Szczegółowe zasady i tryb prowadzenia rejestru przepisów resortowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 16 kwietnia 1984 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu prowadzenia rejestru przepisów resortowych.

Na podstawie § 40 ust. 4 uchwały nr 93 Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 1983 r. w sprawie regulaminu prac Rady Ministrów i Prezydium Rządu oraz trybu opracowywania, uzgadniania i ogłaszania normatywnych aktów prawnych (Monitor Polski Nr 27, poz. 152) zarządza się, co następuje:
§  1.
Do rejestru przepisów resortowych, zwanego dalej "rejestrem", prowadzonego przez Ministra Sprawiedliwości, są nadsyłane zarządzenia naczelnych i centralnych organów administracji państwowej, a także inne resortowe akty prawne o charakterze ogólnym, jeżeli zawierają treść normatywną, z wyjątkiem normatywnych aktów prawnych, o których mowa w § 39 ust. 4 uchwały nr 93 Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 1983 r. w sprawie regulaminu prac Rady Ministrów i Prezydium Rządu oraz trybu opracowywania, uzgadniania i ogłaszania normatywnych aktów prawnych (Monitor Polski Nr 27, poz. 152), zwanej dalej "uchwałą".
§  2.
Akty prawne określone w § 1, zwane dalej "normatywnymi aktami prawnymi", są nadsyłane do rejestru wraz z ich uzasadnieniem i wzmianką o ewentualnej publikacji oraz informacją, czy akt był uzgodniony z innymi zainteresowanymi organami, jeżeli obowiązek uzgodnienia wynika z aktu wyższego rzędu.
§  3.
1.
Normatywne akty prawne są rejestrowane w rejestrze, jeżeli nie stwierdzono w nich wadliwości wymienionych w § 40 ust. 1 uchwały.
2.
O zarejestrowaniu lub odmowie zarejestrowania normatywnego aktu prawnego zawiadamia się pisemnie organ, który wydał ten akt.
3.
Nie stanowi przeszkody do zarejestrowania normatywnego aktu prawnego stwierdzenie drobnego naruszenia wymagań formalnych, jeżeli naruszenie to pozostaje bez wpływu na istotną treść aktu lub jego moc prawną.
§  4.
1.
Zawiadomienie o odmowie zarejestrowania normatywnego aktu prawnego powinno zawierać uzasadnienie oraz wnioski w przedmiocie zmiany lub uchylenia tego aktu albo inne wnioski zmierzające do usunięcia wskazanych wadliwości.
2.
Jeśli organ, który otrzymał zawiadomienie o odmowie zarejestrowania normatywnego aktu prawnego, nie podzieli stanowiska Ministra Sprawiedliwości, może zwrócić się do Prezesa Rady Ministrów o podjęcie ostatecznej decyzji w tym przedmiocie. Wystąpienie do Prezesa Rady Ministrów, wraz z uzasadnieniem, wnosi się za pośrednictwem Ministra Sprawiedliwości.
3.
Minister Sprawiedliwości przedstawia Prezesowi Rady Ministrów wystąpienie o podjęcie ostatecznej decyzji, o którym mowa w ust. 2, wraz z aktami sprawy.
§  5.
Jeżeli Minister Sprawiedliwości poweźmie wiadomość o nienadesłaniu do rejestru normatywnego aktu prawnego, zwraca się do organu, który wydał akt, o jego nadesłanie w terminie 14 dni.
§  6.
1.
Jeżeli zarejestrowany normatywny akt prawny utracił moc obowiązującą, organ, który wydał ten akt, zawiadamia o tym Ministra Sprawiedliwości w terminie 14 dni. Zawiadomienie stanowi podstawę do wykreślenia aktu z rejestru.
2.
O wykreśleniu normatywnego aktu prawnego z rejestru zawiadamia się pisemnie organ, który wydał akt.
§  7.
Rejestr udostępnia się do wglądu organom władzy i administracji państwowej na ich żądanie oraz innym organom na uzasadniony wniosek.
§  8.
Normatywne akty prawne są rejestrowane w odrębnych działach dla każdego organu, który wydał akt, i są oddzielnie przechowywane.
§  9.
Zasady biurowości związanej z prowadzeniem rejestru określają odrębne przepisy.
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1984.11.80

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady i tryb prowadzenia rejestru przepisów resortowych.
Data aktu: 16/04/1984
Data ogłoszenia: 16/05/1984
Data wejścia w życie: 16/05/1984