Zadania i uprawnienia pełnomocników do organizacji Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu oraz likwidatora Urzędu Ochrony Państwa.

ZARZĄDZENIE NR 65
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 14 czerwca 2002 r.
w sprawie zadań i uprawnień pełnomocników do organizacji Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu oraz likwidatora Urzędu Ochrony Państwa.

Na podstawie art. 233 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. Nr 74 poz. 676) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie określa zadania i uprawnienia:
1)
pełnomocnika do organizacji ABW, zwanego dalej "pełnomocnikiem ABW",
2)
pełnomocnika do organizacji AW, zwanego dalej "pełnomocnikiem AW",
3)
likwidatora UOP, zwanego dalej "likwidatorem UOP".
§  2.
Pełnomocnika ABW upoważnia się do podejmowania, w zakresie posiadanych kompetencji, działań dotyczących w szczególności:
1)
przygotowywania planów finansowo-rzeczowych oraz harmonogramu działań związanych z utworzeniem ABW,
2)
inicjowania i planowania działań mających na celu sprawne przejęcie i zagospodarowanie mienia, środków budżetowych, limitów zatrudnienia, dokumentów i materiałów archiwalnych znoszonego UOP,
3)
opracowywania projektów dokumentów niezbędnych w sprawach, o których mowa w pkt 2,
4)
współpracy z pełnomocnikiem AW i likwidatorem UOP,
5)
zwracania się do kierowników jednostek organizacyjnych UOP o podjęcie współdziałania i udzielenie pomocy w realizacji zadań, w szczególności przez udostępnianie wszelkich niezbędnych informacji,
6)
analizowania i oceniania rozwiązań prawnych i ekonomicznych w sprawach związanych z realizacją działań, o których mowa w pkt 2,
7)
opiniowania projektów aktów prawnych oraz innych dokumentów rządowych dotyczących ABW,
8)
inicjowania kontroli przebiegu realizacji spraw, o których mowa w pkt 2 i 5.
§  3.
Pełnomocnika AW upoważnia się do podejmowania, w zakresie posiadanych kompetencji, działań dotyczących w szczególności:
1)
przygotowywania planów finansowo-rzeczowych oraz harmonogramu działań związanych z utworzeniem AW,
2)
inicjowania i planowania działań mających na celu sprawne przejęcie i zagospodarowanie mienia, środków finansowych, limitów zatrudnienia, dokumentów i materiałów archiwalnych znoszonego UOP,
3)
opracowywania projektów dokumentów niezbędnych w sprawach, o których mowa w pkt 2,
4)
współpracy z pełnomocnikiem ABW i likwidatorem UOP,
5)
zwracania się do kierowników jednostek organizacyjnych UOP o podjęcie współdziałania i udzielenie pomocy w realizacji zadań, w szczególności przez udostępnianie wszelkich niezbędnych informacji,
6)
analizowania i oceniania rozwiązań prawnych i ekonomicznych w sprawach związanych z realizacją działań, o których mowa w pkt 2,
7)
opiniowania projektów aktów prawnych oraz innych dokumentów rządowych dotyczących AW,
8)
inicjowania kontroli przebiegu realizacji spraw, o których mowa w pkt 2 i 5.
§  4.
Likwidatora UOP upoważnia się do podejmowania, w zakresie posiadanych kompetencji, działań dotyczących w szczególności:
1)
sporządzenia planów finansowo-rzeczowych oraz harmonogramu działań związanych ze zniesieniem UOP,
2)
analizy stanu kadrowego UOP oraz sytuacji kadrowej rozpoczynających działalność ABW lub AW,
3)
propozycji zadysponowania mieniem, środkami budżetowymi, limitami zatrudnienia, dokumentami i materiałami archiwalnymi UOP na rzecz ABW i AW,
4)
opracowania protokółów zdawczo-odbiorczych mienia, środków budżetowych, limitów zatrudnienia, dokumentów i materiałów archiwalnych UOP według stanu na dzień poprzedzający zniesienie UOP,
5)
opracowywania projektów dokumentów niezbędnych w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 4,
6)
współpracy z pełnomocnikami ABW i AW,
7)
zwracania się do kierowników jednostek organizacyjnych UOP o podjęcie współdziałania i udzielenie pomocy w realizacji zadań, w szczególności przez udostępnianie wszelkich niezbędnych informacji,
8)
analizowania i oceniania rozwiązań prawnych i ekonomicznych w sprawach związanych z realizacją działań, o których mowa w pkt 1 i 2,
9)
inicjowania kontroli przebiegu realizacji spraw, o których mowa w pkt 1, 2 i 7,
10)
realizacji innych zadań powierzonych przez Szefa UOP, związanych ze zniesieniem UOP.
§  5.
1.
Zadania, o których mowa w § 2-4, pełnomocnicy ABW i AW oraz likwidator UOP wykonują pod kierownictwem Szefa UOP, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Z dniem wejścia w życie ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu zadania, o których mowa w § 2 i 3, pełnomocnicy ABW i AW wykonują pod kierownictwem odpowiednio Szefa ABW lub AW. Likwidator UOP z tym dniem wykonuje zadania określone w § 4 pod kierownictwem Szefa ABW.
3.
Pełnomocnicy ABW i AW oraz likwidator UOP przedstawiają Szefowi UOP analizy, oceny i wnioski związane z zakresem ich zadań.
4.
Pełnomocnicy ABW i AW oraz likwidator UOP informują Szefa UOP o wszystkich zagrożeniach realizacji zadań, o których mowa w § 2-4.
5.
W sprawach, o których mowa w ust. 3 i 4, przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§  6.
1.
Obsługę merytoryczną, organizacyjno-prawną, techniczną i kancelaryjno-biurową pełnomocników ABW i AW oraz likwidatora UOP zapewniają wyznaczone przez Szefa UOP jednostki organizacyjne UOP.
2.
Z dniem wejścia w życie ustawy wymienionej w § 5 ust. 2 obsługę, o której mowa w ust. 1, w odniesieniu do pełnomocnika ABW i likwidatora UOP zapewnia ABW. Obsługę pełnomocnika AW zapewnia AW.
§  7.
Kierownicy jednostek organizacyjnych UOP są obowiązani do współdziałania i udzielania pomocy w realizacji zadań, w szczególności przez udostępnianie wszelkich niezbędnych informacji, pełnomocnikom ABW i AW oraz likwidatorowi UOP.
§  8.
1.
Pełnomocnicy ABW i AW oraz likwidator UOP, w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie ustawy wymienionej w § 5 ust. 2, zakończą swoje prace i przedstawią sprawozdania ze swojej działalności.
2.
Pełnomocnik ABW i likwidator UOP przedstawiają sprawozdania, o których mowa w ust. 1, Szefowi ABW. Pełnomocnik AW przedstawia sprawozdanie Szefowi AW.
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania i podlega ogłoszeniu.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2002.24.402

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zadania i uprawnienia pełnomocników do organizacji Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu oraz likwidatora Urzędu Ochrony Państwa.
Data aktu: 14/06/2002
Data ogłoszenia: 19/06/2002
Data wejścia w życie: 14/06/2002