Międzyresortowy Zespół do spraw likwidowania barier administracyjnych i prawnych mających wpływ na funkcjonowanie obywateli i przedsiębiorców.

ZARZĄDZENIE Nr 225
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 30 listopada 2020 r.
w sprawie Międzyresortowego Zespołu do spraw likwidowania barier administracyjnych i prawnych mających wpływ na funkcjonowanie obywateli i przedsiębiorców

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1171 oraz z 2020 r. poz. 568 i 695) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Tworzy się Międzyresortowy Zespół do spraw likwidowania barier administracyjnych i prawnych mających wpływ na funkcjonowanie obywateli i przedsiębiorców, zwany dalej "Zespołem".
2. 
Zespół jest organem pomocniczym Rady Ministrów.
§  2. 
1. 
Do zadań Zespołu należy:
1)
identyfikacja barier administracyjnych i prawnych mających wpływ na funkcjonowanie obywateli i przedsiębiorców i wypracowanie rozwiązań mających na celu ich wyeliminowanie z obowiązujących przepisów prawa;
2)
przygotowanie propozycji rozwiązań legislacyjnych eliminujących zidentyfikowane bariery administracyjne i prawne mające wpływ na funkcjonowanie obywateli i przedsiębiorców, uwzględniających w szczególności uproszczenie procedur, minimalizację kosztów ponoszonych przez obywateli i przedsiębiorców oraz ułatwienie kontaktów obywateli i przedsiębiorców z organami władzy publicznej.
2. 
Zespół zrealizuje zadania do dnia 1 grudnia 2021 r.
3. 
Przewodniczący Zespołu, na koniec każdego kwartału, przedstawia Radzie Ministrów, za pośrednictwem ministra właściwego do spraw gospodarki, propozycje rozwiązań legislacyjnych, o których mowa w ust. 1 pkt 2, wraz z ich uzasadnieniem i oceną skutków regulacji.
§  3. 
1. 
W skład Zespołu wchodzą:
1)
przewodniczący - sekretarz stanu albo podsekretarz stanu wyznaczony przez ministra właściwego do spraw gospodarki;
2)
pozostali członkowie - w randze sekretarza stanu albo podsekretarza stanu wyznaczeni przez:
a)
Ministra Sprawiedliwości,
b)
ministra właściwego do spraw administracji publicznej,
c)
ministra właściwego do spraw budżetu,
d)
ministra właściwego do spraw energii,
e)
ministra właściwego do spraw finansów publicznych,
f)
ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej,
g)
ministra właściwego do spraw gospodarki wodnej,
h)
ministra właściwego do spraw instytucji finansowych,
i)
ministra właściwego do spraw klimatu,
j)
ministra właściwego do spraw kultury fizycznej,
k)
ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,
l)
ministra właściwego do spraw rolnictwa,
m)
ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego,
n)
ministra właściwego do spraw rozwoju wsi,
o)
ministra właściwego do spraw rybołówstwa,
p)
ministra właściwego do spraw rynków rolnych,
q)
ministra właściwego do spraw środowiska,
r)
ministra właściwego do spraw transportu,
s)
ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
t)
ministra właściwego do spraw wyznań religijnych oraz mniejszości narodowych i etnicznych,
u)
ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej;
3)
sekretarz Zespołu wyznaczony przez przewodniczącego Zespołu spośród pracowników urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw gospodarki.
2. 
Minister kierujący więcej niż jednym działem administracji rządowej, wymienionym w ust. 1 pkt 2, wyznacza do udziału w pracach Zespołu jednego przedstawiciela.
3. 
Członkowie Zespołu mogą być, za zgodą przewodniczącego Zespołu, zastępowani w pracach Zespołu przez upoważnionych przedstawicieli w randze sekretarza stanu, podsekretarza stanu, dyrektora generalnego, dyrektora albo zastępcy dyrektora komórki organizacyjnej urzędu, który reprezentują.
§  4. 
Przewodniczący Zespołu:
1)
kieruje pracami Zespołu i reprezentuje go na zewnątrz;
2)
zwołuje posiedzenia Zespołu z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Zespołu;
3)
ustala harmonogram prac Zespołu, terminy i porządek obrad kolejnych posiedzeń Zespołu, z uwzględnieniem wniosków zgłaszanych przez członków Zespołu;
4)
monitoruje realizację harmonogramu prac Zespołu i podejmuje działania mające na celu usprawnienie jego prac;
5)
przewodniczy posiedzeniom Zespołu;
6)
wskazuje członka Zespołu, który w przypadku jego nieobecności wykonuje zadania przewodniczącego Zespołu.
§  5. 
Na zaproszenie przewodniczącego Zespołu lub członka Zespołu w pracach Zespołu mogą uczestniczyć, z głosem doradczym, przedstawiciele organów władzy publicznej, instytucji, organizacji, a także specjaliści i eksperci, których wiedza i doświadczenie mogą być wykorzystane w realizacji zadań Zespołu.
§  6. 
1. 
W celu realizacji zadań Zespołu przewodniczący Zespołu może, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Zespołu, tworzyć grupy robocze lub zespoły doradcze złożone z członków Zespołu oraz z osób zaproszonych do udziału w pracach Zespołu, o których mowa w § 5, oraz pracowników urzędów obsługujących członków Zespołu, wyznaczonych przez członków Zespołu.
2. 
Przewodniczący Zespołu może zlecać wykonanie opracowań, opinii, analiz, raportów i ekspertyz.
§  7. 
Organy administracji rządowej współpracują z Zespołem i udzielają niezbędnej pomocy w wykonywaniu jego zadań.
§  8. 
Przewodniczący Zespołu może zwracać się do instytucji innych niż organy, o których mowa w § 7, o udzielenie pomocy w pracach Zespołu.
§  9. 
1. 
Zespół obraduje na posiedzeniach.
2. 
Posiedzenia mogą odbywać się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, co obejmuje w szczególności:
1)
transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym między uczestnikami posiedzenia Zespołu,
2)
wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy posiedzenia Zespołu mogą wypowiadać się w toku tego posiedzenia

- z zachowaniem niezbędnych zasad bezpieczeństwa.

3. 
Zespół podejmuje rozstrzygnięcia w formie uzgodnienia stanowisk.
4. 
Przewodniczący Zespołu może, na wniosek członka Zespołu albo z inicjatywy własnej, zarządzić rozpatrzenie sprawy będącej przedmiotem prac Zespołu w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk przez członków Zespołu (tryb obiegowy).
§  10. 
1. 
Sekretarz Zespołu sporządza protokół z posiedzenia Zespołu.
2. 
Protokół podpisuje odpowiednio przewodniczący Zespołu lub osoba przewodnicząca posiedzeniu oraz sekretarz Zespołu.
3. 
Protokoły przechowuje sekretarz Zespołu.
§  11. 
1. 
W terminie miesiąca po zakończeniu realizacji zadań Zespołu przewodniczący Zespołu przedstawi Radzie Ministrów sprawozdanie z działalności Zespołu.
2. 
Sprawozdanie zawiera w szczególności:
1)
opis działań podjętych przez Zespół;
2)
wskazanie zidentyfikowanych barier administracyjnych i prawnych mających wpływ na funkcjonowanie obywateli i przedsiębiorców zaproponowanych do wyeliminowania z przepisów prawa;
3)
wnioski i rekomendacje co do dalszych działań dotyczących redukcji obowiązków administracyjnych i prawnych mających wpływ na funkcjonowanie obywateli i przedsiębiorców w przepisach prawa.
§  12. 
Udział w pracach Zespołu, w tym w utworzonych w ramach Zespołu grupach roboczych i zespołach doradczych, jest nieodpłatny.
§  13. 
1. 
Wydatki związane z działalnością Zespołu, w tym powoływanych grup roboczych i zespołów doradczych, oraz zlecaniem wykonania opracowań, opinii, analiz, raportów i ekspertyz są pokrywane z budżetu państwa z części 20, której dysponentem jest minister właściwy do spraw gospodarki.
2. 
Wydatki związane z działalnością Zespołu wymagają uprzedniej akceptacji przewodniczącego Zespołu.
§  14. 
Obsługę organizacyjną, techniczną i kancelaryjno-biurową Zespołu zapewnia urząd obsługujący ministra właściwego do spraw gospodarki.
§  15. 
Propozycje rozwiązań legislacyjnych, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2, przewodniczący Zespołu po raz pierwszy przedstawia Radzie Ministrów, za pośrednictwem ministra właściwego do spraw gospodarki, do końca marca 2021 r.
§  16. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 grudnia 2020 r.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2020.1097

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Międzyresortowy Zespół do spraw likwidowania barier administracyjnych i prawnych mających wpływ na funkcjonowanie obywateli i przedsiębiorców.
Data aktu: 30/11/2020
Data ogłoszenia: 30/11/2020
Data wejścia w życie: 01/12/2020