Włączenie kwalifikacji rynkowej "Audytowanie dokumentów cyfrowych w oparciu o standard WCAG (Web Content Accessibility Guidelines)" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA CYFRYZACJI 1
z dnia 16 listopada 2020 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Audytowanie dokumentów cyfrowych w oparciu o standard WCAG (Web Content Accessibility Guidelines)" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Audytowanie dokumentów cyfrowych w oparciu o standard WCAG (Web Content Accessibility Guidelines)" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "AUDYTOWANIE DOKUMENTÓW CYFROWYCH W OPARCIU O STANDARD WCAG (WEB CONTENT ACCESSIBILITY GUIDELINES)" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1.
Nazwa kwalifikacji rynkowej
Audytowanie dokumentów cyfrowych w oparciu o standard WCAG (Web Content Accessibility Guidelines)
2.
Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat
3.
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Okres ważności dokumentu: 5 lat. W sytuacji przedłużania ważności certyfikatu stosuje się metodę analizy dowodów i deklaracji połączoną z rozmową z komisją. Przedłużenie ważności certyfikatu wymaga przedstawienia dowodów na samodzielne przeprowadzenie audytu minimum 10 dokumentów cyfrowych w oparciu o standard WCAG w ciągu 5 lat od czasu uzyskania certyfikatu. Przeprowadzana jest również rozmowa z komisją walidacyjną dotycząca przedstawionych dowodów.
4.
Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej
4 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji
5.
Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację w zakresie "Audytowanie dokumentów cyfrowych w oparciu o standard WCAG (Web Content Accessibility Guidelines)" samodzielnie posługuje się automatycznymi walidatorami dostępności dokumentów cyfrowych i programami asystującymi oraz przeprowadza proces audytowania dokumentów cyfrowych. Wykorzystuje znajomość standardu WCAG, weryfikując dostępność dokumentów wygenerowanych z programów źródłowych i dokumentów PDF. W badaniu dokumentów stosuje zasady i przepisy w zakresie dostępności. Na tej podstawie sporządza raport końcowy, w którym zawarte są m.in. rozwiązania dotyczące usuwania problemów z dostępnością cyfrową. Przetwarza informacje. Realizuje zadania na samodzielnym stanowisku, w tym układa plan audytu dokumentu cyfrowego i przygotowuje raport końcowy. Osoba sprawdzająca dokumenty przekazuje innym osobom z zespołu lub instytucji (w której pełni swoją funkcję) zalecenia dotyczące koniecznych zmian w opracowywanych dokumentach. Wykazuje się umiejętnością analizy potrzeb i oczekiwań osób, do których kierowane są dokumenty cyfrowe.

Zestaw 1. Omawianie zagadnień związanych ze standardem WCAG oraz przepisami i dobrymi praktykami w obszarze audytowania dokumentów cyfrowych
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
01. Omawia specyfikę dostępności dokumentów cyfrowych - charakteryzuje potrzeby użytkowników w zakresie dostępności cyfrowej (m.in. osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchu, intelektualną oraz osób starszych),

- wymienia narzędzia wspierające dostęp użytkowników o indywidualnych potrzebach do dokumentów cyfrowych,

- wymienia i definiuje różne formy dostępności treści (m.in. audiodeskrypcja, język migowy, napisy, audionapisy, audiowstęp),

- omawia skutki błędów z dostępem do dokumentu wśród osób z niepełnosprawnościami.

02. Omawia standard dostępności WCAG - przytacza kryteria sukcesu standardu WCAG w zakresie percepcji, funkcjonalności, zrozumiałości i rzetelności,

- wskazuje kryteria sukcesu WCAG odnoszące się do dokumentów cyfrowych.

03. Omawia przepisy w zakresie dostępności dokumentów cyfrowych - wymienia przepisy w zakresie dostępnych dokumentów cyfrowych uwzględniających specyfikę instytucji, w której prowadzony jest audyt,

- wskazuje dobre praktyki i zalecenia dla poszczególnych rynków objętych regulacjami związanymi z obowiązkiem zapewnienia dostępności dokumentów cyfrowych.

Zestaw 2. Rozróżnianie edytorów tekstu i programów DTP oraz posługiwanie się programami asystującymi, automatycznymi walidatorami dostępności dokumentów cyfrowych
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
01. Rozróżnia edytory tekstowe i programy DTP - charakteryzuje edytory tekstowe i programy DTP pozwalające na tworzenie dostępnych dokumentów cyfrowych,

- charakteryzuje narzędzia edytorów tekstowych i programów DTP pozwalających na tworzenie elementów strukturalnych dokumentów cyfrowych,

- charakteryzuje narzędzia do dodawania treści alternatywnych do elementów graficznych w edytorach tekstowych i programach DTP.

02. Stosuje programy asystujące - posługuje się programami asystującymi wykorzystywanymi w różnych systemach operacyjnych desktopowych i mobilnych,

- posługuje się skrótami klawiaturowymi programów czytających pozwalającymi na sprawniejszą nawigację w dokumencie cyfrowym,

- stosuje gesty nawigacyjne aplikacji czytających ekran na urządzeniach mobilnych.

03. Używa programów umożliwiających zbadanie dostępności dokumentu cyfrowego - wymienia przykłady automatycznych narzędzi walidujących dostępność dokumentów cyfrowych,

- używa automatycznych narzędzi walidujących dostępność dokumentów cyfrowych,

- interpretuje błędy wskazywane przez automatyczne narzędzia sprawdzające dostępność,

- kontroluje poprawność kontrastu treści i tła, korzystając z manualnych programów sprawdzających minimalny współczynnik kontrastu zgodny ze standardem WCAG.

Zestaw 3. Sprawdzanie zgodności dokumentów cyfrowych ze standardem WCAG
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
01. Weryfikuje dostępność dokumentów w edytorach tekstowych i programach DTP - sprawdza obecność elementów strukturalnych dokumentów,

- sprawdza poprawność elementów strukturalnych dokumentów,

- sprawdza obecność treści alternatywnych dla wszystkich elementów graficznych przenoszących znaczenie w warstwie semantycznej, tj. ilustracji, zdjęć, map, wykresów lub schematów,

- potwierdza jednoznaczność treści odnośników,

- stwierdza adekwatność użycia typografii oraz czytelność informacji,

- stwierdza poprawność wykorzystania elementów formularzy osadzonych w dokumencie cyfrowym,

- sprawdza poprawność wyróżnienia treści,

- określa poziom zrozumienia treści w programach do mierzenia mglistości tekstu.

02. Weryfikuje dostępność dokumentów w edytorach plików PDF - sprawdza poprawność i istnienie struktury znaczników oraz ich zawartość,

- sprawdza poprawność ustawienia języka dokumentu i treści,

- potwierdza poprawność tytułu w metadanych dokumentu,

- sprawdza elementy strukturalne, ich integralność oraz zasadność użycia,

- sprawdza zgodność odczytu treści przez program czytający z treścią widoczną na ekranie.

03. Przygotowuje raport zgodności dokumentu cyfrowego ze standardem WCAG - wskazuje błędy i proponuje sposoby ich poprawy w edytorach tekstowych,

- wskazuje błędy i proponuje sposoby ich poprawy w programach DTP,

- wskazuje błędy i proponuje sposoby ich poprawy w edytorach plików PDF.

6.
Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji

1.1. Metody

Do weryfikacji efektów uczenia się stosuje się wyłącznie metody: test teoretyczny, zadanie praktyczne (studium przypadku) uzupełnione rozmową z komisją.

1.2. Zasoby kadrowe

Komisja walidacyjna składa się z minimum 2 członków, którzy spełniają następujące wymagania:

Przewodniczący komisji: - posiada minimum pięcioletnie doświadczenie na stanowisku specjalisty ds. dostępności cyfrowej lub równoważnym związanym z dostępnością dokumentów cyfrowych, - przeprowadził minimum 40 audytów dostępności dokumentów cyfrowych.
Wszyscy członkowie komisji walidacyjnej muszą: - posiadać udokumentowane trzyletnie doświadczenie (minimum 100 godzin szkoleniowych) w prowadzeniu szkoleń z zakresu dostępności cyfrowej, - posiadać udokumentowane doświadczenie w zakresie tworzenia dostępnych dokumentów cyfrowych w ostatnich 3 latach przed powołaniem na członka komisji.
1.3. Warunki organizacyjne i materialne niezbędne do prawidłowego prowadzenia walidacji
Weryfikacja efektów uczenia się składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Część teoretyczna obejmuje test teoretyczny. Może być przeprowadzana elektronicznie (np. na platformie internetowej wyposażonej w moduł egzaminacyjny) lub w wersji papierowej. Każda wersja testu teoretycznego musi spełniać standardy dostępności. Warunkiem przystąpienia do części praktycznej jest pozytywna weryfikacja części teoretycznej walidacji. Praktyczną część walidacji przeprowadza się w pomieszczeniu wyposażonym w stanowisko komputerowe z systemem operacyjnym (np. Windows) i co najmniej dwie przeglądarki internetowe (np. Firefox i Chrome) oraz dostęp do połączenia internetowego i słuchawki. Niezbędny jest również dostęp do edytorów tekstu (min. Word, Writer), programów DTP (m.in. Adobe InDesign), programów do edycji PDF (m.in. Adobe Acrobat Pro) oraz czytnika ekranu (program, z którego korzystają osoby niewidome i niedowidzące). Praktyczna część walidacji obejmuje wykonanie zadań praktycznych. Rozmowa z komisją walidacyjną odbywa się tuż po wykonaniu zadań praktycznych i je uzupełnia. Pomieszczenie egzaminacyjne powinno być dostępne dla osób niepełnosprawnych, a platforma internetowa spełniać obowiązujący standard WCAG na poziomie AA.

2. Etapy identyfikowania i dokumentowania.

Nie określa się wymagań dotyczących etapów identyfikowania i dokumentowania.

7.
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat.
1 Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 1716).

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2020.1121

Rodzaj: Obwieszczenie
Tytuł: Włączenie kwalifikacji rynkowej "Audytowanie dokumentów cyfrowych w oparciu o standard WCAG (Web Content Accessibility Guidelines)" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Data aktu: 16/11/2020
Data ogłoszenia: 07/12/2020
Data wejścia w życie: 07/12/2020