, o której mowa w pkt 1.
§  3. 
Do zadań Zespołu należy wsparcie organów administracji rządowej oraz jednostek organizacyjnych im podległych lub przez nie nadzorowanych w podejmowaniu działań dotyczących kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej koniecznych do ich terminowego ukończenia, w szczególności przez:
1)
koordynowanie i monitorowanie działań tych organów i jednostek w zakresie:
a)
procesu wydawania rozstrzygnięć administracyjnych,
b)
procesu zawierania oraz wykonywania umów niezbędnych przy przygotowaniu i realizacji kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej,
c)
współpracy z organami samorządu terytorialnego i innymi podmiotami uczestniczącymi w realizacji kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej,
d)
opracowywania przez nie stanowisk,
e)
współpracy z organami innych państw w procesie decyzyjnym dotyczącym kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej;
2)
sugerowanie działań wymagających wsparcia dyplomatycznego;
3)
zapewnianie szybkiego i pełnego przepływu niezbędnych informacji;
4)
wypracowywanie jednolitych praktyk dotyczących rozpatrywania spraw przez organy mające różną właściwość miejscową.
§  4. 
1. 
W skład Zespołu wchodzą:
1)
Przewodniczący Zespołu - Pełnomocnik Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej;
2)
pozostali członkowie Zespołu:
a)
minister właściwy do spraw energii albo wyznaczony przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu,
b)
minister właściwy do spraw środowiska albo wyznaczony przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu,
c)
minister właściwy do spraw gospodarki złożami kopalin albo wyznaczony przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu,
d)
minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa albo wyznaczony przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu,
e)
minister właściwy do spraw zagranicznych albo wyznaczony przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu,
ea)
minister właściwy do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej albo wyznaczony przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu,
eb)
minister właściwy do spraw klimatu albo wyznaczony przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu,
f)
minister właściwy do spraw gospodarki morskiej albo wyznaczony przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu,
fa)
minister właściwy do spraw transportu albo wyznaczony przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu,
fb)
Minister Obrony Narodowej albo wyznaczony przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu,
fc)
minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego albo wyznaczony przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu,
fd)
minister właściwy do spraw wewnętrznych albo wyznaczony przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu,
g)
Minister - Członek Rady Ministrów Mariusz Kamiński - Koordynator Służb Specjalnych albo wyznaczony przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu,
ga) 3
 minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego albo wyznaczony przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu,
gb) 4
 minister właściwy do spraw rybołówstwa albo wyznaczony przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu,
h)
Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska,
i)
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Szczecinie,
j)
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu,
k)
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gorzowie Wielkopolskim,
l)
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy,
la)
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie,
lb)
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku,
m)
wojewoda zachodniopomorski,
n)
wojewoda wielkopolski,
o)
wojewoda lubuski,
p)
wojewoda kujawsko-pomorski,
pa)
wojewoda pomorski,
pb)
wojewoda mazowiecki,
q)
Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego,
r)
Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie,
s)
Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni,
sa) 5
 Prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie,
sb) 6
 Prezes Państwowej Agencji Atomistyki,
sc) 7
 Prezes Urzędu Dozoru Technicznego,
t)
Dyrektor Biura Obsługi Pełnomocnika Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej;
3)
sekretarz - wyznaczony przez Przewodniczącego Zespołu pracownik Biura Obsługi Pełnomocnika Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.
2. 
Członkowie Zespołu mogą być zastępowani w pracach Zespołu przez upoważnionych przedstawicieli.
§  5. 
1. 
W przypadku gdy cel posiedzenia Zespołu nie wymaga obecności wszystkich członków Zespołu, Przewodniczący Zespołu kieruje zaproszenie do wszystkich członków Zespołu, wskazując jednocześnie członków Zespołu, których właściwości dotyczy porządek posiedzenia.
2. 
Przewodniczący Zespołu może zapraszać do udziału w pracach Zespołu, z głosem doradczym, osoby niebędące członkami Zespołu, w szczególności:
1)
przedstawicieli organów administracji rządowej i organów samorządu terytorialnego;
2)
przedstawicieli placówek zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej, za pośrednictwem ministra właściwego do spraw zagranicznych;
3)
przedstawicieli inwestora, wykonawców lub podwykonawców odpowiedzialnych za przygotowanie i realizację kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej;
4)
ekspertów posiadających wiedzę specjalistyczną w zakresie zadań Zespołu.
§  6. 
1. 
Przewodniczący Zespołu zwołuje posiedzenia i przewodniczy obradom Zespołu.
2. 
W przypadku nieobecności Przewodniczącego Zespołu jego zadania wykonuje dyrektor Biura Obsługi Pełnomocnika Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej, z wyłączeniem zadania, o którym mowa w § 7 ust. 2.
3. 
Zespół realizuje swoje zadania na posiedzeniach lub w trybie obiegowym. Zespół może realizować swoje zadania z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.
4. 
Z posiedzenia Zespołu sporządza się protokół, który podpisują osoba przewodnicząca obradom oraz sekretarz.
§  7. 
1. 
Zespół podejmuje rozstrzygnięcia w formie uzgodnienia stanowisk.
2. 
W przypadku braku uzgodnienia stanowisk członkowie Zespołu podejmują uchwały zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego Zespołu.
§  8. 
1. 
W celu realizacji zadań Zespołu Przewodniczący Zespołu, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Zespołu, może tworzyć grupy robocze złożone z członków Zespołu oraz osób zaproszonych do udziału w pracach Zespołu.
2. 
Przewodniczący Zespołu określa skład grupy roboczej, jej zadania oraz wyznacza jej przewodniczącego i sekretarza.
3. 
Członkowie Zespołu mogą wyznaczać do udziału w grupach roboczych pracowników swoich urzędów.
4. 
Przewodniczący Zespołu może zlecać wykonywanie opracowań, analiz, raportów lub ekspertyz.
§  9. 
Organy administracji rządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, na wniosek Przewodniczącego Zespołu, udzielają Zespołowi, w ramach swoich kompetencji, pomocy przy wykonywaniu zadań, w szczególności przedstawiają niezbędne informacje i dokumenty.
§  10. 
Udział w pracach Zespołu jest nieodpłatny.
§  11. 
1. 
Obsługę organizacyjno-techniczną Zespołu zapewnia Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.  8
 Obsługę Zespołu w zakresie ochrony informacji niejawnych zapewnia Ministerstwo Rozwoju i Technologii.
3.  9
 Wydatki związane z działalnością Zespołu są pokrywane z budżetu państwa z części, której dysponentem jest Minister Funduszy i Polityki Regionalnej, z wyjątkiem wydatków związanych z obsługą Zespołu w zakresie ochrony informacji niejawnych, które są pokrywane z budżetu państwa z części, której dysponentem jest Minister Rozwoju i Technologii.
§  12. 
Przewodniczący Zespołu przedstawia Radzie Ministrów coroczne sprawozdanie z działalności Zespołu w terminie do dnia 15 marca każdego roku kalendarzowego za rok poprzedni.
§  13. 
Przewodniczący Zespołu przedstawi Radzie Ministrów pierwsze sprawozdanie z działalności Zespołu za okres od dnia powołania Zespołu do dnia 31 grudnia 2017 r. wraz ze sprawozdaniem za rok 2018 do dnia 15 marca 2019 r.
§  14. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 § 1a pkt 5 dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 173 z dnia 23 czerwca 2022 r. (M.P.2022.624) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 czerwca 2022 r.
2 § 2 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 173 z dnia 23 czerwca 2022 r. (M.P.2022.624) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 czerwca 2022 r.
3 § 4 ust. 1 pkt 2 lit. ga dodana przez § 1 pkt 3 lit. a zarządzenia nr 173 z dnia 23 czerwca 2022 r. (M.P.2022.624) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 czerwca 2022 r.
4 § 4 ust. 1 pkt 2 lit. gb dodana przez § 1 pkt 3 lit. a zarządzenia nr 173 z dnia 23 czerwca 2022 r. (M.P.2022.624) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 czerwca 2022 r.
5 § 4 ust. 1 pkt 2 lit. sa dodana przez § 1 pkt 3 lit. b zarządzenia nr 173 z dnia 23 czerwca 2022 r. (M.P.2022.624) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 czerwca 2022 r.
6 § 4 ust. 1 pkt 2 lit. sb dodana przez § 1 pkt 3 lit. b zarządzenia nr 173 z dnia 23 czerwca 2022 r. (M.P.2022.624) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 czerwca 2022 r.
7 § 4 ust. 1 pkt 2 lit. sc dodana przez § 1 pkt 3 lit. b zarządzenia nr 173 z dnia 23 czerwca 2022 r. (M.P.2022.624) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 czerwca 2022 r.
8 § 11 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. a zarządzenia nr 173 z dnia 23 czerwca 2022 r. (M.P.2022.624) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 czerwca 2022 r.
9 § 11 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. b zarządzenia nr 173 z dnia 23 czerwca 2022 r. (M.P.2022.624) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 czerwca 2022 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2020.567 t.j.

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Międzyresortowy Zespół do spraw kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej.
Data aktu: 14/11/2017
Data ogłoszenia: 26/06/2020
Data wejścia w życie: 15/11/2017