Obowiązki sprawozdawcze w zakresie bazy noclegowej turystyki.

ZARZĄDZENIE
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO
z dnia 24 lipca 1996 r.
w sprawie obowiązków sprawozdawczych w zakresie bazy noclegowej turystyki.

Na podstawie art. 31 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się obowiązek przekazywania danych statystycznych na formularzu K-T1 - Sprawozdanie o obiektach noclegowych turystyki, według wzoru stanowiącego załącznik do zarządzenia.
§  2.
1.
Obowiązek sprawozdawczy wprowadzony zarządzeniem mają osoby prawne, samodzielne jednostki nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące właścicielami, dzierżawcami lub użytkownikami obiektów wykorzystywanych dla turystyki.
2.
Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nie obejmuje:
1)
domów wczasów dziecięcych,
2)
zakładów uzdrowiskowych, wykorzystywanych do prowadzenia działalności leczniczej,
3)
adaptowanych na cele zorganizowanego wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkół, internatów i innych placówek oświatowo-wychowawczych.
§  3.
Podmioty, o których mowa w § 2 ust. 1, prowadzące działalność w kilku rodzajach obiektów, sporządzają odrębne sprawozdanie dla każdego obiektu; podmioty prowadzące pola biwakowe i pokoje gościnne sporządzają odrębne sprawozdanie dla każdej miejscowości, na której terenie są one zlokalizowane.
§  4.
Wprowadzone zarządzeniem sprawozdanie statystyczne przekazuje się do urzędu statystycznego właściwego dla województwa, na którego terenie zlokalizowany jest obiekt noclegowy turystyki, w terminie do dnia 9 października 1996 r.; obiekty sezonowe przekazują dane niezwłocznie po zakończeniu działalności, nie później jednak niż przed upływem terminu złożenia sprawozdania.
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

K - T 1

Sprawozdanie o obiektach noclegowych turystyki za okres od 1 października do 30 września roku następnego

(pominięty)

OBJAŚNIENIA DO FORMULARZA K-T1

Obiekty nie posiadające własnego numeru identyfikacyjnego REGON wpisują pełny numer właściciela obiektu, np. zakładu pracy, przedsiębiorstwa turystycznego, organizacji społecznej itp.

Dział 1. Dane ogólne

W pkt 3 należy wpisać pełną nazwę jednostki dysponującej danym obiektem, np. Biuro Turystyczno-Usługowe "Juventur", Klub Sportowy "Orzeł", Huta Katowice, Kopalnia Węgla Kamiennego "Marcel", Hotel Jana Kowalskiego itp.

Dział 2. Pokoje i miejsca noclegowe rzeczywiste

- rubr. 1 wypełnia się dla obiektów kubaturowych, w tym także dla domków turystycznych;

- w rubr. 2 nie należy wykazywać pokoi wyposażonych tylko w WC lub tylko w umywalkę;

- miejsce noclegowe rzeczywiste (rubr. 3 do 5) - to miejsce przygotowane dla turysty, bez względu na to czy jest zajęte, czy też nie; do liczby miejsc zalicza się również tzw. miejsca dostawne; nie zalicza się natomiast miejsc zajętych przez personel obiektu i inne osoby stale zamieszkujące w obiekcie (np. gdy część obiektu wykorzystywana jest na tzw. hotel robotniczy);

- do miejsc noclegowych całorocznych (rubr. 4) należy zaliczyć miejsca w obiektach czynnych przynajmniej przez 5 miesięcy w roku i wyposażonych w stałe urządzenia ogrzewcze;

- dla pól biwakowych - liczba miejsc oznacza liczbę osób, które jednocześnie mogą korzystać z tego obiektu;

- dla obiektów oznaczonych w dziale 1 pkt 2 symbolem 16 wykazuje się wyłącznie miejsca przeznaczone do dyspozycji turystów;

- domkiem turystycznym (wiersz 2) jest mały obiekt noclegowy, nie podpiwniczony, zbudowany z materiałów nietrwałych, posiadający co najwyżej 4 pokoje.

Dział 3. Placówki gastronomiczne

W dziale tym należy wykazać wszystkie placówki zlokalizowane na terenie obiektu, bez względu na właściciela lub dostępność (ogólnodostępne, tylko dla gości), przy tym:

- do placówek obcych (rubr. 2) należy zaliczyć placówki prowadzone przez inne podmioty, które nie są gestorami obiektu, np. na campingu ośrodka sportu i rekreacji funkcjonuje kawiarnia, która jest prowadzona przez osobę fizyczną;

- restauracja (wiersz 1) - to zakład gastronomiczny z pełną obsługą kelnerską, oferujący całodzienne wyżywienie o szerokim asortymencie potraw i napojów;

- do barów i kawiarni (wiersz 2) należy także zaliczyć winiarnie, piwiarnie, jadłodajnie itp.;

- do punktów gastronomicznych (wiersz 4) zalicza się inne placówki gastronomiczne, np. smażalnie, pijalnie, lodziarnie, bufety itp.

Dział 4. Wyposażenie w urządzenia sportowo-rekreacyjne

Dotyczy urządzeń zlokalizowanych na terenie obiektu, bez względu na to, kto jest ich właścicielem (np. gestor obiektu czy inna jednostka); obejmuje także urządzenia poza terenem obiektu w sytuacji, gdy korzystanie z nich jest w stałej ofercie (np. stała umowa ze stadniną koni).

Dział 5. Wykorzystanie obiektu według miesięcy

- do liczby dni działalności obiektu (rubr. 1) nie wlicza się przerw międzyturnusowych, z powodu remontu, dezynfekcji itp.;

- nominalna liczba noclegów w miesiącu (rubr. 2) - to suma miejsc noclegowych przygotowanych w każdym dniu działalności obiektu; np. obiekt czynny był w dniach od 1 do 15 czerwca, tj. 15 dni; w dniach od 1 do 5 VI przygotowano 10 miejsc noclegowych, od 6 do 10 VI - 15 miejsc noclegowych, a od 11 do 15 VI było 20 miejsc noclegowych; nominalną liczbę noclegów w czerwcu obliczymy w następujący sposób: 5 x 10 + 5 x 15 + 5 x 20 = 225;

- nominalna liczba pokoi w miesiącu (rubr. 2) - to suma pokoi przygotowanych w każdym dniu działalności obiektu; zasada obliczeń jest taka sama jak dla miejsc noclegowych; np. obiekt był czynny od 1 do 25 maja, tj. 25 dni; w dniach od 1 do 10 V przygotowano 15 pokoi, od 11 do 20 V - 20 pokoi, a od 21 do 25 V - 22 pokoje; nominalna liczba pokoi będzie wynosić: 10 x 15 + 10 x 20 + 5 x 22 = 460;

- korzystający z noclegów (rubr. 3 i 4) - to liczba osób, które rozpoczęły pobyt w obiekcie w danym miesiącu (tj. zostały zameldowane); oznacza to, że osoby przebywające na przełomie dwóch miesięcy powinny być liczone jeden raz; wyjątkiem od tej zasady są osoby przebywające na przełomie września i października; ze względu na nowy okres sprawozdawczy, osoby te należy wykazać we wrześniu, a także w październiku w nowym sprawozdaniu; nie należy wykazywać osób, które wniosły opłatę, ale z usług nie skorzystały;

- udzielone noclegi (rubr. 5) - to liczba osób pomnożona przez liczbę dni (nocy) ich pobytu, np. 5 osób x 3 noclegi + 2 osoby x 8 noclegów + 12 osób x 1 nocleg = 43; dla hoteli, moteli i pensjonatów należy wykazywać wynajęte pokoje, a nie noclegi zrealizowane;

- wynajęte pokoje dla hoteli, moteli i pensjonatów - to suma pokoi wynajętych w każdym dniu działalności obiektu, bez względu na liczbę osób nocujących w tych pokojach.

Dział 6. Turyści zagraniczni według obywatelstwa

Źródłem danych do tego działu są zapisy w książce meldunkowej dotyczące obywatelstwa turystów zagranicznych.

Dane należy podać za cały okres sprawozdawczy; dane wykazane w rubr. 1, wiersz 01 powinny być zgodne z danymi wykazanymi w dziale 5, wiersz 01, rubr. 4, natomiast dane wykazane w rubryce 2 - z rubryką 6 działu 5.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1996.47.456

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Obowiązki sprawozdawcze w zakresie bazy noclegowej turystyki.
Data aktu: 24/07/1996
Data ogłoszenia: 06/08/1996
Data wejścia w życie: 21/08/1996