Pasy drogowe dróg publicznych.

UCHWAŁA Nr 31
RADY MINISTRÓW
z dnia 10 lutego 1971 r.
w sprawie pasów drogowych dróg publicznych.

Na podstawie art. 21 ustawy z dnia 29 marca 1962 r. o drogach publicznych (Dz. U. Nr 20, poz. 90) Rada Ministrów uchwala, co następuje:

Rozdział  1.

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Uchwała niniejsza dotyczy dróg publicznych poza granicami administracyjnymi miast i osiedli oraz poza granicami ciągłej lub skupionej zabudowy wsi.
2.
Uchwała nie dotyczy dróg szybkiego ruchu (autostrad i magistrali) w rozumieniu przepisów wydanych na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 31 stycznia 1961 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 1961 r. Nr 7, poz. 46 i z 1965 r. Nr 13, poz. 91).
§  2.
Pasy drogowe dróg publicznych wydziela się, a istniejące pasy drogowe poszerza się:
1)
przy budowie nowych dróg,
2)
przy przebudowie dróg istniejących,
3)
przy budowie dodatkowych urządzeń w pasie drogowym (§ 3 ust. 2).

Rozdział  2.

Szerokość pasów drogowych.

§  3.
1.
Szerokości pasów drogowych dróg publicznych ustalone są w tabeli, stanowiącej załącznik do niniejszej uchwały.
2.
Szerokości pasów drogowych dróg publicznych (ust. 1) lub ich odcinków mogą być zwiększone w razie wynikającej z wieloletnich programów (planów) budowy lub przebudowy dróg potrzeby zajęcia szerszego pasa dla urządzenia w szczególności:
1)
jezdni 3- lub 4-pasowej zamiast jezdni dwupasowej,
2)
nasypów o wysokości większej niż 0,70 m i wykopów o głębokości większej niż 0,70 m, licząc od dna rowu,
3)
zadrzewienia grupowego,
4)
stałych dróg objazdowych dla ruchu lokalnego lub specjalnego,
5)
skrzyżowania drogi publicznej z linią kolejową, z drogą publiczną lub inną drogą,
6)
ścieżek dla ruchu rowerowego lub pieszego,
7)
składów materiałów drogowych oraz budynków i baz dla służby drogowej, jeżeli urządzenia te mają być zlokalizowane w pasie drogowym,
8)
zjazdów, zatok autobusowych lub postojowych, parkingów.
3.
Szerokości pasów drogowych dla poszczególnych dróg lub ich odcinków ustalają:
1)
w odniesieniu do dróg państwowych - wojewódzkie zarządy dróg publicznych,
2)
w odniesieniu do dróg lokalnych i zakładowych - właściwe do spraw drogowych organy prezydiów powiatowych rad narodowych.

Rozdział  3.

Zagospodarowanie pasów drogowych.

§  4.
Pasy drogowe powinny być oznaczone znakami granicznymi.
§  5.
Tereny poza koroną drogi w obrębie pasa drogowego powinny być w szczególności wykorzystane do celów:
1)
zadrzewienia (zakrzewienia) drogi zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami,
2)
związanych z utrzymaniem dróg.
§  6.
1.
Tereny poza koroną drogi w obrębie pasa drogowego, które nie mają bezpośredniego wpływu na utrzymanie stanu dróg, a mogą być wykorzystane rolniczo, powinny być wykorzystane zgodnie z ich przydatnością.
2.
Szczegółowe warunki i sposoby rolniczego wykorzystania terenów określonych w ust. 1 ustali Minister Komunikacji w porozumieniu z Ministrem Rolnictwa.

Rozdział  4.

Usytuowanie wzdłuż pasów drogowych lub w ich granicach urządzeń telekomunikacyjnych, energetycznych, melioracyjnych i innych.

§  7.
1.
Napowietrzne linie telekomunikacyjne i elektroenergetyczne, przebiegające wzdłuż pasów drogowych, powinny być usytuowane poza granicami tych pasów w odległości nie mniejszej niż 5 m od granicy pasa drogowego, ustalonego zgodnie z § 3.
2.
Odległości napowietrznych linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych od istniejącego lub projektowanego zadrzewienia drogowego powinny wynosić co najmniej 5,0 m, licząc od środka pni drzew.
§  8.
1.
Linie kablowe telekomunikacyjne i elektroenergetyczne powinny być układane w ziemi poza pasem drogowym co najmniej w odległości 1,0 m od jego granicy.
2.
Wszelkie inne urządzenia ułożone w ziemi, jak przewody wodociągowe, kanalizacyjne, melioracyjne, sieci gazowej i cieplnej powinny być układane poza pasem drogowym w takiej odległości od jego granicy i na takiej głębokości, ażeby:
1)
krawędzie skarpy wykopów pod te urządzenia nie naruszały granicy pasa drogowego,
2)
nie szkodziły korzeniom drzew rosnących na pasie drogowym oraz istniejącym urządzeniom ułożonym w ziemi,
3)
w razie urządzenia dróg objazdowych wzdłuż pasa drogowego dla pojazdów konnych, samochodowych lub gąsienicowych - między granicą pasa drogowego a napowietrznymi liniami telekomunikacyjnymi i elektroenergetycznymi - naciski kół pojazdów poruszających się na tych drogach nie wpływały szkodliwie na te urządzenia.
3.
Odległość linii kablowych telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych od istniejącego lub projektowanego zadrzewienia drogowego powinna wynosić co najmniej 2,0 m, licząc od środka pni drzew.
4.
W pasie gruntu, znajdującym się między granicą pasa drogowego a urządzeniami telekomunikacyjnymi i energetycznymi, wszelkie zamierzenia, dotyczące prowadzenia robót ziemnych mogących uszkodzić te urządzenia, powinny być uzgadniane z właściwymi terenowo jednostkami, eksploatującymi te urządzenia.
5.
Minister Komunikacji w uzasadnionych wypadkach może zezwolić na wykorzystanie rowów przydrożnych jako rowów melioracyjnych oraz na ich przebudowę i instalowanie urządzeń melioracyjnych.
§  9.
1.
Na odcinkach dróg, przechodzących przez tereny zalewowe, zalesione oraz tereny zajęte pod sady, na których nie przewiduje się zadrzewień, urządzenia telekomunikacyjne, energetyczne i rurociągi melioracyjne mogą być umieszczane:
1)
na terenach zalewowych - na skarpach nasypów drogowych, z wyjątkiem nasypów spełniających jednocześnie funkcje wałów przeciwpowodziowych, a w razie niemożności - na krawędzi korony drogi,
2)
w pozostałych wypadkach - na pasie drogowym poza koroną drogi w miejscach pozwalających na ograniczenie, w miarę możności, do minimum wycinania istniejącego drzewostanu.
2.
Pas gruntu między drzewami a granicą pasa drogowego może być wykorzystany jako ścieżka dla obsługi napowietrznych linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych, znajdujących się poza pasem drogowym.
3.
Minister Komunikacji w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami ustala szczegółowe warunki usytuowania urządzeń telekomunikacyjnych, energetycznych i melioracyjnych na odcinkach dróg określonych w ust. 1.

Rozdział  5.

Przenoszenie istniejących urządzeń telekomunikacyjnych i energetycznych poza pas drogowy.

§  10.
1.
Istniejące urządzenia telekomunikacyjne i energetyczne, nie odpowiadające warunkom określonym w §§ 7-9, powinny być przenoszone na właściwe miejsca:
1)
w razie przeprowadzania kapitalnego remontu tych urządzeń,
2)
w razie budowy lub przebudowy dróg, jeżeli:
a)
urządzenia te stoją na przeszkodzie wykonaniu zaplanowanych robót drogowych,
b)
wskutek budowy lub przebudowy drogi powstałyby warunki uniemożliwiające prawidłową eksploatację tych urządzeń.
2.
W uzasadnionym wypadku Minister Komunikacji może wyrazić zgodę na pozostawienie w pasie drogowym lub koronie drogi określonych w ust. 1 urządzeń, na warunkach ustalonych z zainteresowanym ministrem (kierownikiem urzędu centralnego).
3.
Przeniesienia urządzeń dokonuje dysponujący urządzeniem:
1)
w wypadku określonym w ust. 1 pkt 1 - na koszt własny,
2)
w wypadkach określonych w ust. 1 pkt 2 - na koszt zarządu drogi.
§  11.
Minister Komunikacji w porozumieniu z Ministrami Łączności, Górnictwa i Energetyki oraz Obrony Narodowej ustala:
1)
kolejność przenoszenia urządzeń telekomunikacyjnych i energetycznych poza pas drogowy przy przeprowadzaniu remontów kapitalnych tych urządzeń,
2)
czasowe ograniczenia zakresu robót przy przenoszeniu urządzeń telekomunikacyjnych i energetycznych,
3)
zasady uzgadniania i koordynacji planów budowy i przebudowy dróg z planami remontów i przebudowy urządzeń telekomunikacyjnych i energetycznych, znajdujących się w pasie drogowym.

Rozdział  6.

Przepisy końcowe.

§  12.
Traci moc uchwała nr 650 Prezydium Rządu z dnia 16 października 1956 r. w sprawie ustalenia szerokości pasów drogowych dla niektórych dróg publicznych oraz usytuowania wzdłuż tych dróg urządzeń telekomunikacyjnych i energetycznych niskiego napięcia (Monitor Polski Nr 92, poz. 1033).
§  13.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Komunikacji i innym zainteresowanym ministrom oraz prezydiom wojewódzkich rad narodowych.
§  14.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 maja 1971 r.

ZAŁĄCZNIK

TABELA SZEROKOŚCI PASÓW DROGOWYCH DRÓG PUBLICZNYCH

1.
Ustala się następujące szerokości pasów drogowych dla dróg publicznych III, IV i V klasy technicznej:
Klasa techniczna drogi Warianty według normatywu Szerokość korony drogi m Szerokość pasa drogowego
technicznego projektowania dróg publicznych przy zastosowaniu rowów przydrożnych bez zastosowania rowów przydrożnych
1 2 3 4 5
III 1 12,0 28,0 22,0
2 11,0
3 10,0 26,0 20,0
4 9,0
IV 1 10,0 18,0 16,0
2 9,0
3 8,0 16,0 14,0
V 1 8,0 14,5 13,0
2 7,5
3 7,0 13,5 12,0
4 6,5
2.
Klasy techniczne dróg publicznych określone są w normatywach technicznych projektowania dróg publicznych.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1971.11.88

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Pasy drogowe dróg publicznych.
Data aktu: 10/02/1971
Data ogłoszenia: 23/02/1971
Data wejścia w życie: 01/05/1971