Termin przechowywania oraz sposób przekazania do archiwów państwowych dokumentów z głosowania i z wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, przeprowadzonych w dniach 25 listopada i 9 grudnia 1990 r.

UCHWAŁA
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 22 marca 1994 r.
w sprawie terminu przechowywania oraz sposobu przekazania do archiwów państwowych dokumentów z głosowania i z wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, przeprowadzonych w dniach 25 listopada i 9 grudnia 1990 r.

Na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy z dnia 27 września 1990 r. o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 67, poz. 398 i Nr 79, poz. 465 oraz z 1993 r. Nr 45, poz. 205) Państwowa Komisja Wyborcza po porozumieniu z Naczelnym Dyrektorem Archiwów Państwowych uchwala, co następuje:
§  1.
Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa:
1)
o dokumentach z głosowania i z wyborów, zwanych dalej dokumentami z wyborów, należy przez to rozumieć:
a)
spisy wyborców,
b)
protokoły głosowania w obwodach,
c)
protokoły zbiorczych wyników głosowania w województwach,
d)
protokoły rejestracji kandydatów na Prezydenta wraz z załącznikami,
e)
listę wyborczą zarejestrowanych kandydatów na Prezydenta,
f)
protokoły głosowania na kandydatów na Prezydenta, sporządzone przez Państwową Komisję Wyborczą,
g)
protokoły wyników wyborów na Prezydenta,
h)
karty do głosowania (ważne i nieważne),
i)
uchwały i urzędowe obwieszczenia komisji wyborczych,
j)
protokoły posiedzeń komisji wyborczych;
2)
o organach przechowujących dokumenty z wyborów, należy przez to rozumieć:
a)
wójtów, burmistrzów, prezydentów miast oraz wojewodów,
b)
konsulów i kapitanów polskich statków morskich,
c)
kierowników wojewódzkich biur wyborczych,
d)
kierownika Krajowego Biura Wyborczego.
§  2.
1.
Dokumenty z wyborów przekazane przez wojewódzkie komisje wyborcze wojewodom oraz protokoły głosowania w obwodach, o których mowa w § 1 pkt 1 lib. b), podlegają przekazaniu kierownikom właściwych wojewódzkich biur wyborczych i są przechowywane w sposób ustalony dla zasobu archiwalnego archiwów zakładowych przez okres 5 lat, licząc od dnia 1 stycznia 1991 r.
2.
Po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, dokumenty z wyborów, przechowywane przez kierownika wojewódzkiego biura wyborczego, podlegają przekazaniu do właściwego archiwum państwowego.
§  3.
Pozostałe dokumenty z wyborów, przekazane przez obwodowe komisje wyborcze odpowiednio wójtom, burmistrzom i prezydentom miast, podlegają zniszczeniu w terminie i w sposób uzgodniony z kierownikiem właściwego archiwum państwowego.
§  4.
Dokumenty z wyborów, przekazane przez wojewódzkie komisje wyborcze Państwowej Komisji Wyborczej powołanej do przeprowadzenia wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz powstałe w wyniku i w związku z jej działalnością, podlegają przekazaniu kierownikowi Krajowego Biura Wyborczego i stanowią materiały archiwalne (zasób archiwalny) przechowywane w Krajowym Biurze Wyborczym.
§  5.
Dokumentacja powstała w wyniku i w związku z działalnością komisji wyborczych, nie mająca charakteru dokumentów z wyborów, a w szczególności nie wykorzystane karty do głosowania, podlega zniszczeniu w sposób określony w § 3.
§  6.
1.
W sprawach nie uregulowanych niniejszą uchwałą, a dotyczących w szczególności gromadzenia, ewidencjonowania, kwalifikowania i udostępniania dokumentów z wyborów, stosuje się przepisy o narodowym zasobie archiwalnym, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Wykazy podpisów wyborców popierających zgłoszenia kandydatów na Prezydenta podlegają zniszczeniu przez Krajowe Biuro Wyborcze w sposób uzgodniony z kierownikiem właściwego archiwum państwowego.
§  7.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1994.21.168

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Termin przechowywania oraz sposób przekazania do archiwów państwowych dokumentów z głosowania i z wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, przeprowadzonych w dniach 25 listopada i 9 grudnia 1990 r.
Data aktu: 22/03/1994
Data ogłoszenia: 08/04/1994
Data wejścia w życie: 22/03/1994