Wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny saletry amonowej pochodzącej z Ukrainy.

POSTANOWIENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 20 grudnia 2002 r.
w sprawie wszczęcia postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny saletry amonowej pochodzącej z Ukrainy.

Na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 1 oraz art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny (Dz. U. Nr 43, poz. 477 i Nr 123, poz. 1352 oraz z 2002 r. Nr 125, poz. 1063, Nr 153, poz. 1271 i Nr 188, poz. 1572)
postanawia się

wszcząć postępowanie ochronne w związku z domniemanym wyrządzeniem poważnej szkody przemysłowi krajowemu przez nadmierny przywóz na polski obszar celny saletry amonowej pochodzącej z Ukrainy.

I.

Data wszczęcia postępowania

Datą wszczęcia postępowania ochronnego jest dzień ogłoszenia niniejszego postanowienia.

II.

Oznaczenie wnioskodawcy

Wnioskodawcami postępowania są firmy Anwil S.A. oraz Zakłady Azotowe Puławy S.A., występujące na rzecz przemysłu krajowego. Wniosek popierają Zakłady Azotowe w Tarnowie Mościcach oraz Zakłady Azotowe Kędzierzyn S.A., które wraz z wnioskodawcami stanowią przemysł krajowy w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny, zwanej dalej "ustawą".

Wnioskodawcy postępowania i zakłady popierające wniosek są jedynymi polskimi producentami saletry amonowej.

III.

Nazwa i opis towaru

Towar przywożony na polski obszar celny i objęty postępowaniem ochronnym to saletra amonowa klasyfikowana w Polskiej Scalonej Nomenklaturze Towarowej Handlu Zagranicznego (PCN) według kodu 3102 30 90 0 (azotan amonu inny niż w roztworze wodnym) i 3102 40 90 0 (mieszaniny azotanu amonu z węglanem wapnia lub innymi nieorganicznymi substancjami niebędącymi nawozami o zawartości azotu powyżej 28%).

Podstawowymi surowcami wykorzystywanymi do produkcji saletry amonowej są amoniak i kwas azotowy. Kwas azotowy produkowany jest z amoniaku, a podstawowym surowcem do produkcji amoniaku jest gaz ziemny. Saletra amonowa wykorzystywana jest głównie jako nawóz nadający się do nawożenia wszystkich roślin uprawnych.

IV.

Towar podobny

Towarem podobnym w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy - do towaru objętego postępowaniem ochronnym jest saletra amonowa, produkowana przez polskie zakłady azotowe, która jest jednakowa pod każdym względem w stosunku do towaru objętego postępowaniem.

V.

Okres badany

Określa się okres badany jako: od 01.01.1999 r. do 31.08.2002 r.

IV.

Przywóz na polski obszar celny towaru objętego postępowaniem

Z informacji zawartych we wniosku i potwierdzonych przez Ministra Gospodarki wynika, że w roku 2000 przywóz na polski obszar celny saletry amonowej znacząco spadł w porównaniu z rokiem 1999. Spadek ten był spowodowany wprowadzeniem środków ochronnych na przywóz saletry amonowej z Federacji Rosyjskiej. Dopiero w roku 2002 przywóz towaru objętego postępowaniem wzrósł. W okresie badanym przywóz saletry amonowej kształtował się następująco:

w 1999 r. - 428.287 t,

w 2000 r. - 157.619 t,

w 2001 r. - 140.069 t,

01.01. - 31.08.2002 r. - 171.237 t (w analogicznym okresie roku 2001 - 83.157 t).

Import saletry amonowej pochodzącej z Ukrainy wzrastał w ujęciu bezwzględnym w okresie badanym i kształtował się następująco:

w 1999 r. - 157 t,

w 2000 r. - 19.085 t,

w 2001 r. - 31.342 t,

01.01. - 31.08.2002 r. - 92.604 t (w analogicznym okresie roku 2001 - 12.080 t).

W pierwszych ośmiu miesiącach 2002 r. przywóz saletry amonowej pochodzącej z Ukrainy osiągnął poziom najwyższy w całym okresie badanym, a w porównaniu do analogicznego okresu 2001 r. wzrósł ponad 7-krotnie.

W okresie badanym odnotowano wzrost udziału przywozu saletry amonowej pochodzącej z Ukrainy w ogólnym przywozie saletry amonowej na polski obszar celny:

w 1999 r. - 0,04%,

w 2000 r. - 12,11%,

w 2001 r. - 22,38%,

01.01. - 31.08.2002 r. - 54,08% (w analogicznym okresie roku 2001 - 14,53%).

W okresie ośmiu miesięcy 2002 r. przywóz saletry amonowej pochodzącej z Ukrainy stanowił ponad połowę przywozu na polski obszar celny saletry amonowej ze wszystkich krajów łącznie.

W okresie badanym udział przywozu saletry amonowej pochodzącej z Ukrainy w produkcji krajowej zwiększył się o 11 punktów procentowych:

w 1999 r. - 0,01%,

w 2000 r. - 1,42%,

01.01. - 31.08.2001 r. - 1,23% (w analogicznym okresie roku 2001 - 2,14%),

w okresie 01.01. - 31.08.2002 r. - 11,02%.

Udział przywozu saletry amonowej pochodzącej z Ukrainy w konsumpcji krajowej wynosił:

w 1999 r. - 0,01%,

w 2000 r. - 1,44%,

w 2001 r. - 2,11%,

01.01. - 31.08.2002 r. - 9,56% (w analogicznym okresie roku 2001 - 1,17%).

Największy wzrost tego udziału odnotowano w okresie 01.01. - 31.08.2002 r. w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego.

VII.

Szkoda wyrządzana przemysłowi krajowemu i związek przyczynowy

Wniosek o wszczęcie postępowania ochronnego zawiera informacje, które stanowią podstawę ustaleń dotyczących poważnej szkody wyrządzanej przemysłowi krajowemu oraz związku przyczynowego zachodzącego między nadmiernym przywozem na polski obszar celny saletry amonowej pochodzącej z Ukrainy a domniemaną poważną szkodą.

Głównymi czynnikami świadczącymi o powyższym są:

1. Ceny w przywozie na polski obszar celny.

Ceny w przywozie na polski obszar celny saletry amonowej pochodzącej z Ukrainy w okresie badanym w porównaniu z cenami saletry amonowej produkcji krajowej były niższe. Podcięcie cenowe kształtowało się następująco:

w 1999 r. - 11,1%,

w 2000 r. - 17,7%,

w 2001 r. - 22,87%,

01.01. - 31.08.2002 r. - 16,72% (w analogicznym okresie roku 2001 - 21,43%).

2. Wielkość produkcji przemysłu krajowego.

Dane ilustrujące sytuację przemysłu krajowego pochodzą z 4 zakładów (Anwil S.A., Zakłady Azotowe Puławy S.A., Zakłady Azotowe w Tarnowie Mościcach oraz Zakłady Azotowe Kędzierzyn S.A.), które wytwarzają 100% produkowanej w Polsce saletry amonowej. Produkcja krajowa saletry amonowej kształtowała się w okresie od 01.01.1999 r. do 31.08.2002 r. następująco:

w 1999 r. - 1.349.949 t,

w 2000 r. - 1.342.980 t,

w 2001 r. - 1.466.185 t,

01.01. - 31.08.2002 r. - 840.090 t (w analogicznym okresie roku 2001 - 979.575 t).

W roku 2001 odnotowano wzrost produkcji przemysłu krajowego o 3% w stosunku do roku 2000. Było to wynikiem ograniczenia w tym okresie przywozu saletry amonowej z Federacji Rosyjskiej. Natomiast w okresie 01.01. - 31.08.2002 r. zaobserwowano spadek produkcji o 15% w stosunku do analogicznego okresu roku 2001.

3. Poziom sprzedaży przemysłu krajowego.

W okresie badanym sprzedaż przemysłu krajowego wynosiła:

w 1999 r. - 1.435.627 t,

w 2000 r. - 1.375.469 t,

w 2001 r. - 1.404.966 t,

01.01. - 31.08.2002 r. - 835.257 t (w analogicznym okresie roku 2001 - 967.016 t).

Największy spadek sprzedaży odnotowano w okresie pierwszych 8 miesięcy 2002 r., kiedy to w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego sprzedaż zmniejszyła się o 132 tys. t.

4. Udział przemysłu krajowego w rynku.

Udział przemysłu krajowego w konsumpcji krajowej saletry amonowej w okresie badanym wynosił:

w 1999 r. - 73,24%,

w 2000 r. - 88,11%,

w 2001 r. - 90,58%,

01.01. - 31.08.2002 r. - 82,32% (w analogicznym okresie roku 2001 - 91,92%).

Jakkolwiek udział sprzedaży krajowej polskich producentów w rynku zwiększał się na początku okresu badanego, tak w pierwszych ośmiu miesiącach 2002 r. zmniejszony został o 9 punktów procentowych w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego.

5. Stopień wykorzystania zdolności produkcyjnych:

w 1999 r. - 51,03%

w 2000 r. - 50,77%,

w 2001 r. - 55,43%,

01.01. - 31.08.2002 r. - 47,64% (w analogicznym okresie roku 2001 - 55,55%).

Moce produkcyjne przemysłu krajowego były w okresie badanym wykorzystywane w połowie, jednakże w pierwszych ośmiu miesiącach 2002 r. spadły do poziomu najniższego w całym okresie badanym.

6. Zatrudnienie w przemyśle krajowym.

Zatrudnienie w przemyśle krajowym w okresie badanym kształtowało się następująco:

w 1999 r. - 12.777 etatów,

w 2000 r. - 11.217 etatów,

w 2001 r. - 10.802 etaty,

01.01. - 31.08.2002 r. - 10.335 etatów (w analogicznym okresie roku 2001 - 10.939 etatów).

Zatrudnienie bezpośrednio przy produkcji saletry amonowej wynosiło:

w 1999 r. - 1.218 etatów,

w 2000 r. - 1.135 etatów,

w 2001 r. - 1.133 etaty,

01.01. - 31.08.2002 r. - 1.033 etaty (w analogicznym okresie roku 2001 - 1.026 etatów).

W okresie badanym liczba pracowników zatrudnionych w przemyśle krajowym zmniejszyła się o 19%. Spadek zatrudnienia bezpośrednio przy produkcji saletry amonowej wyniósł 15,2%.

7. Udział zapasów w produkcji krajowej:

w 1999 r. - 7,75%,

w 2000 r. - 5,16%,

w 2001 r. - 8,80%,

01.01. - 31.08.2002 r. - 15,63% (w analogicznym okresie roku 2001 - 8,20%).

W pierwszych ośmiu miesiącach 2002 r. przemysł krajowy odnotował najwyższy w całym okresie badanym udział zapasów w produkcji krajowej saletry amonowej.

8. Zyski i straty.

W okresie badanym wynik finansowy przemysłu krajowego uległ pogorszeniu, aczkolwiek wyniki ze sprzedaży netto działów produkujących saletrę amonową wskazują, że produkcja ta jest jeszcze rentowna.

Wzrastający przywóz saletry amonowej pochodzącej z Ukrainy był realizowany po cenach znacznie niższych od cen saletry amonowej produkcji krajowej. Niższe ceny towaru przywożonego na polski obszar celny spowodowały spadek sprzedaży, a w konsekwencji także spadek produkcji krajowej saletry amonowej. Istnieje prosta korelacja pomiędzy zmniejszeniem produkcji i redukcją mocy przerobowych, które w pierwszych ośmiu miesiącach 2002 r. spadły do poziomu najniższego w całym okresie badanym. W wyniku tego spadło również zatrudnienie bezpośrednio przy produkcji saletry amonowej.

VIII.

Harmonogram postępowania

Strony mogą zgłosić swój udział w postępowaniu ochronnym nie później niż w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia niniejszego postanowienia. Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy, w toku postępowania strony mogą składać wyjaśnienia, zgłaszać wnioski oraz dostarczać dowody na ich poparcie.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy, strony mogą wnieść o zwołanie posiedzenia w celu wyjaśnienia okoliczności i faktów stanowiących przedmiot badania.

Przewiduje się, że postępowanie ochronne będzie zakończone do dnia 22 grudnia 2003 r.

Uzasadnienie

W dniu 22 listopada 2002 r. do Ministra Gospodarki wpłynął kompletny wniosek firm Anwil S.A. oraz Zakłady Azotowe Puławy S.A. o wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny saletry amonowej pochodzącej z Ukrainy. W świetle poczynionych ustaleń w przedmiocie legitymacji wnioskodawcy do złożenia wniosku stwierdzono, że wnioskodawcy byli uprawnieni do jego złożenia. Prawdziwość zawartych we wniosku danych dotyczących wielkości przywozu saletry amonowej na polski obszar celny została potwierdzona przez dane statystyczne będące w posiadaniu Ministra Gospodarki.

Minister Gospodarki po przeanalizowaniu danych zawartych we wniosku uznał go za zasadny i postanowił jak w sentencji.

Postanowienie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Pouczenie

Na niniejsze postanowienie nie przysługuje zażalenie.

Zgodnie z art. 2 ust. 5 ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny (Dz. U. Nr 43, poz. 477 i Nr 123, poz. 1352 oraz z 2002 r. Nr 125, poz. 1063, Nr 153, poz. 1271 i Nr 188, poz. 1572) niniejsze postanowienie nie podlega również zaskarżeniu do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2002.61.878

Rodzaj: Postanowienie
Tytuł: Wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny saletry amonowej pochodzącej z Ukrainy.
Data aktu: 20/12/2002
Data ogłoszenia: 31/12/2002