Zadania i uprawnienia pełnomocników do organizacji Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu oraz likwidatora Urzędu Ochrony Państwa.

ZARZĄDZENIE NR 65
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 14 czerwca 2002 r.
w sprawie zadań i uprawnień pełnomocników do organizacji Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu oraz likwidatora Urzędu Ochrony Państwa.

Na podstawie art. 233 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. Nr 74 poz. 676) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie określa zadania i uprawnienia:
1)
pełnomocnika do organizacji ABW, zwanego dalej "pełnomocnikiem ABW",
2)
pełnomocnika do organizacji AW, zwanego dalej "pełnomocnikiem AW",
3)
likwidatora UOP, zwanego dalej "likwidatorem UOP".
§  2.
Pełnomocnika ABW upoważnia się do podejmowania, w zakresie posiadanych kompetencji, działań dotyczących w szczególności:
1)
przygotowywania planów finansowo-rzeczowych oraz harmonogramu działań związanych z utworzeniem ABW,
2)
inicjowania i planowania działań mających na celu sprawne przejęcie i zagospodarowanie mienia, środków budżetowych, limitów zatrudnienia, dokumentów i materiałów archiwalnych znoszonego UOP,
3)
opracowywania projektów dokumentów niezbędnych w sprawach, o których mowa w pkt 2,
4)
współpracy z pełnomocnikiem AW i likwidatorem UOP,
5)
zwracania się do kierowników jednostek organizacyjnych UOP o podjęcie współdziałania i udzielenie pomocy w realizacji zadań, w szczególności przez udostępnianie wszelkich niezbędnych informacji,
6)
analizowania i oceniania rozwiązań prawnych i ekonomicznych w sprawach związanych z realizacją działań, o których mowa w pkt 2,
7)
opiniowania projektów aktów prawnych oraz innych dokumentów rządowych dotyczących ABW,
8)
inicjowania kontroli przebiegu realizacji spraw, o których mowa w pkt 2 i 5.
§  3.
Pełnomocnika AW upoważnia się do podejmowania, w zakresie posiadanych kompetencji, działań dotyczących w szczególności:
1)
przygotowywania planów finansowo-rzeczowych oraz harmonogramu działań związanych z utworzeniem AW,
2)
inicjowania i planowania działań mających na celu sprawne przejęcie i zagospodarowanie mienia, środków finansowych, limitów zatrudnienia, dokumentów i materiałów archiwalnych znoszonego UOP,
3)
opracowywania projektów dokumentów niezbędnych w sprawach, o których mowa w pkt 2,
4)
współpracy z pełnomocnikiem ABW i likwidatorem UOP,
5)
zwracania się do kierowników jednostek organizacyjnych UOP o podjęcie współdziałania i udzielenie pomocy w realizacji zadań, w szczególności przez udostępnianie wszelkich niezbędnych informacji,
6)
analizowania i oceniania rozwiązań prawnych i ekonomicznych w sprawach związanych z realizacją działań, o których mowa w pkt 2,
7)
opiniowania projektów aktów prawnych oraz innych dokumentów rządowych dotyczących AW,
8)
inicjowania kontroli przebiegu realizacji spraw, o których mowa w pkt 2 i 5.
§  4.
Likwidatora UOP upoważnia się do podejmowania, w zakresie posiadanych kompetencji, działań dotyczących w szczególności:
1)
sporządzenia planów finansowo-rzeczowych oraz harmonogramu działań związanych ze zniesieniem UOP,
2)
analizy stanu kadrowego UOP oraz sytuacji kadrowej rozpoczynających działalność ABW lub AW,
3)
propozycji zadysponowania mieniem, środkami budżetowymi, limitami zatrudnienia, dokumentami i materiałami archiwalnymi UOP na rzecz ABW i AW,
4)
opracowania protokółów zdawczo-odbiorczych mienia, środków budżetowych, limitów zatrudnienia, dokumentów i materiałów archiwalnych UOP według stanu na dzień poprzedzający zniesienie UOP,
5)
opracowywania projektów dokumentów niezbędnych w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 4,
6)
współpracy z pełnomocnikami ABW i AW,
7)
zwracania się do kierowników jednostek organizacyjnych UOP o podjęcie współdziałania i udzielenie pomocy w realizacji zadań, w szczególności przez udostępnianie wszelkich niezbędnych informacji,
8)
analizowania i oceniania rozwiązań prawnych i ekonomicznych w sprawach związanych z realizacją działań, o których mowa w pkt 1 i 2,
9)
inicjowania kontroli przebiegu realizacji spraw, o których mowa w pkt 1, 2 i 7,
10)
realizacji innych zadań powierzonych przez Szefa UOP, związanych ze zniesieniem UOP.
§  5.
1.
Zadania, o których mowa w § 2-4, pełnomocnicy ABW i AW oraz likwidator UOP wykonują pod kierownictwem Szefa UOP, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Z dniem wejścia w życie ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu zadania, o których mowa w § 2 i 3, pełnomocnicy ABW i AW wykonują pod kierownictwem odpowiednio Szefa ABW lub AW. Likwidator UOP z tym dniem wykonuje zadania określone w § 4 pod kierownictwem Szefa ABW.
3.
Pełnomocnicy ABW i AW oraz likwidator UOP przedstawiają Szefowi UOP analizy, oceny i wnioski związane z zakresem ich zadań.
4.
Pełnomocnicy ABW i AW oraz likwidator UOP informują Szefa UOP o wszystkich zagrożeniach realizacji zadań, o których mowa w § 2-4.
5.
W sprawach, o których mowa w ust. 3 i 4, przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§  6.
1.
Obsługę merytoryczną, organizacyjno-prawną, techniczną i kancelaryjno-biurową pełnomocników ABW i AW oraz likwidatora UOP zapewniają wyznaczone przez Szefa UOP jednostki organizacyjne UOP.
2.
Z dniem wejścia w życie ustawy wymienionej w § 5 ust. 2 obsługę, o której mowa w ust. 1, w odniesieniu do pełnomocnika ABW i likwidatora UOP zapewnia ABW. Obsługę pełnomocnika AW zapewnia AW.
§  7.
Kierownicy jednostek organizacyjnych UOP są obowiązani do współdziałania i udzielania pomocy w realizacji zadań, w szczególności przez udostępnianie wszelkich niezbędnych informacji, pełnomocnikom ABW i AW oraz likwidatorowi UOP.
§  8.
1.
Pełnomocnicy ABW i AW oraz likwidator UOP, w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie ustawy wymienionej w § 5 ust. 2, zakończą swoje prace i przedstawią sprawozdania ze swojej działalności.
2.
Pełnomocnik ABW i likwidator UOP przedstawiają sprawozdania, o których mowa w ust. 1, Szefowi ABW. Pełnomocnik AW przedstawia sprawozdanie Szefowi AW.
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania i podlega ogłoszeniu.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2002.24.402

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zadania i uprawnienia pełnomocników do organizacji Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu oraz likwidatora Urzędu Ochrony Państwa.
Data aktu: 14/06/2002
Data ogłoszenia: 19/06/2002
Data wejścia w życie: 14/06/2002