Nadanie statutu Ministerstwu Finansów.

ZARZĄDZENIE Nr 62
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 28 kwietnia 2006 r.
w sprawie nadania statutu Ministerstwu Finansów

Na podstawie art. 39 ust. 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ministerstwu Finansów nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie nr 131 Prezesa Rady Ministrów z dnia 12 grudnia 2005 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Finansów (M. P. Nr 80, poz. 1136).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT MINISTERSTWA FINANSÓW

§  1.
Ministerstwo Finansów zapewnia obsługę Ministra Finansów właściwego, na podstawie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 220, poz. 1887), do spraw:
1)
budżetu;
2)
finansów publicznych;
3)
instytucji finansowych.
§  2.
W skład Ministerstwa Finansów wchodzą Gabinet Polityczny Ministra oraz następujące komórki organizacyjne:
1)
Departament Administracji Podatkowej;
2)
Departament Budżetu Państwa;
3)
Departament Finansów Resortu;
4)
Departament Polityki Celnej;
5)
Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z Unii Europejskiej;
6)
Departament do Spraw Dyscypliny Finansów Publicznych;
7)
Departament Eksploatacji Systemów Informatycznych;
8)
Departament Rozwoju Systemów Informatycznych;
9)
Departament do Spraw Organizacji Sektora Finansów Publicznych;
10)
Departament Finansowania Bezpieczeństwa Państwa;
11)
Departament Finansowania Sfery Budżetowej;
12)
Departament Finansów Gospodarki Narodowej;
13)
Departament Finansów Samorządu Terytorialnego;
14)
Departament Gwarancji i Poręczeń;
15)
Departament Informacji Finansowej;
16)
Departament Rozwoju Rynku Finansowego;
17)
Departament Instytucji Płatniczej;
18)
Departament Integracji Europejskiej;
19)
Departament Kontroli Celno-Akcyzowej i Kontroli Gier;
20)
Departament Kontroli Skarbowej I;
21)
Departament Kontroli Skarbowej II;
22)
Departament Koordynacji Kontroli Finansowej i Audytu Wewnętrznego;
23)
Departament Legislacyjny;
24)
Departament Należności i Zobowiązań Finansowych Państwa;
25)
Departament Podatków Dochodowych;
26)
Departament Podatków i Opłat Lokalnych;
27)
Departament Podatku od Towarów i Usług;
28)
Departament Podatku Akcyzowego i Ekologicznego;
29)
Departament Polityki Podatkowej;
30)
Departament Polityki Finansowej, Analiz i Statystyki;
31)
Departament Polityki Regionalnej i Rolnictwa;
32)
Departament Polityki Zagranicznej;
33)
Departament Rachunkowości;
34)
Departament Służby Celnej;
35)
Biuro Dyrektora Generalnego;
36)
Biuro Kontroli i Audytu;
37)
Biuro Logistyki;
38)
Biuro Obsługi Prawnej i Zastępstwa Procesowego;
39)
Biuro Ministra.
§  3.
Obsługę zadań Ministra Finansów zapewniają w szczególności:
1)
w zakresie działu budżet:
a)
Departament Budżetu Państwa,
b)
Departament Finansowania Bezpieczeństwa Państwa,
c)
Departament Finansowania Sfery Budżetowej,
d)
Departament Finansów Gospodarki Narodowej,
e)
Departament Finansów Samorządu Terytorialnego,
f)
Departament Gwarancji i Poręczeń,
g)
Departament Należności i Zobowiązań Finansowych Państwa,
h)
Departament Polityki Finansowej, Analiz i Statystyki,
i)
Departament Polityki Regionalnej i Rolnictwa;
2)
w zakresie działu finanse publiczne:
a)
Departament Administracji Podatkowej,
b)
Departament Polityki Podatkowej,
c)
Departament Polityki Celnej,
d)
Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z Unii Europejskiej,
e)
Departament do Spraw Organizacji Sektora Finansów Publicznych,
f)
Departament Instytucji Płatniczej,
g)
Departament Kontroli Celno-Akcyzowej i Kontroli Gier,
h)
Departament Kontroli Skarbowej I,
i)
Departament Kontroli Skarbowej II,
j)
Departament Koordynacji Kontroli Finansowej i Audytu Wewnętrznego,
k)
Departament Podatków Dochodowych,
l)
Departament Podatków i Opłat Lokalnych,
m)
Departament Podatku od Towarów i Usług,
n)
Departament Podatku Akcyzowego i Ekologicznego,
o)
Departament Polityki Zagranicznej,
p)
Departament Rachunkowości,
q)
Departament Służby Celnej;
3)
w zakresie działu instytucje finansowe:
a)
Departament Rozwoju Rynku Finansowego,
b)
Departament Informacji Finansowej.
§  4.
Bezpośredni nadzór nad Gabinetem Politycznym Ministra sprawuje Minister Finansów.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2006.32.351

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Ministerstwu Finansów.
Data aktu: 28/04/2006
Data ogłoszenia: 12/05/2006
Data wejścia w życie: 20/05/2006