Ochotnicze hufce pracy Związku Młodzieży Socjalistycznej i Związku Młodzieży Wiejskiej.

UCHWAŁA Nr 185
RADY MINISTRÓW
z dnia 30 czerwca 1972 r.
w sprawie ochotniczych hufców pracy Związku Młodzieży Socjalistycznej i Związku Młodzieży Wiejskiej.

W celu szerszego włączenia młodzieży do pracy na rzecz rozwoju gospodarki narodowej, wychowania jej poprzez pracę społecznie użyteczną i przygotowanie do zawodu, a w szczególności w celu umożliwienia zatrudnienia w sposób zorganizowany nie pracującej i nie uczącej się młodzieży, Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Upoważnia się Związek Młodzieży Socjalistycznej (ZMS) i Związek Młodzieży Wiejskiej (ZMW) do dalszego rozwoju ochotniczych hufców pracy pozostających pod ideowym kierownictwem i ogólnym nadzorem tych organizacji.
2.
Ochotnicze hufce pracy Związku Młodzieży Socjalistycznej i Związku Młodzieży Wiejskiej, zwane dalej w skrócie "OHP", są jedną z form działalności tych związków.
§  2.
Zadaniem OHP jest:
1)
wychowywanie uczestników OHP na świadomych obywateli Polski Ludowej;
2)
realizacja zadań na rzecz gospodarki narodowej, tak inwestycyjnych, jak i produkcyjnych, a w szczególności udział w tworzeniu nowego potencjału produkcyjnego w rejonach o występujących brakach siły roboczej;
3)
zapewnienie uczestnikom OHP możliwości zdobywania kwalifikacji zawodowych przez organizowanie form szkolenia zawodowego w ramach hufców oraz w szkołach zawodowych;
4)
zapewnienie uczestnikom wakacyjnych OHP możliwości odbywania praktyk szkolnych i studenckich, a absolwentom szkół zawodowych - wstępnego stażu pracy;
5)
przygotowanie uczestników OHP do obrony kraju przez szkolenie obronne i podnoszenie sprawności fizycznej;
6)
podnoszenie poziomu kulturalnego uczestników OHP.
§  3.
1.
W pracach nad dalszym rozwojem OHP należy w szczególności przewidywać tworzenie hufców stacjonarnych dla młodzieży pełnoletniej i dla młodocianych, stwarzając młodzieży warunki zdobycia zawodu i podjęcia w przyszłości stałej pracy w różnych działach gospodarki narodowej.
2.
Werbunkiem do OHP obejmować należy przede wszystkim młodzież nie posiadającą kwalifikacji zawodowych z terenów, na których występują nadwyżki siły roboczej, uwzględniając w tym wydatne zwiększenie werbunku dziewcząt do prac w przemyśle przetwórczym, lekkim i rolnictwie oraz do niektórych rodzajów prac wykończeniowych w budownictwie.
3.
W planach zatrudnienia i szkolenia zawodowego uczestników OHP należy zapewnić części młodzieży wiejskiej możliwości zdobycia zawodów nierolniczych przydatnych na wsi.
4.
W planach werbunku i zatrudnienia uczestników OHP należy przewidywać możliwość przemieszczania w sposób zorganizowany nadwyżek siły roboczej do rejonów, w których odczuwa się jej brak.
5.
W pracach nad dalszym rozwojem OHP, poza tworzeniem hufców stacjonarnych, należy w dalszym ciągu uwzględniać rozwój hufców wakacyjnych w środowisku młodzieży uczącej się, w celu rozszerzenia oddziaływania na wychowanie przez pracę.
6.
Działalność hufców dla młodocianych powinna być rozwijana z zachowaniem przepisów ustawy z dnia 2 lipca 1958 r. o nauce zawodu, przyuczaniu do określonej pracy, i warunkach zatrudniania młodocianych w zakładach pracy oraz o wstępnym stażu pracy (Dz. U. z 1958 r. Nr 45, poz. 226, z 1961 r. Nr 32, poz. 160 i z 1969 r. Nr 12, poz. 85).
§  4.
Zarządy Główne Związku Młodzieży Socjalistycznej i Związku Młodzieży Wiejskiej:
1)
ustalą zasady ideowego kierownictwa i sprawowania ogólnego nadzoru nad OHP oraz będą reprezentować OHP w sprawach ideowo-politycznych i ogólnoprogramowych;
2)
utworzą Komendę Główną OHP i powołają Komendanta Głównego OHP oraz na jego wniosek zastępców Komendanta Głównego OHP.
§  5.
1.
Wojewódzkie komendy OHP tworzy się przy zarządach wojewódzkich ZMS i ZMW na bazie dotychczasowych biur wojewódzkich komisji OHP.
2.
Upoważnia się Zarządy Główne ZMS i ZMW do tworzenia, w miarę potrzeby, przy zarządach powiatowych ZMS i ZMW - powiatowych komend OHP.
3.
Komendantów wojewódzkich OHP powołuje Komendant Główny OHP w uzgodnieniu z Zarządami Głównymi ZMS i ZMW, a komendantów powiatowych - wojewódzcy komendanci OHP w uzgodnieniu z zarządami wojewódzkimi ZMS i ZMW.
4.
Komenda Główna OHP może w porozumieniu z Zarządami Głównymi ZMS i ZMW powoływać w miarę potrzeby komendy typu sztabowego dla wielkich zgrupowań OHP.
5.
Wojewódzkie i powiatowe komendy OHP pozostają pod bezpośrednim kierownictwem ideowym i ogólnym nadzorem odpowiednich zarządów ZMS i ZMW, a w pozostałym zakresie pod kierownictwem Komendy Głównej OHP.
§  6.
1.
Komenda Główna OHP i komendy terenowe (wojewódzkie, powiatowe, sztabowe) są jednostkami organizacyjnymi odpowiednich instancji ZMS i ZMW.
2.
Organizację komend OHP, o których mowa w § 4 i w § 5, określą Zarządy Główne ZMS i ZMW w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej.
§  7.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych udzielą pomocy wojewódzkim komendom OHP, a szczególnie w zakresie:
1)
prowadzenia werbunku młodzieży i planowego przemieszczania siły roboczej,
2)
zapewnienia należytych warunków socjalno-bytowych, sanitarno-zdrowotnych, bazy wyżywieniowej i innych,
3)
organizowania doraźnej pomocy finansowej z funduszu interwencyjnego dla potrzeb szkolenia zawodowego bądź przyuczenia do określonych prac grup młodzieży (szczególnie dziewcząt) w ramach OHP.
§  8.
1.
Rekrutację do OHP prowadzą na podstawie ochotniczych zgłoszeń młodzieży terenowe ogniwa ZMS i ZMW w porozumieniu z właściwymi organami zatrudnienia prezydiów powiatowych rad narodowych, a w stosunku do studentów przy współudziale organów Zrzeszenia Studentów Polskich (ZSP) i właściwych organów zatrudnienia prezydiów wojewódzkich rad narodowych.
2.
Działalność terenowych ogniw ZMS i ZMW oraz organów ZSP w zakresie rekrutacji do OHP koordynuje Komenda Główna OHP.
§  9.
1.
W planach rozwoju OHP należy w szczególności przewidywać tworzenie następujących rodzajów hufców:
1)
dwuletnie stacjonarne (szkolne i produkcyjne) dla nie pracującej i nie uczącej się młodzieży w wieku 18-24 lat, która zdobywa w tych hufcach określony zawód i przeszkolenie obronne;
2)
jednoroczne stacjonarne i dla młodzieży dochodzącej, obejmujące nie pracującą i nie uczącą się młodzież w wieku 16-17 lat, która zdobywa w tych hufcach przyuczenie do określonej pracy;
3)
wakacyjne i śródroczne dla młodzieży szkolnej i studenckiej, która odbywa w tych hufcach praktyki produkcyjne i staż pracy;
4)
sezonowe dla potrzeb budownictwa, rolnictwa, leśnictwa i przemysłów, w których występują prace o charakterze kampanijnym.
2.
Osoby, które nie ukończyły 18 lat, mogą wstępować do OHP za zgodą rodziców lub prawnych opiekunów.
3.
Formy organizacyjne hufców, o których mowa w ust. 1, oraz innych rodzajów OHP, które mogą być tworzone na wniosek Komendy Głównej OHP, określą Zarządy Główne ZMS i ZMW w porozumieniu z Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych oraz innymi zainteresowanymi ministrami. Formy organizacyjne stacjonarnych OHP, w których prowadzone jest przeszkolenie obronne, powinny być uzgodnione również z Ministrem Obrony Narodowej.
§  10.
1.
Podstawą do określenia rozwoju stanów osobowych i ilości OHP poszczególnych rodzajów, a w szczególności hufców stacjonarnych, są roczne i wieloletnie plany zatrudnienia uczestników OHP, których projekty opracowuje Komenda Główna OHP na podstawie:
1)
zgłoszonych potrzeb zainteresowanych jednostek organizacyjnych gospodarki narodowej,
2)
możliwości werbunku młodzieży,
3)
istniejących możliwości zakwaterowania oraz planowanego budownictwa bazy kwaterunkowej.
2.
Roczne i wieloletnie plany zatrudnienia, o których mowa w ust. 1, koordynuje i zatwierdza Minister Pracy, Płac i Spraw Socjalnych w porozumieniu z Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów oraz w uzgodnieniu z Zarządami Głównymi ZMS i ZMW i zainteresowanymi prezydiami wojewódzkich rad narodowych.
§  11.
1.
Szczegółowe zasady zatrudniania i szkolenia zawodowego, warunki pracy oraz czas trwania zatrudnienia w poszczególnych rodzajach OHP określa Minister Pracy, Płac i Spraw Socjalnych w porozumieniu z Ministrem Oświaty i Wychowania i innymi zainteresowanymi ministrami, z Zarządami Głównymi ZMS i ZMW, Komendą Główną OHP oraz Centralną Radą Związków Zawodowych.
2.
Młodocianym przyuczonym do pracy w OHP i uczestnikom dwuletnich stacjonarnych hufców szkolnych należy wypłacać wynagrodzenie z funduszu płac uczniów, a wszystkim innym uczestnikom OHP - z osobowego funduszu płac zakładu pracy. Szczegółowe zasady wynagradzania ustali Minister Pracy, Płac i Spraw Socjalnych.
3.
Warunki pracy, warunki bytowe oraz zasady szkolenia uczestników OHP w poszczególnych rodzajach hufców określają:
1)
umowa zawarta przez Komendę Główną OHP z zakładem pracy;
2)
umowa indywidualna zawarta przez uczestników OHP z zakładem pracy (umowa o pracę i o przygotowanie do zawodu).
4.
Wzory umów, o których mowa w ust. 3, ustala Minister Pracy, Płac i Spraw Socjalnych w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami oraz z Zarządami Głównymi ZMS i ZMW.
§  12.
1.
Odpowiedzialnymi za przygotowanie bazy kwaterunkowej i utrzymanie administracji oraz przygotowanie należytych warunków bytowych oraz socjalnych i sanitarnych są resorty, w ramach których zatrudnia się uczestników OHP.
2.
Zakwaterowanie OHP powinno odpowiadać normom stosowanym w wojsku lub w hotelach robotniczych z uwzględnieniem niezbędnych pomieszczeń i urządzeń kulturalnych oraz sportowych. W bazach kwaterunkowych należy przewidywać w miarę możliwości wspólne zakwaterowanie dla dwóch i więcej hufców zatrudnionych w tej samej miejscowości lub w pobliskim rejonie.
3.
Wszelkie zamierzenia inwestycyjne dotyczące przygotowania bazy kwaterunkowej, podejmowane przez resorty, należy uzgadniać z prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej oraz z Komendą Główną OHP.
4.
Resorty odpowiedzialne za przygotowanie bazy kwaterunkowej mogą do jej tworzenia wykorzystywać obiekty pozostające dotychczas w dyspozycji rad narodowych w uzgodnieniu z prezydiami tych rad. Bazy utworzone na rzecz OHP nie mogą być wykorzystane na inne cele bez uzyskania na to zgody Komendy Głównej OHP oraz właściwego prezydium wojewódzkiej rady narodowej.
§  13.
1.
Jednostki organizacyjne, na rzecz których uczestnicy OHP wykonują pracę stosownie do zawartych umów, obowiązane są w szczególności do:
1)
przygotowania frontu robót;
2)
umożliwienia szkolenia zawodowego oraz przeszkolenia w zakresie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych;
3)
sprawowania niezbędnego nadzoru technicznego;
4)
zaopatrzenia w umundurowanie OHP - na zasadach odpłatności;
5)
zaopatrzenia w odzież roboczą i ochronną oraz w sprzęt ochrony osobistej zgodnie z zasadami i przepisami obowiązującymi w danej branży robót;
6)
zapewnienia bezpłatnych przewozów do miejsca pracy i z powrotem, jeżeli odległość od miejsca zakwaterowania do miejsca pracy przekracza 3 km;
7)
zapewnienia opieki lekarskiej.
2.
Niezależnie od obowiązków wynikających z ust. 1 jednostki te obowiązane są do:
1)
pokrywania kosztów zakwaterowania uczestników OHP, o ile nie zapewniają bezpłatnego zakwaterowania we własnym zakresie;
2)
pokrywania kosztów wyżywienia pomniejszonych o wpływy wniesione przez uczestników OHP, wynikające z zasad odpłatności;
3)
zapewnienia uczestnikom OHP możliwości korzystania z urządzeń kulturalnych i sportowych oraz sanitarnych, jeżeli brak ich jest w miejscu zakwaterowania.
§  14.
1.
Wprowadza się obowiązek noszenia umundurowania oraz oznak służbowych przez pracowników etatowych OHP w czasie wykonywania obowiązków służbowych.
2.
Uczestnicy hufców stacjonarnych i sezonowych oraz hufców kierowanych do pracy za granicą mają obowiązek noszenia umundurowania i oznak służbowych.
3.
Wzory umundurowania oraz oznak służbowych OHP określą Zarządy Główne ZMS i ZMW w ramach obowiązujących w tej dziedzinie przepisów.
§  15.
1.
Koszty umundurowania pokrywane są w 50% przez uczestników OHP i w 50% z dotacji budżetowej.
2.
Zasady, warunki, normy i okresy używalności umundurowania oraz zasady odpłatności określi Minister Pracy, Płac i Spraw Socjalnych w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami oraz Zarządami Głównymi ZMS i ZMW.
§  16.
1.
Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów ustali w porozumieniu z Komendą Główną OHP potrzeby w zakresie środków transportowych niezbędnych do realizacji zadań OHP.
2.
Minister Oświaty i Wychowania zapewni Komendzie Głównej OHP pomoc w organizowaniu szkolnych OHP oraz wyda wytyczne dla kuratoriów okręgów szkolnych i organów do spraw oświaty prezydiów powiatowych rad narodowych w zakresie szkolenia zawodowego, oświaty i wychowania ze szczególnym uwzględnieniem zapewnienia uczestnikom OHP możliwości ukończenia szkoły podstawowej lub zdobycia zawodu na poziomie zasadniczej szkoły zawodowej.
3.
Przewodniczący Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki:
1)
zapewni niezbędne urządzenia sportowe w miejscach ustalonych w porozumieniu z Komendą Główną OHP,
2)
skieruje dla potrzeb OHP odpowiednią kadrę instruktorską w zakresie działalności sportowo-turystycznej.
4.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej ustali zasady przeprowadzania badań stanu zdrowia kandydatów na uczestników OHP z punktu widzenia określenia zdolności do pracy oraz zapewni OHP właściwą opiekę lekarską, zaopatrzenie w leki oraz nadzór sanitarny w miejscu ich zakwaterowania i miejscu pracy.
5.
Minister Handlu Wewnętrznego i Usług zapewni OHP możliwość zaopatrzenia w środki żywnościowe w miejscu ich zakwaterowania zgodnie z normami wyżywienia uczestników OHP.
6.
Minister Przemysłu Lekkiego zapewni zaopatrzenie OHP w odpowiednie umundurowanie.
7.
Minister Sprawiedliwości w porozumieniu z Komendą Główną OHP określi zasady oraz tryb kierowania i przyjmowania do OHP osób w wieku 16-24 lat, które w celu ich resocjalizacji wymagają zorganizowanej opieki na wolności.
8.
Przewodniczący prezydiów wojewódzkich rad narodowych spowodują uwzględnianie przez organy spraw lokalowych prezydiów rad narodowych niezbędnych potrzeb w zakresie pomieszczeń biurowych dla komend OHP.
9.
Minister Pracy, Płac i Spraw Socjalnych:
1)
udzieli organom do spraw zatrudnienia prezydiów rad narodowych wytycznych w sprawach:
a)
uczestniczenia i udzielania pomocy w akcji werbunku kandydatów do OHP,
b)
wydawania uczestnikom OHP biletów kredytowanych na przejazdy z miejsca ich zamieszkania do miejsca zakwaterowania hufca;
2)
określi w uzgodnieniu z Zarządami Głównymi ZMS i ZMW zasady wynagradzania pracowników etatowych OHP oraz ich kwalifikacje w zakresie wykształcenia i stażu pracy.
10.
Przewodniczący Komitetu do Spraw Radia i Telewizji "Polskie Radio i Telewizja" oraz Prezes Robotniczej Spółdzielni Wydawniczej "Prasa", w uzgodnieniu z Zarządami Głównymi ZMS i ZMW, wydadzą podległym jednostkom organizacyjnym wytyczne w sprawie zasad i trybu przeprowadzania akcji propagandowej w zakresie rekrutacji młodzieży do OHP.
11.
Minister Oświaty i Wychowania wyda zarządzenie w sprawie zaliczenia stażu w zawodzie nauczycielskim dla kadry cywilnej OHP.
12.
Komenda Główna OHP zobowiąże komendantów wszystkich rodzajów hufców do:
1)
nadsyłania organom do spraw zatrudnienia prezydiów rad narodowych, które wydały uczestnikom OHP zlecenia na kredytowane przejazdy, potwierdzeń przybycia uczestników do podległego hufca;
2)
informowania organów do spraw zatrudnienia prezydiów wojewódzkich rad narodowych o zakończeniu werbunku przez poszczególne OHP.
§  17.
1.
Uczestnicy OHP trwających co najmniej 2 lata, którzy w danym roku kalendarzowym kończą 19 lat życia i więcej, odbywają szkolenie poborowych w oddziałach samoobrony, jeżeli zostali przeznaczeni do tego szkolenia w czasie stawania do poboru.
2.
Szkoleniem poborowych w oddziałach samoobrony mogą być również objęci uczestnicy OHP, którzy ukończyli co najmniej 17 lat życia, jeżeli zgłoszą się ochotniczo do poboru i zostaną przeznaczeni do tego szkolenia.
3.
Uczestnicy OHP, którzy nie posiadają ustalonego stopnia zdolności do służby wojskowej lub do służby w formacjach samoobrony, podlegają wezwaniu do poboru.
4.
Wykazy uczestników OHP, o których mowa w ust. 3, komendy OHP przekazują właściwym ze względu na miejsce stacjonowania hufca organom spraw wewnętrznych prezydiów powiatowych rad narodowych - w celu wezwania do poboru.
5.
Uczestników OHP, którzy odbywali przez okres dwóch lat programowe szkolenie w oddziałach samoobrony, nie powołuje się do zasadniczej służby wojskowej.
6.
Minister Obrony Narodowej określa kategorie osób, które ze względu na potrzeby sił zbrojnych nie mogą być przeznaczane do szkolenia poborowych w oddziałach samoobrony, prowadzonego w OHP.
§  18.
Wykazy kandydatów zwerbowanych do 2-letnich stacjonarnych OHP, w których prowadzone jest szkolenie poborowych w oddziałach samoobrony, organy prowadzące rekrutację do OHP przesyłają do właściwych ze względu na miejsce zamieszkania kandydatów powiatowych (miejskich, dzielnicowych) sztabów wojskowych, w celu zaopiniowania stosownie do przepisu § 17 ust. 6.
§  19.
1.
Uczestnikom OHP, o których mowa w § 17 ust. 1 i 2, nadaje się przydziały organizacyjno-mobilizacyjne do szkolenia poborowych w oddziałach samoobrony.
2.
Zasady i tryb nadawania przydziałów organizacyjno-mobilizacyjnych oraz szczegółową organizację i sposób odbywania szkolenia poborowych w oddziałach samoobrony określają przepisy wydane na podstawie art. 122 ust. 3 i art. 136 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz. U. Nr 44, poz. 220).
§  20.
Wydatki i świadczenia związane ze szkoleniem poborowych w oddziałach samoobrony prowadzonym w 2-letnich OHP realizuje się stosownie do zasad określonych w przepisach w sprawie formacji samoobrony.
§  21.
1.
Minister Obrony Narodowej skieruje na stanowiska przewidziane w organizacji komend OHP dla żołnierzy zawodowych odpowiednią kadrę zawodową na zasadach i w trybie określonych w przepisach w sprawie wyznaczania tych żołnierzy do wykonywania zadań poza wojskiem.
2.
Powołanie osób do pełnienia funkcji dowódczych i instruktorskich związanych ze szkoleniem poborowych w oddziałach samoobrony prowadzonym w OHP następuje na zasadach i w trybie określonych przez Ministra Obrony Narodowej.
§  22.
1.
Zarządy Główne ZMS i ZMW zatwierdzają corocznie program działania, określają dochody i wydatki OHP oraz sprawują kontrolę nad działalnością merytoryczną i realizacją dochodów i wydatków OHP.
2.
Zarządy Główne ZMS i ZMW w porozumieniu z Ministrem Finansów ustalą, która z organizacji obejmie swoim budżetem dochody i wydatki OHP.
3.
Gospodarkę w zakresie OHP prowadzi aparat finansowo-księgowy właściwych instancji organizacji młodzieżowej, ustalonej w trybie ust. 2.
§  23.
1.
Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych na podstawie wniosków zainteresowanych ministrów i Komendy Głównej OHP przedłoży Radzie Ministrów do końca 1972 r. program przygotowania bazy kwaterunkowej wraz z wielkością niezbędnych nakładów inwestycyjnych związanych z zakładanym rozwojem OHP.
2.
Minister Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych w terminie do dnia 30 czerwca 1973 r. spowoduje opracowanie dokumentacji projektowej typowego obiektu budowlanego taniej bazy kwaterunkowej dla OHP, typu zbliżonego do koszarowego, z zapewnieniem w niej możliwości nauki młodzieży, oraz udostępni ją zainteresowanym jednostkom organizacyjnym gospodarki narodowej.
§  24.
Przepisy uchwały dotyczące:
1)
ministrów - stosuje się również do kierowników urzędów centralnych;
2)
prezydiów wojewódzkich rad narodowych - stosuje się również do prezydiów rad narodowych miast wyłączonych z województw;
3)
prezydiów powiatowych rad narodowych - stosuje się również do prezydiów miejskich rad narodowych w miastach stanowiących powiaty i prezydiów dzielnicowych rad narodowych w miastach wyłączonych z województw.
§  25.
1.
Traci moc uchwała nr 55 Rady Ministrów z dnia 1 marca 1966 r. w sprawie dalszego rozwoju i działalności ochotniczych hufców pracy Związku Młodzieży Socjalistycznej i Związku Młodzieży Wiejskiej (Monitor Polski Nr 11, poz. 75).
2.
Do czasu wydania przepisów wykonawczych na podstawie niniejszej uchwały zachowują moc przepisy dotychczasowe ze zmianami wynikającymi z tej uchwały.
§  26.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1972.36.199

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Ochotnicze hufce pracy Związku Młodzieży Socjalistycznej i Związku Młodzieży Wiejskiej.
Data aktu: 30/06/1972
Data ogłoszenia: 24/07/1972
Data wejścia w życie: 24/07/1972