Międzyresortowy Zespół do spraw likwidowania barier administracyjnych i prawnych mających wpływ na funkcjonowanie obywateli i przedsiębiorców.

ZARZĄDZENIE Nr 225
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 30 listopada 2020 r.
w sprawie Międzyresortowego Zespołu do spraw likwidowania barier administracyjnych i prawnych mających wpływ na funkcjonowanie obywateli i przedsiębiorców

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1171 oraz z 2020 r. poz. 568 i 695) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Tworzy się Międzyresortowy Zespół do spraw likwidowania barier administracyjnych i prawnych mających wpływ na funkcjonowanie obywateli i przedsiębiorców, zwany dalej "Zespołem".
2. 
Zespół jest organem pomocniczym Rady Ministrów.
§  2. 
1. 
Do zadań Zespołu należy:
1)
identyfikacja barier administracyjnych i prawnych mających wpływ na funkcjonowanie obywateli i przedsiębiorców i wypracowanie rozwiązań mających na celu ich wyeliminowanie z obowiązujących przepisów prawa;
2)
przygotowanie propozycji rozwiązań legislacyjnych eliminujących zidentyfikowane bariery administracyjne i prawne mające wpływ na funkcjonowanie obywateli i przedsiębiorców, uwzględniających w szczególności uproszczenie procedur, minimalizację kosztów ponoszonych przez obywateli i przedsiębiorców oraz ułatwienie kontaktów obywateli i przedsiębiorców z organami władzy publicznej.
2. 
Zespół zrealizuje zadania do dnia 1 grudnia 2021 r.
3. 
Przewodniczący Zespołu, na koniec każdego kwartału, przedstawia Radzie Ministrów, za pośrednictwem ministra właściwego do spraw gospodarki, propozycje rozwiązań legislacyjnych, o których mowa w ust. 1 pkt 2, wraz z ich uzasadnieniem i oceną skutków regulacji.
§  3. 
1. 
W skład Zespołu wchodzą:
1)
przewodniczący - sekretarz stanu albo podsekretarz stanu wyznaczony przez ministra właściwego do spraw gospodarki;
2)
pozostali członkowie - w randze sekretarza stanu albo podsekretarza stanu wyznaczeni przez:
a)
Ministra Sprawiedliwości,
b)
ministra właściwego do spraw administracji publicznej,
c)
ministra właściwego do spraw budżetu,
d)
ministra właściwego do spraw energii,
e)
ministra właściwego do spraw finansów publicznych,
f)
ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej,
g)
ministra właściwego do spraw gospodarki wodnej,
h)
ministra właściwego do spraw instytucji finansowych,
i)
ministra właściwego do spraw klimatu,
j)
ministra właściwego do spraw kultury fizycznej,
k)
ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,
l)
ministra właściwego do spraw rolnictwa,
m)
ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego,
n)
ministra właściwego do spraw rozwoju wsi,
o)
ministra właściwego do spraw rybołówstwa,
p)
ministra właściwego do spraw rynków rolnych,
q)
ministra właściwego do spraw środowiska,
r)
ministra właściwego do spraw transportu,
s)
ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
t)
ministra właściwego do spraw wyznań religijnych oraz mniejszości narodowych i etnicznych,
u)
ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej;
3)
sekretarz Zespołu wyznaczony przez przewodniczącego Zespołu spośród pracowników urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw gospodarki.
2. 
Minister kierujący więcej niż jednym działem administracji rządowej, wymienionym w ust. 1 pkt 2, wyznacza do udziału w pracach Zespołu jednego przedstawiciela.
3. 
Członkowie Zespołu mogą być, za zgodą przewodniczącego Zespołu, zastępowani w pracach Zespołu przez upoważnionych przedstawicieli w randze sekretarza stanu, podsekretarza stanu, dyrektora generalnego, dyrektora albo zastępcy dyrektora komórki organizacyjnej urzędu, który reprezentują.
§  4. 
Przewodniczący Zespołu:
1)
kieruje pracami Zespołu i reprezentuje go na zewnątrz;
2)
zwołuje posiedzenia Zespołu z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Zespołu;
3)
ustala harmonogram prac Zespołu, terminy i porządek obrad kolejnych posiedzeń Zespołu, z uwzględnieniem wniosków zgłaszanych przez członków Zespołu;
4)
monitoruje realizację harmonogramu prac Zespołu i podejmuje działania mające na celu usprawnienie jego prac;
5)
przewodniczy posiedzeniom Zespołu;
6)
wskazuje członka Zespołu, który w przypadku jego nieobecności wykonuje zadania przewodniczącego Zespołu.
§  5. 
Na zaproszenie przewodniczącego Zespołu lub członka Zespołu w pracach Zespołu mogą uczestniczyć, z głosem doradczym, przedstawiciele organów władzy publicznej, instytucji, organizacji, a także specjaliści i eksperci, których wiedza i doświadczenie mogą być wykorzystane w realizacji zadań Zespołu.
§  6. 
1. 
W celu realizacji zadań Zespołu przewodniczący Zespołu może, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Zespołu, tworzyć grupy robocze lub zespoły doradcze złożone z członków Zespołu oraz z osób zaproszonych do udziału w pracach Zespołu, o których mowa w § 5, oraz pracowników urzędów obsługujących członków Zespołu, wyznaczonych przez członków Zespołu.
2. 
Przewodniczący Zespołu może zlecać wykonanie opracowań, opinii, analiz, raportów i ekspertyz.
§  7. 
Organy administracji rządowej współpracują z Zespołem i udzielają niezbędnej pomocy w wykonywaniu jego zadań.
§  8. 
Przewodniczący Zespołu może zwracać się do instytucji innych niż organy, o których mowa w § 7, o udzielenie pomocy w pracach Zespołu.
§  9. 
1. 
Zespół obraduje na posiedzeniach.
2. 
Posiedzenia mogą odbywać się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, co obejmuje w szczególności:
1)
transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym między uczestnikami posiedzenia Zespołu,
2)
wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy posiedzenia Zespołu mogą wypowiadać się w toku tego posiedzenia

- z zachowaniem niezbędnych zasad bezpieczeństwa.

3. 
Zespół podejmuje rozstrzygnięcia w formie uzgodnienia stanowisk.
4. 
Przewodniczący Zespołu może, na wniosek członka Zespołu albo z inicjatywy własnej, zarządzić rozpatrzenie sprawy będącej przedmiotem prac Zespołu w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk przez członków Zespołu (tryb obiegowy).
§  10. 
1. 
Sekretarz Zespołu sporządza protokół z posiedzenia Zespołu.
2. 
Protokół podpisuje odpowiednio przewodniczący Zespołu lub osoba przewodnicząca posiedzeniu oraz sekretarz Zespołu.
3. 
Protokoły przechowuje sekretarz Zespołu.
§  11. 
1. 
W terminie miesiąca po zakończeniu realizacji zadań Zespołu przewodniczący Zespołu przedstawi Radzie Ministrów sprawozdanie z działalności Zespołu.
2. 
Sprawozdanie zawiera w szczególności:
1)
opis działań podjętych przez Zespół;
2)
wskazanie zidentyfikowanych barier administracyjnych i prawnych mających wpływ na funkcjonowanie obywateli i przedsiębiorców zaproponowanych do wyeliminowania z przepisów prawa;
3)
wnioski i rekomendacje co do dalszych działań dotyczących redukcji obowiązków administracyjnych i prawnych mających wpływ na funkcjonowanie obywateli i przedsiębiorców w przepisach prawa.
§  12. 
Udział w pracach Zespołu, w tym w utworzonych w ramach Zespołu grupach roboczych i zespołach doradczych, jest nieodpłatny.
§  13. 
1. 
Wydatki związane z działalnością Zespołu, w tym powoływanych grup roboczych i zespołów doradczych, oraz zlecaniem wykonania opracowań, opinii, analiz, raportów i ekspertyz są pokrywane z budżetu państwa z części 20, której dysponentem jest minister właściwy do spraw gospodarki.
2. 
Wydatki związane z działalnością Zespołu wymagają uprzedniej akceptacji przewodniczącego Zespołu.
§  14. 
Obsługę organizacyjną, techniczną i kancelaryjno-biurową Zespołu zapewnia urząd obsługujący ministra właściwego do spraw gospodarki.
§  15. 
Propozycje rozwiązań legislacyjnych, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2, przewodniczący Zespołu po raz pierwszy przedstawia Radzie Ministrów, za pośrednictwem ministra właściwego do spraw gospodarki, do końca marca 2021 r.
§  16. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 grudnia 2020 r.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2020.1097

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Międzyresortowy Zespół do spraw likwidowania barier administracyjnych i prawnych mających wpływ na funkcjonowanie obywateli i przedsiębiorców.
Data aktu: 30/11/2020
Data ogłoszenia: 30/11/2020
Data wejścia w życie: 01/12/2020