Przepisy wstępne.
Tafla (tablica) jest to najmniejsza jednostka spławianego drewna, składająca się z ułożonych obok siebie na wodzie i złączonych w całość dłużyc lub klocków. Pęczek jest to najmniejsza jednostka spławianego drewna, utworzona ze złączonych w całość dłużyc lub kłód uformowanych w owalny pęczek. Pas stanowi kilka połączonych ze sobą tafli lub pęczków.
Oznakowanie i wyposażenie statków i tratw.
Oznakowanie tratw.
Wyposażenie statków i tratw.
Wolna burta, podziałki pomiarowe i załadunek statków.
Podziałki pomiarowe.
Załadunek statków.
Dokumenty na statkach i tratwach.
Kierownictwo statkami i tratwami.
Skład załogi.
na statkach posiadających urządzenia zdalnego kierowania silnikami ze sterówki - z kierownika statku, posiadającego również znajomość obsługi silników, i z marynarza albo - z kierownika statku i motorzysty;
na statkach posiadających urządzenia zdalnego kierowania silnikami ze sterówki, nie przewożących pasażerów i towarów, a przeznaczonych do wykonywania prac pomocniczych w zasięgu lokalnym - z kierownika statku, posiadającego również znajomość obsługi silników;
na statkach posiadających urządzenia zdalnego kierowania silnikami ze sterówki - z kierownika statku, bosmana i motorzysty albo z kierownika statku, posiadającego również znajomość obsługi silników, i z bosmana;
Skład załogi na tratwach.
Dokumenty żeglarskie.
Znaki żeglugowe i sygnalizacja.
Znaki żeglugowe.
Stosowanie sygnałów.
Rodzaje sygnałów.
Sygnały dźwiękowe.
Znaczenie sygnałów dźwiękowych.
| 1) | - | baczność (uwaga); |
| 2) | - - | wezwanie do otwarcia śluzy lub mostu oraz wezwanie nadzorcy lub strażnika wodnego na brzeg; |
| 3) | - - - | koniec jazdy (dla pociągu holowniczego); |
| 4) | . | kieruję statek na prawo (zezwolenie na mijanie wzdłuż lewej burty); |
| 5) | . . | kieruję statek na lewo (zezwolenie na mijanie wzdłuż prawej burty); |
| 6) | . . . | moja maszyna pracuje wstecz (rzucenie kotwicy dla pociągu holowniczego); |
| 7) | . . . . . | nie mogę dać się wyprzedzić lub wyminąć; |
| 8) | - . | a) chcę zawrócić statkiem w prawo; |
|
b) na postoju - rozpoczęcie jazdy, podniesienie kotwicy (dla pociągu holowniczego); |
||
| 9) | - . . | chcę zawrócić statkiem w lewo; |
| 10) | - . . . | nakaz zatrzymania się statków idących z przeciwnego kierunku; |
| 11) | - . . . . - . . . . | nie mogę manewrować statkiem; |
| 12) | - - . | mam zamiar wyprzedzać i kieruję statek na prawo (zezwolenie na wyprzedzenie wzdłuż prawej burty); |
| 13) | - - . . | mam zamiar wyprzedzać i kieruję statek na lewo (zezwolenie na wyprzedzenie wzdłuż lewej burty); |
| 14) | - - - - - - | długotrwałe powtarzające się długie dźwięki - wzywam pomocy; |
| 15) | .. .. .. | seria podwójnych krótkich dźwięków - człowiek za burtą; |
| 16) | . . - - | wiozę materiały niebezpieczne. |
Latarnie sygnałowe - pozycyjne.
| Lp. | Nazwa latarni sygnałowo-pozycyjnych | Kolor światła | Odległość widzialności | Kąt widzialności światła w płaszczyźnie poziomej | ||
| światła w m | kąt całkowity | układ kąta widzialności | ||||
| 1 | Latarnia masztowa (topowa): | |||||
|
a) na statkach z własnym napędem mechanicznym |
biały jasny |
1.000 | 225° | po 1121/2° w obie strony od płaszczyzny symetrii, licząc od dziobu statku | ||
|
b) na statkach bez własnego napędu mechanicznego, holowanych |
biały zwykły |
1.000 | 360° | wokoło całego horyzontu | ||
| 2 | Latarnia burtowa prawa | zielony jasny | 500 | 1121/2° | od dziobu po 221/2° poza trawers w kierunku rufy | |
| 3 | Latarnia burtowa lewa | czerwony jasny | 500 | 1121/2° | od dziobu po 221/2° poza trawers w kierunku rufy | |
| 4 | Latarnia rufowa |
biały zwykły |
1.000 | 135° | po 671/2° w obie strony od płaszczyzny symetrii licząc od rufy statku | |
| 5 | Latarnia holownicza (druga topowa na maszcie w odstępie 1 m) |
biały jasny |
1.000 | 225° | jak w latarni masztowej | |
| 6 | Latarnie awaryjne: | 360° | ||||
| a) górna | a) czerwony | 500 | wokoło całego | |||
| b) dolna | b) biały | 1.000 | horyzontu | |||
| jedna nad drugą w odstępie 1 m | ||||||
Światła statków z własnym napędem będących w ruchu.
Światła statków holujących i zestawów pchanych.
Światła statków bez własnego napędu mechanicznego, pływających pojedynczo.
Światła statków holowanych.
Ruch żeglugowy i spław tratw.
Szybkość jazdy.
Przejazd pod mostami.
Zabezpieczenie przejazdów w przęsłach żeglownych.
Przejazd przez uciążliwe miejsca.
Przejazd statków i tratw przez śluzy, jazy i pochylnie.
Pociągi holownicze i zestawy pchane.
Rozdzielanie i zatrzymywanie pociągów holowniczych.
Holowanie z brzegu.
Mijanie.
Flagę i światło wybłyskowe umieszcza się przy sterówce w taki sposób, aby znaki te były widoczne od przodu i możliwie od tyłu statku. Flaga powinna być wystawiona, a światło zapalone do chwili minięcia statku mijanego, jeżeli nie zamierza on mijać prawą burtą następnych statków.
Wyprzedzanie.
Zawracanie (manewrowanie).
Żegluga i spław w czasie złych warunków atmosferycznych.
Czasowe zamknięcie drogi wodnej oraz ograniczenie żeglugi i spławu.
Żegluga nocna.
Przewozy międzybrzegowe.
Tratwy.
Ruch tratw.
Postoje statków i tratw.
Kotwice.
Przepisy szczególne dla żeglugi pasażerskiej.
Lokalizacja przystani I, II i III klasy wymaga uzgodnienia z właściwym inspektorem żeglugi śródlądowej niezależnie od zezwoleń wymaganych odrębnymi przepisami.
Przepisy szczególne dla określonych rodzajów statków oraz przepisy końcowe.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
Grażyna J. Leśniak 23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
Inga Stawicka 22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
Marek Rotkiewicz 19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
Marek Rotkiewicz 19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
Grażyna J. Leśniak 18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
Krzysztof Koślicki 16.12.2025| Identyfikator: | M.P.1967.14.71 |
| Rodzaj: | Zarządzenie |
| Tytuł: | Uprawianie żeglugi i spławu na śródlądowych drogach wodnych. |
| Data aktu: | 01/02/1967 |
| Data ogłoszenia: | 07/03/1967 |
| Data wejścia w życie: | 07/03/1967 |








