Szwecja-Polska. Umowa ramowa o wzajemnej współpracy w dziedzinie obronności. Warszawa.2015.09.14.

UMOWA RAMOWA
między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Szwecji o wzajemnej współpracy w dziedzinie obronności,
podpisana w Warszawie dnia 14 września 2015 r.

Rzeczpospolita Polska i Królestwo Szwecji, zwane dalej razem "Stronami" i osobno "Stroną";

Dążąc do wzmocnienia łączących ich dobrych i serdecznych relacji w obszarze obronności;

Uznając potrzebę działania na rzecz trwałego umacniania stabilności międzynarodowej, pokoju i bezpieczeństwa;

Biorąc pod uwagę znaczenie wzajemnej współpracy w dziedzinie obronności;

Mając na celu optymalizację użycia, podtrzymywania i rozwoju swoich zdolności obronnych i działania na rzecz poszerzania Europejskich Zdolności Obronnych;

Działając zgodnie ze swoim prawem wewnętrznym i prawem międzynarodowym;

Szanując swoje międzynarodowe zobowiązania polityczne;

Uwzględniając w szczególności:

- Konwencję o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisaną w Chicago dnia 7 grudnia 1944 roku, zwaną dalej "Konwencją chicagowską";

- Kartę Narodów Zjednoczonych i Statut Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości, sporządzone w San Francisco dnia 26 czerwca 1945 roku, zwane dalej razem "Kartą Narodów Zjednoczonych";

- Konwencję wiedeńską o prawie traktatów, sporządzoną w Wiedniu dnia 23 maja 1969 roku;

- Umowę między Państwami-Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego a innymi państwami uczestniczącymi w Partnerstwie dla Pokoju, dotyczącą statusu ich sił zbrojnych, oraz jej Protokół dodatkowy, sporządzone w Brukseli dnia 19 czerwca 1995 roku, zwane dalej razem "Umową PdP SOFA";

- Umowę między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Szwecji o współpracy w zakresie ratownictwa załóg okrętów podwodnych, sporządzoną w Sztokholmie dnia 6 lutego 2002 roku;

- Umowę między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Szwecji o wzajemnej ochronie informacji niejawnych, podpisaną w Warszawie dnia 6 września 2007 roku, zwaną dalej "Umową PROCLASINF";

A także uznając Deklarację w zakresie współpracy politycznej w obszarach strategicznych, podpisaną w Warszawie dnia 4 maja 2011 roku;

Uzgodniły, co następuje:

Artykuł  1
1.
Niniejsza Umowa Ramowa ustanawia ramy wzajemnej współpracy Stron w dziedzinie obronności.
2.
Organami odpowiedzialnymi za stosowanie niniejszej Umowy Ramowej będą: Minister Obrony Narodowej i minister właściwy do spraw gospodarki w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej oraz Ministerstwo Obrony w imieniu Królestwa Szwecji.
Artykuł  2

Dla potrzeb niniejszej Umowy Ramowej, pojęcie:

1)
"Strona Goszcząca" oznacza Stronę, która czasowo gości personel wojskowy i cywilny Strony Wysyłającej zgodnie z przepisami niniejszej Umowy Ramowej;
2)
"Strona Wysyłająca" oznacza Stronę, która czasowo rozmieszcza swój personel wojskowy i cywilny na terytorium Strony Goszczącej zgodnie z przepisami niniejszej Umowy Ramowej.
Artykuł  3
1.
W celu zwiększenia sposobności we wzajemnej współpracy Stron, następujące obszary będą przedmiotem współpracy:
1)
polityka obronna i bezpieczeństwa;
2)
międzynarodowe operacje wojskowe;
3)
reformy w zakresie obronności;
4)
ćwiczenia, szkolnictwo i szkolenie wojskowe;
5)
badania i oceny wojskowe;
6)
stałe wsparcie zdolności obronnych;
7)
nauka i technologia na rzecz zdolności obronnych;
8)
zamówienia obronne;
9)
polityki zbrojeniowe;
10)
polityki przemysłowo-obronne.
2.
W celu rozpatrywania obszarów określonych w ustępie 1, Strony będą dążyć do:
1)
określania i osiągania wzajemnego zrozumienia zagadnień obrony i bezpieczeństwa strategicznego, a także do podejmowania dyskusji na ten temat;
2)
wzmacniania interoperacyjności wojskowej;
3)
rozwoju inicjatyw w dziedzinie międzynarodowych operacji wojskowych i budowania zdolności w zakresie wsparcia międzynarodowej stabilizacji, pokoju i bezpieczeństwa;
4)
poszukiwania technologicznych korzyści i rozwiązań, łącznie z wymianą wiedzy, jeżeli będzie to możliwe;
5)
promocji współpracy przemysłu obronnego;
6)
dzielenia się najlepszymi praktykami w zakresie zamówień obronnych;
7)
promocji współpracy między agencjami i organizacjami obronnymi na właściwych forach, łącznie z przeprowadzaniem regularnych rozmów sztabowo-obronnych.
Artykuł  4
1.
Główna droga wymiany informacji o działaniach podejmowanych na podstawie niniejszej Umowy Ramowej będzie przebiegała między Attaché Obrony, Wojskowym, Morskim i Lotniczym przy Ambasadzie Rzeczypospolitej Polskiej w Sztokholmie oraz Attaché Obrony, Wojskowym, Morskim i Lotniczym przy Ambasadzie Królestwa Szwecji w Warszawie, z zachowaniem zasady składania sprawozdań właściwym władzom zgodnie z wewnętrznymi regulacjami.
2.
Dodatkowe drogi wymiany informacji na szczeblu roboczym będą przebiegały między jednostkami wojskowymi i instytucjami zaangażowanymi w dane projekty.
Artykuł  5
1.
Powołuje się Komitet Sterujący do spraw Współpracy Obronnej w celu rozpatrywania i nadzorowania przedsięwzięć w ramach obszarów, o których mowa w artykule 3 ustęp 1 punkty 3 - 10.
2.
Przewodniczącym polskiej delegacji w Komitecie Sterującym będzie przedstawiciel Ministra Obrony Narodowej, zaś przewodniczącym delegacji szwedzkiej - przedstawiciel Ministerstwa Obrony.
3.
Komitet Sterujący będzie dążył do organizacji regularnych spotkań, naprzemiennie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i Królestwa Szwecji.
Artykuł  6

Ochrona informacji niejawnych wymienianych między Stronami w ramach wzajemnej współpracy w dziedzinie obronności będzie regulowana przepisami Umowy PROCLASINF.

Artykuł  7

W trakcie czasowego pobytu na terytorium Strony Goszczącej personel wojskowy Strony Wysyłającej będzie spełniał niezbędne wymagania medyczne i fizyczne, określone przez Stronę Goszczącą. Spełnienie tych wymagań będzie podlegało weryfikacji przez Stronę Goszczącą przeprowadzanej z należytym wyprzedzeniem.

Artykuł  8
1.
Z zastrzeżeniem ustępów 3 i 4, finansowanie działań podejmowanych na podstawie niniejszej Umowy Ramowej będzie odbywać się według następujących zasad:
1)
Strona Goszcząca zapewni podstawową opiekę medyczną i leczenie dentystyczne w nagłych przypadkach, transport na swoim terytorium oraz program kulturalny na rzecz personelu wojskowego i cywilnego Strony Wysyłającej, a także pokryje ich koszty. Podstawowa opieka medyczna i dentystyczna w nagłych przypadkach będzie tej samej jakości jak ta opieka, którą świadczy się na rzecz personelu wojskowego i cywilnego Strony Goszczącej;
2)
Strona Wysyłająca zapewni podróż do terytorium Strony Goszczącej i z powrotem, niezbędne ubezpieczenie osobowe ważne przez cały czas pobytu, łącznie z ubezpieczeniem zdrowotnym, dentystycznym i od następstw nieszczęśliwych wypadków oraz zakwaterowanie i wyżywienie, obejmujące 3 posiłki dziennie dla każdej osoby, a także pokryje ich koszty.
2.
Koszty podstawowej opieki medycznej i leczenia dentystycznego w nagłych przypadkach, o których mowa w ustępie 1 punkt 1, będą zwracane przez Stronę Wysyłającą w ciągu 30 dni od daty otrzymania rachunku.
3.
W razie wizyt na wysokim szczeblu pod przewodnictwem ministrów, wszystkie wydatki mogą być pokrywane w zależności od danego przypadku. Sposoby podziału kosztów takich wizyt będą uzgadniane z należytym wyprzedzeniem.
4.
Ustalenia w zakresie finansowania inne niż te, o których mowa w ustępach 1 i 2, odnoszące się do indywidualnych projektów, mogą być przedmiotem innych regulacji w odrębnych umowach.
Artykuł  9

Podczas czasowego pobytu na terytorium Strony Goszczącej, status prawny personelu wojskowego i cywilnego sił Strony Wysyłającej będzie określony przepisami Umowy PdP SOFA.

Artykuł  10

Podczas czasowego pobytu na terytorium Strony Goszczącej, personel wojskowy i cywilny Strony Wysyłającej nie będzie brał udziału w operacjach bojowych oraz czynnościach służb ochrony prawa i bezpieczeństwa publicznego, niezależnie od okoliczności.

Artykuł  11
1.
W celu wykonywania niniejszej Umowy Ramowej i zgodnie z prawem wewnętrznym Strony Goszczącej, personel wojskowy Strony Wysyłającej może wwozić uzbrojenie i amunicję na terytorium Strony Goszczącej.
2.
Wwóz uzbrojenia i amunicji na terytorium Strony Goszczącej, ich typy, ilość i sposoby użycia, jak również transport wewnętrzny i przechowywanie, będzie odbywać się zgodnie z prawem wewnętrznym Strony Goszczącej.
3.
W razie wspólnego ćwiczenia wojskowego z użyciem uzbrojenia i bojowej amunicji, będą stosowane wymogi i przepisy bezpieczeństwa Strony Goszczącej, chyba że odpowiednie wymogi i przepisy Strony Wysyłającej zapewnią wyższy stopień bezpieczeństwa.
Artykuł  12
1.
Wyłącznie dla celów danego projektu i zgodnie z prawem wewnętrznym Strony Goszczącej, niezbędne obiekty wojskowe Strony Goszczącej wraz z infrastrukturą zostaną udostępnione wojskowemu i cywilnemu personelowi Strony Wysyłającej.
2.
Kwestie dotyczące ochrony obiektów i infrastruktury, o których mowa w ustępie 1, będą uzgadniane z należytym wyprzedzeniem.
Artykuł  13
1.
Podczas wykorzystywania wojskowego statku powietrznego albo okrętu w czasie działań podejmowanych na mocy niniejszej Umowy Ramowej, Strona Wysyłająca będzie ponosić pełną odpowiedzialność za stan techniczny tego statku powietrznego albo okrętu, jego uzbrojenia i wyposażenia.
2.
W razie wypadku albo incydentu z udziałem wojskowego statku powietrznego albo okrętu stosować się będzie następujące procedury:
1)
Strony, będąc świadome, że Konwencji chicagowskiej nie stosuje się do państwowych statków powietrznych, podejmują decyzję, iż procedury określone w Załączniku 13 do Konwencji chicagowskiej będą stosowane w celu przeprowadzenia dochodzenia w razie wypadku lub incydentu z udziałem statku powietrznego;
2)
każda ze Stron będzie odpowiednio odpowiedzialna za przeprowadzenie dochodzenia w razie wypadku albo incydentu dotyczącego statku pod swoją banderą albo naruszenia podstawowego interesu tej Strony w razie wypadku albo incydentu morskiego;
3)
w razie innych wypadków lub incydentów dochodzenie będzie należało do zakresu odpowiedzialności Strony Goszczącej, jednakże władze Strony Wysyłającej mogą, w zakresie dozwolonym na mocy prawa wewnętrznego i regulacji Strony Goszczącej, posiadać obserwatora danego dochodzenia. Władze Strony Wysyłającej będą otrzymywać kopię raportu dotyczącego wypadku lub incydentu. Wszelkie wnioski o udzielenie bardziej szczegółowych informacji będą życzliwie rozpatrywane przez władze Strony Goszczącej. Władze Strony Wysyłającej mogą w zakresie dozwolonym na mocy prawa wewnętrznego i regulacji Strony Goszczącej, przeprowadzać dalsze dochodzenia wymagane przez ich prawo i regulacje.
Artykuł  14
1.
Każda sytuacja, która może prowadzić do powstania sporu między Stronami, odnoszącego się do interpretacji lub stosowania niniejszej Umowy Ramowej, będzie jak najszybciej konsultowana między nimi w przyjazny i kompromisowy sposób.
2.
Spory, o których mowa w ustępie 1, będą rozstrzygane między Stronami wyłącznie w drodze negocjacji.
Artykuł  15
1.
Niniejsza Umowa Ramowa wejdzie w życie w dniu otrzymania drugiej z dwóch notyfikacji w formie pisemnej, w których Strony wzajemnie powiadomią się o zakończeniu ich wewnętrznych procedur prawnych, niezbędnych do wejścia niniejszej Umowy Ramowej w życie.
2.
Niniejsza Umowa Ramowa pozostanie w mocy przez czas nieokreślony.
3.
Niniejsza Umowa Ramowa może być zmieniona w drodze pisemnej, w dowolnym czasie. Zmiany będą wchodzić w życie zgodnie z procedurą określoną w ustępie 1.
4.
Każda ze Stron może wypowiedzieć niniejszą Umowę Ramową w dowolnym czasie, w drodze noty dyplomatycznej. W takim przypadku niniejsza Umowa Ramowa zostanie uznana za wygasłą po upływie 180 dni od otrzymania wyżej wymienionej noty przez jedną ze Stron.
5.
Niezwłocznie po wejściu niniejszej Umowy Ramowej w życie Strona, na której terytorium została ona podpisana, podejmie niezbędne działania zmierzające do jej zarejestrowania w Sekretariacie Organizacji Narodów Zjednoczonych na podstawie artykułu 102 ustęp 1 Karty Narodów Zjednoczonych.
6.
Z dniem wejścia niniejszej Umowy Ramowej w życie Porozumienie między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Szwecji o współpracy i wymianie informacji w niektórych sprawach dotyczących obronności, sporządzone w Warszawie dnia 16 maja 1994 roku, utraci moc.

Podpisano w Warszawie dnia 14 września 2015 roku w dwóch egzemplarzach w językach polskim, szwedzkim i angielskim. W razie jakiejkolwiek rozbieżności w ich interpretacji, tekst w języku angielskim będzie rozstrzygający.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024