Republika Federalna Niemiec-Polska. Umowa o współpracy przy rozwoju połączenia kolejowego Szczecin-Berlin. Szczecin.2012.12.20.

UMOWA
między Ministrem Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Rzeczypospolitej Polskiej a Federalnym Ministerstwem Transportu, Budownictwa i Rozwoju Miast Republiki Federalnej Niemiec o współpracy przy rozwoju połączenia kolejowego Szczecin-Berlin,
podpisana w Szczecinie dnia 20 grudnia 2012 r.

Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej

Rzeczypospolitej Polskiej

i

Federalne Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Rozwoju Miast

Republiki Federalnej Niemiec,

zwani dalej "Umawiającymi się Stronami",

mając zamiar stworzyć warunki dla nowoczesnych i bezpiecznych przewozów kolejowych między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec,

dążąc do uwzględnienia interesów ochrony środowiska, poprawy połączeń kolejowych między aglomeracjami obu Państw oraz odciążenia drogowych połączeń między obu Państwami,

uwzględniając plany rozwoju europejskiej infrastruktury kolejowej,

uzgodniły, co następuję:

Artykuł  1

Cel Umowy

1.
Umawiające się Strony będą poprzez realizację niezbędnych przedsięwzięć w zakresie modernizacji linii kolejowej Szczecin-Berlin tworzyć warunki dla nowoczesnych, szybkich i bezpiecznych przewozów kolejowych między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec.
2.
Umawiające się Strony będą ściśle współpracować w zakresie:
1)
harmonizacji standardów technicznych modernizowanej linii kolejowej Szczecin - polsko-niemiecka granica państwowa-Berlin i
2)
koordynacji etapów modernizacji tej linii kolejowej po obydwu stronach granicy państwowej.
Artykuł  2

Przedmiot Umowy

1.
Dla osiągnięcia celu określonego w artykule 1 przewidziane są przy modernizacji istniejącej linii Szczecin-polsko-niemiecka granica państwowa-Angermünde-Berlin następujące przedsięwzięcia po stronie polskiej:
a)
elektryfikacja odcinka Szczecin Gumieńce-polsko-niemiecka granica państwowa,
b)
modernizacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym w celu zwiększenia zdolności przepustowej na odcinku Szczecin Główny-Szczecin Gumieńce-polsko-niemiecka granica państwowa,
c)
podniesienie prędkości do 160 km/h w zależności od przebiegu linii,
d)
budowa drugiego toru na odcinku Szczecin Główny-Szczecin Gumieńce-polsko-niemiecka granica państwowa.
2.
Dla osiągnięcia celu określonego w artykule 1 przewidziane są przy modernizacji istniejącej linii Szczecin-polsko-niemiecka granica państwowa-Angermünde-Berlin następujące przedsięwzięcia po stronie niemieckiej:
a)
elektryfikacja odcinka polsko-niemiecka granica państwowa-Passow,
b)
modernizacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym w celu zwiększenia zdolności przepustowej na odcinku polsko-niemiecko granica państwowa-Angermünde,
c)
podniesienie prędkości do 160 km/h w zależności od przebiegu linii,
d)
budowa drugiego toru na odcinku polsko-niemiecka granica państwowa-Passow.
3.
Budowa drugiego toru zgodnie z ustępem 1 litera d i ustępem 2 litera d nastąpi w zależności od rozwoju przewozów.
4.
Przedsięwzięcia, o których mowa w ustępie 1 i w ustępie 2 zostaną zrealizowane etapowo w zależności od dostępności w państwach Umawiających się Stron każdorazowo wymaganych środków finansowych. Umawiające się Strony uzgadniają, że jako pierwsze przedsięwzięcie zostanie zrealizowana elektryfikacja odcinków wymienionych w ustępie 1 litera a i w ustępie 2 litera a. Dążą one do zakończenia elektryfikacji do 2020 roku.
Artykuł  3

Czas przejazdu

Poprzez realizację przedsięwzięć wymienionych w artykule 2 Umawiające się Strony będą dążyć do osiągnięcia czasu przejazdu na trasie między Szczecinem Głównym a Berlinem Hauptbahnhof poniżej 90 minut dla pociągów pasażerskich prowadzonych trakcją elektryczną bez postoju na stacjach pośrednich.

Artykuł  4

Wspólna Grupa Robocza

1.
Umawiające się Strony uzgadniają, że działająca na szczeblu ministerstw właściwych do spraw transportu Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Federalnej Niemiec Stała Polsko-Niemiecka Grupa Robocza ds. Infrastruktury Kolejowej, zwana dalej Wspólną Grupą Roboczą, będzie stosownie do artykułu 1 w ramach odpowiedzialności każdej z Umawiających się Stron i w oparciu o informacje właściwych zarządców infrastruktury kolejowej monitorować realizację niniejszej Umowy.
2.
Wspólna Grupa Robocza, o której mowa w ustępie 1, będzie przedstawiać szczegółowe propozycje przedsięwzięć modernizacyjnych na istniejącej linii kolejowej Szczecin - polsko-niemiecka granica państwowa-Berlin zgodnie z zakresem przewidywanym w artykule 2 ustęp 1 i ustęp 2 oraz będzie sporządzać wspólne sprawozdania o realizacji niniejszej Umowy. Sprawozdania te będą przedkładane ministrom właściwym do spraw transportu obu Państw. Wspólna Grupa Robocza spotykać się będzie z reguły raz do roku.
3.
Spory dotyczące interpretacji lub stosowania niniejszej Umowy będą rozstrzygane przez Wspólną Grupę Roboczą
4.
Obaj przewodniczący Wspólnej Grupy Roboczej uzgadniają między sobą w razie potrzeby dodatkowe posiedzenia. Posiedzenie powinno odbyć się najpóźniej w ciągu miesiąca od wpłynięcia prośby.
5.
Jeśli porozumienie, o którym mowa w ustępie 3, nie dojdzie do skutku, spór zostanie załagodzony przez Umawiające się Strony w drodze rokowań.
Artykuł  5

Umowy wykonawcze

Właściwi zarządcy infrastruktury kolejowej z siedzibą na terytoriach Państw Umawiających się Stron mogą zawierać umowy dotyczące koordynacji, przygotowania i realizacji przedsięwzięć wynikających z niniejszej Umowy. O treści zawartych umów zarządcy infrastruktury kolejowej poinformują Wspólną Grupę Roboczą.

Artykuł  6

Wejście w życie, okres obowiązywania Umowy

1.
Umowa niniejsza wchodzi w życie z dniem jej podpisania.
2.
Umowa niniejsza może być zmieniona lub uzupełniona w drodze wymiany korespondencji lub za pisemnym porozumieniem Umawiających się Stron.
3.
Umowa niniejsza obowiązuje do dnia 31 grudnia 2021 roku i ulega automatycznemu przedłużaniu o kolejny rok, jeśli nie zostanie wypowiedziana na piśmie najpóźniej na trzy miesiące przed końcem danego roku kalendarzowego.

Podpisano dnia 20.12.2012 w Szczecinie w dwóch egzemplarzach, każdy w językach polskim i niemieckim, przy czym obydwa teksty mają jednakową moc.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2013.146

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Republika Federalna Niemiec-Polska. Umowa o współpracy przy rozwoju połączenia kolejowego Szczecin-Berlin. Szczecin.2012.12.20.
Data aktu: 20/12/2012
Data ogłoszenia: 13/03/2013
Data wejścia w życie: 20/12/2012