Zagospodarowanie zbędnych suszarń, strychów i innych pomieszczeń w budynkach stanowiących własność Państwa.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ADMINISTRACJI, GOSPODARKI TERENOWEJ I OCHRONY ŚRODOWISKA
z dnia 29 lipca 1981 r.
w sprawie zagospodarowania zbędnych suszarń, strychów i innych pomieszczeń w budynkach stanowiących własność Państwa.

Na podstawie § 2 pkt 10 lit. b) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1975 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska (Dz. U. z 1975 r. Nr 26, poz. 136 i z 1980 r. Nr 14, poz. 50) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Suszarnie, strychy i inne pomieszczenia w domach wielomieszkaniowych mogą być przebudowywane na lokale mieszkalne, w tym również lokale mieszkalne z pomieszczeniami na pracownie plastyczne lub architektoniczne oraz na samodzielne pracownie plastyczne i architektoniczne.
2.
Pomieszczenia, o których mowa w ust. 1, powinny być przeznaczone w pierwszej kolejności na lokale mieszkalne dla osób znajdujących się w trudnych warunkach mieszkaniowych, a zwłaszcza dla młodych małżeństw.
3.
Przebudowie, o której mowa w ust. 1, nie podlegają:
1)
pomieszczenia suszarń domowych o powierzchni odpowiadającej obowiązującym normom określającym powierzchnię niezbędną do suszenia bielizny oraz
2)
inne pomieszczenia wykorzystywane przez mieszkańców na cele ogólne, zgodnie z ich przeznaczeniem.
§  2.
1.
Zarządca budynku sporządza wykaz pomieszczeń zakwalifikowanych do przebudowy na cele określone w § 1 ust. 1, po uprzednim uzyskaniu stwierdzenia terenowego organu administracji państwowej stopnia podstawowego, że pomieszczenia te pod względem techniczno-budowlanym mogą być udostępnione do przebudowy, oraz po uzyskaniu opinii organu samorządu mieszkańców.
2.
W razie rozbieżności stanowisk organu samorządu mieszkańców i jednostki zarządzającej budynkiem sprawę rozstrzyga właściwy terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego.
3.
Wnioski osób ubiegających się o przebudowę pomieszczeń rozpatruje terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego przy współudziale komisji społecznej powołanej przez ten organ. W skład komisji powinni wchodzić między innymi przedstawiciele jednostek zarządzających budynkami oraz organizacji i związków, o których mowa w ust. 4.
4.
Rozpatrzeniu podlegają w pierwszej kolejności wnioski osób skierowanych przez organizacje młodzieżowe i zawodowe oraz związki twórcze.
5.
Osoba, której wniosek o przebudowę pomieszczenia został pozytywnie rozpatrzony, jest obowiązana uzyskać od terenowego organu administracji państwowej stopnia podstawowego pozwolenie na przebudowę, zgodnie z przepisami Prawa budowlanego.
§  3.
1.
Udostępnienie pomieszczeń do przebudowy następuje w drodze umowy zawartej między jednostką zarządzającą budynkiem i osobą składającą wniosek.
2.
Przebudowy pomieszczenia dokonuje wnioskodawca na własny koszt, ponosząc również koszty usunięcia wszelkich szkód powstałych w związku z przebudową tego pomieszczenia.
§  4.
Objęcie przez wnioskodawcę pomieszczenia przebudowanego na cele określone w § 1 ust. 1 następuje na podstawie decyzji o przydziale, a w miejscowościach, w których nie obowiązuje szczególny tryb najmu - na podstawie umowy najmu.
§  5.
Objęcie przez wnioskodawcę uzyskanego w wyniku przebudowy lokalu mieszkalnego albo lokalu mieszkalnego z pomieszczeniem na pracownię plastyczną lub architektoniczną może nastąpić po przekazaniu dotychczas zajmowanego mieszkania jego dysponentowi, jeżeli mieszkanie to jest zajmowane na podstawie tytułu prawnego przysługującego wyłącznie wnioskodawcy.
§  6.
Sprzedaż lokalu mieszkalnego albo lokalu mieszkalnego z pomieszczeniem na pracownię plastyczną lub architektoniczną, uzyskanego w wyniku przebudowy pomieszczeń, o których mowa w § 1, następuje zgodnie z przepisami o sprzedaży przez Państwo lokali mieszkalnych w domach wielomieszkaniowych.
§  7.
1.
W razie zwolnienia lokalu uzyskanego w wyniku przebudowy przed upływem 20 lat od jego przejęcia, najemca otrzymuje zwrot poniesionych kosztów w wysokości 5% za każdy rok brakujący do upływu tego okresu. Zwrot nie obejmuje kosztów ponadnormatywnego wyposażenia lokalu.
2.
Zwrócone koszty przebudowy zarządca zalicza do kosztów działalności podstawowej.
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1981.19.182

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zagospodarowanie zbędnych suszarń, strychów i innych pomieszczeń w budynkach stanowiących własność Państwa.
Data aktu: 29/07/1981
Data ogłoszenia: 20/08/1981
Data wejścia w życie: 20/08/1981