Tryb prac nad reformą administracji publicznej i zasady jej wdrażania.

UCHWAŁA
SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 3 kwietnia 1998 r.
w sprawie trybu prac nad reformą administracji publicznej i zasad jej wdrażania.

Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, uznając potrzebę przeprowadzenia reformy administracji publicznej, zwraca się do Rady Ministrów, aby przedstawiła Sejmowi i opinii publicznej pakiet rozwiązań obejmujący aspekty ustrojowe, organizacyjne, ekonomiczne i społeczne projektowanej reformy.
1.
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej uznaje, że:
a)
reforma administracji publicznej powinna prowadzić do umocnienia gmin jako podstawowych jednostek samorządu terytorialnego,
b)
reforma administracji publicznej nie może zawierać rozwiązań, które mogłyby skutkować zagrożeniami dla unitarnego charakteru państwa.
2.
Sejm uważa, że powinna być zachowana następująca kolejność prac legislacyjnych nad reformą:
a)
równolegle do drugiego czytania projektów ustaw ustrojowych powinny być rozpatrywane, skonsultowane z krajowymi organizacjami samorządu terytorialnego i związkami zawodowymi, projekty ustaw kompetencyjnych oraz projekt ustawy o trójstopniowym podziale terytorialnym kraju, z tym że kształt nowego podziału terytorialnego kraju powinien być przyjmowany po zapoznaniu się przez Sejm z projektami ustaw finansowych wraz z symulacjami budżetów samorządowych, z wyliczeniem kosztów wdrażania reformy,
b)
przedłożony Sejmowi system finansów publicznych powinien obejmować zasady subwencjonowania słabiej rozwiniętych regionów kraju oraz program rozwoju miast, które utracą status stolic województw,
c)
przyjęcie ordynacji wyborczych powinno nastąpić nie wcześniej niż przyjęcie ustaw o podziale terytorialnym kraju.
3.
Sejm oczekuje, że wyliczenia i analizy, o których mowa w pkt 2 lit. a) i b), zostaną przedstawione dla co najmniej dwóch wariantów podziału kraju na nowe województwa i powiaty.
4.
Sejm uznaje za niezbędne, aby przed uchwaleniem ustaw kompetencyjnych Rząd określił swoje stanowisko w sprawie ewentualnych zmian w ustawie o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.
5.
Sejm uważa za konieczne, aby we wdrażaniu reformy kierować się następującymi przesłankami:
a)
pomiędzy terminem wyborów a rozpoczęciem funkcjonowania organów nowych jednostek samorządu terytorialnego powinien upłynąć okres nie krótszy niż 10 tygodni, przeznaczony na ukonstytuowanie się tych organów, przejęcie należnego im majątku od Skarbu Państwa oraz przygotowanie budżetów tych jednostek,
b)
wszelkie sprawy sporne dotyczące określenia po raz pierwszy przynależności poszczególnych gmin do powiatów i województw powinny być rozstrzygane przy uwzględnieniu stanowiska zainteresowanych władz samorządowych.
6.
Projekt reformy administracji publicznej zostanie przed uchwaleniem przez Sejm poddany dyskusji publicznej.
7.
Sejm zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o uwzględnienie w harmonogramie prac Rządu określonego w niniejszej uchwale trybu prac nad reformą.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1998.10.182

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Tryb prac nad reformą administracji publicznej i zasady jej wdrażania.
Data aktu: 03/04/1998
Data ogłoszenia: 07/04/1998