Rejestracja finansowa jednostek gospodarki uspołecznionej.

UCHWAŁA Nr 14
RADY MINISTRÓW
z dnia 28 stycznia 1977 r.
w sprawie rejestracji finansowej jednostek gospodarki uspołecznionej.

Na podstawie art. 2 pkt 5 i 7 oraz art. 3 dekretu z dnia 21 września 1950 r. o opodatkowaniu jednostek gospodarki uspołecznionej (Dz. U. Nr 44, poz. 399) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Rejestracji finansowej podlegają:
1)
zjednoczenia i inne organizacje gospodarcze grupujące przedsiębiorstwa państwowe,
2)
przedsiębiorstwa państwowe,
3)
inne nie wymienione w pkt 1 i 2 państwowe jednostki organizacyjne, z wyjątkiem jednostek i zakładów budżetowych; wyłączenie to nie dotyczy prowadzonych według zasad rozrachunku gospodarczego gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych,
4)
spółdzielnie i ich związki,
5)
zakłady jednostek wymienionych w pkt 1-4, prowadzone według zasad pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego,
6)
organizacje polityczne, zawodowe i społeczne w zakresie ich działalności gospodarczej,
7)
spółki, w których Skarb Państwa, przedsiębiorstwa państwowe albo inne jednostki gospodarki uspołecznionej mają udział wynoszący ponad 50% kapitału zakładowego

- zwane dalej "jednostkami", jeżeli są obowiązane do dokonywania rozliczeń z budżetem Państwa z następujących tytułów: podatków, z wyjątkiem podatku od nieruchomości oraz podatków obrotowego i dochodowego należnych od organizacji politycznych, zawodowych i społecznych, dodatnich i ujemnych różnic budżetowych, wpłat z zysku, oprocentowania środków trwałych, oprocentowania funduszu statutowego w części finansującej środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, obciążenia funduszu płac i funduszu premiowego pracowników zajmujących kierownicze i inne samodzielne stanowiska pracy, wpłat równowartości odpisów amortyzacyjnych oraz z tytułu dotacji (dopłat) do działalności gospodarczej.

2.
Rejestracji finansowej podlegają również jednostki:
1)
przekazujące wpłaty z zysku na rachunek rozliczeń jednostki nadrzędnej,
2)
odprowadzające na rzecz jednostki nadrzędnej obciążenia odpisów na fundusz rozwoju przedsiębiorstwa oraz obciążenia funduszu premiowego pracowników zajmujących kierownicze i inne samodzielne stanowiska pracy.
§  2.
Przepisy § 1 nie dotyczą:
1)
przedsiębiorstw państwowych podległych Ministrom Obrony Narodowej oraz Spraw Wewnętrznych,
2)
banków,
3)
zakładów ubezpieczeń majątkowych i osobowych,
4)
jednostek zrzeszonych w Centralnym Związku Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych i w Centralnym Związku Kółek Rolniczych, z wyjątkiem spółdzielni.
§  3.
1.
Jednostki składają zgłoszenia rejestracyjne w dwóch egzemplarzach w terminie 30 dni od rozpoczęcia działalności powodującej powstanie obowiązku dokonywania rozliczeń z tytułów wymienionych w § 1.
2.
Zgłoszenie rejestracyjne powinno zawierać następujące dane według stanu na dzień złożenia zgłoszenia:
1)
pełną i skróconą nazwę jednostki, jej siedzibę, przedmiot działalności gospodarczej i datę jej rozpoczęcia, a także nazwę i siedzibę jednostki nadrzędnej oraz nadzorującego organu administracji państwowej,
2)
identyfikator jednostki nadany jej przez Główny Urząd Statystyczny zgodnie z przepisami dotyczącymi systemu identyfikacji i klasyfikacji jednostek gospodarki narodowej,
3)
wyszczególnienie rodzaju należności oraz dotacji (dopłat) do działalności gospodarczej, z których jednostka ma obowiązek dokonywania rozliczeń (§ 1),
4)
numer rachunku rozliczeniowego w banku finansującym działalność jednostki,
5)
wskazanie aktu prawnego stanowiącego podstawę prawną działalności jednostki oraz aktu normującego zasady gospodarki finansowej jednostki.
3.
Zgłoszenie rejestracyjne podpisują kierownik i główny księgowy jednostki.
§  4.
1.
Zgłoszenie rejestracyjne składają:
1)
jednostki rozliczające się z budżetem centralnym - do właściwego ze względu na siedzibę jednostki okręgowego zarządu dochodów państwa i kontroli finansowej (zamiejscowego wydziału dochodów państwa tego zarządu), zwanego dalej "okręgowym zarządem",
2)
jednostki objęte planem terenowym i rozliczające się z budżetem terenowym - do właściwego ze względu na siedzibę jednostki terenowego organu administracji państwowej stopnia wojewódzkiego.
2.
Okręgowy zarząd lub terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego, przyjmujący zgłoszenie rejestracyjne, wydaje jednostce drugi egzemplarz zgłoszenia, potwierdzając na nim wykonanie obowiązku rejestracji finansowej.
3.
Na podstawie otrzymanych zgłoszeń rejestracyjnych terenowe organy administracji państwowej przekazują właściwym okręgowym zarządom dane dotyczące należności przypadających na rzecz budżetu centralnego w terminie 14 dni po zakończeniu kwartału.
§  5.
1.
Jednostki są obowiązane zawiadomić pisemnie właściwy okręgowy zarząd lub właściwy terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego o zmianie danych objętych zgłoszeniem rejestracyjnym (§ 3 ust. 2).
2.
Przepis ust. 1 stosuje się również w razie likwidacji jednostki lub połączenia jednostek.
3.
Zawiadomienie o zmianach, o których mowa w ust. 1 i 2, powinno być dokonane najpóźniej w terminie 30 dni od dnia ich powstania.
§  6.
Minister Finansów może zwolnić od obowiązku rejestracji finansowej określone grupy jednostek.
§  7.
W sprawach unormowanych uchwałą nie mają zastosowania przepisy działu IX dekretu z dnia 16 maja 1946 r. o postępowaniu podatkowym (Dz. U. z 1963 r. Nr 11, poz. 60 z późniejszymi zmianami).
§  8.
Jednostki, które dokonały rejestracji finansowej na podstawie przepisów dotychczas obowiązujących i podlegają obowiązkowi rejestracji zgodnie z przepisami niniejszej uchwały, złożą zgłoszenia rejestracyjne w terminie do dnia 31 maja 1977 r.
§  9.
Traci moc uchwała nr 156 Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 1969 r. w sprawie rejestracji finansowej jednostek gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr 37, poz. 301).
§  10.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 marca 1977 r.

Zmiany w prawie

Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1977.3.19

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Rejestracja finansowa jednostek gospodarki uspołecznionej.
Data aktu: 28/01/1977
Data ogłoszenia: 10/02/1977
Data wejścia w życie: 01/03/1977