Zasady i warunki sprzedaży przez Narodowy Bank Polski monet, banknotów i numizmatów przeznaczonych na cele kolekcjonerskie oraz na inne cele.

UCHWAŁA
ZARZĄDU NARODOWEGO BANKU POLSKIEGO
z dnia 13 stycznia 2006 r.
w sprawie zasad i warunków sprzedaży przez Narodowy Bank Polski monet, banknotów i numizmatów przeznaczonych na cele kolekcjonerskie oraz na inne cele

Na podstawie art. 36 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o Narodowym Banku Polskim (Dz. U. z 2005 r. Nr 1, poz. 2 i Nr 167, poz. 1398) uchwala się, co następuje:
§  1.
1.
Uchwała określa warunki i zasady sprzedaży emitowanych przez Narodowy Bank Polski, zwany dalej NBP, monet, banknotów i numizmatów, przeznaczonych na cele kolekcjonerskie oraz na inne cele, zwanych dalej "wartościami kolekcjonerskimi".
2.
Do wartości kolekcjonerskich, o których mowa w ust. 1, zalicza się:
1)
złote i srebrne monety kolekcjonerskie;
2)
banknoty kolekcjonerskie;
3)
złote monety uncjowe;
4)
pozostałe:
a)
banknoty i monety wycofane z obiegu,
b)
banknoty i monety ze stopów metali nieszlachetnych, wprowadzone do obiegu w latach 1974-1994, oraz wzory tych banknotów z napisem "WZÓR - SPECIMEN",
c)
banknoty niewprowadzone do obiegu.
§  2. 1
NBP prowadzi sprzedaż wartości kolekcjonerskich, o których mowa w § 1 ust. 2, znajdujących się w ofercie NBP, poprzez oddziały okręgowe NBP i Departament Emisyjno-Skarbcowy, zwany dalej "DES".
§  3.
1.
Oddziały okręgowe NBP i DES prowadzą sprzedaż wartości kolekcjonerskich wymienionych w § 1 ust. 2:
1)
bankom lub innym przedsiębiorcom, których przedmiotem działania jest obrót banknotami, monetami, wartościami numizmatycznymi lub kolekcjonerskimi,
2)
innym osobom prawnym oraz podmiotom nieposiadającym osobowości prawnej

- na podstawie zawartych z nimi umów.

2.
Oddziały okręgowe NBP prowadzą sprzedaż wartości kolekcjonerskich, wymienionych w § 1 ust. 2 pkt 1-3 i pkt 4 lit. c, osobom fizycznym wyłącznie w kasach prowadzących sprzedaż tych wartości, przez przyjęcie zapłaty i bezpośrednie ich wydanie.
3. 2
Sprzedaż wartości kolekcjonerskich, o której mowa w ust. 2, może być prowadzona przez oddziały okręgowe NBP również poza ich siedzibami.
§  4.
1.
Zawarcie umowy, o której mowa w § 3 ust. 1, następuje przez jej podpisanie lub potwierdzenie złożonego zamówienia odpowiednio przez oddział okręgowy NBP lub DES.
2. 3
(uchylony).
3. 4
Zamówienia na wartości kolekcjonerskie, wymienione w § 1 ust. 2 pkt 1, przyjmowane są do realizacji do wyczerpania zapasów, w terminie uzgodnionym odpowiednio przez oddziały okręgowe NBP lub DES z podmiotami, o których mowa w § 3 ust. 1, i realizowane w kolejności ich złożenia w NBP. NBP może ograniczyć realizację zamówienia.
4. 5
(uchylony).
5. 6
(uchylony).
6.
W uzasadnionych przypadkach dyrektor oddziału okręgowego NBP może podjąć decyzję o ograniczeniu sprzedaży danego rodzaju wartości kolekcjonerskich osobom fizycznym.
§  5.
NBP może żądać od podmiotów wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 2 wskazania przeznaczenia zamawianych przez nie wartości kolekcjonerskich i uzależnić od niego podjęcie decyzji o sprzedaży.
§  6.
NBP prowadzi sprzedaż wartości kolekcjonerskich po cenach sprzedaży. Cena sprzedaży, tj. cena brutto, poszczególnych wartości kolekcjonerskich uwzględnia ich cenę netto oraz należny podatek VAT.
§  7.
Ceny netto wartości kolekcjonerskich wylicza DES.
§  8.
1.
Ceny netto wartości, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1 i 2, uwzględniają koszty bezpośrednio i pośrednio związane z produkcją wprowadzanych do obiegu monet i banknotów kolekcjonerskich, koszty ich przygotowania do sprzedaży oraz marżę NBP.
2.
Ceny netto, o których mowa w ust. 1, podlegają akceptacji przez Wiceprezesa NBP nadzorującego DES.
§  9.
Wiceprezes NBP nadzorujący DES może dokonać na wniosek DES aktualizacji cen netto wartości kolekcjonerskich, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1, 2 i 4.
§  10.
Ceny netto wartości kolekcjonerskich, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 3, uwzględniają wartość zawartego w nich kruszcu, wyliczaną na podstawie codziennego popołudniowego notowania złota na giełdzie londyńskiej w dniu poprzedzającym sprzedaż tych monet w NBP oraz kursu średniego USD według tabeli kursów NBP wyliczonych w dniu poprzedzającym sprzedaż tych wartości, a w przypadku braku kursu z dnia poprzedzającego - ostatniego kursu ustalonego przed tym dniem, powiększoną odpowiednio o:
1)
55 % tej wartości - dla monet o nominale 50 zł;
2)
30 % tej wartości - dla monet o nominale 100 zł;
3)
20 % tej wartości - dla monet o nominale 200 zł;
4)
15 % tej wartości - dla monet o nominale 500 zł.
§  11.
Ceny sprzedaży wartości kolekcjonerskich oferowanych do sprzedaży ujęte są w cenniku wartości kolekcjonerskich obowiązującym w NBP.
§  12.
1.
NBP prowadzi sprzedaż poszczególnych rodzajów wartości z zastosowaniem rabatów, o których mowa w § 13, wyłącznie dla podmiotów wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 1.
2.
Rabatów nie stosuje się przy sprzedaży złotych monet uncjowych.
§  13.
1.
Dla podmiotów wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 1, przy sprzedaży złotych monet kolekcjonerskich, stosuje się następujące rabaty:
1)
5,0 % wartości netto sprzedaży - przy sprzedaży 20 do 49 sztuk;
2)
7,5 % wartości netto sprzedaży - przy sprzedaży 50 do 99 sztuk;
3)
10,0 % wartości netto sprzedaży - przy sprzedaży od 100 sztuk.
2.
Dla podmiotów wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 1, przy sprzedaży wartości kolekcjonerskich innych niż określone w ust. 1, z wyłączeniem wartości kolekcjonerskich wymienionych w § 1 ust. 2 pkt 3, stosuje się następujące rabaty:
1)
5,0 % wartości netto sprzedaży - przy sprzedaży 50 do 99 sztuk,
2)
7,5 % wartości netto sprzedaży - przy sprzedaży 100 do 249 sztuk,
3)
10,0 % wartości netto sprzedaży - przy sprzedaży 250 do 499 sztuk,
4)
12,5 % wartości netto sprzedaży - przy sprzedaży 500 do 999 sztuk,
5)
15,0 % wartości netto sprzedaży - przy sprzedaży od 1.000 sztuk

- poszczególnych rodzajów wartości kolekcjonerskich.

§  14.
1.
Wydanie wartości kolekcjonerskich podmiotom wymienionym w § 3 ust. 1 następuje po wpłynięciu należności odpowiednio na rachunek bankowy oddziału okręgowego NBP lub DES.
2.
W uzasadnionych przypadkach płatność dokonywana przez podmioty wymienione w § 3 ust. 1 pkt 1 może być odroczona do 14 dni od daty otrzymania faktury VAT wystawionej przez DES.
§  15.
W szczególnych przypadkach DES może, za zgodą Zarządu NBP, sprzedawać podmiotom wymienionym w § 3 ust. 1 poszczególne rodzaje wartości kolekcjonerskich, z uprawnieniem do wyłącznej ich sprzedaży poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, określonym w zawartej z nimi pisemnej umowie.
§  16.
Traci moc uchwała Zarządu Narodowego Banku Polskiego z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie zasad i warunków sprzedaży przez Narodowy Bank Polski monet, banknotów i numizmatów, przeznaczonych na cele kolekcjonerskie oraz na inne cele (M. P. Nr 37, poz. 655 oraz z 2005 r. Nr 30, poz. 428).
§  17.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały z dnia 24 kwietnia 2008 r. (M.P.08.39.347) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 16 maja 2008 r.
2 § 3 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 2 uchwały z dnia 24 kwietnia 2008 r. (M.P.08.39.347) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 16 maja 2008 r.
3 § 4 ust. 2 uchylony przez § 1 pkt 1 uchwały z dnia 23 kwietnia 2009 r. (M.P.09.27.376) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 30 kwietnia 2009 r.
4 § 4 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały z dnia 23 kwietnia 2009 r. (M.P.09.27.376) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 30 kwietnia 2009 r.
5 § 4 ust. 4 uchylony przez § 1 pkt 3 uchwały z dnia 23 kwietnia 2009 r. (M.P.09.27.376) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 30 kwietnia 2009 r.
6 § 4 ust. 5 uchylony przez § 1 pkt 3 uchwały z dnia 23 kwietnia 2009 r. (M.P.09.27.376) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 30 kwietnia 2009 r.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2006.4.68

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zasady i warunki sprzedaży przez Narodowy Bank Polski monet, banknotów i numizmatów przeznaczonych na cele kolekcjonerskie oraz na inne cele.
Data aktu: 13/01/2006
Data ogłoszenia: 20/01/2006
Data wejścia w życie: 20/01/2006