Materiały archiwalne i dokumentacja niearchiwalna w Agencji Wywiadu.

ZARZĄDZENIE Nr 47
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 12 kwietnia 2016 r.
w sprawie materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej w Agencji Wywiadu

Na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 6a ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2015 r. poz. 1446 oraz z 2016 r. poz. 352) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Zarządzenie określa:
1)
tryb brakowania dokumentacji niearchiwalnej w Agencji Wywiadu, zwanej dalej "AW";
2)
sposób postępowania z materiałami archiwalnymi i dokumentacją niearchiwalną w przypadku trwałego zaprzestania działalności Szefa AW.
§  2.
Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają:
1)
ustawa - ustawę z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach;
2)
archiwum AW - właściwą w sprawach archiwalnych komórkę organizacyjną w jednostce organizacyjnej AW właściwej w sprawach ewidencji i archiwum;
3)
dyrektor archiwum AW - kierownika jednostki organizacyjnej AW właściwej w sprawach ewidencji i archiwum;
4)
niszczenie - zniszczenie dokumentacji niearchiwalnej w sposób uniemożliwiający odtworzenie jej treści.

Rozdział  2

Tryb brakowania dokumentacji niearchiwalnej

§  3.
1.
Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej wykonuje się w archiwum AW po dniu 1 stycznia roku następującego po roku, w którym upływa okres jej przechowywania.
2.
Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej oznaczonej symbolem "Bc" wykonuje się w jednostkach organizacyjnych AW.
3.
Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej pochodzącej ze zlikwidowanych jednostek organizacyjnych AW wykonuje się w archiwum AW, po uprzedniej analizie tej dokumentacji.
4.
O zamiarze podjęcia czynności brakowania dokumentacji niearchiwalnej oznaczonej symbolem "BE" dyrektor archiwum AW powiadamia kierownika jednostki organizacyjnej AW, której dokumentacja niearchiwalna będzie brakowana. Dyrektor archiwum AW, wraz z powiadomieniem, przekazuje spis dokumentacji niearchiwalnej proponowanej do wybrakowania.
5.
Kierownik jednostki organizacyjnej AW, na podstawie spisu dokumentacji niearchiwalnej proponowanej do wybrakowania, może zwrócić się z wnioskiem do archiwum AW o wypożyczenie tej dokumentacji w celu zajęcia stanowiska co do zasadności jej brakowania.
6.
Jeżeli kierownik jednostki organizacyjnej AW, o którym mowa w ust. 4, nie zajmie stanowiska w terminie 30 dni od dnia powiadomienia go o zamiarze brakowania, archiwum AW uznaje, że nie zachodzą przesłanki określone w § 4 ust. 1, uniemożliwiające podjęcie czynności brakowania.
§  4.
1.
Kierownik jednostki organizacyjnej AW występujący z wnioskiem o wybrakowanie dokumentacji niearchiwalnej odpowiada za zachowanie akt niezbędnych do prac bieżących w jednostce organizacyjnej AW oraz dla celów kontrolnych lub dowodowych w sprawach będących lub mających być przedmiotem postępowania prokuratorskiego, sądowego lub dyscyplinarnego.
2.
W przypadku zaistnienia przesłanek określonych w ust. 1 kierownik jednostki organizacyjnej AW występuje do dyrektora archiwum AW z pisemnym wnioskiem o wyłączenie z brakowania dokumentacji, o której mowa w ust. 1.
§  5.
1.
Po upływie wymaganego okresu przechowywania określonego w wykazie akt dokumentację niearchiwalną umieszczoną na informatycznym nośniku danych usuwa się z tego nośnika w sposób uniemożliwiający odczyt treści tej dokumentacji.
2.
Po usunięciu dokumentacji niearchiwalnej z nośnika, o którym mowa w ust. 1, nośnik ten może być wybrakowany i zniszczony.
3.
Decyzję w sprawie wybrakowania i zniszczenia nośnika, o którym mowa w ust. 1, podejmuje dyrektor archiwum AW w porozumieniu z kierownikiem jednostki organizacyjnej AW dysponującej tym nośnikiem.
§  6.
1.
Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej wykonuje się przez:
1)
przeprowadzenie oceny dokumentacji niearchiwalnej podlegającej brakowaniu;
2)
sporządzenie spisu dokumentacji niearchiwalnej przeznaczonej do zniszczenia:
a)
oznaczonej symbolem "B" z dodaniem cyfr arabskich i oznaczonej symbolem "BE" z dodaniem cyfr arabskich oraz protokołu oceny tej dokumentacji,
b)
oznaczonej symbolem "Bc" oraz protokołu oceny tej dokumentacji

- zwanych dalej "spisem i protokołem";

3)
zatwierdzenie spisu i protokołu przez Szefa AW lub upoważnionego przez niego funkcjonariusza AW.
2.
Spis i protokół, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, sporządza się zgodnie ze wzorami określonymi odpowiednio w załącznikach nr 1 i 2 do zarządzenia.
3.
Spis i protokół, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. b, sporządza się zgodnie ze wzorami określonymi odpowiednio w załącznikach nr 3 i 4 do zarządzenia.
4.
Spisy dokumentacji niearchiwalnej sporządza się, stosując kolejność symboli klasyfikacyjnych określoną w wykazie akt.
5.
Do protokołów, o których mowa w ust. 1 pkt 2, załącza się szczegółowy wykaz dokumentów, którego wzór jest określony w załączniku nr 5 do zarządzenia.
§  7.
1.
Czynności brakowania dokumentacji niearchiwalnej wykonuje komisja archiwalnej oceny dokumentacji, zwana dalej "komisją".
2.
W skład komisji wchodzą:
1)
wyznaczeni przez dyrektora archiwum AW lub funkcjonariusza, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, funkcjonariusze archiwum AW - w przypadku brakowania dokumentacji niearchiwalnej w archiwum AW;
2)
co najmniej jeden wyznaczony przez dyrektora archiwum AW lub funkcjonariusza, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, funkcjonariusz archiwum AW oraz przynajmniej dwóch funkcjonariuszy AW wyznaczonych przez kierownika jednostki organizacyjnej AW, której dokumentacja niearchiwalna będzie brakowana - w przypadku brakowania dokumentacji niearchiwalnej w tej jednostce.
3.
Komisję, o której mowa w:
1)
ust. 2 pkt 1 - powołuje dyrektor archiwum AW lub upoważniony przez niego funkcjonariusz archiwum AW;
2)
ust. 2 pkt 2 - powołuje kierownik jednostki organizacyjnej AW, po zasięgnięciu opinii dyrektora archiwum AW lub upoważnionego przez niego funkcjonariusza archiwum AW.
§  8.
1.
W przypadku brakowania dokumentacji niearchiwalnej w jednostce organizacyjnej AW, w sytuacji zaistnienia uzasadnionych wątpliwości co do prawidłowej oceny jej przydatności dla AW, funkcjonariusz archiwum AW wchodzący w skład komisji, o której mowa w § 7 ust. 2 pkt 2, może wnieść zdanie odrębne do spisu i protokołu tej dokumentacji.
2.
Członek komisji, o której mowa w § 7 ust. 2 pkt 2, wnoszący zdanie odrębne nie podpisuje protokołu oceny dokumentacji, zamieszczając pod podpisami pozostałych członków tej komisji adnotację o wniesionym zdaniu odrębnym.
3.
Dyrektor archiwum AW lub upoważniony przez niego funkcjonariusz archiwum AW wydaje opinię o zasadności zgłoszonego zdania odrębnego. Opinia ta jest wiążąca dla kierownika jednostki organizacyjnej AW.
§  9.
1.
Komisja, o której mowa w § 7 ust. 2 pkt 1, sporządza spis i protokół w egzemplarzu pojedynczym, które są przechowywane w archiwum AW.
2.
W przypadku brakowania dokumentacji niearchiwalnej w jednostce organizacyjnej AW komisja sporządza dwa egzemplarze spisu i protokołu, z których egzemplarz nr 1 pozostaje w tej jednostce, a egzemplarz nr 2 przekazuje się do archiwum AW.
§  10.
1.
Zgodę na przekazanie wybrakowanej dokumentacji niearchiwalnej do zniszczenia, zwaną dalej "zgodą", na podstawie zatwierdzonego spisu i protokołu, wydaje Szef AW lub upoważniony przez niego funkcjonariusz AW.
2.
Zgodę sporządza się zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 6 do zarządzenia.
3.
Zgodę sporządza się w dwóch egzemplarzach, z których egzemplarz nr 1 jest przeznaczony dla archiwum AW, a egzemplarz nr 2 pozostaje w jednostce organizacyjnej AW brakującej dokumentację niearchiwalną.
4.
W przypadku brakowania dokumentacji niearchiwalnej w archiwum AW zgodę sporządza się w egzemplarzu pojedynczym.
5.
Zniszczenia wybrakowanej dokumentacji niearchiwalnej dokonuje komisja. Przepisy § 7 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
§  11.
Wzór rejestru wydanych zgód na przekazanie dokumentacji niearchiwalnej do zniszczenia jest określony w załączniku nr 7 do zarządzenia.
§  12.
1.
Informacje o wybrakowaniu dokumentacji niearchiwalnej zamieszcza się przed dokonaniem jej fizycznego zniszczenia odpowiednio w:
1)
spisie zdawczo-odbiorczym;
2)
rejestrze spisów zdawczo-odbiorczych;
3)
odpowiednich inwentarzach archiwalnych.
2.
W przypadku brakowania dokumentacji niearchiwalnej, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 2 lit. b, informacje o jej wybrakowaniu zamieszcza się we właściwych ewidencjach kancelaryjnych prowadzonych w jednostce organizacyjnej AW brakującej dokumentację niearchiwalną przez podanie numeru zgody łamanej przez rok i datę jej wydania.
3.
Ewidencja dotycząca wybrakowanej dokumentacji niearchiwalnej jest przechowywana w archiwum AW i stanowi materiał archiwalny.

Rozdział  3

Sposób postępowania z materiałami archiwalnymi i dokumentacją niearchiwalną w przypadku trwałego zaprzestania działalności Szefa AW

§  13.
W przypadku trwałego zaprzestania działalności Szefa AW materiały archiwalne, z zastrzeżeniem § 14 ust. 1 pkt 1, Szef AW przekazuje do archiwum państwowego o charakterze centralnym w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 5 ust. 2 pkt 1 ustawy.
§  14.
1.
Do archiwum wyodrębnionego Rady Ministrów Szef AW przekazuje:
1)
materiały archiwalne spełniające warunek uzasadniający ich dalsze przechowywanie w archiwum wyodrębnionym lub których ujawnienie naruszałoby prawnie chronione interesy Państwa i obywateli;
2)
dokumentację niearchiwalną, której okres przechowywania nie upłynął.
2.
Materiały i dokumentację, o których mowa w ust. 1, przekazuje się w sposób uzgodniony z Szefem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
§  15.
Dokumentacja niearchiwalna, której okres przechowywania upłynął, podlega brakowaniu w sposób określony w zarządzeniu.
§  16.
Informacje o przekazaniu materiałów archiwalnych do archiwum państwowego o charakterze centralnym dyrektor archiwum AW zamieszcza w rejestrze spisów zdawczo-odbiorczych i rejestrze spisów materiałów przekazanych dotychczas, prowadzonych przez archiwum AW.
§  17.
Ewidencje i pomoce archiwalne Szef AW przekazuje do archiwum wyodrębnionego Rady Ministrów po zakończeniu procedury przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów, o których mowa w § 13 i § 14 ust. 1, i brakowania dokumentacji niearchiwalnej.

Rozdział  4

Przepis końcowy

§  18.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 1

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

Spis dokumentacji niearchiwalnej kategorii "B" oznaczonej symbolami "B"

...........................................

(miejscowość i data)

Egz. pojedynczy

"ZATWIERDZAM"

.................................................................................

(pieczątka i podpis Szefa AW lub upoważnionego

przez niego funkcjonariusza AW)

i "BE" przeznaczonej do zniszczenia

Lp. Sygnatura archiwalna Symbol z wykazu akt/ kategoria archiwalna Tytuł jednostki archiwalnej Daty skrajne roczne Liczba tomów/ liczba metrów bieżących Wytwórca dokumentacji niearchiwalnej Numer szczegółowego wykazu dokumentów Uwagi
1 2 3 4 5 6 7 8 9

Uwaga!

Szczegółowe wykazy dokumentacji niearchiwalnej brakowanej w archiwum AW stanowią uwierzytelnione kopie spisów zawartości brakowanych teczek. W przypadku zaistnienia takiej konieczności można sporządzić szczegółowe wykazy dokumentów.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

Protokół oceny dokumentacji niearchiwalnej kategorii "B" i "BE" przeznaczonej

...........................................

(miejscowość i data)

Egz. pojedynczy

"ZATWIERDZAM"

.................................................................................

(pieczątka i podpis Szefa AW lub upoważnionego

przez niego funkcjonariusza AW)

do zniszczenia

Komisja w składzie (stopnie służbowe, imiona i nazwiska członków Komisji):

Przewodniczący Komisji: ................................................

Członkowie Komisji:

1 ................................................

2 ................................................

3 ................................................

dokonała oceny i wydzielenia przeznaczonej do zniszczenia dokumentacji niearchiwalnej

w ilości ...... m.b. i stwierdziła, że stanowi ona dokumentację niearchiwalną, której terminy przechowywania określone w wykazie akt upłynęły.

Załączniki:

1. ............ kart(y) spisu zawierającego .............. pozycji

(liczba) (liczba)

2. ............ kopii spisów zawartości teczek na .............. stronach*

(liczba) (liczba)

3. ............ szczegółowych wykazów dokumentów na .............. stronach*

(liczba) (liczba)

Przewodniczący Komisji: .....................................

(podpis)

Członkowie Komisji:

1. .....................................

(podpis)

2. .....................................

(podpis)

3. ......................................

(podpis)

* Niewłaściwe skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

Spis dokumentacji niearchiwalnej kategorii "B" oznaczonej symbolem "Bc"

...........................................

(miejscowość i data)

Egz. nr ..........

"ZATWIERDZAM"

.................................................................................

(pieczątka i podpis Szefa AW lub upoważnionego

przez niego funkcjonariusza AW)

przeznaczonej do zniszczenia

Lp. Symbol

z wykazu akt

Tytuł dokumentacji niearchiwalnej Daty skrajne roczne Liczba stron lub metrów bieżących Numer szczegółowego wykazu dokumentów Uwagi
1 2 3 4 5 6 7

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

Protokół oceny dokumentacji niearchiwalnej kategorii "B" oznaczonej symbolem "Bc"

...........................................

(miejscowość i data)

Egz. nr ......

"ZATWIERDZAM"

.................................................................................

(pieczątka i podpis Szefa AW lub upoważnionego

przez niego funkcjonariusza AW)

przekazanej do zniszczenia

Komisja w składzie (stopnie służbowe, imiona i nazwiska członków Komisji):

Przewodniczący Komisji: ................................................

Członkowie Komisji:

1 ................................................

2 ................................................

3 ................................................

dokonała oceny i wydzielenia przeznaczonej do zniszczenia dokumentacji niearchiwalnej

w ilości ...... m.b. i stwierdziła, że stanowi ona dokumentację niearchiwalną nieprzydatną dla AW.

Załączniki:

1. ............ kart(y) spisu zawierającego .............. pozycji

(liczba) (liczba)

2. ............ szczegółowych wykazów dokumentów na .............. stronach

(liczba) (liczba)

Przewodniczący Komisji: .....................................

(podpis)

Członkowie Komisji:

1. ...................................

(podpis)

2. ...................................

(podpis)

3. ....................................

(podpis)

Adnotacja o wniesionym zdaniu odrębnym: ..................................................................................

..........................................................................................................................................................

................... ............................................................ .............................................

(data) (imię i nazwisko wnoszącego (podpis wnoszącego

zdanie odrębne) zdanie odrębne)

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR

Szczegółowy wykaz dokumentów nr ..........

...........................................

(miejscowość i data)

Egz. nr ......

Symbol z wykazu akt: .........

Lp. Nazwa dokumentu Sygnatura literowo-

-cyfrowa

Data wytworzenia dokumentu Numer egzemplarza Liczba stron dokumentu Uwagi
1 2 3 4 5 6 7

ZAŁĄCZNIK Nr  6

WZÓR

Zgoda nr ................

...........................................

(miejscowość i data)

Egz. nr ......1)

na przekazanie wybrakowanej dokumentacji niearchiwalnej do zniszczenia

Wyrażam zgodę na przekazanie dokumentacji niearchiwalnej do zniszczenia:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

z lat ................................................. zgodnie ze spisem dokumentacji niearchiwalnej kategorii

"B" oznaczonej symbolem ............................................... przeznaczonej do zniszczenia z dnia

.................................., znak ..................................., w ilości około ............................ (słownie:

....................................) m.b., z wyjątkiem poz. ....................... .

........................................................................................

(pieczątka i podpis Szefa AW lub upoważnionego

przez niego funkcjonariusza AW)

________________________________

1) Egz. nr 1 - pozostaje w archiwum AW.

Egz. nr 2 - pozostaje w jednostce organizacyjnej AW brakującej dokumentację niearchiwalną.

W przypadku brakowania dokumentacji niearchiwalnej w archiwum AW zgodę wydaje się w egzemplarzu pojedynczym.

ZAŁĄCZNIK Nr  7

WZÓR

REJESTR WYDANYCH ZGÓD

NA PRZEKAZANIE DOKUMENTACJI NIEARCHIWALNEJ DO ZNISZCZENIA
Lp. Nazwa jednostki organizacyjnej AW/komórki organizacyjnej brakującej dokumentację niearchiwalną, sygn. literowo-

-cyfrowa wniosku o wydanie zgody

Nazwa jednostki organizacyjnej AW/komórki organizacyjnej, której dokumentacja niearchiwalna jest brakowana.

Krótki opis brakowanej dokumentacji niearchiwalnej

Daty skrajne Liczba Kategoria archiwalna brakowanej dokumentacji niearchiwalnej Podstawa prawna powołanej komisji Sygnatura cyfrowo-

-literowa pisma

informującego o fizycznym zniszczeniu brakowanej dokumentacji niearchiwalnej

Uwagi
m.b. j.a.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 Niniejsze zarządzenie było poprzedzone zarządzeniem nr 54 Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 maja 2007 r. w sprawie zasad postępowania z dokumentacją powstającą, napływającą i przechowywaną w Agencji Wywiadu, które utraciło moc z dniem 1 listopada 2015 r. na podstawie art. 1 pkt 2 lit. d ustawy z dnia 20 marca 2015 r. o zmianie ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. poz. 566).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2016.399

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Materiały archiwalne i dokumentacja niearchiwalna w Agencji Wywiadu.
Data aktu: 12/04/2016
Data ogłoszenia: 21/04/2016
Data wejścia w życie: 22/04/2016