Dokończenie reformy administracji publicznej oraz zasady prowadzenia prac w tym zakresie.

UCHWAŁA Nr 13
RADY MINISTRÓW
z dnia 22 stycznia 2008 r.
w sprawie dokończenia reformy administracji publicznej oraz zasad prowadzenia prac w tym zakresie

Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
W celu dokończenia reformy administracji publicznej rozpoczętej w 1989 r. jest celowe w szczególności:
1)
dokończenie reformy decentralizacyjnej i uporządkowanie podziału kompetencji między administracją rządową i samorządową;
2)
dokończenie reformy administracji rządowej, w tym poprawa koordynacji działań naczelnych i centralnych organów administracji rządowej;
3)
przywrócenie właściwej roli służby cywilnej i wprowadzenie skutecznych mechanizmów zarządzania kadrami urzędniczymi.
2.
Pracami mającymi na celu realizację zadań, o których mowa w ust. 1, kieruje Prezes Rady Ministrów we współpracy z Wiceprezesami Rady Ministrów.
§  2.
1.
Prace nad projektami ustaw przygotowanymi w trybie przepisów uchwały koordynuje minister właściwy do spraw administracji publicznej, zwany dalej "ministrem koordynującym", który kieruje projekty do uzgodnień międzyresortowych, wnosi pod obrady Stałego Komitetu Rady Ministrów i na posiedzenie Rady Ministrów oraz reprezentuje w tym zakresie Radę Ministrów w pracach Sejmu i Senatu, z zastrzeżeniem § 3 ust. 1.
2.
W zakresie określonym w ust. 1 właściwi ministrowie oraz kierownicy urzędów centralnych współpracują z ministrem koordynującym.
3.
Projekty aktów wykonawczych do ustaw przygotowują ministrowie właściwi ze względu na przedmiot regulacji.
§  3.
1.
Za decentralizację finansów publicznych i inne zmiany w systemie finansowym państwa, niezbędne ze względu na zakres wprowadzanych zmian, odpowiada Minister Finansów.
2.
Za określenie podlegających przekazaniu składników majątkowych, a także praw odpowiadają ministrowie właściwi ze względu na przedmiot przekazania lub odpowiednio kierownicy urzędów centralnych albo wojewodowie, a w pozostałym zakresie - minister właściwy do spraw Skarbu Państwa.
§  4.
W zakresie niezbędnym dla prawidłowej realizacji zadań określonych w uchwale właściwi w sprawie ministrowie oraz kierownicy urzędów centralnych biorą udział w tych pracach osobiście lub wyznaczają w tym celu swoich stałych przedstawicieli w randze Sekretarza Stanu lub Podsekretarza Stanu.
§  5.
1.
Przewodniczący Stałego Komitetu Rady Ministrów może sam lub na wniosek ministra koordynującego wstrzymać postępowanie w każdej sprawie wnoszonej pod obrady Stałego Komitetu Rady Ministrów lub Rady Ministrów, jeżeli projekt zawiera rozwiązania niezgodne z celem lub kierunkami prac podejmowanych przy realizacji uchwały.
2.
O wstrzymaniu postępowania, o którym mowa w ust. 1, Przewodniczący Stałego Komitetu Rady Ministrów informuje niezwłocznie Prezesa Rady Ministrów.
§  6.
1.
Minister koordynujący, nie rzadziej niż co 2 miesiące, składa Radzie Ministrów sprawozdanie z przebiegu prac objętych uchwałą, wskazując etap realizacji prac oraz podstawowe trudności występujące w procesie przygotowywania zmian.
2.
Do sprawozdania, o którym mowa w ust. 1, należy każdorazowo dołączyć wykaz projektów aktów prawnych i innych dokumentów ze wskazaniem szczegółowego etapu prac.
§  7.
1.
Minister koordynujący przedłoży Radzie Ministrów, nie później niż do końca maja 2008 r.:
1)
uzgodnioną z członkami Rady Ministrów strategię reformy administracji publicznej;
2)
harmonogram wdrażania ustaw i innych aktów prawnych przygotowanych w ramach niniejszej uchwały.
2.
W zakresie, o którym mowa w ust. 1, minister koordynujący współpracuje z innymi ministrami, kierownikami urzędów centralnych i wojewodami, a także z samorządem terytorialnym, w szczególności - ze stroną samorządową Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
3.
W zakresie realizacji zadań, o których mowa w ust. 1 i 2, przepisy § 1 ust. 2, § 2 ust. 1, § 3 oraz § 6 ust. 1 stosuje się odpowiednio.
§  8.
W zakresie nieuregulowanym niniejszą uchwałą stosuje się odpowiednio przepisy uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. - Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.1)).
§  9.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Zmiany wymienionej uchwały zostały ogłoszone w M. P. z 2002 r. Nr 30, poz. 482, z 2004 r. Nr 42, poz. 734, z 2005 r. Nr 55, poz. 757 oraz z 2006 r. Nr 40, poz. 439.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2008.8.99

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Dokończenie reformy administracji publicznej oraz zasady prowadzenia prac w tym zakresie.
Data aktu: 22/01/2008
Data ogłoszenia: 30/01/2008
Data wejścia w życie: 30/01/2008