Nadanie statutu Ministerstwu Finansów.

ZARZĄDZENIE Nr 22
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 13 lutego 2002 r.
w sprawie nadania statutu Ministerstwu Finansów.

Na podstawie art. 39 ust. 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 1999 r. Nr 82, poz. 929, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 102, poz. 1116 i Nr 154, poz. 1799 i 1800) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ministerstwu Finansów nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT MINISTERSTWA FINANSÓW

§  1.
Ministerstwo Finansów zapewnia obsługę Ministra Finansów właściwego, na podstawie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2001 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 122, poz. 1334), do spraw:
1)
budżetu,
2)
finansów publicznych,
3)
instytucji finansowych.
§  2.
W skład Ministerstwa Finansów wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Gabinet Polityczny Ministra,
2)
Biuro Ministra,
3)
Departament Prawny,
4)
Departament Budżetu Państwa,
5)
Departament Finansów Samorządu Terytorialnego,
6)
Departament Finansowania Sfery Budżetowej,
7)
Departament Finansowania Bezpieczeństwa Państwa,
7a) 1
 Departament do Spraw Restrukturyzacji Finansów Publicznych,
8) 2
 Departament Instytucji Płatniczej,
9)
Departament Koordynacji Kontroli Finansowej i Audytu Wewnętrznego,
10)
Departament Polityki Zagranicznej,
11) 3
 Departament Integracji Europejskiej,
12)
Departament Polityki Finansowej, Analiz i Statystyki,
13)
Departament Długu Publicznego,
14)
Departament Gwarancji i Poręczeń,
15)
Departament Systemu Podatkowego,
16)
Departament Podatków Pośrednich,
16a) 4
 Departament Podatku Akcyzowego,
17)
Departament Podatków Bezpośrednich,
18)
Departament Podatków Lokalnych i Katastru,
19)
Departament Organizacji Skarbowości,
20)
Departament Finansów Gospodarki Narodowej,
21)
Departament Polityki Regionalnej i Rolnictwa,
22)
Departament Instytucji Finansowych,
23)
Departament Rachunkowości,
24)
Departament Kontroli Skarbowej,
24a) 5
 Biuro Międzynarodowych Relacji Skarbowych,
24b)
  6  Biuro do Spraw Certyfikacji i Poświadczeń Środków z Unii Europejskiej,
25)
Departament Informacji Finansowej,
26)
Departament Ceł,
26a) 7
 Departament Organizacji Służby Celnej,
26b)
  8  Departament Kontroli Celnej,
27)
Departament Gier Losowych i Zakładów Wzajemnych,
28)
Departament Budżetu Resortu i Spraw Majątkowych,
29)
Departament do Spraw Informatyzacji Resortu,
30) 9
 Biuro Kontroli Wewnętrznej i Ochrony Informacji Niejawnych,
31)
Biuro Kadr i Szkolenia,
32) 10
 Biuro Komunikacji Społecznej,
33) 11
 Biuro Audytu Wewnętrznego,
34)
Biuro Dokumentacji Skarbowej,
35)
Biuro do Spraw Dyscypliny Finansów Publicznych,
36) 12
 Biuro Wymiany Informacji o VAT.
§  3.
 Obsługę zadań Ministra Finansów zapewniają w szczególności:
1)
w zakresie działu budżet:
a)
Departament Budżetu Państwa,
b)
Departament Finansowania Sfery Budżetowej,
c)
Departament Finansowania Bezpieczeństwa Państwa,
d)
Departament Finansów Samorządu Terytorialnego,
e)
Departament Polityki Finansowej, Analiz i Statystyki,
f)
Departament Długu Publicznego,
g)
Departament Gwarancji i Poręczeń,
h)
Departament Finansów Gospodarki Narodowej,
i)
Departament Polityki Regionalnej i Rolnictwa,
2) 13
 w zakresie działu finanse publiczne:
a)
Departament Kontroli Skarbowej,
b)
Biuro Międzynarodowych Relacji Skarbowych,
c)
Departament Ceł,
d)
Departament Organizacji Służby Celnej,
e)
Departament Kontroli Celnej,
f)
Departament Gier Losowych i Zakładów Wzajemnych,
g)
Departament Podatków Pośrednich,
h)
Departament Podatku Akcyzowego,
i)
Departament Podatków Bezpośrednich,
j)
Departament Systemu Podatkowego,
k)
Departament Podatków Lokalnych i Katastru,
l) 14
 Departament Instytucji Płatniczej,
m)
Departament Koordynacji Kontroli Finansowej i Audytu Wewnętrznego,
n)
Departament Polityki Zagranicznej,
o)
Departament Organizacji Skarbowości,
p)
Biuro Dokumentacji Skarbowej,
r) 15
 Biuro do Spraw Certyfikacji i Poświadczeń Środków z Unii Europejskiej,
s) 16
 Departament do Spraw Restrukturyzacji Finansów Publicznych,
t) 17
 Biuro Wymiany Informacji o VAT,
3)
w zakresie działu instytucje finansowe:
a)
Departament Instytucji Finansowych,
b)
Departament Informacji Finansowej,
c)
Departament Rachunkowości.
§  4.
Bezpośredni nadzór nad Gabinetem Politycznym Ministra sprawuje Minister Finansów.
1 Załącznik § 2 pkt 7a:

- dodany przez § 1 pkt 1 lit. a) zarządzenia nr 23 z dnia 8 kwietnia 2003 r. (M.P.03.18.283) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 kwietnia 2003 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) zarządzenia nr 6 z dnia 28 stycznia 2004 r. (M.P.04.5.96) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 lutego 2004 r.

2 Załącznik § 2 pkt 8 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia nr 6 z dnia 28 stycznia 2004 r. (M.P.04.5.96) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 lutego 2004 r.
3 Załącznik § 2 pkt 11 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. c) zarządzenia nr 6 z dnia 28 stycznia 2004 r. (M.P.04.5.96) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 lutego 2004 r.
4 Załącznik § 2 pkt 16a dodany przez § 1 pkt 1 lit. a) zarządzenia nr 102 z dnia 30 sierpnia 2002 r. (M.P.02.38.602) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 21 września 2002 r.
5 Załącznik § 2 pkt 24a dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia nr 102 z dnia 30 sierpnia 2002 r. (M.P.02.38.602) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 21 września 2002 r.
6 Załącznik § 2 pkt 24b dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia nr 23 z dnia 8 kwietnia 2003 r. (M.P.03.18.283) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 kwietnia 2003 r.
7 Załącznik § 2 pkt 26a dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 52 z dnia 19 kwietnia 2002 r. (M.P.02.15.248) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 maja 2002 r.
8 Załącznik § 2 pkt 26b dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 52 z dnia 19 kwietnia 2002 r. (M.P.02.15.248) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 maja 2002 r.
9 Załącznik § 2 pkt 30 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. d) zarządzenia nr 6 z dnia 28 stycznia 2004 r. (M.P.04.5.96) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 lutego 2004 r.
10 Załącznik § 2 pkt 32 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. e) zarządzenia nr 6 z dnia 28 stycznia 2004 r. (M.P.04.5.96) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 lutego 2004 r.
11 Załącznik § 2 pkt 33 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. c) zarządzenia nr 102 z dnia 30 sierpnia 2002 r. (M.P.02.38.602) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 21 września 2002 r.
12 Załącznik § 2 pkt 36 dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 132 z dnia 22 grudnia 2003 r. (M.P.03.59.929) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2004 r.
13 Załącznik § 3 pkt 2:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 52 z dnia 19 kwietnia 2002 r. (M.P.02.15.248) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 maja 2002 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 102 z dnia 30 sierpnia 2002 r. (M.P.02.38.602) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 21 września 2002 r.

14 Załącznik § 3 pkt 2 lit. l) zmieniona przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia nr 6 z dnia 28 stycznia 2004 r. (M.P.04.5.96) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 lutego 2004 r.
15 Załącznik § 3 pkt 2 lit. r) dodana przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 23 z dnia 8 kwietnia 2003 r. (M.P.03.18.283) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 kwietnia 2003 r.
16 Załącznik § 3 pkt 2 lit. s):

- dodana przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 23 z dnia 8 kwietnia 2003 r. (M.P.03.18.283) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 kwietnia 2003 r.

- zmieniona przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia nr 6 z dnia 28 stycznia 2004 r. (M.P.04.5.96) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 lutego 2004 r.

17 Załącznik § 3 pkt 2 lit. t) dodana przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 132 z dnia 22 grudnia 2003 r. (M.P.03.59.929) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2004 r.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2002.8.150

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Ministerstwu Finansów.
Data aktu: 13/02/2002
Data ogłoszenia: 15/02/2002
Data wejścia w życie: 02/03/2002