Rejestracja finansowa jednostek gospodarki uspołecznionej.

UCHWAŁA Nr 14
RADY MINISTRÓW
z dnia 28 stycznia 1977 r.
w sprawie rejestracji finansowej jednostek gospodarki uspołecznionej.

Na podstawie art. 2 pkt 5 i 7 oraz art. 3 dekretu z dnia 21 września 1950 r. o opodatkowaniu jednostek gospodarki uspołecznionej (Dz. U. Nr 44, poz. 399) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Rejestracji finansowej podlegają:
1)
zjednoczenia i inne organizacje gospodarcze grupujące przedsiębiorstwa państwowe,
2)
przedsiębiorstwa państwowe,
3)
inne nie wymienione w pkt 1 i 2 państwowe jednostki organizacyjne, z wyjątkiem jednostek i zakładów budżetowych; wyłączenie to nie dotyczy prowadzonych według zasad rozrachunku gospodarczego gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych,
4)
spółdzielnie i ich związki,
5)
zakłady jednostek wymienionych w pkt 1-4, prowadzone według zasad pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego,
6)
organizacje polityczne, zawodowe i społeczne w zakresie ich działalności gospodarczej,
7)
spółki, w których Skarb Państwa, przedsiębiorstwa państwowe albo inne jednostki gospodarki uspołecznionej mają udział wynoszący ponad 50% kapitału zakładowego

- zwane dalej "jednostkami", jeżeli są obowiązane do dokonywania rozliczeń z budżetem Państwa z następujących tytułów: podatków, z wyjątkiem podatku od nieruchomości oraz podatków obrotowego i dochodowego należnych od organizacji politycznych, zawodowych i społecznych, dodatnich i ujemnych różnic budżetowych, wpłat z zysku, oprocentowania środków trwałych, oprocentowania funduszu statutowego w części finansującej środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, obciążenia funduszu płac i funduszu premiowego pracowników zajmujących kierownicze i inne samodzielne stanowiska pracy, wpłat równowartości odpisów amortyzacyjnych oraz z tytułu dotacji (dopłat) do działalności gospodarczej.

2.
Rejestracji finansowej podlegają również jednostki:
1)
przekazujące wpłaty z zysku na rachunek rozliczeń jednostki nadrzędnej,
2)
odprowadzające na rzecz jednostki nadrzędnej obciążenia odpisów na fundusz rozwoju przedsiębiorstwa oraz obciążenia funduszu premiowego pracowników zajmujących kierownicze i inne samodzielne stanowiska pracy.
§  2.
Przepisy § 1 nie dotyczą:
1)
przedsiębiorstw państwowych podległych Ministrom Obrony Narodowej oraz Spraw Wewnętrznych,
2)
banków,
3)
zakładów ubezpieczeń majątkowych i osobowych,
4)
jednostek zrzeszonych w Centralnym Związku Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych i w Centralnym Związku Kółek Rolniczych, z wyjątkiem spółdzielni.
§  3.
1.
Jednostki składają zgłoszenia rejestracyjne w dwóch egzemplarzach w terminie 30 dni od rozpoczęcia działalności powodującej powstanie obowiązku dokonywania rozliczeń z tytułów wymienionych w § 1.
2.
Zgłoszenie rejestracyjne powinno zawierać następujące dane według stanu na dzień złożenia zgłoszenia:
1)
pełną i skróconą nazwę jednostki, jej siedzibę, przedmiot działalności gospodarczej i datę jej rozpoczęcia, a także nazwę i siedzibę jednostki nadrzędnej oraz nadzorującego organu administracji państwowej,
2)
identyfikator jednostki nadany jej przez Główny Urząd Statystyczny zgodnie z przepisami dotyczącymi systemu identyfikacji i klasyfikacji jednostek gospodarki narodowej,
3)
wyszczególnienie rodzaju należności oraz dotacji (dopłat) do działalności gospodarczej, z których jednostka ma obowiązek dokonywania rozliczeń (§ 1),
4)
numer rachunku rozliczeniowego w banku finansującym działalność jednostki,
5)
wskazanie aktu prawnego stanowiącego podstawę prawną działalności jednostki oraz aktu normującego zasady gospodarki finansowej jednostki.
3.
Zgłoszenie rejestracyjne podpisują kierownik i główny księgowy jednostki.
§  4.
1.
Zgłoszenie rejestracyjne składają:
1)
jednostki rozliczające się z budżetem centralnym - do właściwego ze względu na siedzibę jednostki okręgowego zarządu dochodów państwa i kontroli finansowej (zamiejscowego wydziału dochodów państwa tego zarządu), zwanego dalej "okręgowym zarządem",
2)
jednostki objęte planem terenowym i rozliczające się z budżetem terenowym - do właściwego ze względu na siedzibę jednostki terenowego organu administracji państwowej stopnia wojewódzkiego.
2.
Okręgowy zarząd lub terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego, przyjmujący zgłoszenie rejestracyjne, wydaje jednostce drugi egzemplarz zgłoszenia, potwierdzając na nim wykonanie obowiązku rejestracji finansowej.
3.
Na podstawie otrzymanych zgłoszeń rejestracyjnych terenowe organy administracji państwowej przekazują właściwym okręgowym zarządom dane dotyczące należności przypadających na rzecz budżetu centralnego w terminie 14 dni po zakończeniu kwartału.
§  5.
1.
Jednostki są obowiązane zawiadomić pisemnie właściwy okręgowy zarząd lub właściwy terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego o zmianie danych objętych zgłoszeniem rejestracyjnym (§ 3 ust. 2).
2.
Przepis ust. 1 stosuje się również w razie likwidacji jednostki lub połączenia jednostek.
3.
Zawiadomienie o zmianach, o których mowa w ust. 1 i 2, powinno być dokonane najpóźniej w terminie 30 dni od dnia ich powstania.
§  6.
Minister Finansów może zwolnić od obowiązku rejestracji finansowej określone grupy jednostek.
§  7.
W sprawach unormowanych uchwałą nie mają zastosowania przepisy działu IX dekretu z dnia 16 maja 1946 r. o postępowaniu podatkowym (Dz. U. z 1963 r. Nr 11, poz. 60 z późniejszymi zmianami).
§  8.
Jednostki, które dokonały rejestracji finansowej na podstawie przepisów dotychczas obowiązujących i podlegają obowiązkowi rejestracji zgodnie z przepisami niniejszej uchwały, złożą zgłoszenia rejestracyjne w terminie do dnia 31 maja 1977 r.
§  9.
Traci moc uchwała nr 156 Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 1969 r. w sprawie rejestracji finansowej jednostek gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr 37, poz. 301).
§  10.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 marca 1977 r.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1977.3.19

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Rejestracja finansowa jednostek gospodarki uspołecznionej.
Data aktu: 28/01/1977
Data ogłoszenia: 10/02/1977
Data wejścia w życie: 01/03/1977