Rejestracja finansowa jednostek gospodarki uspołecznionej.

UCHWAŁA Nr 14
RADY MINISTRÓW
z dnia 28 stycznia 1977 r.
w sprawie rejestracji finansowej jednostek gospodarki uspołecznionej.

Na podstawie art. 2 pkt 5 i 7 oraz art. 3 dekretu z dnia 21 września 1950 r. o opodatkowaniu jednostek gospodarki uspołecznionej (Dz. U. Nr 44, poz. 399) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Rejestracji finansowej podlegają:
1)
zjednoczenia i inne organizacje gospodarcze grupujące przedsiębiorstwa państwowe,
2)
przedsiębiorstwa państwowe,
3)
inne nie wymienione w pkt 1 i 2 państwowe jednostki organizacyjne, z wyjątkiem jednostek i zakładów budżetowych; wyłączenie to nie dotyczy prowadzonych według zasad rozrachunku gospodarczego gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych,
4)
spółdzielnie i ich związki,
5)
zakłady jednostek wymienionych w pkt 1-4, prowadzone według zasad pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego,
6)
organizacje polityczne, zawodowe i społeczne w zakresie ich działalności gospodarczej,
7)
spółki, w których Skarb Państwa, przedsiębiorstwa państwowe albo inne jednostki gospodarki uspołecznionej mają udział wynoszący ponad 50% kapitału zakładowego

- zwane dalej "jednostkami", jeżeli są obowiązane do dokonywania rozliczeń z budżetem Państwa z następujących tytułów: podatków, z wyjątkiem podatku od nieruchomości oraz podatków obrotowego i dochodowego należnych od organizacji politycznych, zawodowych i społecznych, dodatnich i ujemnych różnic budżetowych, wpłat z zysku, oprocentowania środków trwałych, oprocentowania funduszu statutowego w części finansującej środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, obciążenia funduszu płac i funduszu premiowego pracowników zajmujących kierownicze i inne samodzielne stanowiska pracy, wpłat równowartości odpisów amortyzacyjnych oraz z tytułu dotacji (dopłat) do działalności gospodarczej.

2.
Rejestracji finansowej podlegają również jednostki:
1)
przekazujące wpłaty z zysku na rachunek rozliczeń jednostki nadrzędnej,
2)
odprowadzające na rzecz jednostki nadrzędnej obciążenia odpisów na fundusz rozwoju przedsiębiorstwa oraz obciążenia funduszu premiowego pracowników zajmujących kierownicze i inne samodzielne stanowiska pracy.
§  2.
Przepisy § 1 nie dotyczą:
1)
przedsiębiorstw państwowych podległych Ministrom Obrony Narodowej oraz Spraw Wewnętrznych,
2)
banków,
3)
zakładów ubezpieczeń majątkowych i osobowych,
4)
jednostek zrzeszonych w Centralnym Związku Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych i w Centralnym Związku Kółek Rolniczych, z wyjątkiem spółdzielni.
§  3.
1.
Jednostki składają zgłoszenia rejestracyjne w dwóch egzemplarzach w terminie 30 dni od rozpoczęcia działalności powodującej powstanie obowiązku dokonywania rozliczeń z tytułów wymienionych w § 1.
2.
Zgłoszenie rejestracyjne powinno zawierać następujące dane według stanu na dzień złożenia zgłoszenia:
1)
pełną i skróconą nazwę jednostki, jej siedzibę, przedmiot działalności gospodarczej i datę jej rozpoczęcia, a także nazwę i siedzibę jednostki nadrzędnej oraz nadzorującego organu administracji państwowej,
2)
identyfikator jednostki nadany jej przez Główny Urząd Statystyczny zgodnie z przepisami dotyczącymi systemu identyfikacji i klasyfikacji jednostek gospodarki narodowej,
3)
wyszczególnienie rodzaju należności oraz dotacji (dopłat) do działalności gospodarczej, z których jednostka ma obowiązek dokonywania rozliczeń (§ 1),
4)
numer rachunku rozliczeniowego w banku finansującym działalność jednostki,
5)
wskazanie aktu prawnego stanowiącego podstawę prawną działalności jednostki oraz aktu normującego zasady gospodarki finansowej jednostki.
3.
Zgłoszenie rejestracyjne podpisują kierownik i główny księgowy jednostki.
§  4.
1.
Zgłoszenie rejestracyjne składają:
1)
jednostki rozliczające się z budżetem centralnym - do właściwego ze względu na siedzibę jednostki okręgowego zarządu dochodów państwa i kontroli finansowej (zamiejscowego wydziału dochodów państwa tego zarządu), zwanego dalej "okręgowym zarządem",
2)
jednostki objęte planem terenowym i rozliczające się z budżetem terenowym - do właściwego ze względu na siedzibę jednostki terenowego organu administracji państwowej stopnia wojewódzkiego.
2.
Okręgowy zarząd lub terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego, przyjmujący zgłoszenie rejestracyjne, wydaje jednostce drugi egzemplarz zgłoszenia, potwierdzając na nim wykonanie obowiązku rejestracji finansowej.
3.
Na podstawie otrzymanych zgłoszeń rejestracyjnych terenowe organy administracji państwowej przekazują właściwym okręgowym zarządom dane dotyczące należności przypadających na rzecz budżetu centralnego w terminie 14 dni po zakończeniu kwartału.
§  5.
1.
Jednostki są obowiązane zawiadomić pisemnie właściwy okręgowy zarząd lub właściwy terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego o zmianie danych objętych zgłoszeniem rejestracyjnym (§ 3 ust. 2).
2.
Przepis ust. 1 stosuje się również w razie likwidacji jednostki lub połączenia jednostek.
3.
Zawiadomienie o zmianach, o których mowa w ust. 1 i 2, powinno być dokonane najpóźniej w terminie 30 dni od dnia ich powstania.
§  6.
Minister Finansów może zwolnić od obowiązku rejestracji finansowej określone grupy jednostek.
§  7.
W sprawach unormowanych uchwałą nie mają zastosowania przepisy działu IX dekretu z dnia 16 maja 1946 r. o postępowaniu podatkowym (Dz. U. z 1963 r. Nr 11, poz. 60 z późniejszymi zmianami).
§  8.
Jednostki, które dokonały rejestracji finansowej na podstawie przepisów dotychczas obowiązujących i podlegają obowiązkowi rejestracji zgodnie z przepisami niniejszej uchwały, złożą zgłoszenia rejestracyjne w terminie do dnia 31 maja 1977 r.
§  9.
Traci moc uchwała nr 156 Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 1969 r. w sprawie rejestracji finansowej jednostek gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr 37, poz. 301).
§  10.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 marca 1977 r.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1977.3.19

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Rejestracja finansowa jednostek gospodarki uspołecznionej.
Data aktu: 28/01/1977
Data ogłoszenia: 10/02/1977
Data wejścia w życie: 01/03/1977