PrzekładSPIS TREŚCI
Wstęp
Rozdział 1: Definicje
Rozdział 2: Cel
Rozdział 3: Rola i obowiązki
Rozdział 4: Organizacja i relacje
Rozdział 5: Plan przedsięwzięć
Rozdział 6: Personel
Rozdział 7: Zwolnienia podatkowe Państwa Ramowego
Rozdział 8: Wsparcie Państwa Ramowego
Rozdział 9: Dodatkowe obowiązki Uczestników
Rozdział 10: Podział kosztów
Rozdział 11: Postanowienia finansowe
Rozdział 12: Ustalenia finansowe
Rozdział 13: Roszczenia
Rozdział 14: Bezpieczeństwo
Rozdział 15: Ustalenia prawne
Rozdział 16: Przyjęcie nowych Uczestników
Rozdział 17: Wycofanie się Uczestników
Rozdział 18: Rozstrzyganie sporów
Rozdział 19: Zmiany i rejestr zmian
Rozdział 20: Rozwiązanie
Rozdział 21: Wejście w życie
Rozdział 22: Ustalenia końcowe
Załączniki:
Załącznik A: Tabela uczestnictwa
Załącznik B: Zakres kompetencji Komitetu Sterującego NATO CI COE
Załącznik C: Zakres kompetencji Dyrektora NATO CI COE
Załącznik D: Koszty wspólne
Załącznik E: Wsparcie Państw Ramowych
Załącznik F: Przykładowa Nota o Przystąpieniu
Załącznik G: Rejestr zmian
WSTĘP
Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej, Ministerstwo Obrony Republiki Słowackiej, Ministerstwo Obrony Republiki Chorwacji, Ministerstwo Obrony Republiki Czeskiej, Federalne Ministerstwo Obrony Republiki Federalnej Niemiec, Ministerstwo Obrony Węgier, Ministerstwo Obrony Republiki Włoskiej, Ministerstwo Obrony Narodowej Republiki Litewskiej, Ministerstwo Obrony Narodowej Rumunii, i Ministerstwo Obrony Republiki Słowenii,
zwani dalej Uczestnikami -
PRAGNĄC dalej wzmocnić współpracę w ramach Traktatu Północnoatlantyckiego, podpisanego dnia 4 kwietnia 1949 r.;
UWZGLĘDNIAJĄC, że zgodnie z MC 324/2 (wersja ostateczna) "Wojskowa Struktura Dowodzenia NATO", z dnia 16 lutego 2010 r., oraz MCM-236-03 "Koncepcja MC w sprawie Centrów Eksperckich", z dnia 4 grudnia 2003 r., Porozumienia Dowodzenia NATO (NCA) są wspierane przez sieć Centrów Eksperckich (COE), które oferują możliwości podniesienia poziomu edukacji i szkolenia w celu poprawy interoperacyjności oraz zdolności, wspierania rozwoju doktryn oraz testowania i zatwierdzania koncepcji w drodze eksperymentowania;
UWZGLĘDNIAJĄC, że Naczelnemu Sojuszniczemu Dowódcy Transformacji (SACT), zgodnie z MC 58/3 "Zakres kompetencji Naczelnego Sojuszniczego Dowódcy Transformacji", z dnia 17 maja 2004 r., powierzono ogólną odpowiedzialność za koordynację oraz wykorzystanie COE w ramach NATO;
UWZGLĘDNIAJĄC list Ministra Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej i Ministra Obrony Republiki Słowackiej do SACT z marca 2015 r., który oferuje utworzenie Centrum Eksperckiego Kontrwywiadu NATO (NATO CI COE);
UWZGLĘDNIAJĄC odpowiedź SACT z dnia 2 kwietnia 2015 r., która akceptuje ofertę złożoną przez Ministra Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej i Ministra Obrony Republiki Słowackiej;
UWZGLĘDNIAJĄC list Naczelnego Dowódcy Sił Sojuszniczych w Europie (SACEUR) do SACT, który podkreśla potrzebę i deklaruje pełne poparcie Sojuszniczego Dowództwa Operacji (ACO) dla utworzenia Centrum Eksperckiego Kontrwywiadu NATO;
UWZGLĘDNIAJĄC Koncepcję Centrum Eksperckiego Kontrwywiadu NATO (NATO CI COE), która zapewnia wkład w postaci wartości dodanej do wysiłków transformacyjnych NATO w obszarze kontrwywiadu;
UZNAJĄC zamiar zawarcia MOU w sprawie relacji funkcjonalnej w odniesieniu do NATO CI COE z Dowództwem Naczelnego Sojuszniczego Dowódcy Transformacji (HQ SACT) (MOU Relacji Funkcjonalnej NATO CI COE);
UWZGLĘDNIAJĄC, że, jak wyszczególniono w MCM-236-03, COE powinny zapewniać wymierną poprawę zdolności NATO i tym samym być istotnymi dla wysiłków transformacyjnych NATO;
MAJĄC NA WZGLĘDZIE postanowienia Umowy między Państwami-Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego dotyczącej statusu ich sił zbrojnych (NATO SOFA), z dnia 19 czerwca 1951 r., Protokołu dotyczącego statusu międzynarodowych dowództw wojskowych, ustanowionych na podstawie Traktatu Północnoatlantyckiego (Protokół Paryski), z dnia 28 sierpnia 1952 r., Umowy między Państwami-Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego a innymi państwami uczestniczącymi w Partnerstwie dla Pokoju dotyczącej statusu ich sił zbrojnych (PfP SOFA), z dnia 19 czerwca 1995 r., Protokołu dodatkowego do Umowy między Państwami-Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego a innymi państwami uczestniczącymi w Partnerstwie dla Pokoju dotyczącej statusu ich sił zbrojnych (Protokół dodatkowy do PfP SOFA), z dnia 19 czerwca 1995 r., oraz Późniejszego Protokołu dodatkowego do Umowy między Państwami-Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego a innymi państwami uczestniczącymi w Partnerstwie dla Pokoju dotyczącej statusu ich sił zbrojnych (Późniejszy Protokół dodatkowy do PfP SOFA), z dnia 19 grudnia 1997 r.;
UZNAJĄC, że nie wszyscy Uczestnicy są Stronami Późniejszego Protokołu dodatkowego do PfP SOFA;
UWZGLĘDNIAJĄC, że zgodnie z MCM-236-03, po zatwierdzeniu przez Komitet Wojskowy (MC) i poparciu przez Radę Północnoatlantycką (NAC), COE musi zostać akredytowane przez NATO;
UWZGLĘDNIAJĄC ponadto, że zgodnie z MCM-236-03, po akredytacji NAC może nadać COE status Organizacji NATO zgodnie z postanowieniami Protokołu Paryskiego;
UZNAJĄC, że Państwa Ramowe, działając w imieniu innych Uczestników i we współpracy z HQ SACT, złożą wniosek do NAC o aktywację NATO CI COE jako Organu Wojskowego NATO zgodnie z CM(69)22 i przez to o przyznanie mu statusu międzynarodowego zgodnie z Artykułem 14 Protokołu Paryskiego;
i
PRAGNĄC ustanowić NATO CI COE w celu usprawnienia i transformacji w obszarze kontrwywiadu w ramach ogólnych wysiłków transformacyjnych NATO -
osiągnęły następujące porozumienie: